Rapid 1,2 tsi 86pk van 2013 chiptuning

Okki

Donateur
Dank allen voor de positieve reacties :thumbsup:. Ik ga alleen DSG tuning doen :jaja:

Meer PK's, grotere wielen en verlaging laat ik voorlopig (en waarschijnlijk helemaal) voor wat het is. Allemaal leuk, maar ik heb de centjes hard genoeg nodig na deze aankoop......
 

Last resort

Forumguru
Succes er mee en tegen vallen, dat zal wel niet;)
Al hoewel ik je een aanpassing van de pk's wel kan aanraden.
Zelf hebben we onze vorige Fabia met 86 PK laten omzetten naar rond de140 pk's door JD.
Het was een wereld van verschil, zeker toen we op vakantie waren in Oosterijk.
In de auto zaten 4 mensen en een hond, vervolgens nog een dakkoffer en 2 fietsen.
De eerste keer zonder tuning, had ik het idee dat we het niet gingen redden:nono:, maar het jaar daarna met tuning:yeehaa:.
Wat was dat een openbaring zeg. Zonder problemen de berg op.

En ook het verbruik was zeer goed. Op lange ritten was een gemiddelde van 1 op 21 bij normaal rijden mogelijk (vlg de boordcomputer). 1 keer zelfs 1 op 24 mogen rijden.

Maar ik kan ook begrijpen dat er soms financiële keuze moeten worden gemaakt. Maar mocht je toch nog een twijfel hebben. Gewoon doen hoor;).

Veel plezier:thumbsup:
 

Okki

Donateur
Snap ik wel @Last resort, maar ik zit toch met de fabrieksgarantie in m'n maag. Deze 'nieuwe' auto is door omstandigheden te snel op m'n pad gekomen en met uitgebreide garantie naar 4 jaar heb ik geen zin om 4 jaar in de zenuwen te zitten.
En ach, ik pas m'n rijstijl gewoon aan aan de auto. Met een 2CV4 ging het ook, met tegenwind niet harder dan 90 km p/u, maar het reed.
 
Laatst bewerkt:

Last resort

Forumguru
Ook bij mij was de twijfel groot om de stap te nemen hoor. Maar iets in mij zei,dat als ik normaal om zou gaan met de auto, er geen problemen zouden moeten komen door de tuning. Maar Helemaal zeker ben je inderdaad nooit.
Je leest hier op het forum veel verhalen en deze zijn veelal positief. Dat en het feit dat ik moeite had om in de bergen "normaal" mee te komen, waren voor mij de redenen om het te doen. En nooit spijt gehad;).

Maar even een andere vraag, zou je door de DSG aanpassing dan niet in de problemen komen met je garantie?
Is dit anders dan het tunen van je auto?

In iedergeval veel rijplezier :thumbsup: en laat ons weten hoe het bevalt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb er nooit een moment over getwijfeld.Er zit gewoon een ruime marge in die tsi/tdi motoren. Ze moeten immers 2 jaar mee gaan ook al rijdt iemand er als een idioot mee rond. Die marge wordt veilig en verantwoord benut door gerenommeerde tuning bedrijven. Ik ben er van overtuigd dat een ongetunede motor die zwaar belast wordt door niet warm rijden/constant planken, veel en veel meer te lijden heeft dan een getunede waarmee verantwoord wordt omgegaan. Wanneer je een reele risico inschatting maakt, is er geen enkele reden om het te laten.
 

Okki

Donateur
Maar even een andere vraag, zou je door de DSG aanpassing dan niet in de problemen komen met je garantie?
Is dit anders dan het tunen van je auto?

Naar ik begrijp wordt bij de dealer wel/soms de motormanagement software uitgelezen en niet die van de DSG. Ook verander je niks aan het vermogen van de motor.

Vergelijk het met een handgeschakelde, ik ken mensen die 50 km p/u (of sneller) in zn 3 blijven rijden en sommigein zn 5. Dat verschil laat je nu in de DSG regelen.
 

Spierings

Forumguru
Naar ik begrijp wordt bij de dealer wel/soms de motormanagement software uitgelezen en niet die van de DSG. Ook verander je niks aan het vermogen van de motor.
Dsg wordt bij de dealer net zo vaak uitgelezen als de motor, dit gaat in het testprogramma automatisch.. even als gegevens versturen...
 

Okki

Donateur
Maar je veranderd niks aan het vermogen en dus niks aan de toenemende belasting van de motor. Lijkt me een duidelijk minder risico bij een eventuele garantie claim bij motorschade dan bij vermogenstuning.
 

Spierings

Forumguru
Bij een claim van motorschade zal het geen problemen geven, bij een claim i.V.m dsg problemen misschien wel. Maar daar zou ik mij ook niet druk over maken...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een "kwaadwillende" dealer zal er in beide gevallen een probleem van maken, kort door de bocht: "ja mijnheer, dat komt er van he als u er iets aan laat veranderen"
Daarom is het ontzettend belangrijk dat je dealer er van weet en je een stilzwijgende overeenkomst hebt dat hij er in voorkomend geval geen probleem van maakt; ik ben daarvan overtuigd, de dealer wil mij als klant niet kwijt en zal evt mankementen niet ten onrechte meteen aan de tuning wijten
 

Spierings

Forumguru
De dealer kan er vanaf weten en zal het in heel veel gevallen geen probleem zijn.

Maar bij een grote claim betaald de dealer niet de kosten maar de importeur/fabriek en wordt er misschien wel een probleem van gemaakt (ook al is de dealer meedenkend)..
 

Ridley

Forumguru
In mijn geval: de laatste 8 jr iedere 2 a 3 jr twee nieuwe auto's privé aanschaffen. Dat helpt in het meedenken hoor

Ik ben het wel eens met @Rosinfield, basis is vertrouwen daardoor ben je ook eerder geneigd om dit te delen met je dealer. Ik koop daar omdat ik hem vertrouw en daardoor ook de koop aan hem gun. Als dit niet het geval is koop ik al niets.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar die kans is uiterst gering; dan moet het al iets zijn dat direct aan de tuning kan worden toegeschreven en dan nog moet ook de dealer daar nog een probleem van willen maken, terwijl er natuurlijk wel andere oplossingen denkbaar zijn.

Verder geheel eens met Ridley
 

Last resort

Forumguru
Voordat we de Fabia kochten hebben we het met de dealer gehad over het motorvermogen. Zou het de 86 of 105 PK versie worden. Ik gaf toen aan dat ik goedkoper uit zou zijn bij de aanschaf van de 86 PK met een e.v. tuning. De dealer vroeg toen wel bij wie ik dat zou willen laten doen. Aangegeven dat JD wel in beeld was. Ik kreeg het idee dat de dealer het daar wel mee eens was, omdat ze aangaven daar mee gesproken te hebben.
Dus ik geloof best wel dat sommige dealers er niet echt een probleem mee hebben. Hoe het uiteindelijk afloopt als er echte problemen zijn, dat zal de toekomst moeten uitwijzen:pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Je kunt het ook zo bekijken; bij mijn weten is niets of nauwelijks iets van zulke ervaringen te vinden, waarbij dat niet goed afloopt. Ik houd me aanbevolen
 

Ridley

Forumguru
Ik rijd al 15 jaar Skoda en ik kom alleen bij de dealer voor een beurtje of voor het kopen van een nieuwe. Ik heb echt nog nooit iets gehad. Dat gaf mij wel vertrouwen om het zo snel te doen + ik kan er langer van genieten.
 
Bovenaan Onderaan