Topsnelheid

ougie

Forumguru
Sorry mensen dit topic ging over topsnelheid, niet over hoe je mensen moet betuttelen. Laten we het dus over TOPsnelheid hebben en niet de snelheden die we dagelijks op de overvolle snelwegen en binnenwegen rijden.
 

Rallye

Forumguru
Hoezo meteen een oordeel vellen? Als iemand harder rijdt dan jij is die persoon meteen een slechte bestuurder?
Het is maar net wat je gewend bent en wat je prettig vindt en wat je "aankan". Ik ga jou toch ook geen waardeloze bestuurder noemen alleen al omdat jij niet harder dan 160 gaat/durft? :ahum: Beetje erg kortzichtig van je!

En wie zegt dan dat hij een goede bestuurder is? Jij zegt nl wel dat Rallye dat zegt, maar in zijn antwoord staat dat niet hoor.:ahum:
En dan zou bijna iedereen in dit topic, volgens jouw maatstaven, een slechte bestuurder zijn? Kom nou :disc:

Bedankt Kensei. Mogelijk raken we een beetje verwijderd van het topic, maar goed. Het enige wat ik wil zeggen is dat ik mij comfortabel voel bij die snelheid. Niemand moet boven de snelheid gaan die hij of zij voor zichzelf verantwoord vindt. Ik dwing daar zeker niemand toe. Goed dat Aaron die snelheid voor zichzelf gevonden heeft.

Ik oordeel dan ook niet over bestuurders die sommige snelheden voor zichzelf te hard vinden. Mogelijk zijn dat betere bestuurders dan ik ben. Ik doe mijn best en pas mij aan aan de omstandigheden. Vaak rij ik sneller dan andere verkeersdeelnemers, maar ook vaak langzamer (mist, werkzaamheden waar echt gewerkt wordt). Ik duw niet, en haal niet rechts in of doe andere rare dingen.

Het grote nadeel van een snelheidslimiet op autosnelwegen is voor mij dat mensen dan niet meer nadenken over hun snelheid. Zie het grote aantal ongelukken bij de eerste mist van het jaar of de eerste sneeuwbui en de soms vreemde waarschuwingen op de radio: Tijdens sneeuwbuien kan het glad zijn!! Is dat een waarschuwing waard?? Dat weet je toch??.

En: we spreken hier niet over de bebouwde kom, woonerven of 80-km-wegen, maar over het rijden op de snelweg, in mijn geval zelfs de Autobahn. Dit zijn veilige wegen, zonder scherpe bochten, bomen of tegenliggers. Vandaar mijn opmerking over "niet stoer": in mijn auto is hard rijden wel leuk, maar door de stabiliteit van de auto (onder de door Ougie in zijn post genoemde omstandigheden) niet stoer. Of gevaarlijk. Op een snelweg is het denkbaar dat er omstandigheden zijn dat je (soms veel) harder kunt dan toegestaan. Deze omstandigheden doen zich vaker voor dan wordt gedacht.
 

Wallie

Lid
M'n Fabia 1.9 TDI 101pk vandaag even tot de grond getrapt in Duitsland, vlak wegdek: haalde 190km/u op de gps (200 op de teller), niet slecht, staat 185 als topsnelheid in het boekje. Was overigens met airco aan en vriendin er naast (die haar mond maar hield... ;)). Aflopend kwam hij tot 195.
 

sitechris

Donateur
wat is gevaarlijker? je auto goed onderhouden (bandenspanning, onderhoud etc etc) en af en toe eens gecontroleerd te hard rijden, of 120 rijden met een auto die niet aan de veiligheidsvoorwaarden voldoet. Als je bv ziet dat mensen nooit hun autobanden op peil houden. Dat vind ik pas gevaarlijk en onverantwoordelijk......en dat zijn er heel erg veel.....
 

Racer

Lid
Bandenspanning controleren

wat is gevaarlijker? je auto goed onderhouden (bandenspanning, onderhoud etc etc) en af en toe eens gecontroleerd te hard rijden, of 120 rijden met een auto die niet aan de veiligheidsvoorwaarden voldoet. Als je bv ziet dat mensen nooit hun autobanden op peil houden. Dat vind ik pas gevaarlijk en onverantwoordelijk......en dat zijn er heel erg veel.....

