Topsnelheid

sitechris

Donateur
ja, filmpje met die Corvette is erg bruut. Maar zo zijn er wel meer brute filmpjes op Youtube te zien. Getunede M5-jes en dat soort werk.
 

sitechris

Donateur
nu weer over de 1.4. Ben wel verrast dat de topsnelheid in 6 hoger ligt als in 5. De auto heeft best wel lange versnellingsbakverhoudingen, had dus anders verwacht. Mbt de score, 212 op teller is erg netjes voor 122 pk. Mijn collega vertelde me dat de auto boven de 200 wel moeite had, maar tot de 200 (en dat heb ik ook al zelf ervaren) gaat het verrassend soepel. Fijne unit dus die 1.4 tsi
 

plaza

Forumguru
). Nu heb ik 60 pk meer, ben benieuwd wat ik uiteindelijk zal halen. Officiele top zonder tuning is 239 echte km/u, dat zal 255/260 op de teller zijn. Misschien rij ik nu uit de teller (gaat tot 270)?[/quote]

Ik denk niet dat je dat gaat lukken.
Met mijn vorige OC 2 RS MET 335 PK en 435 NM lukte het wel ,
maar in de toenmalige set up van 270 PK en 375 Nm koppel kwam ik niet verder dan 264 km op de teller. ( gps 254 km )
 

Ralph

Lid
bassdrum: ik heb op vlakke weg zonder wind 260 op teller gehaald met mijn gechipte rs op 18". Ik denk dat onder de meest gunstige omstandigheden misschien iets meer inzit maar verder dan 270 ga je niet redden denk ik....
 

___JC___

Forumguru
De ene teller wijkt wel meer af dan de ander he. Een 'normale' afwijking is volgens mij ongeveer 5%. Dus Plaza had byzonder weinig afwijking in zijn ouwe RS (nog geen 4%). Met 254 gps km's kan je teller zo ook 280 aangeven!
 

JvK

Lid
Je kan op youtube diverse Audi A3 en A4 1.8 TSI zien die in de buurt of zelfs over de 260km/h op de teller gaan.

Volgens mij ook nog standaard exemplaren.
Bijzonder.
 

Ralph

Lid
Bergaf en windmee kan een 1.8 misschien nog wel harder ;)
Het is van zoveel factoren afhankelijk... wind, helling, banden, brandstof, gewicht, luchtweerstand enz.

Overigens is het met de 2.0 tfsi een aardig verschil in tuning of de standaard uitlaat er onderzit of een aangepaste downpipe!
 

plaza

Forumguru
Ralph;210555 Overigens is het met de 2.0 tfsi een aardig verschil in tuning of de standaard uitlaat er onderzit of een aangepaste downpipe![/quote zei:
Dat klopt, bij mijn alle drie de skoda's heb ik minimaal deze aanpassing
laten doen.
De Oc 1 RS was welliswaar de auto met het minste vermogen, maar veranderde door zijn laagste gewicht in een supersnelle kart , die je de
meeste sensatie beleving van alle drie gaf.
Van 18o pk naar 246 pk, en van 235 nm naar 385 nm !!!!!!.
 

BarryXX

Actief lid
De Octavia heb ik volgende maand pas. Ik heb wel 306 km/u op de GPS gehaald met mijn andere vervoermiddel en het is niet de 207 :icon_smile_dead:
 

Octavarium

Actief lid
De hoogste snelheid die ik bij onze oosterburen op de teller heb gehaald is rond de 250km/u (op de maxidot, want mijn teller gaat maar tot de 240km/u, maar toen moest ik direct weer op de rem, dus hij zou nog harder moeten kunnen. Hij loopt iig met gemak de teller uit.

Dit zijn alleen geen snelheden waar het onderstel van mijn auto zich heel goed voor leent (neus wordt licht). Dit soort dingen kan een RS beter.. Tot 220km/u is het denk ik veilig/niet extreem vermoeiend te noemen (uiteraard afhankelijk van de verkeerssituatie).
 

Octavarium

Actief lid
@JC:
Ik ga er maar vanuit dat dat sarcastisch bedoeld is.. Die tupperware voegt in mijn ogen niks toe aan de rijeigenschappen van de auto.. Alsof je van een plastic randje van 5cm doorsnee een betere downforce krijgt :uitlachen:
Allemaal cosmetica, niet dat het de RS misstaat. Ik zou van mijn auto zo een wannabe RS maken (het motorvermogen is er al).

