Trailer Stability Control

ertromp

Forumguru
Zou het niet kunnen zijn dat het nu af fabriek beter 'vooraangemeld' is in de boordnetmodule's?
Dit dan natuurlijk omdat er bij dealers veel fouten gemaakt werden in de aanmelding.
Nee helaas in NL worden er geen trekhaken af fabriek geleverd volgens mij

ertromp

Forumguru
'Vooraangemeld'? @ertromp Daarvoor hoeft er naar mijn idee geen trekhaak op te zitten, als je de boordmodule's op voorhand aanpast, hoeft de dealer dat niet meer te doen, en als er geen trekhaak onder gaat, doet het niets.
En dit dan om problemen te voorkomen...............die er heel misschien nog kunnen komen bij auto's waar een fietsendrager op de trekhaak gaat, maar mogelijk hebben 'ze' daar al aan gedacht.
Nee helaas wordt er basis software geïnstalleerd afhankelijk van de modules behorende bij de opties die in je auto zitten en zullen bij uitbreidingen achteraf zaken aangemeld moeten worden.
Zo clever zijn ze niet dat alles maar vooraangemeld staat

Canon-Eye

Forumguru
En dit dan om problemen te voorkomen...............die er heel misschien nog kunnen komen bij auto's waar een fietsendrager op de trekhaak gaat, maar mogelijk hebben 'ze' daar al aan gedacht
Zou simpel op te lossen moeten zijn met een menu-instelling: aanhanger of fietsendrager. Hoeft niet eens in vele talen - kan ook met plaatjes...

ertromp

Forumguru
Helaas bij de O3's tot op heden dus ook mj 2016 die ik aan de laptop heb gehad staat de TSA niet "standaard" geactiveerd
Na aanmelding zie je echt de 2sec verschil in brandtijd lampjes op je teller

ertromp

Forumguru
En helaas software ontwikkeling dus weer aparte menu's voor een aanhangwagen of fietsendrager kost geld en velen zullen er niet happig op zijn om weer extra te gaan betalen voor wat menuplaatjes.
Je ziet ook dat de MQB software van de Fabia 3 enorm uitgekleed is tov de software in een O3 of een S3. De prijs gaat toch echt ergens in zitten

SNARFB

Senior Member
Wat mij niet helemaal duidelijk is, welke instelling (codering) de dealer in ODIS moet moet doen om TSA te activeren. Kan iemand daar iets over zeggen?

rdiderich

Nieuw lid
begrijp er niets meer van. Vanmiddag uitgebreide discussie gehad met dealer. Chef monteur zegt dat het Automatisch geactiveerd wordt bij installatie van trekhaak. Er wordt software geïnstalleerd en dan wordt ook automatisch TSA geactiveerd. De bronnen op het internet dat dat niet altijd het geval is gelooft hij niet (Consumenten schrijven van alles, volgens hem). Wat moet ik nu geloven?

ertromp

Forumguru
begrijp er niets meer van. Vanmiddag uitgebreide discussie gehad met dealer. Chef monteur zegt dat het Automatisch geactiveerd wordt bij installatie van trekhaak. Er wordt software geïnstalleerd en dan wordt ook automatisch TSA geactiveerd. De bronnen op het internet dat dat niet altijd het geval is gelooft hij niet (Consumenten schrijven van alles, volgens hem). Wat moet ik nu geloven?

Laat je dealer maar aantonen dat het geactiveerd is toch?
Nee ook in ODIS wordt er geen software geïnstalleerd in je auto maar worden er aanwezige zaken geactiveerd en aangemeld. Niets spannend hoor

elsinga

Forumguru
Bij mijn nieuwe O3 met Thule trekhaak en originele kabelboom is TSC aangezet door de dealer. Alleen met een fietsendrager (met 13->7 polige tussenstekker) gaan alle lampjes tegelijk uit. Niks 2 seconden langer dus.

