SteGo's Citigo's

Octavia_Gert

Senior Member
Mooi stuurtje! je oude stuur was niet meer te herstellen? Hij ziet er redelijk uit, op het feit na dat hij helemaal glad is. Waar heb je de rubbers van de ramen besteld, wat kosten ze en is dit makkelijk te installeren? die van mij zijn vies en 1 van de 2 heeft een schade door een wasstraat in Duitsland :mad:

SteGo

Donateur
@Citigo_vRS het oude stuur heb ik niet primair vervangen omdat het versleten was ofzo. Ik zag op het Duitstalige Skodaforum gewoon een keer een foto van m'n huidige stuur voorbij komen en toen was ik verkocht. Die wou ik graag hebben!
Het oude stuur was ook al niet verkeerd voor een Citigo ... maar de nieuwe is gewoon veel mooier. ;)

Die waterkeerlijsten waar je het over hebt zijn redelijk makkelijk te vervangen. Alleen zaten de oude bij mij echt verschrikkelijk hardnekkig vast, dat koste wel enige moeite om die los te krijgen. De nieuwe erop zetten is zo gebeurd. Ik heb de mijne besteld via m'n werkgever, een groothandel in automaterialen, als ik me goed herinner kostten ze minder dan 25 euro per stuk inclusief BTW. Maar als je het precies wilt weten kan ik na het paasweekend wel even nakijken wat de up-to-date prijs is en hoeveel korting ik kan weggeven op de brutoprijs.

Octavia_Gert

Senior Member
Haha, maar dan betaal ik geen verzendkosten, dit is vaak voor kleine dingen gunstig tov online iets bestellen. En ik hoef maar te mailen of te bellen of mijn vaste adviseurs staan voor me klaar rijdt altijd om naar een andere vestiging van de dealer omdat ik de mensen al jaren ken

SteGo

Donateur
Ik zit hier uiteraard niet op het forum om spullen te verkopen maar gewoon voor m'n lol, dus als iemand liever naar de dealer gaat; even goede vrienden. ;)

Maar particuliere verkoop is zoals de naam 'groothandel' ook al doet vermoeden niet onze kernbezigheid. Wij zijn vooral gericht op de zakelijke markt.

SteGo

Donateur
Overigens krijg ik hopelijk vandaag nog een pakketje binnen met spulletjes voor een projectje dat ik al wat langer op het verlanglijstje had staan ... wordt vervolgt ... ;)

Helaas is m'n pakketje vandaag helaas nog niet aangekomen trouwens .. dat vervolg komt dus volgende week pas een keer.

Drukte bij PostNL ...

Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
We waren gisteren in de Achterhoek en toen het lampje ging branden om me erop te wijzen dat ik spoedig weer CNG moest gaan tanken wierp ik even een blik op de DirectLease-app en bleek dat CNG-tankstations daar niet bepaald dik gezaaid zijn. :D

tanken.png

Gelukkig maar dat je ondanks dat je dus iets meer moeite moet doen om een tankstation te vinden dan niet 'zomaar gas' tankt in Doetinchem maar echt Achterhoeks groen gas. :laugh:
IMG_20200411_173147.jpg

Zo kon ik toch met een goed/groen geweten de Achterhoek weer uit rijden. ;)

Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Gelukkig is m'n pakketje vandaag wel aangekomen ... er ligt nu weer een leuk projectje op mij te wachten. :yeah:
dashcam.jpg

Een mooie dual channel dashcam inclusief hardwire kit, polarizing filters en natuurlijk een geschikt geheugenkaartje.

Kan ik weer lekker een poosje knutselen, want dit gaat natuurlijk wel met aandacht en liefde ingebouwd worden. :D Met name de inbouw van de achterste camera wordt interessant, en ik wil alles zo inbouwen dat ik het er ook nog weer enigszins makkelijk uit kan halen zodat hij ook eventueel weer overgezet kan worden in een volgende auto na de Citigo ...

