Regelmatig foutmeldingen

Detlev

Actief lid
Mein german is terrible :tongue: Zolang ze mijn wagen fixen is het al goed
Ik heb hem sedert 07/2020. We zijn dus 2jaar en 7 maand bezig met deze klotebak.
En nog steeds geen datum wanneer de software uit komt die alles in orde zou maken.

Ik snap niet na 3 jaar dat deze wagen nog steeds niet op punt is. (na release)
gelukkig is alles gelinkt aan die infotainment nog in garantie genomen. Zou anders kostelijk spelleke worden.

Bloembol

Nieuw lid
Ok, ik heb dus met mijn OBD11 zitten rondneuzen na het lezen van deze forum post https://www.seatcupra.net/forums/threads/primary-user-problems.469564/ en niemand mij verder kon helpen.
En wat bleek, inderdaad door de update waren de volgende settings verkeerd in Control Unit 5F -> Adaptations

function_configuration_pso
pso function
my car: Deactivated
valid value: Activated

Vehicle function list BAP
infotainmentsettings profile 0x50
my car: Not activated
valid value: activated

Market_and_brand_specific_preInstSet_of_webapps
preinstallation set values
my car: preinstallation do not start wac
valid value: preinstallation set 0

Ik heb deze 3 settings aangepast en daarna de infotainment gereset/reboot (10 seconden op power/on), ook factory reset gedaan voor de zekerheid in infotainment en voila ik kreeg weer het schermpje met de 2 sleutel trick bij 'hoofdgebruiker worden'. GROTE BLIJ

Daarna kreeg ik een aantal updates (waar lijkt het op dit issue ook in vermeld stond).
Ik weet niet of het iemand helpt maar heb je issues met "Primary/Hoofdgebruiker worden" kijk hier dan even naar voor de zekerheid :-)

Nog een tip: Als je weet dat er een update geinstalleerd gaat worden op de auto even met OBD11 of VCDS een backup maken van alles (inclusief settings). Mocht er dan door de update iets vernageld geraken en een reset werkt niet kan je altijd de verschillen bekijken en desgewenst bijsturen op de instellingen.

Vibravis

Nieuw lid
Ach ja, het is allemaal wat met die rommel. Bij mij start een rit pas als ik lane assist en front assist heb uitgeschakeld. Vooral die front assist is een doorn in het oog. Al meerdere malen in de ankers gevlogen op de snelweg omdat er auto’s op een uitvoegstrook relatief langzaam reden. Ik ben er wel klaar mee met dat gedoe. Kijk nu wel iedere dag naar een irritant uitroepteken in mijn scherm maar ik zit tenminste niet meer met schrik in de auto.

Laatst bewerkt door een moderator:

uitje

Nieuw lid
De laatste tijd krijg ik toch ook steeds vaker storingsmeldingen. Vandaag naar de dealer voor de laatste software update en het vervangen van de regel unit of zo iets. Heb wel het idee dat het toch ook met de buiten temperatuur te maken heeft. Bij koud weer krijg ik vaker storingsmeldingen zoals bijv. Airbag Storing, Lain Assist storing enz. Vorige week op de wintersport was toch wel het toppunt. Auto had een uurtje of 3 aan de lader gestaan en toen ik hem wilde starten kreeg ik zo ongeveer alle storingsmeldingen die er te krijgen zijn :oops:
Ik kreeg de auto met geen mogelijkheid meer aan de praat. Aan/Uit zetten hielp ook niet. Pas toen ik hem uiteindelijk 10 min volledig uit/op slot had staan kwam er weer leven in de brouwerij. Wat een drama zeg. Sta je daar lekker op vakantie.

Zojuist mijn auto terug van de dealer. Ze hebben de unit moeten vervangen. Ik naar huis gereden. Kijken of alles werkt, krijg ik mijn draadloze android auto niet aan de praat. Infotainment zegt continue dat ik de USB kabel moet gebruiken, en dan werkt AA inderdaad, maar niet meer wireless.

