Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

hemi24

Forumguru
Ik weet niet of er nog een andere blauwe kleur was dan Storm Blue voor de O2? Maar er rijden er toch nog een kleine 900 van rond in NL, volgens mij heb ik er pas 2x een andere van gezien.

Naast Storm Blue waren erop de O2: Lava Blue, Race Blue (RS), Dynamic Blue (uni), Pacific Blue (uni), Aqua Blue.

Satin Grey zou je wellicht ook nog als blauw kunnen bestempelen…

Ik weet niet welke jaartallen je in je zoekopdracht hebt genomen, maar er kunnen ook nog O1’s tussen zitten van de demarrage-modellen.
 
Laatst bewerkt:

kwillems

Donateur
Probleem hiervan is logischerwijs dat de luchtstroom een stuk minder is, en dat zou de ventilatormotor niet zo leuk kunnen vinden.
Ik zat toevallig ook naar interieurfilters te kijken. Even voor mijn begrip: denk jij dat de luchtdoorstroming minder is of is dat een vaststaand feit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Per oppervlakte eenheid is meer filtering bijna per definitie minder luchtdoorstroming (tenzij een fabrikant bijzondere trucjes uitgehaald heeft). Dat kán opgelost worden door meer oppervlak te maken, maar meestal past dat niet (voldoende) in een normale filterhouder. Ik ben reviews van PureFlow gaan nazoeken, en daar vind je de opmerking van verminderde airflow uit de luchtopeningen ook geregeld. Bosch schijnt iets beter te zijn, maar die heeft dan ook geen koollaag en bioactieve laag.
 

Cordoba

Forumguru
De interieurfan zal waarschijnlijk vaak een standje hoger moeten om de extra weerstand te compenseren, en de levensduur van de kachelmotor zal daardoor wat afnemen. Wat misschien belangrijker is, is of je met die betere filters onder lastige omstandigheden (koude vochtige lucht, winters weer) voldoende luchtverversing hebt om beslagen ramen tijdens het rijden te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Maken jullie je druk om de luchtweerstand ??
Als een filter vuil word ongeacht welk filter dit is dan zal de weerstand ook oplopen.
En hier word er echt meer filters vervangen dan bij de meeste autorijders hoor.
Is alleen jammer dat men de luchtdruk niet voor en na het filter meet , dan zou het zeer snel duidelijk kunnen zijn als het filter verstopt is.

Beroepshalve word dit wel gedaan, en gaat de gemeten data via een PLC en als die op bepaald moment meet dat de flow na het filter minder word dan de ingevoerde dan zal de frequentieregelaar de ventilator motor in eerste instantie harder laten draaien.
Is filter op bepaald moment zo vervuild dat zelfs met de motor op max draaiend de flow onvoldoende na filter is dan gaat hij een melding geven op GBS of zet de ventilator uit. Afhankelijk van wat er in de software staat geschreven hierover.
En tsja die toerenregeling is niet echt nodig in een auto op bovenstaande wijze maar de filtermeting is redelijk makkelijk te realiseren met een melding dat filter vervangen moet worden
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik heb ondertussen reactie van Bosch en PureFlow: Bosch zegt dat ik maar met een groothandel of dealer moet gaan praten, was eigenlijk wel wat ik verwacht had. PureFlow prijst nog even uitgebreid aan waarom HEPA filters zo'n goed idee zijn, maar geeft vervolgens geen enkel antwoord op m'n vraag. Heb mn vraag dus nog maar eens herhaald :angel:

Gisteren was ik beroepshalve in de weer met een ultrafijnstofmeter (speeltje van ruim 10 k€), en heb ik m ook in de auto eens aan laten staan. Ritje van 5 kwartier over de snelweg, maar dat was toch vrij schokkend qua concentraties. Ik ga de data volgende week nog eens ff uitwerken qua gemiddelde en zo, maar best is t niet. Ik zou die test nog wel eens willen herhalen als ik zo'n HEPA filter heb geïnstalleerd, zou toch veel moeten uitmaken.
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees Weet je wat goed werkt?
Je auto compleet dichtkitten! Dan zit je alleen nog maar in je eigen fijnstof... :D

Ook hier geldt weer; wellicht werkt het wel. Maar dan nog, wat is de uiteindelijke effectiviteit? Zodra je weer uitstapt en je je in de gewone buitenwereld begeeft zit weer in allerlei mogelijk vormen van verontreinigingen. :pieker:
Laat staan het binnenklimaat in menige woning en/of ander gebouw...
Dus wat is erger?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik weet niet hoe vaak jij op de snelweg loopt, maar ik niet vaak ;). Bij mij binnen in huis zijn de waarden 10-50x lager, dus ja, dat uur in de auto maakt uit. En daarnaast monitor ik n'n CO2 en fijnstofconcentratie thuis ook, zodat ik weet wanneer extra ventilatie nodig is.
Als ik dus met een kleine handeling zoals een HEPA filter installeren mijn blootstelling aan schadelijke stoffen in de auto sterk kan verminderen, dan hoef ik daar niet lang over na te denken.

