Topsnelheid

sitechris

Donateur
@Sand3r: nette topsnelheid :). En mooi dat je direct even bewijs bijvoegt. Hulde! Die 1.8 TSI was niet gechipt?
 

___JC___

Forumguru
Nette waarden inderdaad als het een ongechipte 1.8TSI is. Ik was vorige week in Duitsland. Heb hele stukken 180 'gecruised'. Qua topsnelheid heb ik me ingehouden, ben niet harder geweest dan 210. Was wat druk en ik had een auto vol zitten namelijk. Je kan wel lekker opschieten hoor in Duitsland. Ik was in 2 uur van Soltau bij de Nederlandse grens en dat is toch 280km. Probeer dat maar eens in Nederland 140km/uur gemiddeld halen....
 

Sand3r

Senior Member
Het betreft inderdaad een originele ongechipte auto. Overigens is duitsland erg groot Harrie D. Met voldoende ruimte om nog lekker door te kunnen en mogen rijden.
 

sitechris

Donateur
Naarmate je auto sneller is (veel vermogen heeft), kost het ook minder moeite om even zo'n snelheid te bereiken. Dan kun je op een gemiddelde driebaans autobahn best doorknallen op een zondagmiddagje als er weinig (vracht)verkeer rijdt. Ook de Oberhausen straight is een weg waar het vaak goed toeven is en bijna altijd rustig rijden is.
 

VEEJAY

Forumguru
Dus het kan toch 250 met een 1.8TSI, en ik maar denken dat MarcoO2 een beetje overdreef.. ;) Niet normaal meer zo'n snelheid.

Heb ooit 238GPS gehad op mijn 2.0TDI handbak bergaf, maar toen begon de auto te schudden en het stuur werd licht, daarna het gas losgelaten..

Mijn huidige op 215GPS gehad, de 1.9TDI DSG heeft een kortere bak dan een 2.0TDI DSG, dat heb ik nog nagevraagd. Mijn auto doet die 215 dan ook op zijn sloffen, maar harder wil ie niet op een vlakke weg.
 

___JC___

Forumguru
Ja bergaf blijft een auto wel harder gaan ja. En als de versnellingsbak het niet meer bij kan benen, gewoon je koppeling intrappen.
@VJ, pics or it didn't happen.. :grin:
 

yup

Lid
Heb een 2.0 TDi met 140 pk en DSG, die heb ik zelfs het rode toerengebied ingekregen bergaf (niet eens 2 seconden), ding draait precies 240 bij 4500 rpm. Best netjes toch?

Rechte weg doet ie met moeite 220, maar dan moet je echt een lange stuk weg hebben.

Wat Veejay verteld heb ik absoluut niet meegemaakt, ding ging super soepel zonder drama, alleen ligt niet als een blok bij die snelheden maar dat lijkt me logisch.
 

VEEJAY

Forumguru
@jC het was inderdaad bergaf, ik meen een maxidot (speed warning) foto ervan een keer geplaatst te hebben op dit forum.

Misschien hebben jullie allemaal spoilerwerk of diffusers op jullie racebakken, maar de mijne trok het boven de 230 niet meer.

Zat zelf ook met samengeknepen billetjes en zweethanden te sturen, dat was niet voor niks ;)
 

___JC___

Forumguru
Eens VJ, een goed spoilertje kan nooit kwaad op snelheid. Op mijn oude Octy 1 RS zat die wel en die was ook erg stabiel bij snelheden boven de 200. Viel mij dit keer wel op aan de Superb. Erg veel last van spoorvorming.
 

Spaced

Senior Member
http://www.youtube.com/watch?v=GOb5_2e3g-A

190km/h. A12, keertje 's nachts om een uur of 4. Echt allerhoogste top heb ik geen bewijs van, maar dat was 197km/h, ten noorden van Mucnchen, vol gepakt met ski-meuk.

Lijkt wel alsof de 1.6TDI electronisch is begrensd. Hoewel ik op de toerenteller nog zat ruimte had voor meer (evenzo op de weg), ging ' ie geen steek harder.
 

hemi24

Forumguru
Het lijkt niet alleen zo, het is ook daadwerkelijk zo! Omstreeks 195 km/h houdt ook mijn 1.6 TDI er abrupt mee op, ookal is de afdaling nog zo stijl!

Mijn ervaringen met de 1.9 TDI met hetzelfde vermogen waren op dat gebied beter ;)
 

lock

Actief lid
afgelopen weekend 195 met de 1.2 tsi dsg. meer kwam er niet uit. (was wel op de duitse snelweg)
 

Spaced

Senior Member
@ hemi24; ik had 197km/h op de digitale teller. Mijn vorige TDI liep inderdaad nog wel redelijk door daarna. Op een afdaling in Duitsland ooit nog eens 210 op de teller aangetikt. Toen zat 'ie wel echt zwaar aan de max.

@ Hook: Waarom is die begrenzing? Als ik kijk naar hoeveel toeren de motor dan draait zou 220 zeker tot de mogelijkheden behoren. Of draai je dan het roetfilter de soep in?
 

yal

Lid
Was vrijdag naar Dusseldorf , en kon niet harder dan 210km/h vanwege de drukte op de tweebaans wegen.
Had wel gas over.
Bij de DSG7 in D schakeld deze nog een keer terug naar de 6de versnelling bij 190/200km/h.

Bij 210km/h had ik wel gas over, stukje boven de kickdown maar auto werd wel onrustig en ging wat zoekerig rijden.
Zal ook wel aan de 225/45 ZR17 banden liggen.

grtn yal
 

Spaced

Senior Member
@Rallye Die zit standaard in de maxidot. Wel een handige feature i.v.m. fatsoenlijk warmrijden (koelwater is namelijk veel eerder op temp dan de olie). Ik weet niet of je die eventueel via VAGCOM zou kunnen enablen als je deze niet standaard hebt.
 
Bovenaan Onderaan