Topsnelheid

___JC___

Forumguru
Is dit de gefacelifte RS??
De prijslijsten zijn pas in mei uitgekomen??

Mij is verteld dat ik de eerste in Nederland zou zijn met deze nieuwe uitvoering RS!!

Nee is een pre-facelift edition. Maar was er een met 2009 software want JD moest de software eerst kraken.

Dat zal wel een verschil uitmaken ja... Maar helaas, die kan ik vast niet met mijn tankpas bestellen, BP Ultimate wel. Da's trouwens ook de enige grote benzineboer waar ik Euro 98 heb ontdekt!

Vroegah had je ook nog super bij tankstations. Is ook 98 octaan. Shell V-power is 97 octaan volgens mij. Excellium durf ik het niet van te zeggen.

Ultimate 100??? WAAR??? Moet ik zeker voor naar Belgie rijden...?

In Duitsland is 100 octaan heel normaal. Op veel plekken te verkrijgen.
 

Cornelis

Nieuw lid
Hey hallo, weer een RS'er op het forum.
Ben niet nieuwsgierig, maar wat zijn de waarden na de tuning ?

Ja, en zelfs van dezelfde dealer! Heb jouw auto daar zien staan. De waarden zijn die zoals ze zijn aangegeven door JD zelf, dus 245 pk en 350nm koppel. Dit is puur privé bezit en hobby en wil het daarom niet overdrijven, het moet wel heel blijven. Het verschil is overigens waanzinnig! Benadert vwb prestaties de S2000 die ik een paar jaar geleden gehad heb.

Als reactie op en van de andere berichten over benzine: de RS moet standaard 98 hebben en JD adviseert indien je in Dld bent je beter de 100 kan nemen voor nog betere prestaties.
 

plaza

Forumguru
Dat zal wel een verschil uitmaken ja... Maar helaas, die kan ik vast niet met mijn tankpas bestellen, BP Ultimate wel. Da's trouwens ook de enige grote benzineboer waar ik Euro 98 heb ontdekt!

Bij de GULF tankstations zijn er 11 die de Challenger benzine verkopen
met naar het schijnt octaan 100.
Kijk op www.gulf.nl of er ook 1 bij jouw in de buurt zit.
 

MarcoO2

Forumguru
Vroegah had je ook nog super bij tankstations. Is ook 98 octaan. Shell V-power is 97 octaan volgens mij. Excellium durf ik het niet van te zeggen. In Duitsland is 100 octaan heel normaal. Op veel plekken te verkrijgen.

Klopt, maar nu zie je dat niet meer bij de grote jongens. V-power is gewoon '95 (had ik er helaas in zitten op de rollenbank bij JD). Excellium ook. Tot nu toe is de BP Ultimate de enige '98 die ik tegen ben gekomen. Ik zie net op de website van Gulf dat zij nog wel super 98 verkopen, en inderdaad ook Challenger met octaan 100 (hoera, zelfs eentje in Den Haag!).

Voor mij werkt het eigenlijk alleen als er eentje zit langs de route van mijn woon-werk-verkeer, ik tank om de dag!!! Dus ervoor omrijden is geen optie.
 

MarcoO2

Forumguru
Dat valt voor mij niet onder de grote jongens, en omdat ik vaak tank (bijna altijd langs de snelweg) komen de kleinere niet in aanmerking. Helaas...
 

LenK

Forumguru
Is dat octaangehalte echt bepalend voor de kostprijs of is dat een kunstmatige meerprijs?
En is er ook een nadeel van te hoog octaangehalte tanken?
 

___JC___

Forumguru
Is dat octaangehalte echt bepalend voor de kostprijs of is dat een kunstmatige meerprijs?
En is er ook een nadeel van te hoog octaangehalte tanken?

Als ik 98 octaan in mn ouwe amerikaan gooi gaat ie pingelen (loopt ie niet lekker)
 

Ralph

Lid
Met de nieuwere auto's heb je daar geen last meer van. Dan berekend de computer het ideale mengsel!
 

Rallye

Forumguru
Met de nieuwere auto's heb je daar geen last meer van. Dan berekend de computer het ideale mengsel!

Nee, de computer voorkomt pingelen door de afstelling van de motor aan te passen (ontstekingstijdstip etc.). Het mengsel verandert niet, maar bij benzine met het octaangetal van Bulgaarse yoghurt heb je minder pk's omdat de computer de boel bijregelt.
 

plaza

Forumguru
Is dat octaangehalte echt bepalend voor de kostprijs of is dat een kunstmatige meerprijs?
En is er ook een nadeel van te hoog octaangehalte tanken?

Is er misschien iemand van het forum die bijzonder onderlegd is in
deze materie, en kan hier wat dieper op in gaan ?

Ik weet in iedergeval wel van JD dat hoe hoger het octaan gehalte,
hoe beter de verbranding geregeld wordt, des te meer vermogen de
software uit de motor kan halen, en bij een gelijke rechtervoet wordt de
auto ook zuiniger hierdoor.
Alle RS' en hebben een aanduiding in de tankdop staan van ron 98.

Het enige nadeel dat ik weet is de meerprijs, maar of die gerechtvaardigd is door extra toevoegingen , geen idee ?
 

LenK

Forumguru
Als ik 98 octaan in mn ouwe amerikaan gooi gaat ie pingelen (loopt ie niet lekker)
Ik dacht dat alleen te lage octaan tot pingelen leidde.

Pingelen is toch ongecontroleerde ontbranding, ontbranding veroorzaakt door de compressie, niet door de bougievonk. Hoger octaan gehalte vermindert de spontane ontbranding.
 

___JC___

Forumguru
Ik dacht dat alleen te lage octaan tot pingelen leidde.

Pingelen is toch ongecontroleerde ontbranding, ontbranding veroorzaakt door de compressie, niet door de bougievonk. Hoger octaan gehalte vermindert de spontane ontbranding.

Toch doet ie het, tank ik 95 is er niks aan de hand, tank ik 98 gaat ie raar lopen. Ik zou niet weten hoe dat allemaal werkt, maar 98 octaan ontsteekt sneller of heftiger dan 95 octaan lijkt me.
 
Bovenaan Onderaan