Ik heb door de jaren heen al wel eens vaker dashcams gehad, maar dit is de eerste dual channel. Eens zien of dat bevalt. :jaja:

SteGo

Donateur
Gisteren eens even bezig geweest met de dashcam. Het project is nog niet helemaal klaar, maar de hardwire kit zit erin en de voorste camera is al wel 'up and running'!

De hardwire kit zit weggewerkt achter het kapje aan de linkerkant van het dashboard, hier zitten ook een paar zekeringen. En, heel belangrijk voor de parkeermodus, bij die zekeringen kun je je permanente 12V aansluiting maken. De geschakelde 12V kabel had ik eerder al een keer aangelegd, die komt vanaf de sigarettenaansteker, via de radio (die ook geschakelde 12V nodig had) naar diezelfde plek.
IMG_20200418_103732.jpg

Van buiten zie je niet zo heel veel van de camera:
IMG_20200419_093429.jpg

Tenzij je iets beter kijkt natuurlijk:
IMG_20200419_093406.jpg

Van binnen ziet het er nu zo uit:
IMG_20200419_093507.jpg

Die kabel wordt nog wat netter weggewerkt zodra ik ook de achterste camera inclusief kabel heb geïnstalleerd.

Ik verbaasde me vanochtend dat de camera nog steeds aan het opnemen was in parkeermodus. Ik heb de hardwire kit op de meest conservatieve stand gezet; 12,4 volt. Wanneer de accu dat voltage bereikt zal de camera zich uitschakelen om de accu te sparen. Je kunt de hardwire kit op verschillende voltages instellen tussen 11,8 en 12,4 volt. Om even zeker te weten of de set wel echt werkte heb ik de spanning van de accu even gemeten, die lag op dat moment om en nabij de 12,4 volt. Om te zien of hij de camera werkelijk wel uitschakeld ben ik in de auto gaan zitten en heb ik het groot licht een tijdje laten branden zodat het voltage nog iets verder zou teruglopen. En inderdaad, na een poosje wachten ging het 'recording'-lampje uit. Toen ik uitstapte en nogmaals het voltage ging meten gaf de multimeter 12,42 volt aan.

Mind you, de camera had toen al 14 uur gefilmd in parkeermodus! (timelaps 5 fps) Als ik de auto gewoon met rust had gelaten en dus niet met de verlichting had lopen spelen was daar nog makkelijk wat tijd bijgekomen. Ik ben benieuwd hoeveel uren de camera straks blijft filmen als ook de tweede camera aangesloten wordt.

Ik heb al wel een idee hoe ik de achterste camera wil gaan plaatsen, maar ik moet eerst nog even wat spulletjes halen of bestellen. Zodra die is geplaatst zal ik uiteraard even updaten. ;)

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Van buiten zie je niet zo heel veel van de camera:
Tenzij je iets beter kijkt natuurlijk:

Of je maakt de ramen aan de binnenzijde weer eens goed schoon....:D

Maar zit netjes achter de spiegel, maar is de camera ook niet zo in te stellen dat als er beweging is rond de wagen dat hij begint met opnemen ?
Want als er nu iets zou gebeuren in de nacht en je moet net die beelden zien terug te vinden in 14 uur opname..... well have fun

SteGo

Donateur
Of je maakt de ramen aan de binnenzijde weer eens goed schoon....:D

Maar zit netjes achter de spiegel, maar is de camera ook niet zo in te stellen dat als er beweging is rond de wagen dat hij begint met opnemen ?
Want als er nu iets zou gebeuren in de nacht en je moet net die beelden zien terug te vinden in 14 uur opname..... well have fun

De ruiten zijn aan de binnenkant wel schoon, gisteren nog gedaan alvorens de camera te installeren. De buitenkant is wel wat viezig .. maar ook die heb ik pasgeleden nog schoongemaakt. Je blijft aan het poetsen in dit jaargetijde met die insecten, stof van het land, etc etc. :D

De parkeermodus is op verschillende manieren in te stellen, maar na verschillende reviews bekeken te hebben ben ik er toch op uitgekomen om de timelaps-modus te gebruiken. Het is het beste compromis, en gebruikt het minste stroom.
Zie onder andere:

Het terugzoeken van een bepaalde gebeurtenis zal dan wel even wat werk zijn, maar ik ga natuurlijk niet dagelijks al die beelden terugkijken. Uiteraard heb ik het zojuist wel even gedaan, gewoon uit nieuwsgierigheid van wat hij vannacht allemaal heeft gefilmd.

Ik zag wel iets voorbij komen waardoor ik me toch een beetje begon af te vragen wat een bepaalde buurtgenoot voor 'nachtelijke hobby's' heeft. :deuk:
Maarjah, ieder diertje z'n pleziertje ... :D En nee, daar ga ik geen beeld van online zetten.

EdK

Forumguru
Ik zag wel iets voorbij komen waardoor ik me toch een beetje begon af te vragen wat een bepaalde buurtgenoot voor 'nachtelijke hobby's' heeft.
Gaf de buurjongen van 18 weer zijn vriendin een veeg op de motorkap van jou wagen ??? :dankje::deuk:

SteGo

Donateur
Voor zover ik heb gezien heeft niemand (de motorkap van) m'n auto aangeraakt. ;)

Mocht zich eens echte vunzigheid voor het oog van de camera voordoen dan zal ik hoofden blurren en iets online zetten, okay? :deuk::D

Tuulster

Forumguru
Goed bezig man. Die dashcam zou een toppertje moeten zijn. :jaja:
Zou ik ook wel willen hebben maar inbouwen zie ik mezelf niet meteen doen.....:lezen::nono:

SteGo

Donateur
Zou ik ook wel willen hebben maar inbouwen zie ik mezelf niet meteen doen.....:lezen::nono:

Het is in de basis niet zo heel erg moeilijk. En YouTube staat vol met voorbeelden. ;) Neem vooral de tijd, ga niet haasten. Simpelste manier is zonder de hardwire kit. Gewoon de camera aan de ruit plakken, snoertje achter de hemelbekleding drukken (stukje plastic gereedschap daarvoor wordt meegeleverd), langs de A-stijl naar beneden en dan gewoon de USB kabel in de meegeleverde adapter voor de 12Volt aansluiting drukken.

Dat is niet de allernetste oplossing en de parkeermodus werkt dan ook niet, maar je hebt wel een werkende dashcam voor tijdens de rit. Zo sloot ik m'n allereerste dashcam ooit ook aan.

Tegenwoordig haal ik dingen zoals de A-stijl bekleding gewoon helemaal los zodat ik het snoer aan de al aanwezige kabelboom kan vastmaken, gebruik ik een hardwire kit zodat m'n 12Volt aansluiting op de middentunnel vrij blijft en ik niet altijd dat snoer zie. Dat geeft een veel netter resultaat.

Het 'polorizing filter' is overigens wel zeer aan te raden om bij te bestellen. Zonder dat filter zie ik enorm veel spiegeling van het dashboard de voorruit, met filter is het beeld veel beter.

EdK

Forumguru
Zou ik ook wel willen hebben maar inbouwen zie ik mezelf niet meteen doen....
Ach de camera plaatsen en de kabels leggen kan zelfs jij voor elkaar krijgen, en als je dan die stroomdraadjes nog achter een zekering geplaatst wil hebben ipv met een sigaretten aansteker adapter...
Tsja dan moet je daar een persoon voor zien te vinden die dat kan en wil doen voor je.
En als je dan meekijkt dan kun je dat zelf ook de volgende keer...

Op voorhand al zeggen dat je het niet kan is meteen al een muur opbouwen.
Zeg altijd dat als je de tijd hebt ervoor dan proberen al zelf zoveel mogelijk te doen. :lezen:

Bovenaan Onderaan