Skoda Enyaq

BertSteenbergen

Senior Member
Prijzen prijzen prijzen...Zoals wel vaker gebeurt bij de introductie van een nieuw model lijken de prijzen van de auto en de opties nog niet helemaal goed. In een eerdere post heb ik aangegeven dat mij de iV80 erg duur overkomt. Ik ben eens gaan nadenken en de vermoedelijke NL prijs van de iV60 gaan vergelijken met de Belgische prijs voor de iV60. In Belgïe begint de iV60 bij EUR 38.500, dat is zonder afleverkosten. In Nederland is het tegenwoordig gewoon om de prijs inclusief afleverkosten te vermelden en de iV60 wordt in Nederland binnenkort bestelbaar voor EUR 39.990, als je daar nu de EUR 1025 aflever en overige kosten van af haalt kom je op een bedrag van EUR 38965...behoorlijk vergelijkbaar met de Belgische prijs.
De iV80 begint in Belgïe bij EUR 44.800, exclusief aflevering. In Nederland begint de iV80 bij EUR 45.965, ex aflevering. De Nederlandse versie wordt op dit moment alleen aangeboden met Warmtepomp, een optie van EUR 1200, deze optie wordt als je de wagen configureert echter weer in rekening gebracht en eerlijk gezegd denk ik dat dat niet de bedoeling is. Als je van de NL prijs EUR 1200 aftrekt kom je op EUR 44.765...wel heel erg vergelijkbaar met EUR 44.800 in Belgïe. Zowel Nederland als Belgïe hebben 21% BTW, dus dat moet vergelijkbaar zijn. Ik hoop en vermoed dat Pon dit forum ook leest en dat het weeffoutje zeer binnenkort wordt rechtgezet...zou mooi zijn als we dan de Enyaq iV80 ook zonder warmtepomp kunnen configureren.
Wat denken jullie?
 

BertSteenbergen

Senior Member
Je bedoelt EUR 2400, als het geheel gecorrigeerd wordt dan is het prijsverschil bijna 0, en dan is het een persoonlijke afweging om al dan niet een warmtepomp te nemen. In mijn wereld is EUR 2400, of EUR 1200, gewoon goed geld, er zijn dagen dat ik ze niet op zak heb.
 

philippe bakker

Forumguru
Ja dat is veel geld. Maar ik heb echt waar nog nooit vd prijs proberen dingen bij aankoop ve nieuwe auto. Ik informeer eerst wat ik wil. Ik kijk online wat dat kost en ofwel vind ik dat ok en ga ik hem kopen ofwel vind ik het niet ok en koop ik hem niet. Ik zou er wel moeite mee hebben indien de online prijzen lager zouden zijn dan de offerte bij de dealer.
 

BertSteenbergen

Senior Member
Philippe, ik probeer wel af te dingen en dat is ieder zijn recht, wel is het zo dat er tegenwoordig minder ruimte is. Dat is ook precies de reden dat ik dit verschil in prijs aanstip. In bijna geheel Europa zijn de prijzen voor de Enyaq iV vergelijkbaar. Dat lijkt voor de iV60 in Nederland ook het geval te zijn. Dat is echter niet het geval voor de iV80. Deze is toch, zonder opties een stuk duurder in Nederland. Overigens zijn de opties ook steeds een stukje duurder in Nederland. Ik probeer het economisch nut van mijn eigen geld voor mijzelf te optimaliseren, niet dat van de importeur.
 

BertSteenbergen

Senior Member
@leon-cupra ik probeer op een foutje te wijzen in de Nederlandse prijsstelling. Het kopen van een nieuwe auto door een particulier is niet heel eenvoudig, de verkopende partij moet je de auto zonder BTW te verkopen. Als een auto ouder dan 6 maanden is en meer dan 6000 km heeft gereden dan kun je de auto zonder problemen makkelijk invoeren. Maar je wilt niet twee keer BTW betalen. Maar daar gaat het hier niet om. De basisprijs/nettoprijs van een auto dient niet al te veel af te wijken tussen de landen in de EU.
 

leon-cupra

Forumguru
Je hoeft mij niet uit te leggen wat de regels zijn. Ben zelf niet aan mijn proefstuk toe. En 2x btw, met een officiële dealer zal je daar zeker geen problemen mee krijgen.
Bij mij als handelaar met btw-nummer rekenen ze mij ook nog eerst de btw aan bij een okkaziewagen. Controle op btw fraude is zeer streng. Dus die dealers nemen nooit veel risico. Invoerdocumenten opsturen en dag later stond de btw steeds terug op mijn rekening.
 