Het zijn denk ik meer het sportonderstel, de lagere banden (ik doe 'poing' als ik een hobbeltje pak) en de grotere remmen die het hem doen... Ik merk bij mijn BMW bijvoorbeeld dat deze veel geschikter is voor hoge snelheden, maar dat is dan ook een echte autobahn auto, vooral door het sublieme onderstel, RWD en de betere gewichtsverdeling gaat die veel meer richting een sportwagen, terwijl het ook een station is.. Alleen kan die 'maar' 220 :-)
 

___JC___

Forumguru
Nope, was series bedoeld eigenlijk. De spoilers van bijvoorbeeld een RS hatchback creeëren toch echt downforce met als gevolg dat ze lekker rijden op hoge snelheden. Mijn ouwe RS1 met spoilertje was erg stabiel op hoge snelheden. Dan maakt een klein spoilertje een groot verschil.

Die grote taartscheppen op auto's die de 200 niet halen zijn regelrechte onzin uiteraard.
 

Octavarium

Actief lid
Toch ben ik van mening dat die kleine sportieve details geen zak uitmaken mbt. downforce en een puur voor het oog zijn ontworpen.

Het zijn juíst die taartscheppen (weliswaar op snelle wagens) die zoden aan de dijk zetten mbt. een betere downforce op hoge snelheden, wat dan overigens altijd ten koste gaat van de aerodynamica in de zin van een verhoogde luchtweerstand. Doordat een spoiler schuin staat tov. de luchtstroom en deze daardoor als het ware afbuigt moet deze een langere afstand afleggen om de achterkant van de auto te bereiken.. Je "snijdt" dus minder makkelijk door de lucht.

Ik denk dat je wat dat betreft op normale personenauto's qua verbetering van de aeodynamica verder komt met een dichte bodemplaat en een verlaagd onderstel om de luchtweerstand te verlagen, zoals ze bij de greenline en verschillende hybrides deden (niet dat je downforce daardoor beter wordt).

De "spoilers" op een RS -vooral dat afdakje van de combi- zijn puur cosmetisch en zullen echt geen merkbare toegevoegde waarde hebben voor de downforce van de auto omdat weinig tot geen lucht afbuigen. Als je dit kleine flipje van opzij ziet

Skoda-Octavia_RS_2006_800x600_wallpaper_06-1.jpg


en denkt daar ook maar iets van merkbare extra downforce geeft dan zit dat puur tussen je oren. Of je RS moet 350 per uur kunnen ;)
 

van_der_P

Senior Member
De spoilers van bijvoorbeeld een RS hatchback creeëren toch echt downforce met als gevolg dat ze lekker rijden op hoge snelheden. .
Onze huis tuin en keuken O1 TDI had geen spoiler. Toch lag die best goed bij hoge snelheden. Wat is het verschil tussen met spoiler of zonder ? Of zou het verschil alleen tussen de oren zitten ? Die O1 liep 200 km/u op de klok (bj 1999)
 

Octavarium

Actief lid
Bij een spoiler zijn uiteraard zowel de vorm als de omvang van belang voor de hoeveelheid extra downforce die je krijgt. Je topsnelheid lijdt er alleen wel altijd onder, al zal het verschil zonder of met spoiler(tje) ;) bij een RS amper merkbaar zijn wat betreft max. snelheid.

Een formule 1 spoiler is overigens enorm veel groter ten opzichte van de buitenmaten en het gewicht van de auto als je deze vergelijkt met de gemiddelde sportwagen! Bovendien rijden die veel harder, dus niet echt een vergelijk... Allemaal een kwestie van verhoudingen hè?
 
Octavia combi 1.6 TDI 4X4 6V, met bijna 3000 km op de teller, rijd top 190km/h met bijna 4000 t/m
Gaat vlot tot 160 km/h, daarna gaat de wijzer maar traagjes naar 190. Maar voor mij geen probleem, Heb het enkel eens getest voor dit draadje...
Cruise-control staat op de snelweg altijd op 110, lekker cruisen...
 
Bovenaan Onderaan