Trailer Stability Control

rdiderich

Nieuw lid
Het zou mooi zijn als iemand een instructie schrijft, met plaatjes, hoe je TSA in ODIS activeert. Dus daadwerkelijk schermafdrukken van de ODIS schermen.
 

ertromp

Forumguru
Het zou mooi zijn als iemand een instructie schrijft, met plaatjes, hoe je TSA in ODIS activeert. Dus daadwerkelijk schermafdrukken van de ODIS schermen.

Laat PON dat effe doen zeg.
ODIS is nl. het diagnosesysteem van VW/Skoda/Seat/Audi zelf. De dealert moet het bij PON afnemen.
Voor een vergoeding wil ik wel langs je dealert gaan hoor. :D
Maar nogmaals het is geen rocket science en ook een beetje dealer kan het echt zelf
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Ik vroeg eigenlijk naar de aard c.q. het effect van de TSA-ingreep - indien en voor zover daarvan sprake is bij gebruik van de fietsdrager.
En als er dan een effect is, dan zou dat positief (nuttig) of negatief (=gevaarlijk?) kunnen zijn.
Dáár.ben ik dus nieuwsgierig naar...

Zo duidelijker beschreven?
Precies dit is een keer aan de orde gekomen in een test van AMS waarin werd gekeken hoe je het beste je fietsen kon vervoeren. Hun conclusie was toen dat TSA ook bij een fietsenrek wel degelijk bijdraagt aan de veiligheid.
 

ertromp

Forumguru
Als ik de stekker van de fietsendrager aansluit en ik zet de auto in z'n achteruit, dan gaat het akoestisch signaal af. Ik vermoed dat ze dan ook niet aan TSA hebben gedacht...
Dat denk ik ook niet als de kennis kunde van je garage dit bereikt
 

hemi24

Forumguru
Heb het kort geleden ook aangezet op de Golf, dus ook bij mij was de dealer er niet in geslaagd.

Alhoewel, volgens mij is het een centraal probleem en niet zozeer de schuld van de dealer: voor zover ik heb begrepen gaat de auto na installatie aan de testkast. Deze leest de codering van de auto uit en haalt dan de passende instellingen voor de auto op via een internetverbinding.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik de stekker van de fietsendrager aansluit en ik zet de auto in z'n achteruit, dan gaat het akoestisch signaal af.
En wat staat er dan in de display? Een auto met aanhanger?
Zo werkt het tenminste bij mij - weet alleen even niet zeker of er dan ook een (korte!) waarschuwingspiep klinkt. Zou ik niet gek vinden, maar ik zal er de volgende keer op letten.
 

rdiderich

Nieuw lid
Maar zijn de lampjes cosmetisch of is ook daadwerkelijk de tsa dan niet geactiveerd als er geen verschil is in brandduur van de lampjes?
Heb trouwens aan Skoda gevraagd hoe ik als consument kan zien of de TSA is geactiveerd. Krijg volgende week antwoord op mijn vraag. Ben benieuwd.
Heb dus helaas geen antwoord op mijn vragen gekregen. Helemaal niets meer gehoord van Skoda..... slordig
 

Liev

Nieuw lid
Hoe het zit met die lampjes zal moet ik een andere keer nog checken... Maar dat mn TSC werkt weet ik in ieder geval zeker, van de zomer (per ongeluk) nog getest. Erg fijn dat die t deed.

(O3 '14 met vaste trekhaak af-fabriek)
 

rdiderich

Nieuw lid
Kan het ook zijn dat een aftermarket kabelboom is gemonteerd die niet alle functies ondersteund? Ik heb een Thule trekhaak, gemonteerd door de dealer.

De volgende functies werken niet/wel indien iets in aangesloten op de trekhaak

Wel:
- in achteruit; aanhanger symbool in amundson
- in achteruit; PDC gedeactiveerd
- mistlamp wordt uitgeschakeld
- auto detecteert niet werkende lamp aanhanger

Niet:
- TSA (zie geen verschil in dashboard lampjes)
- start-stop systeem blijft actief, terwijl dat volgens mij gedeactiveerd dient te worden
 

Canon-Eye

Forumguru
Moet S&S wel gedeactiveerd worden als er een aanhanger achter zit?
Indien het trekken van een zware aanhanger leidt tot een te grote verandering in een of meer van de vele parameters die worden gecheckt, bv. een hogere olietemperatuur, dan zal dit op zichzelf er voor zorgen dat het S&S even wordt uitgezet.

Het generiek uitschakelen van het S&S alleen maar vanwege het blote feit dat een aanhanger (of fietsdrager?) is aangesloten lijkt mij nergens voor nodig.
Ik zou het overigens wel prettig vinden - maar da's natuurlijk een heel andere discussie... ;)
 

hemi24

Forumguru
Feit is dat de Start/Stop is gedeactieveerd is als ik een aanhanger achter de auto heb...

Of het MOET weet ik niet, maar de heren ingenieurs hebben het zo bedacht en geprogrammeerd...
 

ertromp

Forumguru
Ook op mijn Leon (MQB) gaat het start/stop systeem uit als er een stekker is ingeplugd tbv aanhanger of fietsendrager
 

elsinga

Forumguru
Kan het ook zijn dat een aftermarket kabelboom is gemonteerd die niet alle functies ondersteund? Ik heb een Thule trekhaak, gemonteerd door de dealer.

De volgende functies werken niet/wel indien iets in aangesloten op de trekhaak

Wel:
- in achteruit; aanhanger symbool in amundson
- in achteruit; PDC gedeactiveerd
- mistlamp wordt uitgeschakeld
- auto detecteert niet werkende lamp aanhanger

Niet:
- TSA (zie geen verschil in dashboard lampjes)
- start-stop systeem blijft actief, terwijl dat volgens mij gedeactiveerd dient te worden

Hier zie ik hetzelfde (op de detectie kapotte lamp na, heb ik niet geforceerd), maar met aangesloten fietsendrager zie ik wel een start-stop symbool met een / er door in het multifunctiedisplay. Maar of de SS het echt niet doet weet je pas als de motor al een tijdje heeft gedraaid, niet net na starten.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Citaat uit het instructieboekje : (zie de opsomming) (Extra, indien alarm af fabriek is aanhangwagen ook beveiligd maar ALLEEN ALS ER NORMALE GLOEILAMPEN in de aanhanger zijn gemonteerd. Dus bij LED verlichting in ahw werkt het niet.)

Voor het door het systeem bepaald automatisch afzetten van de motor, moet er aan de volgende voorwaarden worden voldaan.


Het bestuurdersportier is gesloten.

De bestuurder heeft de veiligheidsgordel omgegespt.

De motorkap is gesloten.

De snelheid was na de laatste keer stoppen hoger dan 4 km/h.

Er is geen aanhangwagen aangekoppeld.

Enkele andere voorwaarden voor de systeemfunctie kan de bestuurder niet beïnvloeden en ook niet herkennen. Daarom kan het systeem in situaties, die voor de bestuurder identiek zijn, verschillend reageren.
 

Canon-Eye

Forumguru
@leo442 : in principe helemaal niet nodig, want de motortemperatuur is sowieso al een van de (tientallen!) parameters die het S&S beïnvloeden dus dat is dubbel-op...
Een aangesloten lichte lege aanhanger of fietsdrager zal geen invloed van betekenis op de temperatuur hebben.
 
Bovenaan Onderaan