Skoda Enyaq

johnboy

Donateur
In de nieuwe brochure zitten lezen:
WARMTEPOMP
In vergelijking met een benzineauto produceren de aandrijfcomponenten van een elektrische auto niet voldoende restwarmte om het interieur te verwarmen. De oplossing: een zeer efficiënt warmtepompsysteem comprimeert koelmedium onder hoge druk. De geproduceerde warmte wordt gebruikt om stromende koude lucht op te warmen. Hierbij wordt minder energie van de accu gebruikt voor de hoogvoltverwarming, waardoor je profiteert van een ten minste 30% grotere actieradius in vergelijking met elektrische voertuigen zonder warmtepomp.

30% is best wel hoog...zomers geen verwarming, in de winter wel...dan ontstaat de vraag: bij welke buitentemperaturen is een omslagpunt?
 

BertSteenbergen

Senior Member
Beste Johnboy, het omslagpunt ligt ergens tussen 15 en 20 graden buitentemperatuur. Het effect is er zeker, maar moet ook niet overdreven worden. De warmtepomp is per uur typisch 0,5-1,5 kWh per uur zuiniger. Dit effect is zo goed als onafhankelijk van de snelheid van de auto....Als een auto in de stad rijdt dan kan het verbruik van een e-auto o laag als 10 kWh/100 km zijn. Als je nu in de stad gemiddeld 33km/u rijdt dan verbruik je dus per uur 3 kWh, dat is dan (alleen voor het voorbeeld) een auto met warmtepomp. de auto zonder warmtepomp verbruikt in datzelfde uur tussen 3.5-4.5 kWh, daar komt de 30 pct besparing vandaan, maar het is een nogal onrealistisch scenario voor de meeste mensen..want je rijdt ook over de snelweg (bij 120 km/uur verbruikt de Enyaq denk ik 21 kWh/uur dan is die halve tot anderhalve kWh niet echt significant). Een warmptepomp is niet verkeerd, maar heeft het grootste nut bij kleine batterijen en veel stadsritten. Ik vraag mij overigens af waarom deze warmtepomp EUR 1200 moet kosten...maar dat is een andere discussie. Als je de auto als taxi (in de stad) gebruikt is het zinvol, als je op skivakantie gaat, misschien, maar in de meeste gevallen is het naar mijn mening de meerprijs niet waard. Op YouTube staat een filmpje van NextMove (een verhuurder van e-auto's in Duitsland) die een vergelijking maakt tussen een Hyundai Kona met en zonder warmtepom. Is geloof ik van maart 2019.
 

BertSteenbergen

Senior Member
...ik krijg de indruk dat Pon nog wil proberen om auto's snel te leveren en dat ze misschien (tijdelijk?) aansluiten bij de Noorse Spec van deze auto, maar dat is alleen giswerk.
 

philippe bakker

Forumguru
Beste Johnboy, het omslagpunt ligt ergens tussen 15 en 20 graden buitentemperatuur. Het effect is er zeker, maar moet ook niet overdreven worden. De warmtepomp is per uur typisch 0,5-1,5 kWh per uur zuiniger. Dit effect is zo goed als onafhankelijk van de snelheid van de auto....Als een auto in de stad rijdt dan kan het verbruik van een e-auto o laag als 10 kWh/100 km zijn. Als je nu in de stad gemiddeld 33km/u rijdt dan verbruik je dus per uur 3 kWh, dat is dan (alleen voor het voorbeeld) een auto met warmtepomp. de auto zonder warmtepomp verbruikt in datzelfde uur tussen 3.5-4.5 kWh, daar komt de 30 pct besparing vandaan, maar het is een nogal onrealistisch scenario voor de meeste mensen..want je rijdt ook over de snelweg (bij 120 km/uur verbruikt de Enyaq denk ik 21 kWh/uur dan is die halve tot anderhalve kWh niet echt significant). Een warmptepomp is niet verkeerd, maar heeft het grootste nut bij kleine batterijen en veel stadsritten. Ik vraag mij overigens af waarom deze warmtepomp EUR 1200 moet kosten...maar dat is een andere discussie. Als je de auto als taxi (in de stad) gebruikt is het zinvol, als je op skivakantie gaat, misschien, maar in de meeste gevallen is het naar mijn mening de meerprijs niet waard. Op YouTube staat een filmpje van NextMove (een verhuurder van e-auto's in Duitsland) die een vergelijking maakt tussen een Hyundai Kona met en zonder warmtepom. Is geloof ik van maart 2019.
Serieus geïnformeerd ! Chapeau
 
Privé aanschaf.
Onderhandelen moeilijk. Laadopties na lang praten erbij gekregen.
Dank voor jullie reacties

Ik wacht op een Lease offerte(systemen zijn er nog niet klaar voor), maar over welke laadopties heb je het, die 230 kabel van 700 of het snelladen.
 
Ik zou trouwens ook dat bv het Sportonderstel van 250 euro wel in Prijslijst V9 erop staat maar in V10 weer weg is upload_2020-10-1_21-59-16.png

upload_2020-10-1_21-59-33.png

Die prijzen van de Sport paketkten zijn inderdaad voor de 80 erg vreemd qua prijs en niet de moeite waard volgens mij. Maar dat verklaart waarschijnlijk ook waarom de optie er opeens af is.
 

BertSteenbergen

Senior Member
De prijzen van de Enyaq in Nederland....Wat is er toch aan de hand met de prijzen in Nederland. In Belgie is een gelijk geconfigureerde Enyaq EUR 1600 goedkoper (en ik houd rekening met het feit dat de afleverkosten a EUR 1025 in Belgie niet in de prijs zitten). In Noorwegen, een land waar de prijs de prijs is.., is het verschil, rekening houdend dat er in Noorwegen geen BTW over elektrische auto's wordt betaald, ruim EUR 5000,- Dat is dus precies de Duitse prijs minus de leverancierskorting op de auto, gecorrigeerd naar NL BTW. Ik neem aan dat Pon zijn prijzen moet gaan aanpassen of heel weinig auto's gaat verkopen. Het loopt al niet echt lekker met ID.3 verkopen. Er zijn een hoop bestellingen afgezegd door Leasemaatschappijen, er staan nu 436 "tweedehands" ID.3's te koop in Nederland.......flexibiliteit is nodig, en eerlijk gezegd vrees ik dat het niet heel makkelijk zal worden om volgend jaar het aantal auto's/Enyaq's te verkopen dat gepland was, er zal dus iets moeten gebeuren...En de concurrentie slapt ook niet, denk aan de Mustang Mach-e en de Volvo XC40 Recharge...
 

Niek_J

Forumguru
Vind de ID.3 ook geen pareltje om te zien. Marketingbureau van VW heeft het behoorlijk proberen te hypen maar tevergeefs volgens mij.
 

Okki

Donateur
Ik kon niet naar de introductie (was niet bij mijn dealer, maar ergens in Rotterdam) maar werd vandaag wel gebeld of ik een proefrit wil maken.

Aangegeven dat ik de auto nooit kan en zal kopen, maar dat ik een proefrit wel leuk zou vinden. Dus (pas in februari) ga ik proefrijden
 

BertSteenbergen

Senior Member
Zojuist bij Muntstad de Enyaq gezien....zeer fraai. Het Lodge interieur, met bruin stof accenten, is mooier dan ik had gedacht. Prijsflexibiliteit lijkt beperkt.....de tijd zal het leren.
 
Heeft er iemand een idee of ik ergens zonder afspraak de Enyaq kan bekijken? Indien met afspraak graag op een zaterdag. En Als het even kan niet al te ver van de Belgische grens :). Voor zover ik weet kan ik hier in België hem nog nergens bekijken. Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Net bij Wittebrug geweest voor de Enyaq, inderdaad mooie auto. Ving wel op dat er maar een beperkt aantal voor Nederlandse markt zijn. Eerste leveringen worden pas April/Mei verwachten. Optie's zoals in Duitsland Park Assist Plus en Assistent Plus komen als het goed is over een paar weken. Zit nu net op de Duitse site te kijken en daar zijn de optie pakketen ook weer veranderd. Dit zal in Nederland ook nog wel gebeuren.

Maar het blijft een mooie auto en net zoals @BertSteenbergen zegt dat bruine leer is wel heel mooi. En gaaf zon'n groot scherm in het midden.
 
Laatst bewerkt:
Net een reactie vanuit de dealer gehad mbt tot Park Assist Plus en Travel Assistent Plus, deze verwachten ze pas eind 2021. Dus op mijn wedervraag je bedoelt eind 2020, werd nadrukkelijk gezegd 2021.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

vinom

Actief lid
Zojuist de Enyaq iV presentatie gehad. Het was top geregeld, allerlei hapjes, taart en drankjes stonden klaar en mochten we gewoon pakken. Mooi alle stoelen uit elkaar en onder het doek stond de Enyaq klaar. Eerst kregen we een introductie praatje van 20 min, waar over de versies werden gepraat, range, accu, warmtepomp, snelladen, etc.

Daarna moesten we allemaal de mondkapjes op die bij elke stoel lag en konden we de auto gaan bekijken. De versie die hier stond was een iV 80 in brilliant silver met het Lodge interieur als ik het goed heb. Er staat echt een hele mooie auto, hij smoelt goed, mooie lijnen en het interieur zal misschien voor mensen wat wennen zijn met het stof op het dashboard en verder in het interieur. Deze had niet de Crystal face, gelukkig. Hij smoelt prima mret deze 'grill'.

De auto is ruim, heel ruim. Ik kon met mijn 1.97 meter gemakkelijk achter mezelf zitten. De afwerking is goed. Tuurlijk wat hard plastic hier en daar, maar dat is vooral op plekken waar je normaal niet maar omkijkt. De frameless binnenspiegel was nieuw voor mij, zag er mooi uit. Het scherm was groot en scherp en er was genoeg te customizen zodat je snel de meest gebruikte functies op het scherm hebt. De heads up display is leuk, wel relatief klein de projectie. Enorm veel opberg mogelijkheden zitten er in de auto. Vakjes, klepjes, onder de tunnel omdat het nu shift by wire is en er geen versnellingspook is. De standaard audio met 8 speakers viel ook niet tegen overigens!

Met betrekking tot levertijden en aantallen: first come, first serve. De iV 60 verwacht men in de loop van volgende week te kunnen configureren, even als de optie om de iV 80 te configureren zonder verplichte warmtepomp.

In het kader van beter teveel laten zien dan te weinig:
 

leon-cupra

Forumguru
Mooi filmpje.
Die gewone grill is toch mooier dan die led grill.Maar wat een joekel van een scherm. Vind het wel bizar, bij heel veel andere modellen hebben velen kritiek op die "losstaande" schermen, nu met de Enyaq valt daar blijkbaar niemand over.
De kont vind ik nog steeds een gemiste kans. Teveel de kont van de kodiaq.
 
Bovenaan Onderaan