Regelmatig foutmeldingen

sitechris

Donateur
Ik mag ook op de lijst van probleemgevallen met de Ibiza (bouwjaar 2022) van mijn vriendin. Ook regelmatig vastloper in systeem (foutmelding: componentenbescherming actief) en dan rijd je zeker een kwartier zonder radio, navi etc. Sta in de wacht voor een regelunit die is besteld. Het is klein leed in vergelijking met veel posts hierboven, maar desondanks toch irritant.
 
Hebben jullie ook dat als het sneeuwt de melding komt dat de frontsensor het niet doet en dat dus ook de acc niet werkt? Deze week meerdere keren gehad.
 

Alpha

Donateur
Yep. Niet alleen de front assist maar ook de crew protect assist heeft er dan geen zin in. Overigens zal de radar zich nadat deze weer schoon is weer kort kalibreren. Dus een paar minuten nadat hij schoon is zullen de meldingen pas weg gaan.
 
Ja. vandaag dus. Met de Enyaq van het werk. En de hele tijd de melding (met file rijden) dat ik de parkeersensoren moet schoonmaken.. die deden het niet.. maar dus wel elke keer de melding als ik in de file achter mijn voorligger stil kwam te staan.. .. . Dus.. dan doen ze het een soort van wel toch? Maar nee; toch niet..
 

jongetje

Forumguru
maar dus wel elke keer de melding als ik in de file achter mijn voorligger stil kwam te staan.. .. . Dus.. dan doen ze het een soort van wel toch? Maar nee; toch niet..
Nee, die melding is om je er op te attenderen dat ze het niet doen als je weer wegrijdt. De sensoren worden namelijk ook gebruikt om te melden en in te grijpen als je je voorganger te snel nadert.

Als ze schoon zijn duurt het inderdaad even voordat de melding weg is de rit erna.
 

TDA

Actief lid
Sinds vandaag mag ik mij ook scharen in de illustere wachtrij van mensen die op een nieuw stuurwiel wachten :rolleyes:. Blijkbaar is er nu (volgens de geleerden van VAG) een definitieve oplossing in de regelunit in het nieuwe stuurwiel welke ervoor moet zorgen dat de SOS emergency / Travel assist meldingen niet meer voorkomen.

Wat dan weer wel jammer is....ze kunnen/mogen deze functies niet meer (tijdelijk) uitschakelen in de software om van de loze meldingen af te komen. Eerst kon dat d.m.v. het ondertekenen van een vrijwaring maar Skoda staat dat nu niet meer toe. Ik blijf dus nog even doorrijden met het irritante geplingel totdat het nieuwe stuurwiel binnen is :banghead: Hopelijk vóór de zomervakantie!!

To be continued.....
 

Bloembol

Nieuw lid
Ik blijf dit gedrag van Skoda toch zo achterlijk vinden he, zo'n heel stuur vervangen. Dit terwijl je de control unit er heel gemakkelijk in en uit kan halen. Stelt ook niet heel veel voor maar elke keer dat stuur verwisselen :facepalm:
Nou ik hoop dat je van je gedoe af bent. Ik herken dit issue niet gelukkig, die meldingen kun je overigens ook zelf uitschakelen maar dan moet je een beetje handig zijn met de computer en obd. Voor als je er echt niet uit komt binnen de garanties....

Bij mij was er ook wat met een control unit, koste iets van 900 ofzo, gelukkig was het in de garantie. Bleek uiteindelijk dat het een stekkertje was die niet goed vast zat ... echt ..... ik doe lekker met je mee :banghead:

Sterkte nog even
 

TDA

Actief lid
Ik vind het ook heel vreemd allemaal en ik hoop van harte dat het inderdaad zo is dat vervanging van het stuurwiel nu wel zin heeft. Er zijn genoeg gevallen van terugkerende problemen na vervanging.... dus hopelijk hebben ze nu eindelijk eens het probleem kunnen tackelen.
 
Iemand die dit ook heeft gehad…? Word er helemaal debiel van..
enige wat ik erover kan zeggen is de vorige keer dat ik het zo had dat dat, net als nu, ná het tanken was.