BertSteenbergen

Senior Member
...ik ben particulier, geen bedrijf. In een ander land moet ik dus de BTW betalen (als particulier) en dan nog een keer bij import in NL omdat de auto jonger dan 6 maanden is en minder dan 600 km heeft gereden. Ik kan dat alleen vermijden als ik bedrijf ben. In Nederland worden veel auto’s tweedehands geïmporteerd, daar zijn ook genoeg bureau’s voor, echter nieuw voor particulier is hier iets minder ingeburgerd, zeg niet dat het onmogelijk is maar zal lastiger zijn.

laat mij helder zijn, daar gaat het mij niet om. Ik vermoed dat er per ongeluk een fout is gemaakt in de Nederlandse prijs van de iV80, daar probeer ik op te wijzen door te kijken naar de prijzen van de Enyaq in Belgïe, dat net zoals Nederland een hoog BTW tarief heeft van 21pct. Niets meer, niets minder, ben niet uit op import van een auto.
 

leon-cupra

Forumguru
Je bent verkeerd. Omdat de wagen minder dan 6 maand of 6000km heeft wordt de wagen als nieuw aanschouwt en dien je btw te betalen in het land waar je de wagen invoert.
De verkoper mag jou geen btw aanrekenen, zelfs als particulier. De praktijk is echter dat de verkoper jou wel btw laat betalen omdat hij nooit 100% zeker is dat je de wagen zal uitvoeren. Bij indienen van een bewijs van import/export van zal de verkoper wel de btw terugstorten. Dus je zal wel in de praktijk wel het geld nodig hebben voor 2x btw maar uiteindelijk zal je uiteraard enkel btw betalen in NL.

En om dan OT terug te komen op de prijzen. Jij gaat er van uit dat het een fout is. Voor hetzelfde geld wilt Pon gewoon meer marge halen uit de 80 ...
het model dat wss het meest verkocht zal worden.
 
Prijzen prijzen prijzen...
......Zowel Nederland als Belgïe hebben 21% BTW, dus dat moet vergelijkbaar zijn. Ik hoop en vermoed dat Pon dit forum ook leest en dat het weeffoutje zeer binnenkort wordt rechtgezet...zou mooi zijn als we dan de Enyaq iV80 ook zonder warmtepomp kunnen configureren.......

Zo had ik hem nog niet bekeken. Een verplichtte optie die je niet kan uitzetten. Ben benieuwd of er van de week al weer een nieuwe prijslijst komt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prijzen prijzen prijzen...............

Volgens mij klopt je redenering niet (al snap ik je denkwijze wel). Als je de Enyaq configureert dan krijg je in het laatste scherm alle optiecodes te zien.
Je ziet dan de codes voor de auto als basis, deze is opgebouwd uit 3 codes, maar hier zit de warmtepomp niet in, deze staat apart in de optielijst, met een andere code.
Wat me verder opvalt is dat er een verplichte optie 'sturing' in de lijst staat, tegen EUR 0,- waarvan ik niet kan thuisbrengen wat het nu precies is.

Persoonlijk vind ik de pakketten niet prettig werken in het samenstellen.
Het zorgt ervoor dat ik sommige dingen die ik niet wil wel krijg, terwijl ik (daardoor) andere dingen die ik wel wil niet meer kan kiezen. Maar goed, de pakketten op alle websites (NL/BE/DE/UK/CZ) zijn hetzelfde dus het zal wel een keuze vanuit de fabriek zijn. Doe mij maar de losse optielijst waarbij ik lekker los van allerlei verplichte combinaties kan kruisen.
 
Laatst bewerkt:
@CombiDemarrage , dank je. Welke optie-code voor sturing bedoel je, dat zie ik niet staan (waarschijnlijk kijk ik er overheen. De basisauto geeft bij mij deze code:
C+2021+5AZJJ2+E80


Sturing komt erbij als je de 20" wielen selecteert (en dat ga ik doen :D) ontdek ik zojuist. Zal dus iets met deze wielen of de stuurinrichting te maken hebben?
Optiecode ST1 maar prijs 0,-
 
Laatst bewerkt:

BertSteenbergen

Senior Member
@johnboy Thx!

....het lijkt erop dat de ID.4(77kWh) de (aanzienlijk) goedkopere Enyaq(77kWh) is, best raar want in Duitsland is de ID.4 toch behoorlijk duurder dan de Enyaq............
 
@johnboy Thx!

....het lijkt erop dat de ID.4(77kWh) de (aanzienlijk) goedkopere Enyaq(77kWh) is, best raar want in Duitsland is de ID.4 toch behoorlijk duurder dan de Enyaq............

Hoe bedoel je dit want de ID4 heeft alle opties en als je deze ook aanzet op de IV80 dan kom je op een vergelijkbare prijs uit toch?

En de warmtepomp is nu niet verplicht meer. En bij bv DirectLease kan je wel een Skoda Sound Systeem bestellen maar via Skoda nog niet.
 

BertSteenbergen

Senior Member
@edkreuk klopt dat de warmtepomp niet meer een verplichte optie is. Bij vergelijkbare configuratie is de ID.4 goedkoper. Ik kom ruim boven 60k uit als je de Enyaq gelijkwaardig configureert. Ik weet niet zeker of de ID.4 nu wel of geen trekhaak heeft in de 1st Max, in Duitsland wel, voor mij niet echt nodig, zou het ook niet op de Enyaq configureren. Hoewel ik de Enyaq iets fraaier/ stoerder vind, overweeg ik toch serieus de ID.4. Het lijkt bewust te zijn dat de elektrische Volkswagen relatief gunstig geprijsd is en de Enyaq duurder om Volkswagen een echt E-merk te laten zijn. Overigens de ID.4 is in NL goedkoper dan in Duitsland, nog even los van het 5pct lagere BTW tarief (tot eind 2020) in Duitsland......
 
Bovenaan Onderaan