Loop ik daarin voor op de massa? Ja natuurlijk. Maar dat krijg je als je wat meer over een bepaald onderwerp (beroepshalve) weet, dan wordt je je daar meer bewust van.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Ik had het niet over op de snelweg lopen, maar 'gewoon' buiten.

En ja, ik was zelfs vorig jaar participant, samen met onze school, in een fijnstofmeetproject (Provinciaal en Nationaal i.s.m. het RIVM.
Dus ik zag en zie wel degelijk hoe de verontreinigingen zich verspreiden en lokaal ophopen.

Maar verontreinigingen en andere schadelijke invloeden beperken zich niet alleen tot CO2 gehaltes en PM[x] deeltjes.
We meten inmiddels zelfs Radon belasting in het schoolgebouw. En ook daar variëren de waardes enorm per lokatie. Zo zijn de zuidelijke provincies (Limburg e.d.) wat dat betreft veel ongezonder dan meer in het noorden van het land. En de enorme verschillen binnen versus buiten, e.e.a. afhankelijk van de gebruikte bouwmaterialen en de effectiviteit van de ventilatie.
Laat staan de Radon belasting in sommige Alpendalen. :sick:

Waar het uiteindelijk om gaat, is het totaalplaatje.
Je kunt iets wel, binnen een beperkt domein, wegfilteren, maar het is veel beter om het niet te laten ontstaan. M.a.w. de bron van de verontreiniging zou je moeten wegnemen c.q. zoveel mogelijk moeten beperken.
Immers al die vervuilde filters gaan ook weer ergens heen...

En zolang we het met z'n allen nog heel cool, hip, trendy, sportief (of whatever popi term dan ook) vinden om juist dingen te doen die alleen maar bijdragen aan meer vervuiling, zie ik het somber in. :koffie:
myself included. :wavecry:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Heb je natuurlijk helemaal gelijk in Erik, maar elke stap in totaalplaatje, of dat nou het verminderen van uitstoot is of het beperken van de blootstelling, helpt uiteindelijk om de effecten te beperken. En aangezien ik niet zomaar alle auto's kan veranderen, maar wel een ander filter kan monteren, is dat iets wat ik kan doen.

Vanuit m'n werk is dat trouwens wel waar ik aan bijdraag, om dit soort zaken beter te krijgen. Ook daar geldt dat bronnen meestal niet direct weggenomen kunnen worden, maar dat je wel maatregelen kan nemen om verspreiding en blootstelling te beperken. In mijn geval primair op het gebied van (ultra)fijnstof, al nemen we andere stoffen soms wel mee wanneer opportuun. Fijnstof (en alles waar daarop/in/aan zit) veroorzaakt wel het grootste deel van de gezondheidsschade vanwege luchtkwaliteit.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Zo, de IJsvogel mag weer jaartje op Neerlands wegen vertoeven. 1 reparatiepunt, wiellager RV. Om de een of andere reden lukt t me nooit om m zonder punten door de APK te krijgen, misschien gewoon een strenge keurmeester. Maar als het elk jaar dit bedrag is, dan is Tees heel tevreden hoor.
 

Tees

Donateur
Net toch maar eens de 'gok' genomen en een HEPA interieurfilter met actieve koollaag én antibacteriële laag besteld. Moet helemaal uit de VS komen, maar gelukkig had ik nog een, al jaren ongebruikte, Amazon.com gift card liggen. En als t niks is (bijvoorbeeld als er nauwelijks meer lucht doorheen komt) gaat ie retour.

Hier een link met info: https://pureflowair.com/products/vo...ter-hepa-2017-pc5586hx?variant=40240924885152

En fotootjes:
33050987_Hepa_20leading_20image_0755b638-9581-4024-93b6-7fe80e369a80_grande.png

31718487_PC5586HX-A_35e47ddb-6533-4dd5-a70e-9c8f45dbc5a9_grande.jpg

Mooi blauw, past prima bij de IJsvogel ;)

Zou met 1.5 week binnen moeten zijn, als ie er is neem ik de ultrafijnstofmeter van mn werk nog eens mee, doe ik een voor en na vergelijking!
 

EdK

Forumguru
Wat zal jij gezond gaan worden in je wagen....... :deuk:

En neem in je test dan ook mee of het voorraam misschien langer schoon blijft !!??
Mocht dat zo wezen dan word het ook nog eens veiliger rijden met zo'n filter.....
 

