Topsnelheid

sitechris

Donateur
Een collega van mij is vandaag naar Dortmund airport gereden om klanten op te pikken. Hij heeft mijn auto meegenomen, de Octavia 1.4 TSI.

ik heb aangegeven dat een nadrukkelijke voorwaarde was dat hij zowel in 5 als in 6 de Vmax moest halen en bewijs moest overhandigen, aangezien ik zelf nog geen gelegenheid heb gehad om top te testen (ben nog niet buiten NL geweest).

Hier de resultaten
In 6e versnelling max 212 op teller
In 5e versnelling max 210 op teller
Bergaf heeft hij nog 214 aangetikt.

Hulde voor mijn collega en het bijgevoegde bewijs :)

Bijlagen

• 212.jpg
    212.jpg
    14,1 KB · Weergaven: 93
  • 210.jpg
    210.jpg
    14,4 KB · Weergaven: 87
  • 214.jpg
    214.jpg
    16,2 KB · Weergaven: 90
Je hebt toch 2 handen. 1 op het stuur, in de andere de camera.
Of misschien heeft de bijrijder wel de foto's gemaakt?

___JC___

Forumguru
Dit topsnelheid topic is inmiddels al 71 pagina's lang en nog steeds vinden mensen het nodig om af en toe te roepen hoe gevaarlijk dit alles is. Die discussie is inmiddels al vele malen gevoerd dus ik zou zeggen lees ff terug. En dat de berijder bij het maken van deze foto's het stuur los gelaten zou hebben is een aanname en je weet wat de Engelse zeggen:

'Assumptions are the mother of all fuckups" :winkie:

Darkside

Forumguru
Mijn 1.2 heeft 185 gehaald. Zat nog wel wat in maar vond het wel mooi zo.
Moet nog een keer naar Duitsland om te kijken of de 191 die skoda opgeeft ook te halen is.

FredV

Banned
Dan nog, de bijrijder met z'n handen en mobiel of camera voor t dashbord en scherm aflezen, mag 100 x al langs gekomen zijn, t is en blijft onverantwoord bij die snelheid.
Dus als je een posting maakt over snelheid, kun je een dergelijke reactie verwachten.
En nee, ik kom niet op de herdenkingsdienst.

___JC___

Forumguru
LOL, overdrijven is ook een vak jongens. Er zijn wel andere dingen te bedenken die gevaarlijker zijn dan hard rijden op een lege snelweg. Maar goed we gaan die discussie niet weer voeren.

Hoe is het met je verbuik van je Greenline Fred? :winkie:

FredV

Banned
Oke JC, Dan begrijp je mij verkeerd.
Ik heb niets tegen hoge snelheden, begrijp me goed, en dat heeft ook niets met mn verbruik te maken.
Ik lees je adv wel in de krant, macht over t stuur verloren, handen van t stuur. Hoop dat je alleen in de auto zit...
Ik ageer tegen het maken van een dergelijke foto als hier getoond bij die snelheden.
Overigens heb ik vaker met nog hogere snelheden gereden, maar dat ter zijde.

___JC___

Forumguru
Nou mensen ongelukken toewensen gaat mij wat ver FredV. Leuk zulke verwensingen op een forum, dank je. Jij hele fijne kerstdagen gewenst in ieder geval. :xyxthumbs:

En nogmaals, je weet helemaal niet of de chauffeur deze foto neemt dus je hele punt slaat als een tang op een varken...

FredV

Banned
Jij ook fijne kerstdagen en veel veilige kilometers toegewenst.
Ik hoop dat de chauffeur ook nadenkt over t maken van dergleijke foto's en verantwoordelijk handelt. En als je de foto goed bekijkt, dan weet jij net zoals ik dat de foto niet door de bijrijder is gemaakt, tenzij die op schoot zat:) Maar dat geloven we beiden niet toch?
Dus inderdaad, veilige kilometers!
En ik wens niemand een ongeluk toe, in tegendeel.

___JC___

Forumguru
Is denk ik een discussie waar we nooit uit gaan komen. Ik kan nergens aan zien dat de bestuurder de foto's maakt. Kan ook gewoon de bijrijder zijn in mijn optiek. Dat andere dingen doen in de auto gevaarlijk is ben ik uiteraard met je eens en op hoge snelheid helemaal.

