Wederom: je presenteert je mening als een feit, terwijl de praktijk vaak weerbarstiger is. De termen "bij elke rechter gelijk krijgen" en "zal het koopcontract ontbonden worden" zijn gewoon niet waar, en daarom zijn dit soort ongenuanceerde adviezen op een forum (waarbij je nooit alle in's and out's weet) erg gevaarlijk. Je jaagt iemand erg makkelijk op enorme kosten. Check de hoogte van de actuele griffierechten voor dit soort vorderingen maar eens...
Ik spreek in dit geval uit ervaring bij een familielid, een jaar of elf, twaalf geleden.
De situatie heel erg vergelijkbaar met deze: een nieuwe auto die elke paar weken met een nieuw mankement bij de garage stond. Na bijna een jaar was de halve auto vervangen. Mijn oom heeft de zaak naar de kantonrechter gebracht, ondanks dat de dealer altijd alles netjes oploste.
De hoofdreden van de rechter om mijn oom in het gelijk te stellen: het was de dealer na een jaar niet gelukt om een product aan de klant te leveren dat voldeed aan de geadverteerde en verwachte eigenschappen. Daarnaast vond de rechter dat het de dealer niet gelukt was om het vertrouwen in het product te herstellen.
Het resultaat: mijn oom kreeg de actuele dagprijs van de auto, inclusief een paar duizend gulden euro wegens geleden schade, en de kosten van de rechtszaak vergoed. Overigens had hij een advocaat in de hand genomen, omdat de rechtsbijstandverzekering een rechtszaak had afgeraden (zoals gebruikelijk).
Zelf ben ik al twee keer naar de kantonrechter gestapt. Een keer gewonnen, een keer verloren, in beide gevallen hadden we een goede zaak.
[knip] te veel details die ik bij nader inzien liever niet op een forum zet
Ik wil niemand op kosten jagen. Ik wil alleen maar aangeven dat je niet zomaar moet denken dat het geen zin heeft om naar de rechter te stappen, want als je een goede zaak hebt, heb je wel degelijke een reële kans van slagen. Ok, een uitspraak als "elke rechter" is wellicht wat sterk, maar zeker niet onrealistisch, en in dit geval zeker het onderzoeken waard. En dan kun je daarna besluiten of een rechtszaak al dan niet zinnig is.