Superb l in de spotlights...

Henny

Actief lid
Kijk eens in Barcelona, heel veel geel-zwarte Octavia's als taxi.
Paar maanden terug in zuid-oost Engeland in East-Grinstead, ook heel veel O1 combi's als taxi.

Frankie

Actief lid
Ik vind je conclusie wel heel simpel gesteld. Teruglopende kwaliteit bij MB en een goede Skoda Superb betekent niet meteen dat die Superb beter is dan die verslechterde MB... als ik er niet voor zou hoeven betalen en ik mocht kiezen tussen die E-klasse of een Superb zou het toch (sorry) de MB worden.. Wat jij ?

LenK

Forumguru
En dan moet ie ook nog goedkoop te ontwikkelen zijn, want de Superb verkoopt voor geen meter.
Vergelijk het met Passat en A4, daar stikt het van, een Superb is een zeldzaamheid.

2 jaar geleden ben ik in Tsjechië/Praag geweest. Daar zie je de Superb wel meer maar ook daar is ie in zijn segment zwaar ondervertegenwoordigd terwijl alle andere Skoda modellen daar in hun klasse misschien wel 75% marktaandeel hebben.

Ik schat de kans op een nieuwe Superb erg laag. Ze zullen nog eerder een afgeleide van de Yeti uitbrengen of een grotere MPV (alla Sharan/Alhambra), dan kun je ook groot en Skoda rijden.

LenK

Forumguru
Als ik het geld er voor (over) had zou ik ook geen Superb rijden, maar ook geen MB, dat vind ik echt zo'n statussymbool.
"Je eigen kunnen permitteren een MB te rijden".

Ik heb een collega die qua salaris een Fabia zou moeten rijden, maar die schraapt alles bij elkaar om een MB C te kunnen rijden. Kocht om de 4 jaar een nieuwe, maar klaagt nu dat dat niet meer gaat lukken ("we rijen hem maar af").

Want in een Brabant's boeren dorp MOET je een MB hebben om iets voor te stellen (vaak is ie dan wel 10 jaar oud, maar er moet een * op je auto staan).

Peter79

Actief lid
Ik heb een tijd taxi gereden voor de lol bij een beste vriend van mij die een taxibedrijf heeft om uit te helpen. Hij heeft nu een stuk 25 Superb's lopen. Ook voor directievervoer. Eerst waren die directeuren/managers een beetje terughoudend. Nu vragen ze zelfs om een superb! En waarom? Heel duidelijk: stiller, meer ruimte dan een MB E-klasse. Kortom, het is gewoon een prettige auto!

Ik zeg altijd: Beter 1 ster in de voorruit dan 1 op de motorkap!!

voor mij geen e klasse en niet omdat ik al superb rijd. ken iemand met een sorry kende iemand met een nieuwe e klasse 320 cdi niet kinderachtig toch..... nou dat waren de storingen ook niet .

heeft door zijn invloed [tranporteur met veel mercedes trucks] van mercedes duitsland een nieuwe cls gekregen.

tja dan mag de e niet goed zijn dat zie ik skoda nog niet doen ,daar ben ik eerlijk over.

desondanks ik ben dik tevreden met mijn supie....!
wil er waarschijnlijk volgend jaar weer een kopen maar dan een nieuwe.

SkodaMan

Actief lid
De Superb is gebaseerd of het vorige Passat platform. Dat betekent niet dat ie op dezelfde bodemplaat is gebouwd maar wel dezelfde techniek gebruikt zoals de wielophanging, besturing, aandrijflijn, elektronica en dergelijke. Dezelfde techniek die VW voorlopig zal blijven gebruiken voor Passat achtige auto's in China. De Superb kan redelijk voordelig gebouwd worden en zal waarschijnlijk alleen optisch bij de tijd gebracht worden.

Al met al is de Superb zeer geschikt voor taxi's. Het zogenaamd "proven technology" concept is bij uitstek geschikt voor auto die zeer intensief gebruikt wordt en waarvan de onderhoudskosten laag moeten blijven. Het feit dat de Superb gebruikt wordt voor taxi's is een groot compliment voor Skoda en voor alle Skoda rijders. Zelf ben ik ook z'n trotse Skoda "chauffeur". /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

pd42

Nieuw lid
Hallo allemaal, weet iemand of ik ergens een Superb Handleiding (NL of Eng) kan downloaden, PDF of zoiets?
Ik ben op zoek naar een 2e hands 1.8T + Tiptronic.
Overigens, kan zo'n Tiptronic ook met de hand geschakeld worden (de naam doet dit nl vermoeden)?

LenK

Forumguru
Voor wat betreft de O2 heb ik geen .pdf kunnen vinden.
Via Pon niet, via Skoda-auto.com niet.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Concerning your request I am sorry to inform you that there is no Dutch version of the manual available in the PDF file. There is only the classis printed version of the Dutch manual available and that is supplied in each car which is exported to Holland or can be ordered later by any of our Dutch dealers.

[/ QUOTE ]

Er is alleen een Tsjechische .pdf, dus als je die taal spreekt/leert dan zal het wel lukken.

Reintje

Nieuw lid
Laat ik me eens registreren......Geregeld aan het lezen op dit forum maar nooit er de moeite voor genomen.

Al enige tijd op zoek naar een goede caravantrekker. Mijn 1.6 Octavia I op LPG was eigenlijk te zwak. De diesel Octavia te licht.......vandaag de beslissing genomen en een Superb aangeschaft. Wouw wat een proefrit was dat. 130 Pk, ik moet me leren beheersen om de kosten te beheersen. Ook een Passat was een optie maar de exclusiviteit van deze auto gaf de doorslag! Nu maar hopen op vele zorgeloze kilometers. Dat gaat waarschijnlijk wel lukken want met de Octaaf had ik ook geen hoge kosten. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

blacktdi

Actief lid
Een diesel Octavia te licht? De auto weegt leeg een dikke 1300 kg en met wat bagage en personen erin nog een paar honderd meer. Ik trek met deze auto met gemak mijn caravan van 1400kg beladen en hij ligt heel stabiel en power zat.
De Superb is natuurlijk ook een heel goede keuze. Nog ruimer. veel suc6 met de aankoop.

Te licht? Moet zeggen dat ik dat nou niet had verwacht gezien de kracht van de Octavia Diesels.. Maar goed, superb schopt goed kont, dus geen slechte keuze, veel plezier ermee!

MB is in mijn optiek een taxi en plattelandsbak (met alle respect) ik vind er werkelijk waar geen reet aan, die Mercedes Benz bende.. Soort grote duitse tank voor gasten met een buik en zo'n vrouw met ma flodder kapsel, danwel, je bent vertegenwoordiger van de oude stempel /forum/images/graemlins/winkie.gif
Overigens zijn in Engeland en Ierland al jaren de O1 en superb razend populair als taxi's. Mooiste reactie van een vriend van mij uit Australie.. Vind je het gek dat je zo idioot veel betaald voor een taxi hier, als je in een mercedes wordt rondgereden?? Die vond het ronduit belachelijk. /forum/images/graemlins/uitlachen.gif

ik heb wel een superb handleiding [die van mijzelf]
volgens mij is dit een algemene handleiding voor alle modellen zal er vandaag naar kijken .

Reintje

Nieuw lid
Met te licht bedoel ik de vorige versie.......1265 en 1285 kilo ten opzichte van een caravan van 1250 kg. Mijn vorige was 1236 kg en de auto had niets over t.o.v caravan. En de Octavia II was me nog te duur.

Bovenaan Onderaan