Toch een stukje eigen inbreng voor de duidelijkheid. Ik rij ik een redelijk snelle bak en ik vind hard rijden ook erg leuk. Laatst was ik in Duitsland met goed weer en dan rij ik ook gewoon lekker door (tussen de 160-180 p/uur). Op de terugweg had ik mn neefje van 18 in de auto en die wou dat ik de topsnelheid ging testen van mn wagen, ik was zelf ook wel erg benieuwd moet ik zeggen (zal ergens rond de 230 liggen). Ondanks dat het droog en rustig op de weg was ben ik niet harder geweest dan 200. Gewoon omdat ik dat niet verstandig vond met mn neefie erbij.

Hoe hard je ook rijdt en wat voor een weersomstandigheden het ook zijn, het grootste gevaar is een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel bij de bestuurder in mijn ogen.

Neptukker

Forumguru
Ik lees je adv wel in de krant, macht over t stuur verloren
Mag ik je er op wijzen dat dat soort quotjes weinig waard zijn. Het is gewoon een standaard tekstje (lees cliche) dat uitgebraakt wordt bij een eenzijdig ongeluk of het belanden op een verkeerde rijbaan.
Zo gebeurt het ook vaak dat mensen overlijden "op weg naar het ziekenhuis". Ook dit is een cliche die vaak niet waar is. Mocht een slachtoffer al overleden zijn ter plekke dan mag deze niet meer per ambulance afgevoerd worden. Ben je dood dan eindigd de ziektekostenverzekering en dergelijke. Er zal dan een auto van een uitvaartondernemer moeten komen. Door te stellen dat het slachtoffer in de ambulance overlijd ben je van al dat gedoe af.

Ongelukken gebeuren het meest door onkunde en onoplettendheid is mijn overtuiging. Recht in de berm belanden, terugsturen, haken achter het opstaande randje meer sturen en aan de overkant tegen een boom eindigen. Hoeveel slachtoffers zou deze onkunde wel niet opgeleverd hebben? En wat dacht je van bellen, prutsen aan de radio enz.

Op snelwegen (en ik denk niet dat je Vmax gaat rijden in de stad/provinciale weg) gebeuren relatief weinig ongelukken. In Duitsland is de A31 (Oberhausen - Emden) geschikt om eens te kijken wat een auto kan. Mijn OII 1.4 tsi jd chip loopt daar makkelijk door tot aan de 200 (en dan gaat het versnellen niet meer zo hard) en met een audi S3 kun je (op de rustige momenten) makkelijk de begrenzer aantikken. Het blad autovisie heeft onlangs met een Corvette ZR1 op dat stuk 327 km/h aangetipt zo las ik in het laatste nummer.
Dit zeggende ben ik geen speedfreak hoewel de teksten hiervoor mischien anders doen vermoeden. De laaste keer dat ik boven de 200 km/h geweest ben is meer dan een jaar terug.
-edit- rectificatie: heb dit voorjaar nog in een Nissan 350 Z cabrio gereden. Bij 230 km/h op de teller is de wind behoorlijk aan je hoofd aan het rukken. Ben ik dan toch een speedfreak? Laat ik het erop houden dat ik wel graag wil voelen wat een auto kan en als ik dan toch in de gelegenheid ben en de omstandigheden zijn ernaar.........

cvegreen

Forumguru
Wat een ellende zeg over een foto die genomen is van je snelheidsmeter aan hoge snelheid .
Reageer liever over de prestatie's van zo'n 1.4 , die mensen weten zelf ook wel dat dit enige risico's inhoudt .

BaSsDruM

Senior Member
Met mijn RS heb ik 2 weken geleden in duitsland tegen de 240 op de teller gereden (228 op de GPS). Ik had toen nog wat 'over', alleen vond ik het wel best (was niet heel rustig op de weg). Nu heb ik 60 pk meer, ben benieuwd wat ik uiteindelijk zal halen. Officiele top zonder tuning is 239 echte km/u, dat zal 255/260 op de teller zijn. Misschien rij ik nu uit de teller (gaat tot 270)?

Bovenaan Onderaan