Prijzen bekend en in vergelijking met België ruim twee procent duurder, ondanks het feit dat BTW ook hier 21%...daarnaast moet de dealer in Duitsland nog EUR 3000 ex BTW, dus EUR 3630 in BTW geven..(en dat is geen overheidssubsidie, dat is een bedrag dat de fabrikant met ophoesten, dus...dat moet in NL en B ook kunnen).Het verschil is dus Groot, PON heeft zich ook op de extra's een goede marge toebedeeld. Ik ben benieuwd hoeveel onderhandelingsruimte er is. Ik zou graag een Enyaq kopen, maar niet tegen elke prijs. Wat ik niet begrijp is dat de opties Comfort Seat plus, Assisted Drive Plus en Parking plus niet leverbaar zijn in Nederland. Dat vind ik eigenlijk best raar. (overigens vind ik de Assisted Drive echt belangrijk in verband met de Noodgeval assistentie, dat heb ik nu ook op mijn Kodiaq). Volgens mij zit er ook een foutje in de configurator, de twee sportpakketen voor de iV 80 lijken zo'n 300 EUR te hoog geprijsd, immers de iV80 heeft standaard al een verwarmbaar stuur, Hands On Detection en recupereerpaddles...hoe lang zou het duren voor het foutje uit de configurator en de prijsijst is?
Ik begrijp ook niet waarom de Warmtepomp een verplichting is, volgens mij is dat bij een accupakket van 77 kW een beetje onzin (het zou in ieder geval geen verplichting moeten zijn, wel belangrijk voor een taxi trouwens), ja je verbruik is bij lage temperaturen (en hoge) wat hoger zonder warmtepomp als je in de stad rijdt, maar ook niet dramatisch, ca 1-1,5 kWh/uur. Als je lange afstanden rijdt dan is het meer verbruik tussen de 0,5 en 1,5 kWh/100 km(of nog steeds 1-1,5kWh/uur), alleszins te overzien en in feite geen rechtvaardiging voor een investering van EUR 1200. Eerlijk gezegd teleurgesteld in het prijsbeleid van de Nederlandse importeur, ik had verwacht dat de keuze beperkt zou zijn en er een paar optiepakketen gecombineerd zouden worden (uit de internationale configurator). Aanstaande vrijdag kijken bij Muntstad naar de "real deal" en kijken of er buigzaamheid is anders een paar maanden wachten...