Resonantie Octavia Combi

Jstruijk

Senior Member
Blijf het ook apart vinden dat je toch vaak hoort van een dealer dat ze contact hebben gehaden met PON en dat het een onbekend probleem is terwijl er hier ook zijn die te horen krijgen dat het wel bekend is en dat er zelfs auto's naar Leusden zijn gegaan.

LMutsaers

Nieuw lid
Blijf het ook apart vinden dat je toch vaak hoort van een dealer dat ze contact hebben gehaden met PON en dat het een onbekend probleem is terwijl er hier ook zijn die te horen krijgen dat het wel bekend is en dat er zelfs auto's naar Leusden zijn gegaan.

IDD dit verbaasde mij ook ten zeertste, wellciht dat PON niet toe wil geven dat er een probleem is? Want toegeven betekend ook dat je het moet oplossen, nu leggen ze het probleem wellicht bij de dealers neer. Ook las ik hier ergens dat PON had gezecht dat dit bij de auto hoort... nou een auto waar je als extra optie hoofdpijn en oorpijn bij krijgt lijkt me niet echt een super verkopende auto.. maar ook blijft het vreemd dat er autos zijn die dit hebben en autos die dit dus niet hebben.. wat is het verschil vraag ik me dan persoonlijk af.

Majefloti

Forumguru
Je zou bijna met een stel die er last van hebben gezamenlijk naar Pon rijden en ze uitnodigen voor een proefritje. Toch triest dat je te vaak hoort "komt nauwelijks voor" od "we kennen het probleem niet" Wat een berichten!
Ik rij een Greentech combi met volwaardig reservewiel en Eibach verlaging (geen pana). Ik heb gelukkig geen problemen en ik hoor ook elke piep, kraak of resonantie.

LMutsaers

Nieuw lid
Zojuist door de dealer terug gebeld. Morgen gaan ze twee dingen doen.
1. De ontluchtingskleppen controleren (moet achterbumper eraf, dingen zitten weggewerkt).
2. De achterklep "spanningsvrij" maken, die zou nu te strak staan waardoor de lucht niet wegkan.

Wordt morgen vervolgt.

O3-Rider

Senior Member
Allemaal mooi, maar het bonken/knallen blijft daarmee ben ik bang. Dat lijkt mij toch aan de schokbrekers te liggen.
Maar ik ben erg benieuwd naar je verhaal morgen.

divided

Nieuw lid
Zojuist door de dealer terug gebeld. Morgen gaan ze twee dingen doen.
1. De ontluchtingskleppen controleren (moet achterbumper eraf, dingen zitten weggewerkt).
2. De achterklep "spanningsvrij" maken, die zou nu te strak staan waardoor de lucht niet wegkan.

Wordt morgen vervolgt.

en ?
wat is het resultaat ?

LMutsaers

Nieuw lid
en ?
wat is het resultaat ?

Gisteren hele dat in Belgie geweest over die vervelende betonplaten wegen en achterweggetjes en moet zeggen het is tot 80% minder... tis nu uit te houden zonder oorpijn of hoofdpijn te krijgne dus ben op dat front geholpen dat het beter.. maar wellcih miereneuker het is nog niet perfect. Als ik het dakraam kantel lijkt het alsof alle ontluchting via het dakraam gaat en krijg ik weer het volle effect .. (dit is gekanteld niet volledig open).

Dus beter maar wordt nog steeds vervolgt.

LMutsaers

Nieuw lid
Maar wat hebben ze nou wel of niet gedaan/aangepast?
Oops sorry... ja overdruk kleppen "gecontroleerd" maar niets aan gedaan.

Aan de achterklep die stond echt zo strak als het kon afgesteld tegen de auto aan. Die is nu goed afgesteld op drie punten, scharnieren, stootrubber en slot... nu zou er meer lucht via de achterklep weg kunnen ipv dat ie megastraks tegen de auto stond.

Alwin

Lid
nu een half jaar verder nadat ik het topic startte. Van alles geprobeerd. Ik heb inmiddels de achterklep zo los mogelijk gezet en zelfs de sleufgaten iets groter gemaakt plus de aanslagrubbers volledig los gezet. Probleem nu zeker de helft minder, maar niet weg. Er komen bij de dealer, de leasemaatschappij en bij pon steeds meer klachten hierover. Ze kunnen binnenkort niet meer ontkennen dat er te veel issues zijn er zullen ze hopenlijk met een aanpassing komen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de achterklep als een soort dreunplaat werkt. Als ik dan de voorgaande reactie zie en de manier hoe ze ertoe gekomen zijn, versterkt dat mijn mening. Wordt weer vervolgd.

Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
@Alwin Als dat inderdaad zo is zou je er voor kunnen kiezen om de achterklep te voorzien van dempingsmateriaal zoals bitumenmatten. Deze maken de achterklep zwaarder en zullen meer dempen. Hopelijk helpt het.

Base

Lid
het gaval met druk op de oren moet bekend zijn bij PON. Mijn dealer heeft geinformeerd en kreeg direct het advies om de achterklep wat minder strak af te stellen ( ik heb een combi ) Dit heeft er wel in geresulteerd dat de druk op mijn oren voor 80% is verdwenen. Ik heb nu alleen als ik uit de auto kom een suis in mijn oren ( soort piep die je ook hebt na veel te hard geluid na een concert b.v. ) Ik ga vanavond met een aantal collega's op stap en zal dan eens horen wat zij ondervinden.

LMutsaers

Nieuw lid
Hetzelfde dus als bij mij, ik heb alleen heel erg het gevoel dat men bezig is met gevolgen te bewerken terwijl de oorzaak dieper zit en niet opgelost wordt :(. Denk dat het echte probleem idd in dempers, vering gezocht zou moeten worden. Het is bij mij een stuk minder maar niet helemaal weg, het is "acceptabel" ik kom niet met oor en hoofdpijn de auto uit maar goed is het nog niet.

Laatst bewerkt:

brhahlen

Actief lid
Hebben alle Octavia Combi's last van dit euvel? Ik mag over een week of wat een auto gaan bestellen en deze staat bovenaan de lijst, maar van deze verhalen wordt ik niet heel blij...
Ik ga bestellen bij Versluis in Zoetermeer, maar zag "gelukkig" al 2 mensen die hier ook de Combi hebben besteld en die ook dit probleem hebben, dus daar weten ze er iig van... Niet dat dat altijd een garantie voor succes is, maar toch :)

Rick

Senior Member
Nee hoor. Ik heb nergens last van. Kan dus ook goed gaan. Waar het verschil nou in zit is volgens mij niet duidelijk.

CDK

Forumguru
als ik me niet vergis heeft het te maken met het verlaagde OEM onderstel, maar dat wordt niet meer geleverd.

Jedewe

Forumguru
Pfoe he... Ik krijg gewoon een combi Greenline Businessline met gewoon onderstel, dus dat zou dan iig probleemloos zijn ;)

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan