Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Klopt, het mág wel. Maar wordt vrijwel overal (incl de website van Conti) afgeraden. Dus tis wel heel merkwaardig dat ze dit gedaan hebben...

Cordoba

Forumguru
Er zijn eigenlijk maar een paar wettelijke eisen aan de banden op je auto:
- voldoende profiel (meer dan 1,6 mm)
- alle banden van hetzelfde type (zomer/winter/4-seizoenen)
- banden van dezelfde maat op een as.

Als je een beetje besef van veiligheid hebt, blijf je ver weg van de wettelijke grenzen, oftewel beter safe dan sorry.

@Eltjo ABS probeert verschil in omtrek (dus rotatiesnelheid) van de verschillende wielen te corrigeren, of in extreme gevallen verschil in grip, maar of je nu merk A of merk B hebt, daar doet ABS weinig mee (er vanuit gaand dat onder normale omstandigheden de grip bij de verschillende merken niet al te veel verschillen).

Eltjo

Forumguru
@Tees Zoals je al zei, laat ze de band terugnemen!
Ik ben ook eens (1999?) akkoord gegaan met Milestone banden toen mijn auto vergeten was uit te lijnen door de Mazda dealer en mijn voorbanden na 6000 km totaal scheef waren gesleten (binnenzijde glad). Daar had ik nog fl.100 voor betaald, dus zo’n wiedergutmachung was dat niet eens. Wel gleed ik met die banden zo rechtdoor de bocht uit, kon ik mijn auto daarna naar de sloop rijden (automaat bleef schakelen tussen 3 en 4) en kon ik de auto waar ik tegenaan reed beter zelf met fl.500 betalen i.p.v. door de verzekering.
De door de Mazda gemonteerd banden waren waarschijnlijk van zo’n type geen grip bij regen maar weinig slijtage.

@Cordoba ABS doet niets met de omtrek van de banden... maar zorgt dat een wiel niet zo hard geremd wordt dat het blokkeert.
Als een band altijd minder grip heeft dan een andere, zal ABS deze dus minder laten remmen bij keihard remmen. Maar aan de ene kant van de auto kan het wegdek ook gladder zijn dan aan de andere kant, wat hetzelfde resultaat heeft.
Simpel gezegd, zonder ABS heb je liever al helemaal geen l/r verschil.

RBS geeft weer een veel betere kijk op sommige zaken, maar dat is weer wat anders.

Wel interesant dat je het over winter/zomerbanden hebt. Mag je geen zomerbanden monteren terwijl achter nog winterbanden meehobbelen?
Edit: mag kennelijk wel; https://www.google.nl/search?q=wint...ZgBAKABAcgBCMABAQ&sclient=mobile-gws-wiz-serp

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
@Eltjo Blijkbaar is de eis dat alle banden (of in elk geval die op dezelfde as) van hetzelfde type (zomer/winter/allseasons) weer verdwenen uit de eisen, maar heb dat een aantal jaren terug wel op de site van de RDW gezien, alleen werd die tekst vaak verkeerd gelezen en dachten sommige keurmeesters dat op een as wettelijk hetzelfde merk/serie band gemonteerd moest zijn.

Wat de ABS betreft: de ABS doet niets met de bandomtrek, maar de bandomtrek wel met de ABS: als een wiel een afwijkende omtrek heeft, zal de rotatiesnelheid (aantal omwentelingen/min) anders zijn, en zal het ABS systeem proberen om dit gelijk te krijgen, zodra het verschil boven een bepaalde drempelwaarde komt, en met een wiel met afwijkende omtrek, kom je dus eerder boven die drempelwaarde.

• Leuk

Tees

Donateur
Volgens mij is het zo dat banden op eenzelfde as dezelfde maat en karkastype (bijv radiaal) moeten hebben. Dat type stond idd in de APK eisen, maar dat werd inogal eens verkeers geïnterpreteerd door keurmeesters, zoals @Cordoba al aangaf.

