Specificaties Octavia 3 14% ?

serum

Forumguru
Ik ben enorme liefhebber van techniek en fijnmechanica. Ik rijd nu een 200pk sterke geblazen 5 cilinder, maar kan het niet kwalificeren als snel. Vlot; ja. Snel? Nee. Het is echt geen raket. Op gebied van auto's vind ik persoonlijk dat de pret pas echt begint bij <4kg/pk. Natuurlijk met een gezonde dosis koppel. Hier moet ik kleur bekennen; dat kan ik niet leasen.
 

JJ1982

Lid
:pieker:Alles went en zeker de pk's. Als je nu 110 pk snel vindt. Over twee weken voelt het gewoon. Als je dan net als ik elke x wat meer en sneller wil is op de duur het eind zoek. Ben begonnen met auto met 100 pk dat voelde snel nu rijd ik met 367 pk 8 cilinder en denk na 2 jaar. Leuk, vlot maar snel:thumbsdown: Dus je went er jammer genoeg snel aan. :pieker: Dus wat voor de een snel is dst is voor de ander gewoon. Gaat er om waar zijn we happy mee zijn.
 
E

Ex-lid 12606

@Skoda liefhebber, als je jent moet je het wel goed doen!

De Octavia Combi 1.4 TSI 'loopt' toch 212 km/u? De 1.6 TDI greenline (hatchback dus) 206 km/u, dus dat scheelt niet erg veel. Van 0-100 km/u is de 1.4 TSI duidelijk sneller, maar boven de 100 km/u en/of in tussenacceleraties wint de 1.6 TDI ergens, anders zou het verschil in topsnelheid groter zijn.

Conclusie: als je gasgeeft bij het stoplicht zie je dat 'Greenline' logo in je binnenspiegel kleiner worden. Bij hogere snelheden zie het dat logo weer terugkomen in je binnenspiegel; pas als je volledig plankgas geeft, raak je hem na een paar kilometer kwijt, als je niet hoeft te remmen... En elke keer denk je bij jezelf weer; O ja, die 1.6 TDI greenline levert die prestaties met een véél lager brandstofverbruik (ook omdat het een modernere motor is dan de 1.4 TSI)...

Kortom: leuke 'middenmoter' die 1.4 TSI, net als de 1.6 TDI.
 
  • Leuk
Waarderingen: svdm
E

Ex-lid 12606

JJ1982; klopt helemaal! Heb ook met een Mercedes W124 300E gereden, qua prestaties ongeveer gelijk aan je 1.8. Maar het moet gezegd worden; blijft wel lekker hoor, zoveel vermogen!

Wat is dat voor auto, die 367 PK 8 cilinder?
 
E

Ex-lid 12606

JJ1982: Wow, dat is een aparte wagen! Ga je die vervangen door de O3 1.8?
 
E

Ex-lid 12606

De zelfstandige kan zijn auto nog veel meer samenstellen zoals hij wil. Ik had ook voor 25% kunnen kiezen, als ik dat verstandig had gevonden. Binnen de 20% is de 1.4 TSI trouwens een leuke auto.
 

JJ1982

Lid
@Jacob21 nee de bmw blijft voorlopig nog. De o3 combi komt er bij voor namelijk voor m'n vrouw. Ze rijdt niet graag in de bmw en haar auto is te klein voor 2 kids en de spullen die er bij horen.
 
E

Ex-lid 12606

@JJ1982 Aha, en dan offer jij jezelf op door maar in de BMW door te blijven rijden. Zo'n Octavia 1.8 zal wel wat traag aanvoelen naast een BMW 550i touring. Je hebt het op autogebied in elk geval goed voor elkaar gebokst; succes en veel plezier met allebei de auto's!
 

JJ1982

Lid
Ja maar de bmw zal niet zoveel meer van stal komen als de o3 er is. Maar in ieder geval vriendelijk bedankt.
 
E

Ex-lid 12606

@Skoda liefhebber wat dat betreft wordt de keuze voor lagere bijtelling heel snel kleiner. In 2014 alleen nog de Octavia 1.6 TDI en de 1.2 TSI (?) binnen 14/20%. En daarna? Hybride a la Jetta of een driecilinder 1.2 TDI? Degenen die in 2013 nog een nieuwe (zakelijke) auto mogen aanschaffen zijn volgens mij wel de gelukkigen!
 
