Topsnelheid

Roel

Lid
Ik hoop dat je het verschil tussen een vliegbrevet en rijbewijs B toch wel kent.
Om piloot te worden moet je een degelijke opleiding volgen, die niet voor iedereen weg gelegt is. En ik kan niet zeggen dat er zoveel ongelukken met vliegtuigen gebeuren, dus dat zit wel goed.
Nu die autobestuurder (ik noem het geen chauffeur), als je 40 lesuren hebt gehad en een beetje geluk krijg je je rijbewijs B. En dan mag je als onervaren bestuurder rijden wat je wil. Of het een Cuore is of een Ferrari. Er is niemand die vraagt of je wel capabel bent om dat voertuig te besturen.
Daardoor gebeuren er ook zoveel ongelukken met jonge bestuurders. Het moet allemaal snel, het moet geluid maken, en lelijk uitzien.

Dit draadje is ooit opgestart om te vermelden hoe hard je ooit met je Skoda hebt gereden en niet als discussie of het wel esthetisch verantwoord is om (te) hard te rijden.

Ik adviseer u dan ook om een nieuw draadje te starten indien u de behoefte heeft om dit onderwerp verder uit te wijden.:ot:

Als laatste vind het niet verstandig om te generaliseren. Er zijn zeer veel jonge bestuurders die wel keurig rijden en, helaas, ook een aantal oudere bestuurders die onnodige ongevallen veroorzaken.

Met vriendelijke groet.

Roel Bakker. (Oja, 42 jaar)

___JC___

Forumguru
Ik hoop dat je het verschil tussen een vliegbrevet en rijbewijs B toch wel kent.

Jazeker ken ik het verschil. Wat ik toch overduidelijk aan heb willen geven is het volgende. Wanneer je 200 km/urr rijden iets voor "idioten" vindt wat onnodige risico's met zich meebrengt vraag ik me af waarom dit niet voor andere dingen geldt? Ga je op reis met een vliegtuig (wat 1.000 km/uur kan halen) dan kunnen er ook allerlei verschrikkelijke dingen gebeuren en dan heb je het niet eens in eigen hand !!
Als dit je levensfilosofie is kan je beter in een bunker gaan wonen en alle boodschappen laten bezorgen want alles brengt risico met zich mee.

Nog even voor de duidelijkheid:

200 rijden waar het niet kan/gevaarlijk is -> rijbewijs afpakken en nooit meer teruggeven
(geldt naar mijn mening ook voor 100 door een woonwijk bv)

200 in duitsland op de autobahn -> af en toe fantastisch om te doen

:473:

PS: Ik denk dat ik ook net niet in van der P zn hokje pas want ik ben 29 lentes jong.

Red Devil

Actief lid
ik ben aan de ene kant wel blij dat mijn fabia de 200 niet haald;)
dan kan ik dat namelijk niet gaan rijden ook..
toen ik de auto net had reed ie 165-170 op de autobahn (mn opa reed er in dus was beetje traag) en nu rij ik er anderhalf jaar ongeveer in en zitten er 20.000 km meer op de teller.. nu red die de 180 al:D ghehe..
maar dat is de top.. dat rijd je nooit.. jah in duitsland is als je daar ben (ik 1x per jaar ofso)
harder als 150 ga ik niet rijden in nederland.. kben nu 20 en heb dus puntenrijbewijs.. dus moet daar wel zuinig op zijn:blush:

kweet niet of dit hier thuis hoord over mijn fabia.. zag pas later dat ik bij octavia aant kijke was.. srry

Fabia

† In Memoriam
De pot verwijt de ketel dat íe zwart ziet, de splinter in een anders oog zien maar niet de balk in zijn eigen oog.:tongue:

Matra_Murena

Actief lid
Nu die autobestuurder (ik noem het geen chauffeur), als je 40 lesuren hebt gehad en een beetje geluk krijg je je rijbewijs B. En dan mag je als onervaren bestuurder rijden wat je wil. Of het een Cuore is of een Ferrari. Er is niemand die vraagt of je wel capabel bent om dat voertuig te besturen.
Daardoor gebeuren er ook zoveel ongelukken met jonge bestuurders. Het moet allemaal snel, het moet geluid maken, en lelijk uitzien.

Naar mijn bescheiden mening worden er maar al te vaak ongelukken afgeschreven onder het mom van "te hard gereden". Vaak echter zijn het mensen in bv een Cuore die zonodig met 90 een vrachtwagen die 85 rijd in moeten halen, het stuur omgooien en dan pas knipperen, en daarna pas eens kijken wat er ook alweer aan kwam op de linkerbaan. Dan kan die Ferrari niet meer remmen inderdaad.... Maar een ander Cuore die netjes 120 reed en erachter zat ook niet.....

Maw: snelheid is slechts een factor die de gevolgen van een ongeluk (soms ZEER ernstig) groter maakt. Bijna nooit puur de oorzaak. Tenzij je echt als een gek rijdt uiteraard. Ikzelf rijd normaal gesproken met de cruisecontrol op 150 redelijk stevig door, en mede daardoor ben ik zeer bedacht op de medeweggebruikers. Als ik rechts twee wagens achter elkaar zie rijden hou ik even in als ik denk dat er misschien een inhaalactie komt.

