Bovenstaande klopt uiteraard, maar er is nog een andere factor die hier meespeelt en dat is de dichtheid van de lucht. Bij 30 °C is die bijv. 1.1644 kg/m3 en bij 10°C al 1.2466. Hierdoor zou de topsnelheid juist stijgen met toenemende temperatuur. Even een rekenvoorbeeldje:
Het vermogen, benodigd om de luchtweerstand te overwinnen wordt als volgt berekend:
P = 0.5 * rho * A * v^3 * Cw
Waarin:
P = Vermogen (in Watt)
rho = Dichtheid van de lucht (in kg/m3)
A = Frontaal oppervlak (in m2)
Cw = Cw waarde (dimensieloos)
(Omdat bij 220 km/h zo'n 95% van het vermogen wordt gebruikt om de luchtweerstand te overwinnen, verwaarloos ik de rolweerstand maar even.)
Dit alles betekent dat je topsnelheid tussen 10° en 30° zo'n 2% verschilt (derdemachtswortel van 1.2466/1.1644).
Van 220 wordt dat dan 225.
Dit de formule is voor
geïndiceerd ("P_i") vermogen.
Dit is het vermogen wat benodigd is om een bepaalde snelheid te behalen, en heeft niks met motor vermogen te maken.
Dus hoeveel vermogen is er benodigd, om een voorwerp met een bepaald oppervlak, een bepaalde snelheid te laten behalen, in een bepaalde dichtheid van vloeistof of lucht.
Waar je geen rekening mee houdt, is dat je het motor vermogen, tegenover het geïndiceerd vermogen moet zetten om te kunnen berekenen wat de temperatuur met de topsnelheid doet.
Hier een schematisch weergave.
De P_i die jij berekend is de paarse pijl naar links.
Dit heeft niks met het motorvermogen te maken (de gele peil naar rechts).
Voor de leek een simpele uitleg... Als de maximale motorkracht (gele pijl) groter is als de paarse pijl (luchtweerstand) dan ben je aan het accelereren.
Zodra je bij maximaal motorvermogen (gele pijl) komt op het punt dat het geïndiceert vermogen (paarse pijl / luchtweerstand) gelijk zijn dan heb je een stationaire snelheid bereikt. Dit is bij maximaal vermogen dus je topsnelheid.
Als je
DE ideale motor zou hebben en je motorvermogen zou niet toe of afnemen bij wisselende temperaturen, dan heb je gelijk andrehj.. dan zou je bij warm weer inderdaad sneller rijden.
Echter is het juist het motorvermogen wat zo veel wordt beïnvloed door de temperatuur. Dus omdat je maximaal motorvermogen af neemt neemt de topsnelhied af.
Dat zit hem maar in 1 ding.. en dat is zuurstof.
Voor een ideale verbranding heb je 2 dingen nodig. Brandstof en zuurstof!
Hoeveel extra brandbaar middel je ook in je motor pompt (ethanol.. waterstof.. diesel).. alles bepalend blijft de hoeveelheid zuurstof.
En in koelere lucht zit meer zuurstof, dus warme lucht geeft een afname in vermogen.
De water/ethanol injectie wordt vloeibaar in je luchtinlaat gespoten.
Tijdens de weg van inlaat naar de cilinder, en tijdens de compressie, treedt er een een vorm verandering op van vloeibaar naar gas.
Deze status verandering onttrekt warmte uit de lucht (en zelfs uit de cilinder) en doordat de lucht koeler wordt kan er meer lucht in de cilinder worden gepompt.
Omdat er meer zuurstof binnen komt meet jou lambda sonde een zuurstof overschot en gaat hij weer meer brandstof inspuiten (als je vol vermogen vraagt) gewoon omdat het kan
ps. ethanol (methanol) heeft een sterk oplossend vermogen, daarom reinigt het ook alles. Benzine auto's op E85 moeten ook daarom altijd om de 10.000 km een nieuw brandstoffilter. Het oplossend vermogen in zo groot dat al het vuil geen kans krijgt om te hechten en het brandstoffilter vol loopt.
ps2. Ik vind het ook grappig om te zien dat sommige tuners tegenwoordig bij elke klant flink ethanol in de benzine tank gooien om te laten zien dat er dan veel meer vermogen uit komt.
Wat de klant dan niet wordt verteld is dat je eigenlijk altijd VOORDAT je op ineens op ethanol gaat rijden EERST je oude brandstoffilter moet vervangen. Daar zit meestal zo veel vuil in die de ethanol vervolgens zal losweken met het gevolg dat de verstuivers verstopt raken van het vuil... alleen wordt dat er dan niet bij verteld. Maar dat maakt ook niet uit, want ze vinden die tuner dan geweldig omdat hij er 15PK extra uit heeft gehaald en dat is heel stoer om te vertellen op feestjes