Resonantie Octavia Combi

Herman Janssens

Senior Member
De dealer heeft de importeur geraadpleegd. Advies was eens proberen te rijden met achterklep op eerste "haak". Resonantiegedreun is dan weg. Wel gek,want een raam of dak open helpt niet. Dealer gaat weer met importeur praten hoe nu verder. Zonder die resonantie is het een perfecte auto. Ik houd jullie op de hoogte.
Achterklep op eerste 'haak'??? Wat moet ik me daarbij voorstellen ?(Ik heb de wagen nog niet. Foto's?)

Gieliovd

Forumguru
Boeiende ontwikkelingen dus....

Gooi je bank eens plat, kan ook een boeiende test zijn.

@Herman Janssens je weet toch, iedere portiervergrending, motorkap etc. heeft 2 vergrendelingen.

Pollewop

Forumguru
Boeiende ontwikkelingen dus....

Gooi je bank eens plat, kan ook een boeiende test zijn.

Ja, zo ken er nog wel een paar, bij voorbeeld: de auto op z'n kop houden en kijken of er moertjes uitvallen,
of de auto verzwaren met een paar zandzakken, of rijden met alle ramen open op een nat wegdek... etc. etc.
Ik denk dat het heel lastig wordt om zo de echte oorzaak te vinden...

Succes ermee... :maakmegek:

Majefloti

Forumguru
Bij 'ongelukkige binnenwegen merk ik het ook. Lichte resonantie maar wel irritant. Blij dat ik in het bezit ben van "het ei van Columbus" :D

Herman Janssens

Senior Member
Toch lijken sommigen last te hebben en anderen niet. Tot hiertoe is hrt terug te voeren tot de Conti's. Maar is dit zo? Of is er merr aan de hand? Bijvoorbeeld een reeks die met een foute montage geleverd is.
Of moeten we het terugbrengen tot het feit dat de oren van enen gevoeliger zijn dan fie van de anderen?
Moeten we indien het een algemenevtekortkoming is tevreden zijn met Majefloti's "ei van n Columbus"?

Zijn er al nieuwe ontwikkelingen voor de personen in dit topic waar sprake is van resonantie in de auto?

Ik heb de Octavia Greenline HB en die staat op Michelin Energy Saver. Op klinkerwegen en dwarsrichels kan het soms zwaar dreunen in de auto. Af en toe doet het zelfs zeer aan je oren.

Remakil

Forumguru
Zoals gezegd, zijn de originele banden. Lage rolweerstand, dus harde band...

Andere banden en je bent het probleem zeer waarschijnlijk kwijt... ;)

maarten77

Actief lid
Heb in mijn O2 ook eens gemeten. Ik meet ongeveer de volgende waarden.
100 km/h 80db
120 km/h 83db
130 km/h 85db
De achterbanden produceren veel te veel lawaai. Het zijn Conti Sport Contact 3 en hebben er nu ongeveer 60 a 65K op zitten. Heb dan ook maar de leasemij gebeld en overlegd. Mag gelukkig tijdens wissel van winter naar zomerbanden, volgend jaar, nieuwe achterbanden laten plaatsen. Mag gelukkig zelf kiezen welke in overleg, ook al is het profiel nu nog rond de 5mm.

Op audiforum.nl ook veel klachten onder A3 bezitters over het geluid van de continental sportcontacts. Standaard banden van PON (schijnen wel erg goed te zijn qua wegligging, maar niet qua geluid).

Zie ook deze recensie op autozine.nl Daar wordt het geluid zelfs als dealbreaker genoemd:

http://www.autozine.nl/text/1167.html Het weggedrag wordt vooral bepaald door de banden. De sedan staat standaard op ongebruikelijk brede banden en grote velgen (225/45R17). Helaas laten deze continu van zich horen. Met name van achteren komt zeer veel bandengeluid; alsof bij de conversie tot sedan geen ruimte was voor geluidsisolatie. Wie de A3 sedan overweegt, doet er verstandig aan een proefrit op slecht wegdek te maken en zelf te oordelen of het geluidsniveau acceptabel is.

ertromp

Forumguru
Ik ben bezienuwd of de O3 1.8TSI en 2.0TDI rijders hier ook last van hebben?? Wellicht verschil starre achteras en multilink??

