Toch ben ik van mening dat die kleine sportieve details geen zak uitmaken mbt. downforce en een puur voor het oog zijn ontworpen.
Het zijn juíst die taartscheppen (weliswaar op snelle wagens) die zoden aan de dijk zetten mbt. een betere downforce op hoge snelheden, wat dan overigens altijd ten koste gaat van de aerodynamica in de zin van een verhoogde luchtweerstand. Doordat een spoiler schuin staat tov. de luchtstroom en deze daardoor als het ware afbuigt moet deze een langere afstand afleggen om de achterkant van de auto te bereiken.. Je "snijdt" dus minder makkelijk door de lucht.
Ik denk dat je wat dat betreft op normale personenauto's qua verbetering van de aeodynamica verder komt met een dichte bodemplaat en een verlaagd onderstel om de luchtweerstand te verlagen, zoals ze bij de greenline en verschillende hybrides deden (niet dat je downforce daardoor beter wordt).
De "spoilers" op een RS -vooral dat afdakje van de combi- zijn puur cosmetisch en zullen echt geen merkbare toegevoegde waarde hebben voor de downforce van de auto omdat weinig tot geen lucht afbuigen. Als je dit kleine flipje van opzij ziet
en denkt daar ook maar iets van merkbare extra downforce geeft dan zit dat puur tussen je oren. Of je RS moet 350 per uur kunnen