Topsnelheid

MarcoO2

Forumguru
Er loopt hier al een zeer uitgebreide draad over topsnelheden. Staat weliswaar onder "octavia", maar er komen ook allerlei andere auto's aan bod in dat topic. Misschien daar verder gaan? Misschien dat één van de mods die draad kan verplaatsen naar "mijn auto", daar hoort'ie inmiddels meer thuis lijkt mij.

hemi24

Forumguru
Nou ben ik toch wel heel erg nieuwsgierig naar het verbruik van dat arme 3-cylindertje als je zo gaat op dat moment!

Ik gok op 10,8 l/100km ;)

Niet slecht: ik heb een keer een officiële meting gehad van een Peugeot 206sw 2.0HDI met 90pk: 183km/h op de teller gaf 179 op de leasergun van de motormuis, waarna vervolgens mijn rijbewijs in zijn koffer verdween... :mad:

hemi24

Forumguru
De iets nieuwere Audi A3 (met 1 uitlaatpijp, dus 105pk) waar ik achteraan zat te vangen, bleef ook op dezelfde snelheid steken... ;)

Toch jammer dat de Afsluitdijk niet langer was..!

Ralph

Lid
Nou de A52 was inderdaad een feestje ;)
De manier waarop de RS accelereert is echt fenomenaal!
Binnen zeer korte tijd tik je in de vijfde versnelling 240 aan. Dan naar zes, en zelfs dan loopt ie langzaam verder op met zijn snelheid.
Er stond veel zijwind en reed op winterbanden met max 240km/u dus ben bewust niet veel verder gegaan. Maar was toch ff leuk :D

Voor de rest gewoon lekker op 200 gecruised naar airport en in nederland vanacht gemiddeld 130-140. Heb overigens totaal 450 km gereden met gemiddeld verbruik van 1:12
Toch netjes....

181 op GPS op teller 186
Winterbanden 185/60/15
km stand 1900
vlakke weg
temp. 4 °C
belading totaal 150 kg
autogegevens zie handtekening

Goede score gezien de 85 pk, de wat zwaardere scout versie en de verse kilometerstand.

Vond ik zelf ook niet slecht, en denk dat het met zomerbanden en meer kilometers nog wel iets hoger zou kunnen worden.
aantekening is wel dat je een lange adem moet hebben om deze snelheid te halen, tot 160 gaat het vlot maar daarna moet je geduld hebben en een lege weg.

sitechris

Donateur
Heb vandaag eerste topspeed poging gedaan met mijn Golf GTI (abt chipje) en kwam tot 261 op de digitale snelheidsmeter (in BC). Had er nog wel iets meer uit kunnen persen als ik genoeg asfalt overhad, maar dat was niet het geval helaas. Ik verwacht dat ik 265 wel moet kunnen redden met wat geduld en als de auto lekker is ingereden (nu nog 5000 km op de teller) mss nog wel meer.

Algemene gevoel: De auto is een geweldenaar tot de 230/240 (iets sneller als de 130i schat ik in) tot de 250 gaat ook nog wel aardig maar wel voelbaar minder. Boven de 250 is de rek er toch wel beetje uit en heb je duidelijk meer tijd nodig om 260 aan te tikken. In absolute top-end van toerenbereik presteert een atmosferische motor toch net wat beter. Vandaar dat ik maar 2 keer de 260 heb aangetikt, maar volgens mij wel 20/25 keer de 250.

Rechtuitstabiliteit top, ben zeer te spreken over de wegligging. Auto is echt een hele fijne Autobahn cruiser. En genoeg fahrspass en feedback. Motorisch ben ik zo mogelijk nog enthousiaster. Vooral de agressiviteit en de voelbare duw in je rug (ook als je bij 220 gas geeft) vind ik geweldig. Motorisch voelt de auto echt spectaculair aan en je kunt het veel auto's heel erg lastig maken als je een 100 - 230 sprintje gaat doen. Jammer dat we geen interessante auto's onderweg tegenkwamen om dit ook even te beargumenteren ahv praktijkvoorbeeld.

Gemiddeld verbruik overigens dramatisch als je gaat toppen. Ik heb op de A31 even de boordcomputer gereset en kwam uit op een gemiddelde verbruik 1 op 4,8 (over 180 km). Was wel gemiddeld tussen de 220 en 260 aan het crossen, maar viel me toch een beetje tegen. Mijn vorige BMW 130i reed in vergelijkbare rit toch makkelijk boven de 1 op 6. De Duitser zeggen dan ook niet voor niets, wenn der turbo lauft, er sauft. Bij normaal gebruik is de GTI overigens wel zuiniger dan de 130i. 1 op 9,5 versus 1 op 11,5.

2rwovnp.jpg

Foto overigens gemaakt door passagier, we waren met zijn 2-en vandaag. Hij rijdt pverigens in een Audi A4 2.0 TDI en was zeer te spreken over de GTI.

Peter_Octavia

Forumguru
Laat ik ook maar even een bijdrage leveren aan dit topic. Ben zelf ook een beetje verbaasd. Gewoon vlakke weg.

Niet slecht voor een 3-pitter.

Bijlagen

• GPS.jpg
    GPS.jpg
    93,2 KB · Weergaven: 107
  • Snelheidsmeter 189,5.jpg
    Snelheidsmeter 189,5.jpg
    74,7 KB · Weergaven: 106

___JC___

Forumguru
Ik ben gisteren terug gekomen van een weekje Italie en kon me in Duitsland natuurlijk weer niet inhouden. :) Ik kwam tot 242 op de digitale snelheidsmeter, maar voor mijn gevoel zit er nog wel iets in. Niet slecht voor een 1.8tje.

Toevallig zaterdag mijn Yeti getest in duitsland, als westerling kom ik daar niet zo vaak met een losse auto (alleen met caravan). Ik kwam tot 175 op de analoge teller. Tja, dan zie je het "nadeel" van zo' hogere auto. Maar voor mij wegen de voordelen ruim op tegen dit kleine nadeel. Een fantastische auto.

Stakie75

Senior Member
2e Pinksterdag mijn O2 voor het eerst "getest" in Duitsland.
Wel met 2 volwassen en 1 kind, maar toch de 200 op de teller gehaald, helaas te druk om verder te gaan, want hij kroop stukje bij stukje toch nog verder, maar verwacht 210 op teller toch wel maximum.
Acceleratie tot +/- 180 km/h is super, daarna is de meeste fut er toch wel uit. Op zich geen slechte cijfers voor een 1400tje en 122PK.

Rit was in totaal 180 km, Valkenswaard-Winterswijk via Duitsland en ondanks het testen toch een gemiddelde gehaald van 1 op 12,8. Dat vind ik dan weer super!

Bovenaan Onderaan