Ik had het niet over op de snelweg lopen, maar 'gewoon' buiten.
En ja, ik was zelfs vorig jaar participant, samen met onze school, in een fijnstofmeetproject (Provinciaal en Nationaal i.s.m. het RIVM.
Dus ik zag en zie wel degelijk hoe de verontreinigingen zich verspreiden en lokaal ophopen.
Maar verontreinigingen en andere schadelijke invloeden beperken zich niet alleen tot CO2 gehaltes en PM[x] deeltjes.
We meten inmiddels zelfs Radon belasting in het schoolgebouw. En ook daar variëren de waardes enorm per lokatie. Zo zijn de zuidelijke provincies (Limburg e.d.) wat dat betreft veel ongezonder dan meer in het noorden van het land. En de enorme verschillen binnen versus buiten, e.e.a. afhankelijk van de gebruikte bouwmaterialen en de effectiviteit van de ventilatie.
Laat staan de Radon belasting in sommige Alpendalen.
Waar het uiteindelijk om gaat, is het totaalplaatje.
Je kunt iets wel, binnen een beperkt domein, wegfilteren, maar het is veel beter om het niet te laten ontstaan. M.a.w. de bron van de verontreiniging zou je moeten wegnemen c.q. zoveel mogelijk moeten beperken.
Immers al die vervuilde filters gaan ook weer ergens heen...
En zolang we het met z'n allen nog heel cool, hip, trendy, sportief (of whatever popi term dan ook) vinden om juist dingen te doen die alleen maar bijdragen aan
meer vervuiling, zie ik het somber in.
myself included.