Oude systeeminformatie (voordat ik de Skoda naar de dealer bracht):

Onderdeelnummer apparaat: 5E3035816H <- 'H' op het eind.
Hardware: H56
Software: 1896
ABT Hardware: H44
ABT Software: 2088

Nieuwe systeeminformatie (momenteel):

Onderdeelnummer apparaat: 5E3035816B <- 'B' op het eind.
Software: 1668
ABT Hardware: H44
ABT Software: 2088

Kan het zijn dat de nieuwe unit geen AA wireless meer ondersteund o.i.d.?
Anders sta ik morgen weer op de stoep bij de dealer.

Ik kon niet meer inloggen als hoofdgebruiker, dus kon My Skoda niet activeren, terwijl ik een hoop servicepakketten aan heb. Ze hebben de headunit vervangen.

Android Auto is draadloos vanaf 18xx, ze hebben er een 'oude' unit in gestoken lijkt wel. Normaal met een software update op te lossen. Je hardware gaat dan normaal ook weer terug van B naar H.

uitje

Nieuw lid
Ik ook zojuist mijn auto opgehaald van de dealer voor het updaten van de software:

Oude systeeminformatie (voordat ik de Skoda naar de dealer bracht):
Onderdeelnummer apparaat: 5E3035816D
Software: 1803
ABT Hardware: H45
ABT Software: 2092

Nieuwe systeeminformatie (momenteel):
Onderdeelnummer apparaat: 5E3035816H
Software: 1896
ABT Hardware: H45
ABT Software: 2092

Krijg nu permanent de foutmeldingen:
- travel assist is momenteel niet beschikbaar
- emergency assist is momenteel niet beschikbaar

Deze meldingen kreeg ik voorheen alleen sporadisch en zijn nu blijvend. Dealer gaf aan dat er nu ook een nieuw stuur in moet (zoals bij velen hier op het forum) en dat deze een aantal weken levertijd heeft.
Laten we hopen dat deze permanente meldingen hierdoor verdwijnen, anders begint de lol van deze auto toch wel een beetje af te raken.

Peterklim

Nieuw lid
Vandaag werd er in mijn Octavia combi business edition plus 1.5 110 kW / 150 TSI een nieuw stuur gemonteerd bij Muntstad in De Meern. Na eerst software versie 1896 te hebben geïnstalleerd dus nu ook een nieuw stuur. Auto is nu ca 11 maanden oud en ik werd geplaagd met alle foutmeldingen ........ De dealer wacht al ruim een jaar op de juiste update die alle foutmelding moet oplossen. Ik ga u op de hoogte houden of fout meldingen weg blijven.
Af en toe moet je ook eens een PLUIM geven, ook als is dit de goden verzoeken................
Na ruim een maand rijden met een splinternieuw stuur en softwarepakket 1896, beiden geïnstalleerd door Muntstad in de Meern nog geen enkele foutmelding gehad. Mijn vrouw durft ook weer in de auto te rijden HOERA
Ik moet zeggen dat ik er zo langzamerhand in ga geloven. Ook de nieuwe Google maps update draait vlekkeloos.

Laatst bewerkt door een moderator:

Detlev

Actief lid
Binnenkort komt 1899 uit :)
LoL . Eerst zien en dan geloven. Niemand weet een exacte datum. Bij vw en cupra zijn ze al maanden op deze. Momenteel is het enige bij mij random cashes na start van het infotainmentsysteem. Geen idee of het opgelost raakt

PieterBe

Nieuw lid
Gisteren na ongeveer anderhalve maand in garage mijn wagen weer mogen ophalen. Hij stond bij de dealer voor deze lijst met issues:
- Foutmeldingen emergency assist / travel assist
-> Het stuur is vervangen (dit is het 3de stuur dat mijn wagen nu heeft). De eerste vervanging in december 2021 was zonder technische wijziging. Deze keer is het een 'nieuw' model met technische wijzigingen dat de problemen zou oplossen.
Op de beperkte afstand die ik gisteren met de wagen deed alvast geen foutmeldingen.

