Project Led

coreza01

Forumguru
@HaycoOnline, was het overdag tijdens regen of echt 's avonds?
De reden dat ik het vraag is dat ikzelf heb gemerkt dat wanneer het bijvoorbeeld een beetje bewolkt is en het begint te regenen en de ruitenwissers aan de slag gaan, dan gaan ook de lichten aan, bij de navigatie blijft de kaart op dag modus staan (wordt dus niet zwart, het is tenslotte nog redelijk licht buiten), maar de bochtenverlichting doet het dan niet. De bochtenverlichting doet het bij mij echt pas wanneer het donker is. Het is een mogelijke verklaring, maar weet natuurlijk niet wanneer jij het precies gemerkt hebt.

HaycoOnline

Donateur
@coreza01, het was al wat schemerig wellicht gingen ze daarom nog niet aan. Maar gisteravond en vanochtend vroeg in donker nog een test gedaan.
Het goede nieuws is dat ze het wel doen. Het slechte nieuws is dat je moet uitstappen om te zien dat ze het doen.
Bij mijn vorige Superb II zag je heel duidelijk dat er veel licht naast de auto was in een bocht (erg prettig tijdens dondere berg ritten met haarspeldbochten). Nu met de Superb III zie ik het helemaal geen verschil en heb ook geen licht aan de zijkant van de auto. Ik heb net als @Tuulster de corner/mist lampen laten vervangen door LED. Zou dit een mogelijk verschil kunnen zijn t.o.v. de standaard gloeilamp? Wie kan voor mij even testen met de standaard gloeilampen. Zie je bij het insturen duidelijk extra licht oplichten naast de auto?

coreza01

Forumguru
@HaycoOnline, kan het natuurlijk ook testen door voor een raam te gaan staan van bijvoorbeeld een bedrijfspand en dan aan het stuur te draaien waarbij je de voorkant van de auto kan zien ;)
Het feit dat het led lampen zijn en geen gloeilampen heeft er inderdaad mee te maken dat je het minder goed ziet. In mijn Polo had ik de mistlampen ook vervangen door LED en daarbij zag ik ook geen verschil wanneer ze aanstonden. naar mijn idee is het meer voor de show en dat er niet zo een groot kleurverschil is tussen de xenon en de mistlampen. Ik heb ze vervangen voor de "normale" gloeilampen die door @fastpeter zijn aangeraden. Het zijn 5000K wit halogeen xenon gas lampen. Maar eerlijkheid gebiedt het toch te zeggen ook met de gloeilampen moet je wel goed kijken naar het verschil. De meedraaiende xenon koplampen nemen veel over van de belichting.

HaycoOnline

Donateur
@coreza01, dat heb ik inderdaad gedaan, voor een raam staan ;) en ook ben ik uitgestapt om het verschil te zien.
Wellicht waren de mistlampen van de Superb II beter m.b.t. de corner verlichting. Ik vond dit altijd geweldig vooral in de bergen. De meedraaiende koplampen leveren niet het effect in de haarspeldbochten dan de corner lamp. Ik zit 4 weken per jaar in de bergen dus ga ik dit zeker missen. Of de oude gloeilampen er weer in. @Tuulster, wat is jouw ervaring? Jij hebt een tijdje zonder gereden en nu ook al een tijdje met.

Tuulster

Forumguru
Ik kan alleen maar bevestigen wat jullie constateren @HaycoOnline en @coreza01
Led heeft (veel) minder effect als corner light dan Halogeen. Is hiervoor ook door meerdere forumgenoten gemeld.
Ik geef er persoonlijk niet zo om en heb meer dan genoeg aan de meedraaiende Xenons en het kleine beetje extra van de Leds in de mistlampen. :arghh: :D

HaycoOnline

Donateur
Ik kan alleen maar bevestigen wat jullie constateren @HaycoOnline en @coreza01
Led heeft (veel) minder effect als corner light dan Halogeen. Is hiervoor ook door meerdere forumgenoten gemeld.
Ik geef er persoonlijk niet zo om en heb meer dan genoeg aan de meedraaiende Xenons en het kleine beetje extra van de Leds in de mistlampen. :arghh: :D
Hallo @Tuulster,
Dank voor je reactie. Dan moet ik daar toch echt overheen gelezen hebben. Ik kom net thuis en heb ik nog even getest in donker. Niet alleen het corner effect is erg minimaal maar ook de mistlampen. Bij het aanzetten van de mistlampen moet je wel heel goed kijken om het verschil tussen aan en uit te kunnen zien. Maar bedankt voor de info, ik had dus beter moeten lezen
:D

Dewinteb

Actief lid
Er zijn ook leds van dit type met een hoger wattage leverbaar, wellicht helpt dat? Vraag is echter of je dan niet gaat blinderen.

