Superb III Hatchback Style Businessline van Tuulster (Eibach verlaagd)

bobbl

Forumguru
Wat mij opvalt is dat er geen enkele opmerking gemaakt wordt over de consequenties van het plaatsen van spacers. In principe is het plaatsen van spacers niet anders dan het monteren van velgen met een kleinere ET-waarde (velg komt meer naar buiten te staan). Over dat laatste wordt vaak kritisch gedaan (niet meer dan een vijf mm lagere ET-waarde), terwijl spacers kennelijk zonder opmerking gemonteerd kunnen worden.
Overigens heb ik er niets op tegen om spacers te monteren of velgen met een lagere ET-waarde (de extra belasting van de wiellagers is te verwaarlozen). Ik heb zelf op twee Passat's velgen met een ET-waarde van 35 gehad (11 mm lagere ET-waarde) en nergens last van gehad. Ook niet na 80.000 km :-).

Idd, dat viel mij ook al op, heb zelf ook al zitten denken om de achterwielen iets meer naar buiten te zetten dmv spacers, maar huiverig voor de eventuele gevolgen voor de lagers op termijn.
Qua looks is het sowieso mooier!
 

Jewepe

Forumguru
@bobbl
Gewoon doen. Als het werkelijk zo was dat door het monteren van spacers of velgen met een kleinere ET-waarde je wiellagers met een sneltreinvaart zouden verslijten, dan zouden de diverse (tunings-)forums er vol van staan.
 

Tuulster

Forumguru
Kijk maar eens op ieder willekeurig Audi of BMW forum, je wil niet weten welke ET waarde afwijkingen je daar leest...... @bobbl
 
Laatst bewerkt:

bobbl

Forumguru
@Tuulster : hoeveel mm spacers heb je voor?
Bij mijn SuperB 2 ben ik over de voorwielen wel tevreden, die staan precies goed met de spatbordrand.(zomerwielen)
Alleen achter vindt ik dat ze wel iets meer naar buiten mogen.
Bij mij S2 is het volgens mij zo dat de spoorbreedte voor ook breder is dan achter (kan me vergissen natuurlijk ,maar dan moet ik weer ff in het boekje kijken:D)
Is dat bij de S3 ook zo?

Hier wel goed te zien:http://www.skodaforum.nl/forum/i/mijn-superb-3-6-v6-4x4-2010.22765/page-31
Edit: post 631
 
Laatst bewerkt:

Tuulster

Forumguru
@bobbl;
Ik heb even in het boekje gekeken voor de Sup III maar de spoorbreedte is:
Voor: 1584
Achter: 1572

Ik heb Spacers van 10mm voor en 15mm achter

Trouwens even geGoogled voor de Sup II maar spoorbreedte voor dat model is:
Voor: 1545
Achter: 1518
Een veel groter verschil dus.......
 
Laatst bewerkt:

bobbl

Forumguru
Net ff het boekje er bij gepakt, spoorbreedte achter is 27 mm minder dan voor.
waarom doen ze dit eigenlijk?
 

bobbl

Forumguru
@bobbl;
Ik heb even in het boekje gekeken voor de Sup III maar de spoorbreedte is:
Voor: 1584
Achter: 1572

Ik heb Spacers van 10mm voor en 15mm achter

Trouwens even geGoogled voor de Sup II maar spoorbreedte voor dat model is:
Voor: 1545
Achter: 1518
Een veel groter verschil dus.......

Volgens het instructieboekje voor 1537 en achter 1510
 
Bovenaan Onderaan