SteGo's Citigo's

Tuulster

Forumguru
Alles zou mij inderdaad zonder problemen lukken hoor.
Niet de eerste keer....... ( zie foto)
Enige wat ik mezelf fff niet zie doen is klooien met die zekeringen. :pieker:
Power via de 12volt aansluiting zou ik nooit willen, heb een allergie voor kabeltjes........

20190610_131958.jpg

SteGo

Donateur
De verdere inbouw van de achterste dashcam laat nog even op zich wachten (misschien op koningsdag eens even mee verder). Maar vandaag was ik even bezig met iets dat misschien niet direct heel erg voor de hand ligt met dit droge weer ... of misschien juist wel met al dat stuifmeel en de vele insecten op de voorruit; ruitenwisserbladen.

....
Deze keer dan maar weer eens wisserbladen van Valeo proberen. Dit keer maar gekozen voor Valeo Hydroconnect, voor de Citigo heb je dan HF40 en HF60 nodig.
IMG_20200423_124836.jpg

Eenmaal gemonteerd op de auto vind ik ze inderdaad wat minder mooi dan die van Bosch, al was het maar omdat Valeo zo nodig z'n eigen merknaam op het uiteinde zet in contrasterend wit...
IMG_20200423_161517.jpg
Mensen bij Valeo; dit hoef niet ... laat dat! :D:maakmegek:

We gaan zien hoe deze op langere termijn bevallen. Ik ben benieuwd. ;) Mochten de exemplaren van Valeo net zo lang meegaan als die van Bosch dan wordt het volgende keer alsnog gewoon weer origineel of Bosch, oogt netter .. en is zelfs nog enkele euries goedkoper.

Laatst bewerkt door een moderator:

SteGo

Donateur
Zonder verder al te diep in te gaan op de materie ... aangezien dat is afgesplitst naar een nieuw topic;

Valeo's zijn alweer weg, nu weer Bosch Aerotwin (Universal/Plus). Verdere details in het andere topic.
IMG_20200424_175504.jpg

Hopelijk dit weekend even verder met de achterste dashcam. Het gaat nog wel een beetje gepruts worden want de achterklep leent zich niet heel erg makkelijk voor het netjes wegwerken van een camera met bijbehorende kabel. Gaat nog wel een beetje een gepier worden, met zo hier en daar een vloek of een scheldwoord. :laugh:

SteGo

Donateur
Het gaat nog wel een beetje gepruts worden want de achterklep leent zich niet heel erg makkelijk voor het netjes wegwerken van een camera met bijbehorende kabel. Gaat nog wel een beetje een gepier worden, met zo hier en daar een vloek of een scheldwoord. :laugh:

Vloeken en schelden ... dat is zeker zeker gebeurd. :D Het was flink wat werk, maar alles is goedgekomen.

Het moeilijke aan een achterste dashcam netjes installeren in een Citigo is dat de achterklep zich daar helemaal niet voor leent. Er zitten geen gaten die je kunt gebruiken van bijvoorbeeld de toegang tot het derde remlicht.
IMG_20200425_111310.jpg

Dat is waarom ik overwoog om de camera aan de hemelbekleding vast te maken en voor de kabel dan gewoon een gaatje in de hemelbekleding te maken met uiteraard een net doorvoerrubber er omheen. Nou is mijn Citigo een driedeurs ... en vaak wanneer ik iets op de achterbank wil leggen of eraf wil halen doe ik dat via de achterklep. Ik ben bang dat ik op den duur de camera van de hemel af zou trekken wanneer ik weer eens iets van de achterbank pak. Daarbij plakt de tape denk ik ook niet geweldig aan de hemelbekleding dus zou ik daarvoor sowieso iets beters bedacht hebben.

Dus toch maar weer naar de achterklep .. maar hoe dan? In ieder geval niet gewoon zomaar opplakken en een bungelende draad vanaf de hemelbekleding naar de achterklep. Dat is lelijk, en er blijft geheid eens een keer iets achter haken.

