Skoda Enyaq

johnboy

Donateur
Dealer belde vanmorgen om te zeggen dat hij configureerbaar is. Gaf idd aan dat de warmtepomp bij de iV80 verplicht is. Gaf aan dat het sowieso zeer aan te raden is in de koudere maanden omdat het accupakket op temperatuur blijft, dit zou nogal schelen in het verbruik, en tevens is de auto veel makkelijker te verwarmen van binnen.
Alle opties zijn inderdaad duurder dan in BE en NL heb ik al gezien. Als je wat zaken aankruist die in mijn optiek gewoon 'nodig' zijn ga je al snel naar de 60K voor de iV80.

Ik wil voor de iV 60 gaan, m.b.t. de warmtepomp nog niet meegekregen. Bij het voorverwarmen zal er stroom nodig zijn, iemand een idee hoeveel dat is? M.a.w. weegt dat op tegen het hogere verbruik en de kosten van deze optie?
 

BertSteenbergen

Senior Member
Prijzen bekend en in vergelijking met België ruim twee procent duurder, ondanks het feit dat BTW ook hier 21%...daarnaast moet de dealer in Duitsland nog EUR 3000 ex BTW, dus EUR 3630 in BTW geven..(en dat is geen overheidssubsidie, dat is een bedrag dat de fabrikant met ophoesten, dus...dat moet in NL en B ook kunnen).Het verschil is dus Groot, PON heeft zich ook op de extra's een goede marge toebedeeld. Ik ben benieuwd hoeveel onderhandelingsruimte er is. Ik zou graag een Enyaq kopen, maar niet tegen elke prijs. Wat ik niet begrijp is dat de opties Comfort Seat plus, Assisted Drive Plus en Parking plus niet leverbaar zijn in Nederland. Dat vind ik eigenlijk best raar. (overigens vind ik de Assisted Drive echt belangrijk in verband met de Noodgeval assistentie, dat heb ik nu ook op mijn Kodiaq). Volgens mij zit er ook een foutje in de configurator, de twee sportpakketen voor de iV 80 lijken zo'n 300 EUR te hoog geprijsd, immers de iV80 heeft standaard al een verwarmbaar stuur, Hands On Detection en recupereerpaddles...hoe lang zou het duren voor het foutje uit de configurator en de prijsijst is?
Ik begrijp ook niet waarom de Warmtepomp een verplichting is, volgens mij is dat bij een accupakket van 77 kW een beetje onzin (het zou in ieder geval geen verplichting moeten zijn, wel belangrijk voor een taxi trouwens), ja je verbruik is bij lage temperaturen (en hoge) wat hoger zonder warmtepomp als je in de stad rijdt, maar ook niet dramatisch, ca 1-1,5 kWh/uur. Als je lange afstanden rijdt dan is het meer verbruik tussen de 0,5 en 1,5 kWh/100 km(of nog steeds 1-1,5kWh/uur), alleszins te overzien en in feite geen rechtvaardiging voor een investering van EUR 1200. Eerlijk gezegd teleurgesteld in het prijsbeleid van de Nederlandse importeur, ik had verwacht dat de keuze beperkt zou zijn en er een paar optiepakketen gecombineerd zouden worden (uit de internationale configurator). Aanstaande vrijdag kijken bij Muntstad naar de "real deal" en kijken of er buigzaamheid is anders een paar maanden wachten...
 

johnboy

Donateur
Goed verhaal Bert. Was ook mijn beeld tov de andere landen. Net als bij andere introducties (bijv. Kodiaq) fouten in de site.

Ik mag de 10e op de koffie, idd kijken hoeveel rek er in zit (voor de 60).
 
Ik ben in afwachting van een (lease)offerte voor de 80. Ben huiverig dat de actieradius van de 60 in de praktijk niet meer is dan ca. 250km - 300 km en wil graag wat meer hebben.

In het sportpakket krijg je trouwens het 3 spaaks stuurwiel, standaard is dat 2 spaaks.
 

leon-cupra

Forumguru
Net even op de configurator zitten spelen. Basisprijs "ça va" tot je aan de optielijst begint. Om een beetje een wagen te hebben met de hedendaagse uitrusting heb ik bijna alle opties moeten aanvinken. Voor een iv 60 kwam ik in BE al aan 45.000 en zat in de helft van de lijst .. ben dan maar gestopt met spelen :nono:
 

leon-cupra

Forumguru
En in de andere topics maar klagen ... zijn niet veel Belgen die zomaar 45k kunnen neertellen voor een wagen. Tenzij als bedrijfswagen maar dan is hij meestal ook geleased.

;)
 

leon-cupra

Forumguru
@philippe bakker, ik maak nergens een vergelijking. Ik zeg gewoon dat er weinig particulieren 45k kunnen dokken voor eender welke wagen.

hoop stiekem wel dat er binnen 2 jaar op de shortlist van de bedrijfswagens bij mijn madam een elektrische wagen zal op staan. Skoda gaan ze wss skippen, momenteel mag er gekozen worden uit bmw, vw en Skoda maar Skoda wordt bitter weinig gekozen () en de zaakvoerder wilt naar uniformiteit dus hopelijk de mogelijkheid om een ID4 te mogen leasen
 

WV62

Lid
Privé aanschaf.
Onderhandelen moeilijk. Laadopties na lang praten erbij gekregen.
Dank voor jullie reacties
 
Bovenaan Onderaan