Tees

Donateur
@kwillems te veel :deuk:. t Ding was $30, en de totaalprijs (incl verzendkosten én BTW bij invoeren) is $52. Tis dat ik t gewoon eens wil proberen en die giftcard toch had. Maar of ik t elk jaar ga doen...nou, laten we dat nog eens zien.
Er is bij WinParts ook wel een HEPA filter te koop, die kost €17, maar daar zit geen kool en biolaag in. Vooral die koollaag vind ik wel belangrijk, anders filter je t (ultra)fijnstof weg, maar krijg je er gassen als NOx voor in de plaats (actieve kool is voor absorptie van gasvormige verbindingen).
 

Captain Hook

Forumguru
D'r zit zowel baking soda (natriumbicarbonaat) en geactiveerde houtskool in.

ff zoeken in het keukenkastje.... Gevonden! Bakpoeder en norit zijn aanwezig. :D

Nogmaals; het zal ongetwijfeld wel werken, als ALLE lucht, die je IN de auto inademt, door dit filter zou gaan. Maar zodra je deur open doet, of het raam opent. Of nog erger; uitstapt! Dan ben je meteen weer blootgesteld aan al die enge/vieze/schadelijke dingen die je met zo'n überduur filter probeert tegen te houden...

En ga je 'm dan ook regelmatig omwisselen voor een vers exemplaar?
:pieker:


Ik merk het al als ik een dagje in een grote stad ben geweest. Vooral steden met trams en metro's zijn wat dat betreft goed qua fijnstof vervuiling. Je merkt gewoon dat als ik me neus snuit na een dagje R'dam, A'dam, [willekeurig andere drukke grote stad]. Dan zitten er gewoon kleine fijne verkleuringen in je snot. Terwijl hier in de tochtige polder merk ik er niks van.
Hetzelfde geldt voor een dagje verblijf in het Ruhrgebied; gewoon vies snot uit je neus.
En bij ritjes van >1000km over de Autobahn merk ik het ook aan van alles. Gelukkig ben ik dan op weg naar de Alpen. En kan ik daar m'n longen weer vullen met schone(re) lucht. En een extra portie radioactieve straling. :koffie:


Via amazon.de zijn trouwens diverse HEPA(achtige) filters te verkrijgen.
wat voorbeelden:
B08N69XWMP
B0B5954QHJ

Trouwens, zelfs het filter wat in onze Roomster zit, heeft nog een actieve koollaag. Dus zo bijzonder is dat nou ook weer niet.
Die kostte 15 euro (Mann of Bosch)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dat punt heb je al eerder gemaakt Erik, en ik zal nogmaals op dezelfde manier reageren: als ik voor een paar tientjes per jaar m'n blootstelling kan verminderen, dan doe ik dat. Kan je van alles van vinden, ik doe t dan ook niet voor jou of iemand anders. Bovendien ben ik gewoon benieuwd of t werkt. Wisselen doe ik sowieso jaarlijks, dus dat is in mijn geval elke 7-8k km.

Die HEPA filters waar je naar verwijst zijn niet voor de O2. Voor de O2 zijn er op amazon.de geen HEPA interieurfilters verkrijgbaar (al bekeken). En je leest mn post uberhaupt niet goed, getuige je laatste zinnen...
 

ertromp

Forumguru
Juist op de snelweg pak je met een Hepa filter het meeste fijnstof weg.
Een standaard filter al dan niet met koolafwerking pakt misschien maar 50% fijnstof weg en natuurlijk de iets grotere deeltjes.
Op een snelweg of provinciale weg heb je het meeste profijt er van en toch al je ramen dicht en zeker niet je deuren open.
Zou mooi zijn als @Tees wat meetwaarden kan laten zien.
Dus mooi zo'n (standaard)filter met kool in de Roomster of iedere andere auto maar veel fijnstof filter je er niet mee
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Valt op zich mee @ertromp, die Mann FreciousPlus die ik er nu in heb filtert 95% van PM2.5 (fijnstof met een diameter onder 2.5 um) weg (volgens hun eigen opgave). Maar een HEPA13 filter filtert 99.97% van de deeltjes groter dan 0.3 um weg. En dat maakt nogal uit, zowel de filtering efficiëntie als de maat, want hoe kleiner, hoe minder filtering (tot 0.3 um iig klopt dat redelijk, daaronder gaan andere factoren spelen).

Maar ik zal de meetgegevens laten weten zodra ik m heb en tijd heb om 2x een testrit over hetzelfde stukje te rijden. Zal niet helemaal wetenschappelijk perfect zijn, maar zo goed als t wordt.
 
Bovenaan Onderaan