Nog even terug naar mijn dilemma: ik wil morgen bij m'n zwager langsgaan. Maar dan leg ik wel weer een 70 km extra op die band die ik wil dat ze terugnemen. Twijfel een beetje of dat verschil gaat maken voor ze of niet. Of gooien ze die band sowieso weg? Wat denken jullie?

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Weg gooien zullen ze die band niet, maar gaat een lappie banden zwart overheen en een stikker van andere band en het schap weer in.
Maar anders gooi je je reservewiel er toch onder ?
Kun je die velg zo bij hem neerzetten

• Leuk

Tees

Donateur
Zat ik ook te overwegen, maar zoals eerder gezegd: een 10 jaar oude zomerband, terwijl het mogelijk nog glad is morgenochtend...mwah...

Tees

Donateur
Vanmiddag besloten morgen maar gewoon met deze set te rijden. Ik heb geen zin om moeilijk te doen, en als ze dat als excuus gaan gebruiken, dan zijn ze daar gewoon naar op zoek. Eerlijk gezegd heb ik sowieso niet zoveel om te gaan klagen, weer een hoop negatieve energie, maar denk dat ik t wel ga doen. Tis me toch gewoon m'n eer te na om dit zomaar voorbij te laten gaan.

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is het zo dat banden op eenzelfde as dezelfde maat en karkastype (bijv radiaal) moeten hebben. Dat type stond idd in de APK eisen, maar dat werd inogal eens verkeers geïnterpreteerd door keurmeesters, zoals @Cordoba al aangaf.

Nog even terug naar mijn dilemma: ik wil morgen bij m'n zwager langsgaan. Maar dan leg ik wel weer een 70 km extra op die band die ik wil dat ze terugnemen. Twijfel een beetje of dat verschil gaat maken voor ze of niet. Of gooien ze die band sowieso weg? Wat denken jullie?
En op de reserveband naar je zwager? (en eventueel iets later vertrekken)

Tees

Donateur
Kans op gladheid is er morgen wel een flink deel van de dag, en later weggaan is moeilijk met t slaapschema van m'n jongste (en zwager heeft een baby van 6 weken, ook niet uiterst flexibel). Tis maar wat t is, ik rij gewoon met die nieuwe band eronder, komt er gezeik van, dan is dat wat t is. Voel me toch ook niet relaxed met die reserveband eronder, sowieso een goede reden om die eens te vervangen...

Tees

Donateur
En hoe is t nou afgelopen? Nou, met een sisser, want ik had de energie er ff niet voor om met de garage in gesprek te gaan. Megadruk op t werk zo in de laatste week voor de kerst en ook nog snipverkouden. Dan maar laten lopen en gewoon zelf een nieuwe band erop leggen. Ik kan er nu mee rijden, leg ik er binnenkort een nieuwe CC2 op en dan gaat deze Vredestein op t reservewiel.
Soms is t even 'pick your battles'.

Kanerr

Forumguru
gewoon geforceerd je reserveband gewisseld dus :) zie het zo, kan je weer tig jaar vooruit hopelijk.

En scheelt veel ergernis bij jezelf!

• Leuk

Tees

Donateur
Zo probeer ik er ook maar naar te kijken @Kanerr. Ergens knaagt het een klein beetje dat ik ze hiermee weg laat komen, maar voor een kleine €100 (kosten voor een nieuwe band als ik m er zelf op leg) koop ik nu gewoon even rust en tijd. Ook prima.

Tees

Donateur
Ik heb nog een afspraak voor APK staan in de loop van januari. Die doe ik iig bij deze garage, daarna ga ik wel verder nadenken en evt zoeken. Ik vind t lastig, deze garage is wel goed en levert goede service, maar het past steeds minder bij hoeveel ik zelf doe en de mate van controle die ik wil hebben. Dat vinden zij gewoon niet fijn merk ik steeds vaker.

Wordt vervolgd dus...

Kanerr

Forumguru
Zou bij de apk lief erop attenderen dat je er niet van gediend was dat er een anderemerk band is gemonteerd en verder lekker van genieten hoor. Ik denk wel dat je zelf meer rust hebt naarmate je meer zelf doet want zo steek ik ook in elkaar :)

• Leuk
Bovenaan Onderaan