Heb de hele ochtend elektrisch her en der heen gereden, gister ook, en gister na alle ritten aan de laadpaal en vol geladen.. na de boodschappies van vandaag ff langs de pomp en ja hoor; precies t zelfde gedrag als eerder met tanken..

Ik zet mn geld in op een update van de motormanagement software.. (oja, en daar had ik bij aflevering om gevraagd heh; alles bijwerken wat er bij te werken viel.. maar nee.. dat kon niet.. alleen bij problemen… nou; PROBLEMEN ZÁT ! ! )

 

Alpha

Donateur
Deze melding nog nooit gehad. Maar ik lees wel dat je veel elektrisch hebt gereden. Mijn ervaring is dat 1 in de zoveel ritten de benzine motor aanspringt. M.i. Om te voorkomen dat die delen te lang stil blijven staan. Maar weet niet of dit hetzelfde is wat jouw auto hier probeert te doen.
 
Hmm.. dat lijkt me niet. T is wel heel opmerkelijk dat dit gedrag naar voren komt na een tankbeurt..

Maar; ik heb het ook gehad nadat ik niet had getankt, heel stuk snelweg had gereden (in hybride met motor aan) en dat het bij aankomst begon..

Ik rijd morgen ochtend even langs de wittebrug.. kijke wat die te zeggen hebbe.. misschien kunnen ze de software bijwerken.. dat duurt nier zo lang weet ik van de O3.. maar ze zullen wel geen tijd hebben zoals zovaak..
 
Ik heb inmiddels elders op het forum nog wat informatie verzameld.

Ik had elders (in een oud topic op het Seat-Online forum) gelezen dat wellicht de motor zo nu en dan zou moeten draaien omdat het een hybride betreft en geen full-EV. En dat je dus een hybride niet als full-EV zou kunnen gebruiken. Maar dat word ontkracht want er zijn er hier een paar met een S3 PHEV met dezelfde aandrijflijn die zowat een hele maand 400-500km puur elektrisch rijden en tussendoor dus tig keer opladen. Die hebben de melding nog nooit gezien. Lijkt mij ook totaal niet logisch dat dit zou moeten.

Dan een ander punt en dat zou de 12 Volt loodaccu zijn die leeg raakt tijdens het elektrisch rijden.
Dat is niet het geval, die word bij het elektrisch rijden van spanning voorzien uit de hoogvolt accu. Daarbij wordt de 12 V accu geladen tijdens het opladen van de hoogvoltaccu aan de laadpaal.

En om dit aan te tonen hier wat plaatjes.

Volgorde aangehouden: auto ontgrendeld, contact aan, interieurbewaking uit, motorkap open, auto op slot gezet. Vervolgens de accu een uur terug laten acclimatiseren.

Gemeten spanning 12,4 V, dus dat is een SOC van 80% wat genoeg moet zijn.
Echter wel vreemd dat hij niet vol-vol is, gezien gister nog gereden..

FA05BBB2-E348-476C-8B5A-B2007FD98E7F.jpeg


Zojuist in de auto gaan zitten, contact niet aangezet, uiteraard gaan er na ontgrendelen wel diverse systemen aan.
Spanning volgens de OBD 11,2 V.

B5FED781-6B9E-4D1B-A5B7-5395AD800564.jpeg 1BC1D450-5614-4F1A-BABB-26C4F572BD50.jpeg



Daarna alleen contact aan, maar nog niet in Ready modus. Dan gaat de boordspanning omhoog; 12,7 Volt.

DB18D246-72EF-40CB-B147-EC80CFDC31CA.jpeg E9EE23C2-4CB1-443C-9593-B57A82163911.jpeg



Vervolgens contact volledig aan, ready modus, spanning gaat naar 14,7 Volt.

4CC70760-8E9E-43DD-BD82-5B3D8EC0F937.jpeg 7B69D284-CD9A-4272-B631-61859F79AA10.jpeg



en om het helemaal compleet te maken:
Youtube video met het verschil met het inklappen van de spiegels met contact uit (dus pakweg 12 V) en contact aan (14 V)..

 
Bovenaan Onderaan