Ehhhmm ...... dat doet die computert onder de kap toch voor me? Of is die niet precies genoeg?
 
192 op de gemiddelde snelheids meter in de maxidot na een reset...op de teller was het over de 200 km per uur.
1.9 tdi met standaard Elegance 15 inch wielen, 195/65 15 inch.
 

Roel

Lid
233 op de Tomtom in Duitsland bij Kempten: 4 personen in de auto en een kofferbak vol vakantiespullen. Gaspedaal nog niet helemaal op de bodem!!!
 

Gieliovd

Forumguru
Zo zo, dat gaat nog best

Beste snelheden worden er toch nog gehaald met onze Skoda'tjes.

Ook al zie ik ook natuurlijk wel de wat meer exotische varianten voorbijkomen zoals de RS varianten en turbomotoren.

Als ik 135 op de teller rij in mijn Fabia 1.4/101PK met 4000 toeren, en ik extrapoleer dat een beetje, dan kom je toch ook niet daverend hoog uit.

In het boekje staat geloof ik 185 ofzo als top.

Begin deze maand in mijn Nissan Micra 1.0 nog ruim 160 op de teller gereden haha. Toen moest ik in de remmen vanwege andere auto's, maar er zat nog 1/4 gas in!

Zal de Fabia wel eens op een dagje uit nemen om het te bekijken over een tijdje.
 

Peter_Octavia

Forumguru
De mijne ook laatst even getest... was toch wel een beetje verbaasd. Ook het gemak waarmee hij deze snelheid bereikt.

Bij 206 km/u op de GPS hielt het op. De teller wees inmiddels al 220 km/u aan. Gewoon vlakke weg met 2 personen in de wagen.

Valt mijn echt niet tegen.


.
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Gisteren maar weer eens 254 Km/h gereden maar toen schoot de begrenzer erin van de Mercedes S500 Hmm, kunnen ze die begrenzer er niet eens afhalen? Ik reed net 3700 toeren p/m. Kan dus nog veel harder.
En voor de morraalridders, nee het was niet druk op de weg en ook geen regen of storm of.........



Marcel
 

LenK

Forumguru
Even een slimme (of misschien wel domme) opmerking in het kader van de topsnelheid.
De snelheidsmeter van elke auto wijkt af, vaak geeft ie 5-10% te weinig aan.

Waarom geen grotere maat banden erop om deze afwiijking te compenseren?
Dus bijvoorbeeld ipv 205/55/16 de 205/65/16.
De omtrek wordt dan 6.5% groter -> fout in snelheids meter gecompenseerd.

+ Ietsie meer comfort door hogere bandwang
+ Wielkasten ietsie beter gevuld

Of is dit illegaal of heeft het andere nadelen?
Genoemde vervangende bandmaat is maar een voorbeeld. Ik heb niet gekeken of die wel bestaat of courant is, het gaat om het principe van een band met grotere omtrek.
 

___JC___

Forumguru
Volgens mij is de afwijking bij elke auto weer net even anders. Mijn Octy wijkt bijvoorbeeld 5% af. Als je de bandenmaat 6% gaat vergroten loop je dan de kans dat sommige auto's te weinig aan gaan geven. En dat wil je niet.
Een bewuste buffer dus denk ik.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ik zou terug gaan naar de dealer want hij moet standaard al 208 p/uur halen...


Weet niet waar jij die informatie vandaan haalt.. maar de mijne staat op papier voor 191 km/u.

Maar goed. Topsnelheid is leuk... maar wanneer rij je dat nou in NL.. De tussenacc. vind ik veel belangrijker... gebruik je elke dag... tenminste ik wel.
 

JinxRS

Lid
Een tijdje geleden heb ik in Duitsland eens net iets boven de 270 gereden. dat was in een Audi A3 3.2 turbo bom.....het leukste was nog om de polizei voorbij te knallen :-)....met m'n eigen standaard RS houdt het ergens bij de 245 op, ik controleer dat regelmatig :-)
 
Bovenaan Onderaan