Een nieuw jaar, nieuw project.
Een aantal maanden geleden had ik er al eens op gehint dat ik iets aan dat chroom in de grille wilde doen want ik vind het gewoon niet zo mooi.
Plastidippen !!! Was bij mijne ook gedaan ziet er een stuk beter uit zeker met de sportbumper
Plastidippen was 1 van de opties, andere mogelijkheden zouden zijn wrappen of de erg dure hoogglans zwarte Monte Carlo lijst kopen.
http://www.superskoda.com/Skoda/CITIGO/Citigo-original-Skoda-grille-frame-in-MONTE-CARLO-edition
Die laatste viel af. Niet alleen maar omdat hij zo duur is maar ook omdat ik geen glans wil, dat past naar mijn idee veel beter bij de sportbumper. Wrappen en plastidippen vielen ook af omdat ik vrees dat het los gaat laten wanneer de lijst getroffen zou worden door steenslag.
Oplossing?
De zwarte grille zonder inleglijst.
Maarjah, dat kon ik natuurlijk mooi verzinnen ... maar daarna moet je die oude grille er dus wel eerst uit zien te krijgen. En ik had geen zin om de hele bumper eraf te halen.
Ik had al wel een beetje research gedaan en kwam terecht op briskoda.net waar ik wat nuttige info vond waar ik verder mee kon.
Begin met de 3 torx schroeven te verwijderen waarmee de grille bovenaan vast zit. Daarna trek je de grille naar voren en ik spoot toen alle lipjes waarmee de grille geklemd zit in met WD40. Vervolgens begint er een lastig spel van wrikken, drukken en zo hier en daar wat forceren met een schroevendraaier. Ik begon met het lipje bij de koplamp aan de bestuurderskant. Aanvankelijk wou het voor geen meter lukken, maar uiteindelijk heb ik een hele dunne platte schroevendraaier vanaf de buitenkant tussen de bumper en grille ingedrukt en daarmee het lipje losgemaakt. Toen ik die eenmaal los had ging de rest redelijk makkelijk, voorzichtig de grille naar binnen drukken terwijl je met je andere hand vanaf de andere kant de bumper naar buiten drukt. Je arm zit dan wel klem tussen het front en de grille dus lange mouwen en het liefst ook werkhandschoenen aan zijn zeer aan te raden. Ik heb ook wel wat schrammen opgelopen toen ik de handschoenen even niet aan had ...
Het lipje bij de koplamp aan de andere kant is dan weer even irritant, maar ook daar bood de schroevendraaier uitkomt. Het stuk luchtgeleiding dat daar ook nog zit achter de grille maakt het er niet makkelijker op. Maar gelukkig is de bumper echt zeer flexibel (zelfs begin januari
) en met een beetje trekken en duwen krijg je de grille er uiteindelijk wel uit.
Ik had op briskoda.net gelezen dat mensen die clips bij de koplampen ook wel eens verwijderen om het makkelijker te maken. Maar dat is mijns inziens dus niet perse nodig. Ik laat de boel liever heel indien het niet noodzakelijk is om het af te breken.
Daarna ziet het er zo uit:
Wel een kleine lakbeschadiging, maar die zit buiten het zicht als de grille erin zit. Desondanks heb ik het toch even ingelakt alvorens de nieuwe grille erin ging. Niet die beschadiging aan het lipje zelf, maar dat krasje meer naar de buitenkant.
Er zitten een hele hoop van die lipjes, en wat verder naar beneden zitter er nog meer ... maar dan met het opstaande randje naar beneden.
Het stukje luchtgeleiding was wat vlekkerig geworden doordat er wat overspray op was gekomen van de WD40. Daarom het hele stukkie plastic maar even ingewreven met WD40 zodat het weer wat meer egaal van kleur werd.
Daarna de nieuwe grille erin. Dat vergt ook wel weer enig geduld, wrikken en trekken aangezien er nog best een flink stuk plastic achter de bumper moet komen. Om het inrasteren makkelijker te maken heb ik de opstaande randjes van de clips ingesmeerd met een beetje afwasmiddel. Dat werkte uitstekend.
Bij het inrasteren zit je met je ene arm en hand weer klem tussen de grille en het voorfront. Je drukt de onderkant van de grille naar voren, terwijl je met je andere hand de bumper naar binnen drukt. Je voelt en hoort de lipjes op een gegeven moment dan wel inklikken. Sommige clips kon ik ook ingeclipt krijgen door vanaf de buitenkant de grille met 1 hand aan de lamellen naar buiten te trekken terwijl je met je andere hand de bumper naar binnen drukt. Het is is een beetje klooien totdat alle clips op de hun plek zitten.
Daarna is het nog een kwestie van de schroefjes bovenaan weer vastzetten.
En toen zag het er zo uit ...
Ik ben er onwijs tevreden mee. Dat matte 9B9-plastic past uitstekend bij de onderlip van de bumper. Echt super!
En dan te bedenken dat de nieuwe grille eigenlijk voor de basisuitvoering van de Citigo is ....
Nog even een fotootje van de oude grille erbij ...