Skoda Tuning ervaringen

B.Stuurder

Forumguru
@B.Stuurder, ik vind jouw post overdreven :) Juist als er onderdelen vervangen / versterkt zijn is dat onder andere om extra slijtage en problemen te voorkomen.
Als het gaat om onderdelen die niets te maken hebben met het vergroten van het vermogen wel. Een uitlaatsysteem met sportkat, cold air intake en andere nokkenassen etc worden toch niet geplaatst om slijtage het hoofd te bieden?

Er wordt steeds gesproken over extra slijtage als er een stage 1 motortuning is uitgevoerd, zou die 40 pk extra bij normaal rijgedrag zoveel verschil maken in slijtage van onderdelen, dat je het hebt over significante kosten voor vervanging van delen tijdens de eerste 5 jaren van de levensduur van de auto?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk het niet. Wellicht objectief en theoretisch gezien wel, maar tegen die tijd is de auto al lang overleden. De marges zijn ruim genoeg. En onverstandig bruut rijden zal veel meer slijtage opleveren, zelfs bij een ongetunede motor
 

0ri0n88

Forumguru
Dat kleine beetje extra pk en koppel van een stage1 zou het de motor eerder makkelijker als moeilijker maken denk ik.
Let wel dit moet bij een gerenomeerde tuner gebeuren en niet 1 of andere beunhaas.
Sowieso geldt dat als je het onbeschoft behandeld, getuned of niet dat je toch wel aan de beurt komt
 

Octaaf

Forumguru
de reactie van Pedro/Hartog Tuning op mijn vraag of de km-stand een probleem zou kunnen zijn:


Slijtage is inderdaad wel een punt bij deze km.stand. Turbo/koppeling/injectoren zijn gevoelig bij deze motoren, een tuning kan een zwakke turbo zomaar “over het randje duwen”, of een vliegwiel. Het kan maar is voor eigen risico natuurlijk.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat heet indekken. En dat van die km stand klopt op zich ook wel denk ik. Maar ik denk eerder in de zin van dat je bij zo'n stand sowieso rekening moet houden met mogelijke problemen. Wanneer er altijd netjes met de motor is omgegaan, zal een stage 1 tuning daar geen extra nadelig effect op hebben, zou ik denken
 

CDK

Forumguru
Als het gaat om onderdelen die niets te maken hebben met het vergroten van het vermogen wel. Een uitlaatsysteem met sportkat, cold air intake en andere nokkenassen etc worden toch niet geplaatst om slijtage het hoofd te bieden?
In mijn geval worden bij de Kodiaq mogelijk de internals versterkt, dus zuigers, drijfstangen, kleppen, etc. vervangen voor zwaardere kwaliteit. Het hoeft niet, er zijn voorbeelden van 450pk uit een stock 2.0 tsi. Dus het is dan puur risico's verkleinen en dus op safe spelen :jaja:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja en dan een straalmotor van een klein model helikopter. Zal eens bij mijn ex collega's informeren of ze niet iets over hebben van uitgefaseerde of uit te faseren types
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Zonder gekheid. Ik heb ooit op de voormalige vliegbasis Deelen een kever met Alouette III straalmotor zien voortrazen. Spectaculair. Aan het geluid hoef je ook niets meer te laten doen
 

weimaraner

Nieuw lid
Precies dat dus.
Bij welke kmstand heb je dit laten doen? En hoeveel km is er nu mee gereden? Geen extra onderhoud, slijtage of andere bijzaken?

Bij km stand 112.000 laten doen. (Heb auto 3 weken geleden gekocht met 109.000 op teller)..nu kleine 1000 km gereden na tuning dus slijtage nog niet merkbaar...of het moeten de remblokken zijn omdat ik nu iets harder aan kom rijden zo nu en dan.
Maar denk dat bij gelijkblijvend rijgedrag van mij slijtage niet merkbaar zak zijn.
Hard rijden in een koude diesel doe ik wel met auto van de zaak als brandweerchauffeur zijnde.
 

vaggie

Lid
1/ wie zijn Skoda getuned heeft en welk model
1.6 TDI Octavia II FL

2/ bij welke tuner
VVT

3/ Welke stage
Stage 1

4/ Hoeveel NM en PK + eventuele grafiek
322 Nm / 156 pk

5/ Jullie ervaringen, bevindingen, positieve- eventueel negatieve ervaringen,...
Zeer tevreden, mooi koppel verloop over het toerenbereik. Geen problemen.

6/ Hoeveel km jullie al met de getunede wagen gedaan hebben
50.000 km


upload_2017-3-18_17-30-17.png
 

Simon1984

Senior Member
1/ wie zijn Skoda getuned heeft en welk model
Skoda SuperB 2.0TDI (CR150pk)

2/ bij welke tuner
ZIPperformance (houten)

3/ Welke stage
Stage 1

4/ Hoeveel NM en PK + eventuele grafiek
433Nm / 197Pk (ish)

5/ Jullie ervaringen, bevindingen, positieve- eventueel negatieve ervaringen,...
Zeer tevreden, mooi koppel verloop over het toerenbereik. Voornamelijk trekt hij nu wat langer door in de toeren, normaal viel die echt dood maar nu trekt hij lekker door.
Hij leeft meer dan voorheen.

6/ Hoeveel km jullie al met de getunede wagen gedaan hebben
10.000Km


Ik heb de auto niet op een rollerbank gehad, screenshot is van een auto die ooit is gechipped ik dacht een Golf VII 2.0TDI.
Echter zal mijn grafiek afwijken van deze na een 2e bezoek en kleine aanpassingen.
Naast het feit dat elke auto andere reageert op een tuning.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Arco

leon-cupra

Forumguru
Moest men vragen welke skoda NIET getuned zou zijn, zou het hier maar een stil topic zijn :deuk:
En als ik het hier allemaal lees dien ik dringend eens langs te gaan met mijn standaard vRS:jaja:

Vorige superb was ook getuned bij dvx, van 140 naar 177pk. Was een pompverstuiver diesel, blijkbaar niet echt geschikt voor tuning. Produceerde redelijk wat roetuitstoot waardoor dpf-filter overuren draaide (en zeker bij mijn korte ritten).
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco

philippe bakker

Forumguru
Moest men vragen welke skoda NIET getuned zou zijn, zou het hier maar een stil topic zijn :deuk:
En als ik het hier allemaal lees dien ik dringend eens langs te gaan met mijn standaard vRS:jaja:

Vorige superb was ook getuned bij dvx, van 140 naar 177pk. Was een pompverstuiver diesel, blijkbaar niet echt geschikt voor tuning. Produceerde redelijk wat roetuitstoot waardoor dpf-filter overuren draaide (en zeker bij mijn korte ritten).
Ja dat rijdt toch zoveel leuker se.
 
Bovenaan Onderaan