Skoda Tuning ervaringen

tim_j

Forumguru
Voorbeeld: In de 3 de rotonde over, Terwijl je dat normaal gesproken in de 2 ‘moet’ doen. Dan ben je lui.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Een schakelluier is vochtabsorberend ondergoed dat kan schakelen tussen de opname van ontlasting en urine om deze op een later moment te verschonen.
In de krachtpoepsport is dit een no-go vanwege onvoldoende bergcapaciteit die deze modellen biedt. Bovendien beoefend men deze sport gewoon met de broek op de schoenen, waardoor deze in dit kader totaal overbodig, nee, zelfs onwenselijk is.
 
Laatst bewerkt:

Timmer

Forumguru
Te lui om te schakelen dus... ? Heb ik nooit gesnapt, schakelen duurt een fractie van een seconde...
 

Eltjo

Forumguru
Briljant idee ! Dan is er tenminste voldoende brandbaar materiaal aan boord voor een goed vuurtje als het mis gaat.
Niet van dat halve werk!
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Beste Mensen,

Zoals eerder geschreven ben ik erg tevreden over de tuning van motor en DSG bij VAG techniek.
Maar helaas ben ook ik nu aan de beurt met mijn DSG (de beruchte DQ200).

Ineens wilde de bak niet meer schakelen: pook kon van P naar D, maar motor bleef gewoon stationair draaien.
Op het display verscheen “storing versnellingsbak”. Uiteindelijk afgesleept met dank aan de VW pechhulpdienst.
Diagnose: hydropomp defect, en dus mechatronica vervangen :(

Alle details (foutcodes etc.) staan reeds in een andere post: https://www.skodaforum.nl/forum/i/mechatronic-vervangen-advies-voor-specialist.33303/#post-967639
Maar wat ik me afvraag specifiek over de tuning: kan het zijn dat de levensduur van hydropomp is aangetast door de DSG tuning? Onderdeel hiervan is namelijk het verhogen van de koppelingsdruk, om het hogere motorkoppel aan te kunnen. En ik kan me voorstellen dat een hogere druk een negatieve invloed heeft op de levensduur.

Ik weet dat VAG Techniek een uitstekende reputatie heeft, dus ze zullen wel weten wat ze doen. Bovendien denk ik zelf dat ik een redelijk voorzichtiger/rustige rijder ben (alhoewel ik ook weleens stevig doortrap).
Maar ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Vriendelijke groet,
Bas
 

JeSko

Forumguru
Tuning is altijd meer belastend voor een auto, je zoekt de uiteindes van vastgestelde marges op, het kan natuurlijk allemaal, en er is zeker zoiets als veilige tuning, maar je kan simpelweg niet vragen van een motor/koppeling/overbrenging dat deze met minder marge even lang zijn ding blijft doen. Chippen is allemaal mooi en wel, maar ik zou het niet alleen doen, wel in combinatie met mechanisch aanpassingen indien mogelijk. Een Turbo bv zal na tuning wat zwaarder belast worden, een overbrenging ook.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hallo Bas,
Ik ben technisch onvoldoende onderlegd om er iets zinnigs over te zeggen. Maar zoals je zelf ook zegt, ik denk dat ze wel weten wat ze doen en als het echt een reeel risico zou zijn, dan zou je er denk ik veel vaker iets van moeten horen.
 

JeSko

Forumguru
@Rosinfield

Maar wat word net aangepast? Er komt zowiezo meer druk op de bak, meer NM is meer druk, meer druk is meer slijtage, mag je aanpassen wat je wil lijkt mij.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zie het antwoord van @Cordoba in het andere topic. Zoals ik het begrijp wordt de druk juist verhoogd (binnen acceptabele grenzen) om slijtage (door slippen) te voorkomen. In theorie klopt het verhaal van hoe meer druk, vermogen, hoe meer slijtage. Ik denk dat dit echter bij goede tuning zodanig binnen bepaalde limieten wordt gedaan, dat het niet meer dan dat is, een theoretisch verhaal. In de praktijk zal men (mits verstandig wordt gereden) nooit op dat punt van eerdere slijtage komen, omdat de auto dan al lang de geest heeft gegeven. Als het wel problemen in de praktijk zou opleveren, zou je daar veel vaker dingen over moeten lezen.
 

ertromp

Forumguru
Er komt geen druk in de versnellingsbak er wordt meer koppel gevraagd bij de getunde motor. Koppel is iets anders dan druk.
De versnellingsbak en mechatronic bij de DSG 7 zijn apart van elkaar. In de mechatronic zit een hydraulische pomp die actuatoren bedient in de mechatronic die de versnellingen kunnen bedienen en de koppelingen. De druk waarmee de actuatoren de koppelingen aandrukken die kan gewijzigd worden. Je kunt zeker aannemen dat een gerenommeerd bedrijf als VAGTechniek de maximale waarde voor die druk niet zal overschrijden.
Ik denk dat je echt de pech hebt dat de hydraulische pomp in de mechatronic is overleden. Dat kan ook maar zo het gevolg zijn van een weigerende hydraulische druk sensor in de mechatronic die zorgt dat de oliedruk tussen de 40 en 60 bar blijft in de mechatronic. Tja dat kan ook in een niet getunde auto er zo maar mee stoppen als 1 van de vele sensoren in de mechatronic onverhoopt defect raakt.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Dank allemaal voor het meedenken!


@VW Golf 1.4 tsi DSG-7 Zou het niet simpelweg een sensor kunnen zijn die zulke onwaarschijnlijke waarden doorgeeft aan de mechatronic, dat die 'denkt' dat er zoveel mis is, dat er helemaal niet meer geschakeld wordt?
Dit omdat er snelheden en drukken werden uitgelezen die volkomen zot zijn, zoals in je andere topic te lezen is.

Dat is een goede vraag Peter!
Liefst zou ik een second opinion vragen bij b.v. TVS of VAG Techniek. Maar omdat de auto niet meer rijdt betekent dat een transport op een auto-ambulance naar de andere kant van het land :(

Maar ik ga jouw hypothese zeker ook bespreken met de garage waar hij nu staat. Ik weet dat VAG dealers meestal niet veel meer doen dan uitlezen en daarna blind complete onderdelen/modules vervangen, maar gelukkig heb ik bij Ames Zwijndrecht contact met een receptionist die (imho) lijkt te weten waar hij het over heeft, en die ook echt mee wil denken.

Ik hou jullie op de hoogte!

Nogmaals dank,
Bas
 
Bovenaan Onderaan