Ik heb toen eerst het derde remlicht er maar eens uitgehaald. Ik had er een filmpje over gezien op YouTube ... heel eenvoudig ... zou het moeten zijn. :mad: De mijne gaf geen krimp! Het afdichtrubber had zich als een soort siliconenkit vereenzelvigd met de achterklep. Het was zeer lastig om hem eruit te krijgen. Ondanks dat ik probeerde zo voorzichtig mogelijk te werk te gaan braken en ook stukjes van de rand van het glas af toen ik wat kracht probeerde te zetten. :cry:
IMG_20200426_101411.jpg

Toen dat gebeurde nam ik het besluit dat ik hoe dan ook een nieuw derde remlicht ga bestellen ... het kon me daarna dus niet meer zoveel schelen en ik zette wat meer kracht. Het had nog best wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk kreeg ik hem eruit. Het afdichtrubber is naar de gallemiezen. Gelukkig maar dat er komende tijd geen regen wordt voorspelt.

Enfin, remlicht eruit en ik kon eindelijk zien of ik daarachter mogelijkheden had, en jawel ik zag mogelijkheden. Maar alles zou staan of vallen met het feit of ik de wat lompe USB-connector door het doorvoerrubber naar de klep kon krijgen. Ook dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Er was flink wat massage van het rubber voor nodig om die erdoor te krijgen. :D
IMG_20200425_111053.jpg

En toen .. kwam 'the point of no return'. :nailbiting:
Een gat boren/uitvijlen in de achterklep.
IMG_20200425_122028.jpg

Het bleek nog verschrikkelijk lastig om alle spaanders en het vijlsel weer uit de klep te krijgen. Het gat voor het derde remlicht is te klein om je hand erin te kunnen steken en ik had verder ook geen geschikte borstels ofzo bij de hand. Zo goed en kwaad als het ging de boel schoongemaakt. Daarna heb ik de holle ruimte ingespoten met Tectiel ML. Wat er nog lag blijft op z'n plek. :laugh:Randjes van het gat uiteraard behandeld met een lakstift.

Terwijl dat droogde heb ik de USB-kabel verder naar voren gelegd. Ik heb hem gewoon lekker makkelijk langs de rand van de hemelbekleding richting de A-stijl getrokken. Overtollige lengte kabel zit weggewerkt achter de A-stijlbekleding.

Daarna de precieze plaats bepaald van de camerasteun. Hierbij komt de Wifi-functionaliteit van de camera echt goed uit. Ik kon op m'n smartphone zien wat het beste resultaat gaf, rekeninghoudend met de achterruitverwarming.
IMG_20200426_100924.jpg

En dan het resultaat met de camera eraan. Ik ben er best trots op. :yeah:

IMG_20200426_101325.jpg IMG_20200426_101347.jpg

1 probleem ... het derde remlicht paste er niet meer in. :maakmegek: Vanwege de stekker moest ik een stukje plastic uit de onderkant van het remlicht halen. Hier gewoon even simpel met een kniptang gedaan, maar bij het nieuwe remlicht zal ik het even netjes met een Dremel uitslijpen.
IMG_20200426_100731.jpg

Doordat de achterruit getint is zie je van buiten vrij weinig van de camera. Mede vanwege die tint heb ik de achterste camera ook niet voorzien van het polarisatiefilter. Het resultaat is zonder dat filter al behoorlijk goed en ik ben bang het beeld te donker gaat worden wanneer je er in het donker mee rijd.

Als je in de achteruitkijkspiegel kijkt zie je de camera wel zitten, maar het is absoluut niet hinderlijk. Ook kun je op deze foto zien hoe de kabels bij de voorste camera nu weggewerkt zitten. Eigenlijk gewoon heel simpel recht omhoog.
IMG_20200426_101948.jpg

En van buiten ziet het er zo uit. Even goed zoeken hoor. :D
IMG_20200426_101624.jpg

Heel blij mee! :tegek:

Alleen nog even het nieuwe remlicht erin, en dan kit ik ook direct de opening rondom de USB-stekker bij de camera af. Mocht er dan ooit eens een beetje vocht langs het remlicht naar binnen komen dan loopt het in ieder geval niet via de USB-kabel de camera in.

