Gisteren eens even bezig geweest met de dashcam. Het project is nog niet helemaal klaar, maar de hardwire kit zit erin en de voorste camera is al wel 'up and running'!
De hardwire kit zit weggewerkt achter het kapje aan de linkerkant van het dashboard, hier zitten ook een paar zekeringen. En, heel belangrijk voor de parkeermodus, bij die zekeringen kun je je permanente 12V aansluiting maken. De geschakelde 12V kabel had ik eerder al een keer aangelegd, die komt vanaf de sigarettenaansteker, via de radio (die ook geschakelde 12V nodig had) naar diezelfde plek.
Van buiten zie je niet zo heel veel van de camera:
Tenzij je iets beter kijkt natuurlijk:
Van binnen ziet het er nu zo uit:
Die kabel wordt nog wat netter weggewerkt zodra ik ook de achterste camera inclusief kabel heb geïnstalleerd.
Ik verbaasde me vanochtend dat de camera nog steeds aan het opnemen was in parkeermodus. Ik heb de hardwire kit op de meest conservatieve stand gezet; 12,4 volt. Wanneer de accu dat voltage bereikt zal de camera zich uitschakelen om de accu te sparen. Je kunt de hardwire kit op verschillende voltages instellen tussen 11,8 en 12,4 volt. Om even zeker te weten of de set wel echt werkte heb ik de spanning van de accu even gemeten, die lag op dat moment om en nabij de 12,4 volt. Om te zien of hij de camera werkelijk wel uitschakeld ben ik in de auto gaan zitten en heb ik het groot licht een tijdje laten branden zodat het voltage nog iets verder zou teruglopen. En inderdaad, na een poosje wachten ging het 'recording'-lampje uit. Toen ik uitstapte en nogmaals het voltage ging meten gaf de multimeter 12,42 volt aan.
Mind you, de camera had toen al 14 uur gefilmd in parkeermodus! (timelaps 5 fps) Als ik de auto gewoon met rust had gelaten en dus niet met de verlichting had lopen spelen was daar nog makkelijk wat tijd bijgekomen. Ik ben benieuwd hoeveel uren de camera straks blijft filmen als ook de tweede camera aangesloten wordt.
Ik heb al wel een idee hoe ik de achterste camera wil gaan plaatsen, maar ik moet eerst nog even wat spulletjes halen of bestellen. Zodra die is geplaatst zal ik uiteraard even updaten.