Tom RS

Forumguru
Ik heb er in ieder geval geen last van. Heb wel een Rs combi, dus met multilink, en auto staat op winterbanden (Fulda 225/40/18). Auto is heerlijk stil, zelfs met winterbanden erg weinig rolgeluid:thumbsup:

Alwin

Lid
Beste Wouterhil, mijn auto gaat volgende week weer naar de dealer om het weg proberen te krijgen. Het is naar mijn mening echt een akoestisch probleem. Het lijkt op drukopbouw, maar een raam of dak open maakt geen verschil. Je krijgt na een minuut of 10 echt hoofdpijn. Sommige mensen die meerijden merken het ook, anderen veel minder. Als het niet opgelost wordt, ga ik alles op alles zetten om een andere leaseauto te krijgen. Heb geen zin in een paar jaar hoofdpijn. De dealer doet zijn best, maar ik weet niet of ze het op kunnen lossen. Denk dat het gewoon een skoda probleem is. Overigens maakte zomer of winterbanden niets uit. Probleem blijft. Overigens maakt mijn dsg soms ook een raar geluid terwijl ik toch een rustige rijder ben. Ga ik volgende week ook melden .Al met al sta ik niet te juichen. Op zich jammer , want in potentie een geweldige auto.

Gieliovd

Forumguru
Beste Wouterhil, mijn auto gaat volgende week weer naar de dealer om het weg proberen te krijgen. Het is naar mijn mening echt een akoestisch probleem. Het lijkt op drukopbouw, maar een raam of dak open maakt geen verschil. Je krijgt na een minuut of 10 echt hoofdpijn. Sommige mensen die meerijden merken het ook, anderen veel minder. Als het niet opgelost wordt, ga ik alles op alles zetten om een andere leaseauto te krijgen. Heb geen zin in een paar jaar hoofdpijn. De dealer doet zijn best, maar ik weet niet of ze het op kunnen lossen. Denk dat het gewoon een skoda probleem is. Overigens maakte zomer of winterbanden niets uit. Probleem blijft. Overigens maakt mijn dsg soms ook een raar geluid terwijl ik toch een rustige rijder ben. Ga ik volgende week ook melden .Al met al sta ik niet te juichen. Op zich jammer , want in potentie een geweldige auto.
Ben je eens in Gouda, rij je ff een stukkie met mijn wagen ter vergelijk.

MaRco2

Forumguru
Hier ook niets aan de hand. Wel ga ik langzaamaan (voorbanden zijn na de winter aan de beurt) de Continental SC5 vervangen door Goodyears F1 of Falkens FK452, beide zeer goede ervaringen mee (diverse setjes al opgereden de laatste paar jaar).

@Alwin
Bij mij is het geen drukopbouw. Het komt echt van de banden en het zijn de stoten die door worden gegeven. Je voelt ze nauwelijks, je hoort ze des te meer. Doffe, zware dreunen. Op een mooi wegdek rijdt de auto formidabel en is het heerlijk stil.

hurmpie

Actief lid
@Alwin
Bij mij is het geen drukopbouw. Het komt echt van de banden en het zijn de stoten die door worden gegeven. Je voelt ze nauwelijks, je hoort ze des te meer. Doffe, zware dreunen. Op een mooi wegdek rijdt de auto formidabel en is het heerlijk stil.

Beste @wouterhil en @Alwin zie mijn ervaring in problemen O3 greenline. Volgens mij ervaren jullie hetzelfde als mij. Het komt naar mijn idee niet van de banden of achteras... Volgens mij is het de achterklep. Nog meer greenline hatchback rijders

Bovenaan Onderaan