Ik heb eerder eens geschreven dat ik het zo wilde inbouwen dat ik de camera ook weer kon uitbouwen wanneer ik een volgende auto ga kopen. Tjah, het zal je niet verbazen dat dat plan gecanceld is. :D Dit ga ik niet meer uit de auto verwijderen, ook al zou ik volgende week een andere auto kopen ... Dan koop ik voor een toekomstige auto maar een nieuwe camera. :jaja:

EdK

Forumguru
Overtollige lengte kabel zit weggewerkt achter de A-stijlbekleding.
Ehhhh, heb je daar geen airbag zitten ?? Zo ja dan zou ik het overtollig toch even verder door halen richting dashboard, achter kastje !
Het afdichtrubber is naar de gallemiezen.
Jammer, maar gooi deze toch niet meteen weg !
Bij me oude zakelijke caddy ook derde remlicht vervangen en had deze bij Ali uit china besteld.
Pasvorm remlicht was goed, maar toen kwam het monteren !
Met nieuwe rubber niet vast te krijgen !! Dus oude rubber maar gebruikt en daarna leek het vast te zitten.
Tot ik een rit naar klant maakte ( +200Km ) en daar aankwam en collega me vertelde dat me derde remlicht los hing...
Uiteindelijk rubber eruit gehaald en het Ali remlicht er maar in gekit !
Dus bewaar je oude rubber nog even en bestel een derde remlicht bij de dealer !

Tuulster

Forumguru
@SteGo Klasse werk hoor! :thumbsup:

Mooi gedaan man. :D

Ik heb inderdaad ook zitten kijken bij de achterklep van de DS. Loop daar tegen dezelfde uitdaging aan. De hemlbekleding zit bij de DS precies op de goede hoogte ten opzichte van het achternaam. Mocht ik de camera aanschaffen ga ik waarschijnlijk voor de door jou ook genoemde optie om hem tegen de hemelbekleding te plaatsen.

SteGo

Donateur
Ehhhh, heb je daar geen airbag zitten ?? Zo ja dan zou ik het overtollig toch even verder door halen richting dashboard, achter kastje !
Daar zit geen airbag, het is zodoende dus geen enkel probleem om daar overtollige bekabeling kwijt te raken. ;)
En aangezien ik de kabel aan de bestuurderskant naar voren heb getrokken zou ik de kabel dan ook nog eerder bij de zekeringen links in het dashboard weggewerkt hebben als er wel een airbag had gezeten. Ik ben er altijd wel op bedacht dat ik extra voorzichtig ben met kabels trekken wanneer er airbags in de buurt zitten.

Dus bewaar je oude rubber nog even en bestel een derde remlicht bij de dealer !
Ik bestel dinsdag direct even een nieuwe via een van de inkoopkanalen die ik via m'n werkgever ter beschikking heb. Als het een beetje meezit heb ik dan woensdag wel een nieuwe in huis.
Het oude rubber zit overigens nog gewoon om het beschadigde remlicht heen. Hij sluit nu alleen niet waterdicht af. Ook heb ik 2 van de 4 metalen veren er vanaf gehaald zodat ik het remlicht de volgende keer makkelijker kan verwijderen. :) Misschien dat ik hem tot die tijd op de uiteinden voor de zekerheid nog even voorzie van een stukje ducttape.

SteGo

Donateur
Overigens wat betreft het gepriegel met dat doorvoerrubber naar de klep; online heb ik al een aantal keren gezien dat de slang naar de ruitensproeier op precies dat punt nog wel eens wil scheuren. Mocht dat probleem zich bij de mijne in de toekomst eens voor gaan doen dan ga ik dat zeker niet repareren. Dan zorg ik er wel voor dat de sproeierpomp geen vloeistof meer naar achteren kan pompen. ;)

EdK

Forumguru
Ach met 2 koppelstukjes recht en een stukje slang is dit dan evengoed nog redelijk snel te doen.
Maar goed je kunt hem ook afknippen en er een einddop opzetten....