Nou geloof ik de dealer wel, dus ik heb geen zin om de caravan door de tuin te duwen om het even te proberen. ;) Maar het staat dus ook niet in de papieren handleiding die bij de auto zat, het staat alleen in de PDF die ik heb gedownload voor de vakantie. Misschien wel een software update die dat heeft gewijzigd, omdat er vragen over kwamen? Geen idee.

andrehj

Forumguru
Hoe weet je dat de dealer TSA heeft aan gezet? Want wat ik zo hier lees, zeggen veel dealers dat, maar werkt het pas echt als een MQB-kenner met VCDS (@Antera of @ertromp ) de zaak netjes heeft ingesteld... En dan blijft ook netjes het ESP lampje 2 seconden langer branden (ook met de fietsendrager!).

ertromp

Forumguru
Exact zoals @andrehj aangeeft.
Enkele weken geleden nog de 2016 O3 / 1.6TDI van m'n buren aan de laptop gehad en daar TSA geactiveerd en daarna zie je toch echt het verschil in brandduur lampjes toen de caravan er achter hing

rdiderich

Nieuw lid
Maar zijn de lampjes cosmetisch of is ook daadwerkelijk de tsa dan niet geactiveerd als er geen verschil is in brandduur van de lampjes?
Heb trouwens aan Skoda gevraagd hoe ik als consument kan zien of de TSA is geactiveerd. Krijg volgende week antwoord op mijn vraag. Ben benieuwd.

andrehj

Forumguru
Zie mijn post nr 342 hierboven (op de vorige pagina): In 2013 was Skoda hier erg duidelijk over. Nu is dat bewuste deel echter ineens weer uit de boekjes verdwenen. De vraag blijft waarom....

Canon-Eye

Forumguru
dan blijft ook netjes het ESP lampje 2 seconden langer branden (ook met de fietsendrager!).
Ik ben inmiddels eigenlijk wel erg benieuw onder welke omstandigheden TSA ingrijpt als een fietsendrager is aangesloten, en hoe dat dan precies uitwerkt terwijl er feitelijk geen aanhanger aanwezig is. Die fietsendrager is immers niks anders dan wat extra dood gewicht achterin (of achteraan) de kofferbak.

rdiderich

Nieuw lid
Ik ben inmiddels eigenlijk wel erg benieuw onder welke omstandigheden TSA ingrijpt als een fietsendrager is aangesloten, en hoe dat dan precies uitwerkt terwijl er feitelijk geen aanhanger aanwezig is. Die fietsendrager is immers niks anders dan wat extra dood gewicht achterin (of achteraan) de kofferbak.

Met een fietsen drager heeft het natuurlijk geen nut, maar dan zou je wel moeten kunnen zien of het geactiveerd is. Als ik een caravan erachter heb hangen is het erg prettig om te weten dat ik TSA aan boord is dat ook geactiveerd is. Er zijn immers ook lichtjes die bijvoorbeeld aangeven dat ABS goed werkt of de airbags goed werken.

Canon-Eye

Forumguru
Ik vroeg eigenlijk naar de aard c.q. het effect van de TSA-ingreep - indien en voor zover daarvan sprake is bij gebruik van de fietsdrager.
En als er dan een effect is, dan zou dat positief (nuttig) of negatief (=gevaarlijk?) kunnen zijn.
Dáár.ben ik dus nieuwsgierig naar...

Zo duidelijker beschreven?

micky

Forumguru
Bij mijn nieuwe O3 met Thule trekhaak en originele kabelboom is TSC aangezet door de dealer. Alleen met een fietsendrager (met 13->7 polige tussenstekker) gaan alle lampjes tegelijk uit. Niks 2 seconden langer dus.

Nou geloof ik de dealer wel, dus ik heb geen zin om de caravan door de tuin te duwen om het even te proberen. ;) Maar het staat dus ook niet in de papieren handleiding die bij de auto zat, het staat alleen in de PDF die ik heb gedownload voor de vakantie. Misschien wel een software update die dat heeft gewijzigd, omdat er vragen over kwamen? Geen idee.

Mijn dealer heb ik voor de tijd gewaarschuwd, maar die wisten zeker dat het bij hun goed kwam, gevolg, ik heb het zelf met VCDS moeten activeren....

Antera

Donateur
De dealer kan eht activeren als ze dat zelf handmatig doen. Ik wil het gezicht wel eens zin als je voor hun neus de optie activeert en dan laat zien dat het lampje langer aan blijft. Een dealer heb ik het toen laten zien en toen waren ze pas overtuigd

Bovenaan Onderaan