Als je dan ziet wat er gebeurd op stukken met trajectcontrole, waar iederen bijna even snel rijd dan moet je toch eens verder nadenken. Levensgevaarlijk dat van baan verschuiven als iedereen bijna dezelfde snelheid rijd! :(

En even on-topic: Mijn 1.9 TDI rijdt 201 op de maxidot, was nog niet aan het einde van zijn kunnen, maar zag rechts twee auto's achter elkaar rijden.... Mijn 2.0 TDI'tje ging wel een stukkie sneller, 215 op de teller.

Fabia

† In Memoriam
Als je dan ziet wat er gebeurd op stukken met trajectcontrole, waar iederen bijna even snel rijd dan moet je toch eens verder nadenken. Levensgevaarlijk dat van baan verschuiven als iedereen bijna dezelfde snelheid rijd! :(

.

Ik denk dat het juist op de trajectcontrole stukken wel meevalt omdat iedereen bijna dezelfde snelheid rijdt. Juist het verschil in snelheid maakt het levensgevaarlijk. En denk ook eens aan je reactievermogen, bij 150km/u leg je meer meters af dan bij 80km/u voordat je reageert op een situatie.

Octavia_II

Actief lid
:ot:Afgelopen weekend 270 op m'n teller! (was wel op m'n CBR :grin:).

Ben op de teller van mijn 2.0TDI Octi (nog) niet verder gekomen dan 220..

Ps. niet gekieteld en standaard 15"

Ik heb de indruk als ik de verschillende reactie op deze discussie lees, dat er veel jonge mensen tussen zitten. Het grote gros rijdt in een laese auto. En ik kan mij voorstellen dat voor deze mensen snelheid belangrijk is. Wat ik geprobeert heb, is aan te geven dat aan het hoofdstuk snelheid ook een hele andere kant zit. Als je je dat realiseerd dan kan dat half uur 200 km/h rijden, grote gevolgen hebben voor de rest van je leven.
Dat is mijn mening.

Daar heb je gelijk in en natuurlijk heb je recht op je mening.
Sterker nog, die mening mag je nog uiten ook, wat leven we in een fijn land.

Mijn stiefbroer is een aantal jaren geleden overleden, met nog 3 andere inzittenden, door een zeeeer hoge snelheid.
Daar hield hij van, zijn motto was als ik ga ga ik met een harde klap.
Nou dat is hem toch gelukt.

Dat wil niet zeggen dat ik tegen hard rijden ben.
Daarom zei/typte ik ook, als je het doet doe het dan op een zo meest geschikte plek mogelijk.
Als er een plaats geschikt is om hard te rijden zijn dat wel de duitse snelwegen.
Maar dat wil inderdaad niet zeggen dat daar niets mis kan gaan.
Het voordeel van Duitsland is ook dat andere weggebruikers er weet van hebben dat er auto's zo hard rijden en zij houden er dan ook rekening mee.
In tegenstelling tot Nederland waar de max. 120km/h is.

Net als drank, geniet maar drink met mate ............................................ en op de juiste plaats.

___JC___

Forumguru
Daar heb je gelijk in en natuurlijk heb je recht op je mening.
Sterker nog, die mening mag je nog uiten ook, wat leven we in een fijn land.

Mijn stiefbroer is een aantal jaren geleden overleden, met nog 3 andere inzittenden, door een zeeeer hoge snelheid.
Daar hield hij van, zijn motto was als ik ga ga ik met een harde klap.
Nou dat is hem toch gelukt.

Dat wil niet zeggen dat ik tegen hard rijden ben.
Daarom zei/typte ik ook, als je het doet doe het dan op een zo meest geschikte plek mogelijk.
Als er een plaats geschikt is om hard te rijden zijn dat wel de duitse snelwegen.
Maar dat wil inderdaad niet zeggen dat daar niets mis kan gaan.
Het voordeel van Duitsland is ook dat andere weggebruikers er weet van hebben dat er auto's zo hard rijden en zij houden er dan ook rekening mee.
In tegenstelling tot Nederland waar de max. 120km/h is.

Net als drank, geniet maar drink met mate ............................................ en op de juiste plaats.

Lijkt me een vreselijk iets om mee te maken. Kan me dan ook voorstellen dat je dat wat minder kan voorstellen dat mensen zo een risico nemen voor de lol.
Wat mij betreft is het zo goed samengevat ! Kan een slotje op dit draadje.

Fabia

† In Memoriam
Lijkt me een vreselijk iets om mee te maken. Kan me dan ook voorstellen dat je dat wat minder kan voorstellen dat mensen zo een risico nemen voor de lol.
Wat mij betreft is het zo goed samengevat ! Kan een slotje op dit draadje.

Helemaal mee eens, alles is al gezegd en geschreven:xyxthumbs:

sitechris

Donateur
ipv slotje liever gewoon topic behouden. Zoals eerder werd geopperd door iemand, discussies kunnen imo beter in een apart topic.

Bovenaan Onderaan