SteGo

Donateur
Auw! Ik zocht vandaag even het actuele onderdeelnummer en de prijs op van het derde remlicht ... door de jaren heen hebben er wat nummerwijzigingen en bijbehorende prijswijzigingen op het derde remlicht gezeten.
Actuele artikelnummer is: 3CN945087 en die kost ... *tromgeroffel* €79,08 bruto, ex BTW. Inclusief BTW (consumentenprijs) praat je dan over €95,69 bij de dealer. :laugh:

Ik weet niet of je daar nou van moet lachen of janken. Bizar veel geld voor zo'n klotelampie, dit soort prijzen verwacht ik bij Lexus. :maakmegek:

Maargoed, hij is besteld, ik wil hem toch hebben. Maar als ik hem niet via m'n werkgever had kunnen kopen en gewoon de volle prijs zou moeten dokken had ik de oude erin gekit.

Dus overige lezers; wees heel voorzichtig als je het derde remlicht uit je Citigo probeert te halen! ;)

EdK

Forumguru
Tsja LED remlicht he !!
Goedkoop in productie maar LED is in dus verdubbelen we de prijs...

SteGo

Donateur
Nieuwe remlicht was vandaag binnengekomen. En aangezien ik vandaag toch al een halve vrije dag zou hebben kwam dat mooi uit. ;)

Het eerste wat opviel bij het openmaken van het doosje is dat hij er anders uitziet. Een zwarte rand ipv rood. Verder is de ruitensproeier net een beetje anders en aan de printplaat van de LEDs kun je zien dat hij wat jonger is.
IMG_20200429_121245.jpg

Verder gewoon precies hetzelfde uiteraard. Maar ik moet wel zeggen dat de nieuwe ruitensproeier fijner is dan de oude. De nieuwe sproeit veel breder uit over de achterruit.

Dit keer wel netjes met de Dremel de uitsparing gemaakt voor de USB-stekker van de camera. ;)
IMG_20200429_121604.jpg

Of ik het met die zwarte rand nou mooier vind ....
IMG_20200429_123221.jpg

Het past wel bij de getinte achterruit natuurlijk, maar als ik keuze had gehad had ik toch een rode gekozen. Maar het is ook weer niet zo erg dat het lelijk is ofzo. ;)
IMG_20200429_123254.jpg

En jahaaaa ... ik weet het, m'n auto is vies. :deuk::D
Hij wordt binnenkort wel weer eens even gewassen.

SteGo

Donateur
De Citigo is natuurlijk een stadsauto, gemaakt voor de stadsjungle vol asfalt, klinkers, tegels en zo hier en daar een stoepje of iets dergelijks.

Toch kan ik het vaak niet laten om zandweggetjes mee te pakken, zo ook vandaag weer. Aan het begin zag ik een Audi A3 al omkeren. Misschien was hij verstandiger dan ik ... of mocht zijn Audi gewoon niet vies worden. Wie weet .... :D

Maar ik had me wel ietwat verkeken ... ik hoorde op sommige plekken de buik van de Citigo het zand raken, de Electronic Stability Control (ESC) had het er maar zwaar mee, vermogen viel op sommige stukken daardoor flink terug, en dan leek het haast wel een beetje alsof je op ijs reed. Een paar keer was ik bijna bang dat ik stil zou komen te staan ... en dan heb je natuurlijk wel echt een probleem in dat mulle zand. :maakmegek:
Ik was zodoende toch wel enigszins opgelucht toen de bandjes het asfalt weer aanraakten. Ik denk dat de net wat grotere bodemvrijheid van de CNG-Citigo m'n gelukje is geweest vandaag. ;)

Een kleine impressie, helaas is de videokwaliteit alleen niet zo geweldig door de compressie die YouTube er op heeft toegepast. De beelden van de camera achter lieten niks spannends zien ... alleen maar stofwolken. :deuk:

brepus13

Forumguru
Vandaag bij Ommen in de buurt op een provinciale weg zo’n mooie rode met zwarte streep op de motorkap gespot. Ziet er toch leuk en sportief uit hoor!

SteGo

Donateur
Het zou eventueel zelfs kunnen dat ik dat ben geweest. :D
Ik ben 's middags nog vanuit de omgeving Hellendoorn naar Ommen gereden, en daarna over 'de oude weg' richting Hardenberg gegaan.

Bovenaan Onderaan