- Spontane reboots van infotainment systeem
->Hiervoor zijn 'tal van software updates' uitgevoerd. Ik ben nog vergeten te kijken welke versie ik nu heb, maar in ieder geval ... het is niet de versie die het probleem oplost ... Nog op de parking van de dealer, na de wagen voor de eerste keer te starten, deed hij weer een spontane reboot.
Meteen gaan melden, hoofd techniek is mee komen kijken. Bevestigde het probleem te kennen en gaf aan dat als ik video bewijs had, ze dat naar Skoda kunnen sturen en ze dan het volledige infotainment unit mogen vervangen. Zonder video bewijs kunnen ze zelf ook niet veel :'(

- Af en toe een luid 'plof' geluid uit de sos module in het dak
Nog niet gehad, maar zou ook onder de software updates moeten vallen. Fingers crossed.

- Storing parkeerrem als ik op een helling (onze oprit) geparkeerd sta en de wagen in achteruit zet
Hiervoor is geen idee van de oorzaak. Preventief zijn de ultrasoon sensoren voor en achter vervangen, omdat die wel eens problemen willen geven. Onder evaluatie.

- Koffer die regelmatig niet open / dcht wil gaan of na een 10tal cm stopt
Er is een calibratie van de koffer uitgevoerd (dat is nu de 3de keer), die het zou moeten oplossen ... ik geloof er niet echt in, maar onder evaluatie.

Verder merk ik op dat de 'Travel assist' intussen veel minder 'assist' is. Hij stuur nog wel mee, maar op de snelweg rijd ik los de berm in op plaatsen waar de travelassist voorheen vlotjes de bocht zelf kon nemen (ja, ik weet het, het is geen auto pilot, maar ik wil gewoon het verschil met VOOR de software updates aankaarten).
In de file heb ik een paar keer heel hard op de rem moeten trappen. De wagen voor mij vertrekt, mijn wagen reageert door snel te accelereren en zonder mijn tussenkomst op de voorligger te knallen. Groot rood 'Remmen' op de display en auditief signaal ... meermaals ... van file 'assistent' is dus ook niet veel sprake meer. Het voelt wel aan of de auto het zelf ook beu is en zichzelf in de vernieling wil rijden.
In de file voelt het stuur ook veel nerveuzer aan, constant kleine voelbare schokjes naar links en rechts. Voorheen waren het eerder vlote stuurbewegingen, die voelde je ook, maar niet zo in schokken en niet zo 'nerveus' wisselend tussen links en rechts.

De wagen is nu 1 jaar en 11 maanden oud en alles bij elkaar opgeteld heeft de auto nu een 5tal maanden in de garage gestaan. En nog steeds geen definitieve oplossing voor alle problemen.

Android Auto is draadloos vanaf 18xx, ze hebben er een 'oude' unit in gestoken lijkt wel. Normaal met een software update op te lossen. Je hardware gaat dan normaal ook weer terug van B naar H.

Inderdaad. De dealer de dag erna maar eens gevraagd hoe het kon dat mijn draadloze AA niet werkte. Uiteraard wilde ze mij er eerst op attenderen dat het met een kabeltje veel stabieler werkt. (In anderhalf jaar draadloze AA gebruik, is die bij mij nog nooit uitgevallen). Dus erop gehamert dat ze het na moeten kijken en heb ik ze geadviseerd om toch de update maar te doen naar 1896. Ze zeiden dat het in eerste instantie niet kon, maar met een omweg het wel wilde proberen. Ze gaven aan dat dit ook zou moeten werken. 4 uur later en de auto weer op 1896. Alles deed het prima, zowel AA draadloos als inloggen als hoofdgebruiker.

Wel een iD.Buzz als leen-auto gekregen voor de middag. Dat dan weer wel.

JeSko

Forumguru
@PieterBe

Grote bewondering hier voor je engelengeduld, bij mij had de auto uit frustratie al lang door de vitrine geparkeerd geweest :) heb je niet gewoon je geld teruggevraagd? Of is het lease via werkgever?

Bovenaan Onderaan