Heb vandaag eerste topspeed poging gedaan met mijn Golf GTI (abt chipje) en kwam tot 261 op de digitale snelheidsmeter (in BC). Had er nog wel iets meer uit kunnen persen als ik genoeg asfalt overhad, maar dat was niet het geval helaas. Ik verwacht dat ik 265 wel moet kunnen redden met wat geduld en als de auto lekker is ingereden (nu nog 5000 km op de teller) mss nog wel meer.
Algemene gevoel: De auto is een geweldenaar tot de 230/240 (iets sneller als de 130i schat ik in) tot de 250 gaat ook nog wel aardig maar wel voelbaar minder. Boven de 250 is de rek er toch wel beetje uit en heb je duidelijk meer tijd nodig om 260 aan te tikken. In absolute top-end van toerenbereik presteert een atmosferische motor toch net wat beter. Vandaar dat ik maar 2 keer de 260 heb aangetikt, maar volgens mij wel 20/25 keer de 250.
Rechtuitstabiliteit top, ben zeer te spreken over de wegligging. Auto is echt een hele fijne Autobahn cruiser. En genoeg fahrspass en feedback. Motorisch ben ik zo mogelijk nog enthousiaster. Vooral de agressiviteit en de voelbare duw in je rug (ook als je bij 220 gas geeft) vind ik geweldig. Motorisch voelt de auto echt spectaculair aan en je kunt het veel auto's heel erg lastig maken als je een 100 - 230 sprintje gaat doen. Jammer dat we geen interessante auto's onderweg tegenkwamen om dit ook even te beargumenteren ahv praktijkvoorbeeld.
Gemiddeld verbruik overigens dramatisch als je gaat toppen. Ik heb op de A31 even de boordcomputer gereset en kwam uit op een gemiddelde verbruik 1 op 4,8 (over 180 km). Was wel gemiddeld tussen de 220 en 260 aan het crossen, maar viel me toch een beetje tegen. Mijn vorige BMW 130i reed in vergelijkbare rit toch makkelijk boven de 1 op 6. De Duitser zeggen dan ook niet voor niets, wenn der turbo lauft, er sauft. Bij normaal gebruik is de GTI overigens wel zuiniger dan de 130i. 1 op 9,5 versus 1 op 11,5.
Foto overigens gemaakt door passagier, we waren met zijn 2-en vandaag. Hij rijdt pverigens in een Audi A4 2.0 TDI en was zeer te spreken over de GTI.