Ik had eerder al geschreven dat ik de nieuwe radio er inmiddels in heb zitten, tijd om iets te posten over de inbouw ervan.
Laat ik beginnen met het eindresultaat, dat is tenslotte waar het om gaat:
Voordat iedereen nou wil gaan schrijven dat het er minder mooi uitziet dan de originele radio .... jullie hebben helemaal gelijk!
Maar ik ben hiermee zóóóveel tevredener dan met de originele radio, ik heb geen greintje spijt.
Ik vind de bediening fijn, door de nieuwe (dure) Calearo antenne is de ontvangst nu echt super, telefoon koppelen is heel gemakkelijk, USB-aansluiting en misschien wel 1 van de allerfijnste dingen; ik hoef die Garmin niet meer bij elke rit erop te klikken en erna weer op te ruimen uit het zicht omdat de nieuwe radio ingebouwde carkit heeft. Sowieso vind ik het wel prettig dat die Garmin pleite is, het kijkt een stuk rustiger van je af zonder zo'n beeldscherm schuin voor je. Natuurlijk was het een leuke gimmick om zo'n uitgebreide boordcomputer te zien maar op een gegeven moment weet je wel zo ongeveer wat de verbruikscijfers zijn, hoeveel kilometer je nog kunt tot de gastanks leeg zijn, etc . Wat voegt het dan nog toe? En sowieso begon de Garmin al irritant vroeg te waarschuwen dat je gas moest gaan tanken, misschien heel goed bedoeld van Skoda maar de volgende CNG-pomp is zelden verder dan 20 km van je verwijderd. Als ik nu een van de gegevens wil weten moet ik er alleen even 1-voor-1 doorheen scrollen in de tacho-unit.
Helemaal geen nadelen dan? Ja, natuurlijk wel. Allereerst de esthetiek, de originele radio smoelt gewoon beter in het interieur,
punt. De irritante Garmin gaf bij het achteruit rijden in het scherm aan hoe ver je nog kon en aan welke kant een obstakel wordt gedetecteerd, best handig. De originele radio heeft de mogelijkheid instellingen van de PDC aan te passen, je kunt daarmee de piepjes harder en zachter zetten enzo en het radiogeluid dempt wanneer je achteruit rijd. De PDC doet het overigens nog wel gewoon, het volume van de piepjes is gewoon nog zoals voorheen dus dat is prima.
Wat is er gebeurd voordat alles in elkaar zat? Installatie van de antenne had ik al laten zien, wat ik daarna nog wel graag wou doen is de kabels intapen. In de ogen van velen wellicht volkomen overbodig, maar ik kan het nooit laten om al m'n kabels zoveel mogelijk in te tapen.
Ik heb meer dan anderhalve rol (10meter per rol) opgemaakt dus er is in totaliteit best wat tijd gaan zitten in intapen.
Voorbeeldje van hoe op die manier de antennekabelboom ontstond:
Helaas heb ik geen foto's gemaakt terwijl ik alle bekledingsdelen los had liggen, maar ik heb de kabelboom aan de bijrijderskant langs de C-stijl naar beneden laten komen, daar verder naar beneden richting de dorpel, stukje langs de dorpel en dan onder de het tapijt naar onder de bijrijdersstoel en dan onder het tapijt richting/langs de middenconsole en vooraan omhoog naar de radio. Niet al te moeilijk. Het bekledingsdeel naast de achterbank weer terug zien te prutsen was eigenlijk nog het meest lastig.
Dan het volgende punt; radio heeft geschakelde plus nodig, waar haal je die vandaan? Dat kan natuurlijk vanaf de zekeringkast in de voetenruimte van de bestuurder. Echter had ik geen zekeringtap meer liggen voor het gebruikte formaat zekeringen en daarnaast zit er een afdekkapje over de zekeringen en ik denk dat die niet meer past als er een zekeringstap ingeplugd zit, dat wil ik niet. Volgende kandidaat?;
De 12V-aansluiting. Kabeltje (uiteraard ingetapet
) laten zakken vanaf de radioschacht boven en beneden weer opvissen, originele draad doorknippen, draad strippen, krimpconnectors eraan krimpen, beetje krimpkous er omheen om het netjes af te maken. Viola! Geschakelde plus is gefixt.
Omdat ik mogelijk in de toekomst ook nog wel eens een dashcam wil heb ik de draad vanaf de radio direct doorgetrokken naar de A-stijl samen met de kabel van de microfoon. Nu is de krimpconnector afgetapet met elektrotape, maar zodra het zover is hoef ik die kabel niet meer te regelen. Overigens zitter er wel zekeringen waar hij nu uitkomt, maar die zijn permanent van 12V voorzien.
Zoals te zien op de foto is de kabel van de microfoon ook fijn in de tape gezet. A-stijl bekleding even losgehaald en de draad netjes daarachter naar boven geleid en de microfoon zelf zit bij de spiegel.
Vervolgens is het natuurlijk gewoon een simpel klusje van alles in elkaar pluggen en klaar is kees. Eerst nog even de adapter ertussen van Quadlock naar ISO, en dan nog weer de adapter van ISO naar Mitsumi die Kenwood bij de radio meeleverd. Onnodig om te vermelden dat ik dit ook allemaal ingetapet heb.
En dan de eerste testfit;
Yeah! Alles werkt top!
Daarna de kleur even ingesteld enzo, maar dat kon natuurlijk maar 1 kleur worden; groen.
De meest linkse knopjes hadden wellicht net wat subtieler verlicht mogen worden, maar het is compleet niet storend. Mijn smartphone maakt niet de beste foto's (en al zeker niet in het donker), en in het echt ziet het er dus wat beter uit dan op de foto.
Al met al super tevreden met de nieuwe radio. Het valt me op dat ik op de N50 tussen Kampen en Zwolle zelfs Duitse DAB-stations kan oppikken die ik helemaal niet zou moeten kunnen ontvangen. Natuurlijk vallen die telkens wel weer weg, maar het feit dat de radio ze uberhaupt oppikt is verbazingwekkend.
In m'n vorige auto had ik een Calearo Shark antenne maar die kon die zenders niet oppikken.
https://www.dabplus.de/empfang/?lang=de