Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Helemaal waar @Eltjo, maar aan het eind van de rit heb ik liever het probleem opgelost dan exact te weten waar t aan lag :-). Op zich is t probleem ook wel vrij duidelijk, en eenmaal los is t makkelijker dit allemaal in 1x te doen.
 

Tees

Donateur
Ik ben daar als wetenschapper wel gevoelig voor hoor, weten wat precies het probleem is. Maar soms moet je ook weten wanneer je je beroepsdeformatie aan de kant moet schuiven :-)
 

Eltjo

Forumguru
Hier precies het zelfde als technicus.
Eergisteren van het ene naar het andere probleem dat plotseling verdween, na van alles geprobeerd te hebben. Fijn dat het zo was >300 km van huis bij een klant, maar nog steeds benieuwd wat waar het probleem zat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
@Eltjo als je die tik hebt dan word je bij ons "vak idioot" genoemd !
Maar je gevoel komt me erg bekend voor hoor !
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
Hier dezelfde afwijking, maar heb ook 20 jaar in de research gewerkt, bij mij gaat de afwijking om altijd het hoe en waarom willen weten gepaard met nog iets anders: voorzien waar dingen fout dreigen te gaan, en zo tijdig zaken aanpassen om het te voorkomen. Collega's mopperen wel eens (niet serieus bedoeld) dat ik het feestje altijd verpest, maar er zijn ook collega's die het serieus waarderen. Een paar maanden terug met de bespreking van verbouwingsplannen op het werk, werd de vergadering speciaal naar voren gehaald zodat ie net voor mijn vakantie zou vallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
En dan nog een klein blundertje dat ik van de week begaan heb: ik wou de ruiten van de wagen even goed soppen, binnen en buiten. Zaten veel harsdrupjes op aan de buitenkant, en aan de binnenkant besloeg de boel wat snel.

Dus even een sopje met St Marcs gemaakt om de boel goed te ontvetten, en nog even nagewerkt met Glassex voor de streeploze finish. So far, so good. Totdat ik met datzelfde Glassex doekje ook even de tellerkast schoonmaakte. Na opdrogen bleek er zo'n wolkige waas op te zitten :banghead:

Dus op zoek gegaan op internet: sommigen zeiden dat plexiglas (oftewel acrylaat of PMMA) eenmaal mattig nooit meer goed komt, maar las ook heel vaak de tip van koperpoets. Dus voor een paar euro een flesje gehaald bij de supermarkt, net even getest...met heel lichtjes poetsen is alles helderder dan ooit! Kleine blunder, snel gefixt :jaja:
 

Tees

Donateur
Ja, tandpasta heb ik ook wel gelezen, maar voelde ik me toch minder senang bij.

@Rosinfield leuk toch :-). De ene is bezig met schroefsets uitzoeken, de ander met continu aan het een of ander prutsen. Das juist zo leuk aan dit forum :jaja:
 

EdK

Forumguru
Ach ja nu kun je met de koperpoets in ieder geval in huis alle koperen leiding tot glimmend aan toe poetsen......

Maar goed koperpoets of zilverpoets , het doet me weer even aan de kindertijd denken, zilveren lepeltjes poetsen met Oma aan de keukentafel..... :D
 

Tees

Donateur
Werkt op alle (zeker zachtere) metalen hoor. Die koperbuizen in de kruipruimte ga ik de moeite niet voor nemen :deuk:

Heb hier ook een geïmproviseerde zilverpoetsdoek liggen hoor! Voor de zilveren geboortebekers van de kinderen, moet soms ook gepoetst worden hè
 

Tees

Donateur
Volgende onderhoudsstapje: ik had nog een fles Wynns Extreme Injector Cleaner liggen. Ooit gekocht voor de Faab omdat die wat onrustig liep bij stationair, maar nooit gebruikt. Bij dat gedoe met de bougies en -kabels had ik natuurlijk ook over de injectors nagedacht, en zo kwam dit flesje weer in m'n herinnering.

Zojuist in de halfvolle tank gegooid (dus ongeveer 30 liter), ben benieuwd of en wanneer ik wat verschil ga merken. Voornaamste onzuiverheid aan de motor is dat ie soms wat onrustig stationair draait, dus kijken of t daar wat voor doet. Baat t niet, dan schaadt t niet denken we dan maar :-).
 

Cordoba

Forumguru
Voor de detailers: ook met Poorboys Professional Polish heb je zo'n stuk PMMA in een paar minuten weer strak. PB-PP is ondanks de naam geen polijstmiddel, maar een paintcleaner, het heeft namelijk geen polijstkorrel en reinigt bij gebruik op de lak ook in de poriën (pinholes) van de lak. Een half jaartje terug ook zoiets gehad waarbij ik een paar doffe plekjes op het scherm had, en binnen de kortste keren opgelost. Bij mij was de oorzaak een punt van doek met een middel om het dash te cleanen die per ongeluk ook het schermpje raakte.
 

Tees

Donateur
Net zo'n 50 km gereden met t additief erin. Bijna terug thuis paar keer stil gestaan voor een stoplicht, en toen leek de stationairloop toch rustiger dan toen ik gisteren reed voordat dat spul erin ging. Misschien toeval, misschien een effect, we gaan t de komende tijd zien :-)
 

Tees

Donateur
Bijna, maar niet helemaal goed Ed: verpakking geeft aan flesje op een volle tank van 60L, of op een halve tank indien sterk vervuild (alsof je dat van tevoren weet :pieker:).
En in principe tanken tot vol, of halfvol dus, voor de menging. Maar ik heb t er gisteravond ingegooid, en ruim 12u later mee gereden. Ik weet genoeg van hoe vloeistoffen mengen dat de kans groot is dat de boel in die 12u al behoorlijk vermengd is. En anders is t door het rijden wel gemengd ondertussen.

Half leegrijden en dan opnieuw volgooien vind ik een merkwaardige strategie. Dan ga je dus eerst een tijdje met een bepaalde concentratie van je werkzame stof rijden, en daarna met de helft van die concentratie. Mijns inziens is t dan nuttiger die eerste tank zo ver mogelijk leeg te rijden, om zo lang mogelijk met de hogere concentratie te rijden.
Ik vertrouw mn eigen (uitgebreide chemische) kennis een stuk meer dan die van de dealer ;)
 

EdK

Forumguru
Tees ik praat aan de hand van wat me dealer me al meerdere keren heeft verteld !
Dat lege flesje zie ik niet !!
 
Bovenaan Onderaan