Het gaat nog wel een beetje gepruts worden want de achterklep leent zich niet heel erg makkelijk voor het
netjes wegwerken van een camera met bijbehorende kabel. Gaat nog wel een beetje een gepier worden, met zo hier en daar een vloek of een scheldwoord.
Vloeken en schelden ... dat is zeker zeker gebeurd.
Het was flink wat werk, maar alles is goedgekomen.
Het moeilijke aan een achterste dashcam
netjes installeren in een Citigo is dat de achterklep zich daar helemaal niet voor leent. Er zitten geen gaten die je kunt gebruiken van bijvoorbeeld de toegang tot het derde remlicht.
Dat is waarom ik overwoog om de camera aan de hemelbekleding vast te maken en voor de kabel dan gewoon een gaatje in de hemelbekleding te maken met uiteraard een net doorvoerrubber er omheen. Nou is mijn Citigo een driedeurs ... en vaak wanneer ik iets op de achterbank wil leggen of eraf wil halen doe ik dat via de achterklep. Ik ben bang dat ik op den duur de camera van de hemel af zou trekken wanneer ik weer eens iets van de achterbank pak. Daarbij plakt de tape denk ik ook niet geweldig aan de hemelbekleding dus zou ik daarvoor sowieso iets beters bedacht hebben.
Dus toch maar weer naar de achterklep .. maar hoe dan? In ieder geval niet gewoon zomaar opplakken en een bungelende draad vanaf de hemelbekleding naar de achterklep. Dat is lelijk, en er blijft geheid eens een keer iets achter haken.
Ik heb toen eerst het derde remlicht er maar eens uitgehaald. Ik had er een filmpje over gezien op YouTube ... heel eenvoudig ... zou het moeten zijn.
De mijne gaf geen krimp! Het afdichtrubber had zich als een soort siliconenkit vereenzelvigd met de achterklep. Het was zeer lastig om hem eruit te krijgen. Ondanks dat ik probeerde zo voorzichtig mogelijk te werk te gaan braken en ook stukjes van de rand van het glas af toen ik wat kracht probeerde te zetten.
Toen dat gebeurde nam ik het besluit dat ik hoe dan ook een nieuw derde remlicht ga bestellen ... het kon me daarna dus niet meer zoveel schelen en ik zette wat meer kracht. Het had nog best wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk kreeg ik hem eruit. Het afdichtrubber is naar de gallemiezen. Gelukkig maar dat er komende tijd geen regen wordt voorspelt.
Enfin, remlicht eruit en ik kon eindelijk zien of ik daarachter mogelijkheden had, en jawel ik zag mogelijkheden. Maar alles zou staan of vallen met het feit of ik de wat lompe USB-connector door het doorvoerrubber naar de klep kon krijgen. Ook dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Er was flink wat massage van het rubber voor nodig om die erdoor te krijgen.
En toen .. kwam 'the point of no return'.
Een gat boren/uitvijlen in de achterklep.
Het bleek nog verschrikkelijk lastig om alle spaanders en het vijlsel weer uit de klep te krijgen. Het gat voor het derde remlicht is te klein om je hand erin te kunnen steken en ik had verder ook geen geschikte borstels ofzo bij de hand. Zo goed en kwaad als het ging de boel schoongemaakt. Daarna heb ik de holle ruimte ingespoten met Tectiel ML. Wat er nog lag blijft op z'n plek.
Randjes van het gat uiteraard behandeld met een lakstift.
Terwijl dat droogde heb ik de USB-kabel verder naar voren gelegd. Ik heb hem gewoon lekker makkelijk langs de rand van de hemelbekleding richting de A-stijl getrokken. Overtollige lengte kabel zit weggewerkt achter de A-stijlbekleding.
Daarna de precieze plaats bepaald van de camerasteun. Hierbij komt de Wifi-functionaliteit van de camera echt goed uit. Ik kon op m'n smartphone zien wat het beste resultaat gaf, rekeninghoudend met de achterruitverwarming.
En dan het resultaat met de camera eraan. Ik ben er best trots op.
1 probleem ... het derde remlicht paste er niet meer in.
Vanwege de stekker moest ik een stukje plastic uit de onderkant van het remlicht halen. Hier gewoon even simpel met een kniptang gedaan, maar bij het nieuwe remlicht zal ik het even netjes met een Dremel uitslijpen.
Doordat de achterruit getint is zie je van buiten vrij weinig van de camera. Mede vanwege die tint heb ik de achterste camera ook niet voorzien van het polarisatiefilter. Het resultaat is zonder dat filter al behoorlijk goed en ik ben bang het beeld te donker gaat worden wanneer je er in het donker mee rijd.
Als je in de achteruitkijkspiegel kijkt zie je de camera wel zitten, maar het is absoluut niet hinderlijk. Ook kun je op deze foto zien hoe de kabels bij de voorste camera nu weggewerkt zitten. Eigenlijk gewoon heel simpel recht omhoog.
En van buiten ziet het er zo uit. Even goed zoeken hoor.
Heel blij mee!
Alleen nog even het nieuwe remlicht erin, en dan kit ik ook direct de opening rondom de USB-stekker bij de camera af. Mocht er dan ooit eens een beetje vocht langs het remlicht naar binnen komen dan loopt het in ieder geval niet via de USB-kabel de camera in.
Ik heb eerder eens geschreven dat ik het zo wilde inbouwen dat ik de camera ook weer kon uitbouwen wanneer ik een volgende auto ga kopen. Tjah, het zal je niet verbazen dat dat plan gecanceld is.
Dit ga ik niet meer uit de auto verwijderen, ook al zou ik volgende week een andere auto kopen ... Dan koop ik voor een toekomstige auto maar een nieuwe camera.