Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Thijs4motion

Forumguru
dat oppompen voorbij de maximale druk is om zeker te weten dat de band op de juiste plek ligt.
we blazen geen banden zo hard op om te kijken of we ze kunnen laten klappen...

als ze het maken, let wel op dat ze een 'paraplutje' monteren van binnen uit.
en geen 'dropveter' die er van buitenaf in wordt gedrukt.

de 1e methode is vele malen beter, 2e is niet in alle landen toegestaan
en dan is je band eraf geweest, dus dan weten ze gelijk of deze nog goed is
 

Tees

Donateur
De druk waar ik mee gereden heb is sowieso niet onder de 1.7 bar geweest. Wel te zacht, maar niet dusdanig dat de band schade zou hebben opgelopen lijkt me.
Vandaag is t me niet gelukt, dus morgenochtend alsnog langs de bandenboer.
 

Tees

Donateur
Net naar de bandenboer in de buurt geweest: toch geen tijd vanwege ziekte van meerdere monteurs. Daarna toch maar mn vaste garage gebeld, en die zeiden 'kom maar meteen langs, doen we wel tussendoor!'

Eerst werd ik na een kwartiertje gebeld dat ze m ondergedompeld hadden en niets konden vinden, maar vlak daarna kwam de monteur aangerend dat er tóch een spijkertje of ijzerdraadje in zit waarlangs idd een klein lek zit. Helaas op een niet-reparabele plek, dus er moet een nieuwe band op. €150 verder, maar dan is ie vanmiddag wel weer klaar. Had t ook zelf kunnen doen, had me €50 gescheeld, maar dan moet ik er volgende week weer tijd voor maken. Dan maar zo, is t tenminste klaar.
 

Tees

Donateur
Net nog even prijzen gecheckt, die Michelin CC's zijn in een jaar tijd ook €10 duurder geworden...echt alles wordt duurder :rolleyes:
 

Tees

Donateur
Net de auto weer opgehaald, en ik kijk thuis even op de bon...hebben ze er een Vredestein Quatrac onder gezet. Natuurlijk ook een prima allseason, maar t irriteert me dat ze dat niet gezegd hebben vooraf en dat ik nu één ander merk band erop heb zitten... Eigenlijk kan ik er niet echt over klagen, maar ik baal er wel van...:(
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik zou me daar ook niet lekker bij voelen. Ik wilde eigenlijk bij je vorige bericht al vragen of er dan niet aan de andere kant ook een nieuwe band op zou moeten. Maar goed, ik ben zeker geen deskundige, dus ik ben wel benieuwd wat de echte deskundigen hiervan vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Fijn dat ik niet de enige ben :angel:
Heb ik gevraagd toen ze zeiden dat je vervangen moest worden, mijn idee was al dat 1 genoeg was, omdat de andere banden maar 1 jaar (~7k km) oud zijn. Het verschil is dus dusdanig klein dat dat niet uitmaaky
 

Canon-Eye

Forumguru
Rij je nu dan met 2 verschillende banden op dezelfde as? :nono: Zou ik niet accepteren...
Sterker, ik zou vooraf specificeren wat er precies waar moet komen. Bij één kapotte band zou dat inhouden dat er twee nieuwe op moeten. De overblijvende band van dezelfde as zou naar reserve gaan (tenzij daar toevallig nog een betere ligt).

Als de kapotte op de vooras zat, dan gaan beide achterbanden naar voren en de twee nieuwe achterop, zoals ik bij normale vervanging wegens slijtage ook al decennialang doe. Is er één achterband kapot, dan is het minder werk want de voorbanden kunnen blijven zitten.
 

Tees

Donateur
Ik had het helemaal prima gevonden als er gewoon 1 nieuwe Michelin CC2 op was gekomen. Het verschil van 7k km is echt verwaarloosbaar, das hooguit 15% van de verwachte levensduur.
Maar ja, er zitten nu dus 2 verschillende banden op dezelfde as. Als ze trouwens allebei Vredesteins waren geweest had t me ook niet lekker gezeten, ik wil gewoon 4 dezelfde banden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zie het. Zou voor mij echt een no go zijn - maar ik kom dan ook uit de logistieke veiligheidswereld en daardoor kijk ik misschien wat strenger naar dit soort dingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ja, t zit mij ook echt niet lekker...eerst dacht ik dat ik een beetje zit te zeuren over details, maar als ik jullie zo hoor en een beetje rondgoogle, wordt het gewoon overal afgeraden. Ik snap ook niet waarom ze dit gedaan hebben, ze hadden ook gewoon een set Michelins CCs liggen (andere maat, voor een andere klant neem ik aan), dus die kunnen ze gewoon krijgen. Misschien hadden ze die dan niet vandaag gehad, maar zelfs dat lijkt me raar. Dit is echt een enorme standaardmaat (205/55R16), zou toch leverbaar moeten zijn.

Misschien toch maandag maar even langsfietsen om te vragen of ze hier nog wat aan willen doen...misschien word ik als lastige klant ervaren, maar dat is dan maar zo. Wel balen dat ik dit weekend bij mn zwager op bezoek zou gaan, de kansen dat ze m terugnemen zouden hoger zijn als ik er echt alleen naar huis en terug naar de garage op gereden zou hebben...
 
Laatst bewerkt:

Malinwa

Senior Member
Wat vreemd om een ander merk op dezelfde as te monteren. Ik denk dat dit in Belgie zelfs niet mag.
Zou er ook geen miniem verschil zijn in bandomtrek van 2 verschillende merken?

Op de vorige wagen van mijn vader hadden ze op de achteras ook 1 band vervangen (wel van hetzelfde merk), een aantal jaar later hebben we deze banden aan de vooras gemonteerd.
Als er dan op een beetje snelheid een (flauwe) bocht genomen moest worden, traden de ABS sensoren in werking, wat een vreemd gevoel/geluid was dat.
Bij nader onderzoek bleek dat er een miniem verschil in bandomtrek zichtbaar. Daarna heb ik de banden weer omgewisseld en het probleem was verholpen.

Om problemen te voorkomen zou ik wel nog eens teruggaan, zeker omdat je gevoel ook niet lekker zit.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Zou het ook niet zo laten, dan had ik liever gewacht tot ze de juiste band hadden.
Maar dan hadden ze je wel de kans moeten geven.
Ondertussen hield je toch al een paar dagen de druk in de gaten. Dan kan en dag of wat er ook nog wel bij.
Je hebt geen reservewiel?

Er heb een bij Continental nagevraagd welk type band er op moest aangezien ik nog een ongebruikt 6 jaar oude reservewiel had. Die opvolger is gemonteerd, maar de oude band sleet minder snel en ging uiteindelijk spontaan nachts kapot aan het karkas op het moment dat de nieuw gekochtte band zo’n beetje versleten was.

Een zomerband heeft bij mijn auto al 1,5 jaar of 40 dkm een lichte heuvel op de wang na een dreun in een gat in de weg. De band is toen van voor naar achter gegaan en blijft daar ook. Nog even en dan is ze aan vervanging toe.
Eergisteren heb ik z.g.a.n. winterwielen met Conti’s met >7mm profiel, DOT eind 2014, onder de auto gezet. 1km verderop gehaald voor €60 voor de hele set ! Gisteren een kleine 400 km op afgelegd, rijdt heerlijk.

Maar 2 verschillende band-merken op een as - nee. Het abs zal wel het e.a. rechtbreien, maar in de basis wil je even veel vertraging op beide wielen. En dan is dat een slechte start.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ja, ik heb wel een reservewiel, maar die is nog origineel van de auto. Dus 10 jaar oud rubber erop, rij ik liever niet mee als t niet echt nodig is, en dan natuurlijk ook nog een zomerband.
Zit er wel over te denken als de garage moeilijk doet om een nieuwe CC te kopen en deze Quatrac op t reservewiel te leggen. Maar liever heb ik dat ze m gewoon terugnemen...
 

EdK

Forumguru
Volgens mij moet je op de zelfde as twee indentieke banden / wielen hebben zitten.
Dus de heren mogen de Vredestein er weer afhalen , je rijd nu met 2 verschilllende profielen die toch een verschillende grip op wegdek hebben.
Maar lekkere garage, zou er hierna NOOIT meer naar toe gaan om je eigen woorden maar eens te gebruiken.... :deuk:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan