Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Ja, ben benieuwd wat ik vanmiddag tegenkom als ik de bougie er weer uithaal. Of de boel is weer gecorrodeerd, en dat is het probleem (maar dan is t de vraag waardoor dat dan komt), of het ziet er goed uit en er is een ander probleem.

@Captain Hook ik zou verwachten dat als de bougiekabel los zit, ie continu problemen geeft, en niet alleen bij vol gas. Dit is exact hetzelfde wat ik in de zomer had, en wat toen weg was na vervangen bougies, bougiekabels én bobineblok.

Andere problemen die door m'n hoofd gaan: vervuilde injector of vervuilde kleppen. Kan zijn dat de problemen tijdelijk weg waren door beter ontsteking dankzij de bougies, en nu met een lichte veroudering toch weer terug zijn. Maar ik vind het wel raar.
Ik heb iig nog een fles injectorreiniger liggen, die kan ik er sowieso een keer ingooien (moet ik alleen even een goed moment uitzoeken, voorafgaand aan een lange rit en met een niet al te volle tank).

Nouja, eerst maar ff de boel openhalen vanmiddag.
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees Het kan de bougiekabel zijn en/of corrosie.
Maar die corrosie/slecht contact kan natuurlijk op meerdere plaatsen zitten.
-De kabel, waar 'ie effectief zelf op de bougie zit geklemd.
-De kabel daar waar 'ie aan de bobine zit.
-Of het traject daartussen is beschadigd, door wat voor een oorzaak dan ook (marter?)​
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
En de prijs voor de goede probleemstelling gaat tóch naar Erik @Captain Hook! Net naar t bos gereden met de kinderen, en ik dacht "Toch even snel onder de motorkap kijken". En jawel, er zat 1 bougiekabel een beetje los. Losgehaald en hard vastgeduwd, en probleem opgelost!

Ga vanmiddag de boel wel even allemaal loshalen en een beetje (keramisch) vet op de rubbers doen, hopelijk zorgt dat er ook voor dat er niet zo makkelijk vocht tussen komt. T was trouwens niet de bougie die de vorige keer gecorrodeerd was.
 

Tees

Donateur
Precies, ook wel eens fijn als het een keer meevalt :jaja:
De bougie zag er zo door t gat bekeken trouwens prima uit hoor, kruipt ook niet zómaar water tussen (en sowieso komt er onder de motorkap normaal gesproken toch niet heel veel water?)
 

Tees

Donateur
Nog even aan de Google geslagen: het correcte vet dat men dient te gebruiken bij bougiedoppen/kabels is bougiedopvet, oftewel dielectric grease, zie hier een bekend merk daarvan. Voor €14 bestel ik dus wel zo'n tubetje, ga ik volgend weekend de rubbers van de kabels wel insmeren :jaja:
 

Captain Hook

Forumguru
Dan vraag ik me toch af.
Vet? (in wat voor een vorm dan ook). Die rubberen mofjes moeten toch juist niet soepeltjes gaan? Anders trilt/schuift de boel zo weer los...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik zat daar ook over te denken Erik, of dat nou wel of niet helpt. Maar ik lees op allerlei plekken dat vet op t rubber rondom de bougieaansluiting wel een goed idee is.

Ik heb ook t idee dat de klemmen onderaan de dop bedoeld zijn om de boel te fixeren, t rubber is eigenlijk niet voor dat doel aanwezig, maar alleen om water buiten te sluiten. En daarvoor is vet dan weer erg goed. Die klemmen heb ik bij deze kabel dan ook ietsjes naar elkaar toe gebogen, dat leek ook te helpen.
 

Eltjo

Forumguru
Ooievaarskuitenvet !!

Ze brengen allerlei producten op de markt, iets andere kleinere verpakking met de “speciale” toepassing erop vermeldt, hogere prijs. Ooit gehoord van hek/poort vet? Gewoon spul dat dun is bij het opspuiten en overal tussen kruipt en dan indikt.
Zo probeert de commercie het bij de heren, zoals ze het bij de dames met allerlei smeerseltjes en luchtjes het al lang goed voor mekaar hebben.

Nou zeg ik niet dat dat in dit geval zo is, maar wellicht is het bedoeld voor oldtimers die weinig rijden en veel condens verzamelen.

Als je het allemaal corrosie-vrij en schoon hebt, kan je, indien nog viezig, nog wat spuiten met (remmen)reiniger. En daarna goed en strak aangesloten, schoon en droog houden.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Zou lekker een droge verbinding houden en periodiek ( onderhoud ) de contacten bekijken en indien nodig reinigen.
En rubber manchetten aan buitenzijde eventueel ligt insmeren met zuurvrije vaseline.
En dit eigenlijk alleen dan nog om uitdrogen rubber/kunststof te vertragen.
 

Tees

Donateur
Vaseline direct op het motorblok, wat behoorlijk heet wordt? Neuh, ik stop er wel wat hitteresistenter vet tussen...
Ik zat in plaats van ooievaarskuitenvet te denken om vliegendepijlenvet te kopen, kan op elke willekeurige plek op een Skoda gebruikt worden. Niet te gebruiken op een Audi, dan vliegt t spontaan in de fik!
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het nut van het invetten van die afdichtrubbers, er voor zorgt dat er geen vochtige lucht langs de bougiekabels richting bougie gaat, en je dus corrosie voorkomt (doordat er geen vocht bij komt). Bij voorkeur dan wel de boel invetten en terugplaatsen als de lucht droog is, want vocht dat er al in zit kan er ook niet meer uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Vandaag onderstaand spulletje binnengekregen, dielectric grease, oftewel niet-geleidend vet.

20221026_130442_copy_666x889.jpg

Heb alle bougiekabels losgehaald en alle metalen aansluitdelen met electronicaspray ingespoten (betere geleiding is altijd beter :jaja:). Vervolgens de rubberen isolatie rondom de plug ingesmeerd met dit vet, en de rubberen lamellen die het gat afdichten met keramisch vet (had dat dielectric grease wellicht ook op gekund).

En misschien het belangrijkste van de exercitie: de metalen 'klemmen' die om de bougie heen klemmen allemaal wat naar elkaar geduwd. Het was merkbaar dat ik de kabel er harder op moest duwen, dus die klemmen zitten nu voldoende strak rond de bougies. Alle 4 zitten ze nu zonder enige voelbare beweging in t gat, dus ik hoop dat dit probleem hiermee langdurig verleden tijd is. :dankje:
 

Eltjo

Forumguru
Ja, zo kom je er nooit achter wat nou het probleem heeft verholpen als je 2 dingen optimaliseert....
Ik gok er toch opdat de strakker passend klemmen het gaan doen.
Maar idd te hopen dat de ellende over is.
 
Bovenaan Onderaan