Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Captain Hook

Forumguru
Maar @Tees je geeft toch aan dat je die actieve koollaag zo belangrijk vindt?
(dat lees ik tenminste uit jouw post).

Dus wat ik dan niet goed zou lezen, begrijp ik niet... :unsure:

En wat betreft die voorbeelden @ amazon. Dat is idd voor andere auto's, vandaar dat ik ook zei 'voorbeelden'.
Als je trouwens gaat zoeken op specifiek HEPA filters, blijken die wel te bestaan voor diverse VAG modellen. Dus wellicht dat er ook wat bijzit voor een specifiek type Octavia.

Uiteraard snap ik dat je je blootstelling aan ongewenste deeltjes zo gering mogelijk wilt houden. Maar als je dus zo weinig kilometers rijdt, dan ben je de meeste tijd dus niet in de auto. M.a.w. dan adem je ergens anders lucht in.
Het enige waar ik op wijs is dat sommige maatregelen vaak heel plausibel lijken, maar dat het uiteindelijke effect er van, zeer gering is.
Heeft slechts te maken met boerenverstand gebruiken.

Zo hadden we laatst iemand op school en die zei dat 'ie vond dat een kastje met wat chemicaliën nogal onwelriekend was. En dat was op zich ook zo (ondanks dat het een kast met afzuiging was). En dat 'ie niet meer daar in de buurt wilde komen, want dat was slecht voor z'n longen zei 'ie.
Vervolgens ging 'ie maar weer naar buiten, buiten het terrein van de school om een sjekkie te roken. Duh.... en dan vervolgens rochelend en hoestend weer binnenkomen. :fool:

@Tees Ik ben trouwens heel benieuwd naar die meetresultaten!
Maar dan wel met/zonder dat speciale filter en met een 'gewoon' filter.
We zijn namelijk ook weer bezig met diverse fijnstofmeetprojecten in/om de school en in de polder.
 

ertromp

Forumguru
Het actieve kool heeft een andere werking dan fijnstof filteren. Dat laagje bind volgens mij alleen maar bepaalde dampen en juist die fijnstof zou je ook willen filteren
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik schreef niet dat het bijzonder is dat er een koollaag in filters zit, wél de combinatie HEPA met koollaag. PureFlow is op dit moment de enige die ik gevonden heb die dit heeft.

En ik snap je punt wel, maar m'n huis kan ik niet voor 5 tientjes luchtdicht met balansventilatie met HEPA filter maken (ik woon in een huis uit 1905). Overigens heb ik thuis ook ultrafijnstof gemeten (en heb permanent een fijnstofmeter hangen) en t viel mee in huis (behalve bij zaken als koken en kaarsen aan). En op kantoor is t prima in orde. En verder is het m'n werk om bij te dragen aan een betere luchtkwaliteit in NL (en daarbuiten), dus ik denk dat ik m'n steentje wel bijdraag.

Het is dus aan de ene kant gewoon (deels professionele) interesse of dit werkt en een leuk experiment, aan de andere kant is het een kostenefficiënte manier om mogelijk m'n blootstelling te verlagen.

@ertromp dat klopt, de koollaag is voor gasvormige en vluchtige stoffen, de rest van het filter is voor 'de pollen' en een deel van het fijnstof.
 

Tees

Donateur
@Captain Hook let wel dat ik ultrafijnstof meet (en dus deeltjesaantallen in deeltjes per cm3) en geen 'normaal' fijnstof. Dat laatste zou ik wel kunnen doen, maar is niet zo spannend, als je bedenkt dat mn huidige filter al 95% van PM2.5 filtert. Met een HEPA filter mag je verwachten dat de fijnstofconcentratie verwaarloosbaar is.
Ultrafijnstof is een van de componenten (of eigenlijk deeltjesgroottes) die op dit moment veel aandacht krijgt in fijnstofland, vanwege de zorgen over de gezondheidsschade hiervan.
 

Tees

Donateur
Zo, net eindelijk eens tijd gemaakt om met de IJsvogel naar de autohobbyclub te gaan. De nieuwe CC2 band lag alweer veel te lang in de schuur!

Alles bij elkaar kan de IJsvogel weer heerlijk vrij ademen:
20230227_135916_copy_1200x1600.jpg

Schakelkabel afgesteld. Het voelde alsof die net niet helemaal klopte, vooral 3 en 4 ging soms wat moeizaam. Nu gaan 3 en 4 soepel, maar 1 en 2 iets minder :pieker:. Iemand een idee of dit in de bakolie kan zitten? Is nog met koppeling ingetrapt dat t moeizaam gaat, weet niet of dat veel uitmaakt voor de olie? Tis nog de originele bakolie denk ik, dus misschien sowieso goed om eens te verversen...
20230227_135920_copy_1200x1600.jpg

En hij heeft weer 4 dezelfde pootjes (of vleugels?):
20230227_151819_copy_1200x1600.jpg

Heb de nieuwe band LA gezet en die van LA naar LV over gezet, en de Quatrac die op LV zat op t reservewiel overgezet. Grote ruiltruc. :-) Misschien zit t in mn hoofd, maar ik vond de Quatrac meteen al wat minder comfortabel en in de bochten wat minder prettig. Weet niet of t daardoor kwam, maar vorige keer in een bocht optrekkend zag ik even de ESP oplichten. Nu voelt t weer als vanouds :jaja:

Al met al weer een tevreden Tees en een IJsvogel die lekker vliegt.
 

ertromp

Forumguru
En waar is de stofhoes gebleven van die achter schokbreker? Of heb je bewust ooit gekozen om exemplaren zonder te monteren?

achterdemper o2.jpg
 
  • Haha
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Daar zat ik al op te wachten ;)
Die stofhoes is, zoals bij zovelen auto's, gesneuveld. Je ziet op de foto nog net t restje (geelbruin) onderaan de demper. M'n vorige auto had t ook zo vanaf aankoop, deze ook, geen APK afkeur dus ik laat t voorlopig maar zo. Of het meer slijtage of snellere lekkage van de demper betekent verschillen de meningen over. Volgens mij moet de demper los om de hoes te vervangen, en dat betekent denk ik uitlijnen (?), dus dat vind ik de moeite niet waar eigenlijk...
 

Tees

Donateur
Ook bij een multilink ophanging achter zoals de mijne heeft? In dat geval is t nog wel de moeite waard dat een keer mee te pakken. Zit sowieso nog te overwegen hulpveren te plaatsen, ook al is t niet zo erg als bij de F1 (die zelfs met hulpveren soms nog wel eens met de trekhaak een drempel aantikte), hangt ie wel erg ver door met volle bepakking + fietsen achterop. Zou ik dan mooi tegelijkertijd kunnen doen.
 

ertromp

Forumguru
Dat is inderdaad top spul Alu Teufel.
Zelf bestel ik dat bij oliehandel.nl samen met de jaarlijkse olie en wat remmenreiniger.
 

EdK

Forumguru
JA hallo dat is van het ene uiterste naar het andere uiterste.....
Maar of helemaal schoon of de HELE velg bruin ...
Maar dit is echt zoiets van "ik had geen zin meer "
 
Bovenaan Onderaan