Gisteren na ongeveer anderhalve maand in garage mijn wagen weer mogen ophalen. Hij stond bij de dealer voor deze lijst met issues:
- Foutmeldingen emergency assist / travel assist
-> Het stuur is vervangen (dit is het 3de stuur dat mijn wagen nu heeft). De eerste vervanging in december 2021 was zonder technische wijziging. Deze keer is het een 'nieuw' model met technische wijzigingen dat de problemen zou oplossen.
Op de beperkte afstand die ik gisteren met de wagen deed alvast geen foutmeldingen.
- Spontane reboots van infotainment systeem
->Hiervoor zijn 'tal van software updates' uitgevoerd. Ik ben nog vergeten te kijken welke versie ik nu heb, maar in ieder geval ... het is niet de versie die het probleem oplost ... Nog op de parking van de dealer, na de wagen voor de eerste keer te starten, deed hij weer een spontane reboot.
Meteen gaan melden, hoofd techniek is mee komen kijken. Bevestigde het probleem te kennen en gaf aan dat als ik video bewijs had, ze dat naar Skoda kunnen sturen en ze dan het volledige infotainment unit mogen vervangen. Zonder video bewijs kunnen ze zelf ook niet veel :'(
- Af en toe een luid 'plof' geluid uit de sos module in het dak
Nog niet gehad, maar zou ook onder de software updates moeten vallen. Fingers crossed.
- Storing parkeerrem als ik op een helling (onze oprit) geparkeerd sta en de wagen in achteruit zet
Hiervoor is geen idee van de oorzaak. Preventief zijn de ultrasoon sensoren voor en achter vervangen, omdat die wel eens problemen willen geven. Onder evaluatie.
- Koffer die regelmatig niet open / dcht wil gaan of na een 10tal cm stopt
Er is een calibratie van de koffer uitgevoerd (dat is nu de 3de keer), die het zou moeten oplossen ... ik geloof er niet echt in, maar onder evaluatie.
Verder merk ik op dat de 'Travel assist' intussen veel minder 'assist' is. Hij stuur nog wel mee, maar op de snelweg rijd ik los de berm in op plaatsen waar de travelassist voorheen vlotjes de bocht zelf kon nemen (ja, ik weet het, het is geen auto pilot, maar ik wil gewoon het verschil met VOOR de software updates aankaarten).
In de file heb ik een paar keer heel hard op de rem moeten trappen. De wagen voor mij vertrekt, mijn wagen reageert door snel te accelereren en zonder mijn tussenkomst op de voorligger te knallen. Groot rood 'Remmen' op de display en auditief signaal ... meermaals ... van file 'assistent' is dus ook niet veel sprake meer. Het voelt wel aan of de auto het zelf ook beu is en zichzelf in de vernieling wil rijden.
In de file voelt het stuur ook veel nerveuzer aan, constant kleine voelbare schokjes naar links en rechts. Voorheen waren het eerder vlote stuurbewegingen, die voelde je ook, maar niet zo in schokken en niet zo 'nerveus' wisselend tussen links en rechts.
De wagen is nu 1 jaar en 11 maanden oud en alles bij elkaar opgeteld heeft de auto nu een 5tal maanden in de garage gestaan. En nog steeds geen definitieve oplossing voor alle problemen.