@Skoda liefhebber, als je jent moet je het wel goed doen!

De Octavia Combi 1.4 TSI 'loopt' toch 212 km/u? De 1.6 TDI greenline (hatchback dus) 206 km/u, dus dat scheelt niet erg veel. Van 0-100 km/u is de 1.4 TSI duidelijk sneller, maar boven de 100 km/u en/of in tussenacceleraties wint de 1.6 TDI ergens, anders zou het verschil in topsnelheid groter zijn.

Conclusie: als je gasgeeft bij het stoplicht zie je dat 'Greenline' logo in je binnenspiegel kleiner worden. Bij hogere snelheden zie het dat logo weer terugkomen in je binnenspiegel; pas als je volledig plankgas geeft, raak je hem na een paar kilometer kwijt, als je niet hoeft te remmen... En elke keer denk je bij jezelf weer; O ja, die 1.6 TDI greenline levert die prestaties met een véél lager brandstofverbruik (ook omdat het een modernere motor is dan de 1.4 TSI)...

Kortom: leuke 'middenmoter' die 1.4 TSI, net als de 1.6 TDI.

Vooropgesteld ben ik een leek in deze, maar is het niet gewoon zo dat de 1.6 TDI er langer over doet om topsnelheid te halen. Als de 1.4 TSI sneller weg is zal deze niet meer worden ingehaald door de diesel. Maar goed dat is misschien ook wishfull thinking (zie mijn handtekening) ;)
 
@Skoda liefhebber wat dat betreft wordt de keuze voor lagere bijtelling heel snel kleiner. In 2014 alleen nog de Octavia 1.6 TDI en de 1.2 TSI (?) binnen 14/20%. En daarna? Hybride a la Jetta of een driecilinder 1.2 TDI? Degenen die in 2013 nog een nieuwe (zakelijke) auto mogen aanschaffen zijn volgens mij wel de gelukkigen!

De 1.4 TSI met DSG valt in 2014 ook nog in de 20%
 
E

Ex-lid 12606

Vooropgesteld ben ik een leek in deze, maar is het niet gewoon zo dat de 1.6 TDI er langer over doet om topsnelheid te halen. Als de 1.4 TSI sneller weg is zal deze niet meer worden ingehaald door de diesel. Maar goed dat is misschien ook wishfull thinking (zie mijn handtekening) ;)

Terechte kanttekening, slootje77. Daar weet ik eerlijk gezegd ook niet zoveel van. Onder het genot van een lekker biertje hierbij mijn theorie:

Topsnelheid
Waarschijnlijk zal er tussen het halen van de topsnelheid van de 1.6 TDI en de 1.4 TSI niet zoveel verschil zitten; Skoda zal de versnellingsbakverhoudingen voor beide motoren zo hebben aangepast dat ze de hoogst mogelijke snelheid in verhouding met vermogen/koppel halen. Dus zullen ze ongeveer dezelfde reserves hebben gehanteerd voor het bereiken van die topsnelheid, waarmee ook de tijden voor het bereiken van die topsnelheid vergelijkbaar zullen zijn.

Acceleratie
Het acceleratieverschil: de 1.6 TDI bereikt in zijn 2 nooit de 100 km/u, dus je moet een keer extra schakelen tov. de 1.4 TSI. Dat scheelt met een handbak denk ik minimaal een seconde. Ook als je die seconde meeneemt, blijft de 1.4 TSI gewoon duidelijk sneller bij 0-100 km/u, maar bij de standaard tussenacceleraties (zeg maar even van 80-120 km/u in 4/5/6) zal het verschil niet al te groot zijn.

Het voordeel voor de 1.4 TSI tov. de 1.6 TDI zit in het toerenbereik van 3500-6000 tp/m. Hele hoge toerentallen rij je bijna nooit (behalve bij echt voluit optrekken), dus is ligt het praktische voordeel van de 1.4 TSI in de praktijk tussen de 3500-5000 tp/m.

Wel eerlijk blijven
Feit is en blijft dat de 1.4 TSI sneller is dan de 1.6 TDI. Als ik niet had gekeken naar bedrijfskosten en bijtelling (in mijn geval, als zelfstandige dus), zou de 1.4 TSI absoluut hoog op mijn verlanglijstje staan! Het is en blijft een hele mooie motor, ook in de O3!!! :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan