Beste Mensen,
Zoals eerder geschreven ben ik erg tevreden over de tuning van motor en DSG bij VAG techniek.
Maar helaas ben ook ik nu aan de beurt met mijn DSG (de beruchte DQ200).
Ineens wilde de bak niet meer schakelen: pook kon van P naar D, maar motor bleef gewoon stationair draaien.
Op het display verscheen “storing versnellingsbak”. Uiteindelijk afgesleept met dank aan de VW pechhulpdienst.
Diagnose: hydropomp defect, en dus mechatronica vervangen
Alle details (foutcodes etc.) staan reeds in een andere post:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/mechatronic-vervangen-advies-voor-specialist.33303/#post-967639
Maar wat ik me afvraag specifiek over de
tuning: kan het zijn dat de levensduur van hydropomp is aangetast door de DSG tuning? Onderdeel hiervan is namelijk het verhogen van de koppelingsdruk, om het hogere motorkoppel aan te kunnen. En ik kan me voorstellen dat een hogere druk een negatieve invloed heeft op de levensduur.
Ik weet dat VAG Techniek een uitstekende reputatie heeft, dus ze zullen wel weten wat ze doen. Bovendien denk ik zelf dat ik een redelijk voorzichtiger/rustige rijder ben (alhoewel ik ook weleens stevig doortrap).
Maar ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.
Vriendelijke groet,
Bas