HaycoOnline

Donateur
@HaycoOnline, kan het natuurlijk ook testen door voor een raam te gaan staan van bijvoorbeeld een bedrijfspand en dan aan het stuur te draaien waarbij je de voorkant van de auto kan zien ;)
Het feit dat het led lampen zijn en geen gloeilampen heeft er inderdaad mee te maken dat je het minder goed ziet. In mijn Polo had ik de mistlampen ook vervangen door LED en daarbij zag ik ook geen verschil wanneer ze aanstonden. naar mijn idee is het meer voor de show en dat er niet zo een groot kleurverschil is tussen de xenon en de mistlampen. Ik heb ze vervangen voor de "normale" gloeilampen die door @fastpeter zijn aangeraden. Het zijn 5000K wit halogeen xenon gas lampen. Maar eerlijkheid gebiedt het toch te zeggen ook met de gloeilampen moet je wel goed kijken naar het verschil. De meedraaiende xenon koplampen nemen veel over van de belichting.
Nog een tip voor goede gloeilampen?

HaycoOnline

Donateur
Beste Tuulster,

Bedankt voor de tips ik had in de RS duidelijk beter licht met achteruit rijden dan in de nieuwe superb ;-(
Maar heb omdat ik geen risico (en snelle levering) en service wil ze besteld bij xenonlamp zonder de kortings code want die moet via PB, dus die maar voor de volgende ronde (knipper licht wellicht ) echter die stoort me niet en geeft al veel licht .

Heb na advies wel de 50 watt besteld want die geeft duidelijk meer licht zij de eigenaar dan die jij al had (wat er goed uit ziet) echter ik wil echt veel meer want rijden altijd achteruit in een donkeren gang is gewoon wat fijner dan met goed licht ;)

Wel heb ik al vaak gezien ook met mistlampen dat de licht opbrengst van de led toch minder is bij veel merken dan een halogeen , ze zien er wel feller uit maar het licht wat op de weg komt is echt minder.

Natuurlijk goede led's zoals die je nu hebt en na jouw verhaal duidelijk niet dus.

Ik laat het verschil ook nog wel zien., in de mistlampen heb ik 5000K wit halogeen xenon gas lampen net als toen in de rs en die zijn ook echt mooi wit.
Verder wat ik niemand over hoor is het aanpassen van de xenon lamp want die is echt geel licht tegen over de ledbar
die heb ik door originele osram 5000K lampen vervangen en die geven nog veel meer licht dan de originele osram 4200k , en echt dag licht wit.
Kosten 178 euro via een goede site, verschil is erg groot
Beste @fastpeter, waar heb jij de mistlampen 5000K wit halogeen xenon gas lampen besteld?

HaycoOnline

Donateur
Bij een plaatselijke garage besteld, echter hier hebben ze deze ook : https://www.xenonlamp.nl/mtec-4750k
zie de foto's , deze geven bij mij nagenoeg net zo veel maar mooi helder past nu goed met de rest puur wit , met lichte blauw tint .
Dank voor je reactie. Op Xenon.nl kan ik de H8 met 80 Watt bestellen maar wordt 80 Watt niet wat te warm in de mistlamp unit? Heb jij ook de 80Watt variant? De standaard mistlamp is 35Watt.

coreza01

Forumguru
@HaycoOnline, ik heb gewoon de standaard variant genomen. Ik was namelijk ook bang dat hij te warm zou worden. Kijk wanneer hij in een bocht aan gaat en daarna weer uit, dan maakt het natuurlijk niet uit, maar wanneer het echt mistig is en je zou je mistlampen aanzetten dan kunnen ze natuurlijk langer branden. Dus ik heb toch maar het zekere voor het onzekere gekozen, standaard.

Brightstar1981

Forumguru

@Tuulster
Ledmistlichten zou ik ook erg graag op mijn superb3 willen !
Zou je het erg vinden dat ik die ook vervang door led ?
Ik weet niet dat dit hier geapprecieerd wordt, als ik deze ook vervang.

Zijn er mensen die die zelf vervangen hebben ?
Ergens wil ik het zelf vervangen,maar durf er langs de andere kant niet aan beginnen uit schrik dat ik brokken ga maken.
Ben namelijk niet zo technisch aangelegd:bloos:
:bloos::nono:

coreza01

Forumguru
WOW, dat is echt een groot verschil, zeker de moeite waard om te vervangen.
Ik ga ze ook maar bestellen.

turboturbo

Forumguru
En dat lampje daar links in de kofferbak dan? Doe je die ook nog?

Trouwens opvallende keuze om de verlichting in de klep te doen. Lijkt me opzich handiger dan lampjes aan de zijkant die geen nut meer hebben zodra de kofferbak volgeladen is (en het licht van die lampjes geblokkeerd wordt)?

Giant

Forumguru
Lampje links in de kofferbak is het uitneembare zaklampje en niet vervangbaar. In mijn hatchback zitten de lampjes wel in de zijkanten van de kofferbak en niet in de klep. Daar komt na vervanging heel veel meer licht uit. Alleen de kleur van het licht had van mij een tikkie warmer gemogen.

Bovenaan Onderaan