Tuners Golf MK8 R Variant "Codename: Sonic The R"

leon-cupra

Forumguru
Schitterende kleur toch dat blauw. Alleen , keuze voor variant, een gewone blijf ik persoonlijk knapper vinden maar de keuze voor een variant is uiteraard wel verstaanbaar nu huisje, beestje al afgevinkt zijn zullen daar nog wel vrouwtje en kindjes bijkomen (en voorlopig die 4 modellen die ieder weekend mee moeten) ;)

Wat is de ervaring tussen de Octavia RS en de Golf R. Qua vermogen ontlopen ze elkaar niet. Enkel de 4motion zal wel een groot verschil geven.
 

Tuner111

Forumguru
Zo even neerzitten om wat ervaring neer te pennen.
De eerste 1100km zit er op sinds gisteren.

De keuze voor de variant was vanwege de ruimte die ik nodig heb af en toe & ook een deel om de exclusiviteit dat de variant met zich meebracht. Ik wou namelijk zeker niet inboeten op ruimte na 2x een skoda octavia gehad te hebben geraak je snel gewent aan een auto waar als je naar de Ikea eens moet alles bijna inpast.

Mijn ervaring tussen de Golf R met 320 pk op papier & mijn octavia rs zij toch nog een wereld van verschil. Zoals leon aanhaalde is het 4motion systeem een droom. Zeker nu ze afgestapt zijn van van het haldex systeem naar een magma diff. De wagen voelt gewoon veel dynamischer aan af fabriek. Je Gooit de golf de bocht in en voelt dat hij op de achteras je door die bocht duwt & niet op een steriele manier zoals de mk7 of mk7.5. Het mag wat speelser, wat het des te leuker maakt. Ook naar vermogen toe voelt de golf sneller dan de mijn Octavia. Mede denk ik ook door de 4motion systeem natuurlijk. Als ik hem eens op de bank zou zeggen denk ik dat er tussen de 2 niet veel verschil zou zitten pk & nm gewijs. De octavia had 350+-pk/500nm en zoals ik eerder aanhaalde de golf op papier 320pk/480nm. Al denk ik dat ik eerder rond de 330 a 340 pk zal zien dan de 320pk.

Nog een 400 km te gaan en dan kan ik de golf eens echt ontdekken in de eifel rond de nring. Altijd leuke wegen daar, een rondje op de ring zelf hou ik nog even voor gezien tot hij +- 4a5k op de klok heeft zodat de motor zijn mooi inloop gehad heeft. Want je vermogen effe aanspreken of 21km is toch nog een verschil.

Eens ik tijd vindt zal de cold air intake (VWR600 evo) ook ingebouwd worden. Toch wel een must voor me, chippen zoals ik al aangehaald heb zal er niet inzitten voor nu(zeg nooit nooit). met het vermogen dat de golf heeft heb je eigenlijk zat genoeg om in belgië rond te tuffen..

Verdere bevindingen zijn later te lezen hier :D

P.s.:
De baron was echt een uniek project voor me, van een "sporty" octavia rs toch een echte hete wagen wagen kunnen maken waar ik met heel veel plezier op terug kijk & waar ik veel geleerd heb op vlak hoe alles in elkaar zat/zit. Maar ook op rijden is het voor me een leuke leerschool geweest. Ik kan de beiden bijna niet vergelijken.. ze zijn alle 2 net dat anders van karakter. De golf voelt veel solieder/volwassener aan met toch die speelse kant. De Octavia was veel punchier door de mods, maar net dat tikkeltje anders in zijn rijden. Hij voelde veel losser op de weg. Mede door de keuze die skoda gemaakt heeft bij het bijeen rapen van onderdelen. Je kan veel doen om je "Sporty" Octavia rs meer solide te maken zoals ik gedaan had (ophanging volledig aangepakt). Maar toch blijf je ergens voelen dat je de ziel van de wagen er nooit volledig zal uitkrijgen zonder mods aan te brengen die hier in ons belgenland niet door de keuring zou geraken...
 
Laatst bewerkt:

Speedhunter

Forumguru
Tof dat je tevreden bent, zou sowieso ook voor de variant gegaan zijn. Zoals je zegt exclusiever en het praktische aspect neem je er graag bij.
 

JeSko

Forumguru
Je oude Baron staat, terug, te koop, ik herkende hem meteen. :)

Skoda Octavia RS
€ 30.800,00

Nu ik erover denk, heb hem al enkele malen zien rijden, die kerel is van Geel en dat is hier vlakbij, zou moeten lukken dat dat toch nog een andere is dan de Baron.
 

leon-cupra

Forumguru
Leven is idd keuzes maken maar in veel gevallen (zie je veel bij jongeren die nog thuis wonen en in het tuningwereldtje circuleren) is het eigenlijk een ondoordachte keuze. Men heeft een te dure auto gekocht volgens hun inkomen. Maar meestal is die te dure wagen gemakkelijk te betalen want er is nog geen hypothecair krediet of ze betalen een monsterbedrag af voor de autolening. En op het moment dat ze een huis willen kopen, is de bank een spelbreker: te weinig inbreng of teveel schulden open staan. En dan staat die te dure wagen meestal onmiddellijk te koop.
 

Kanerr

Forumguru
Leven is idd keuzes maken maar in veel gevallen (zie je veel bij jongeren die nog thuis wonen en in het tuningwereldtje circuleren) is het eigenlijk een ondoordachte keuze. Men heeft een te dure auto gekocht volgens hun inkomen. Maar meestal is die te dure wagen gemakkelijk te betalen want er is nog geen hypothecair krediet of ze betalen een monsterbedrag af voor de autolening. En op het moment dat ze een huis willen kopen, is de bank een spelbreker: te weinig inbreng of teveel schulden open staan. En dan staat die te dure wagen meestal onmiddellijk te koop.

Toch niks mis mee? Als die jongen tot het kopen van een huis een leuke auto wil rijden en dit maandelijks kan ophoesten, vind ik het allemaal best.

Zou het zelf nooit doen trouwens ;)
 

JeSko

Forumguru
Tegenwoordig kunnen jonge mensen ook gewoon niet meer lenen voor een huis, tenzij de ouders veel geld opzij hebben en hen op weg willen helpen, je moet in België dacht ik al 20-25% van het aankoopbedrag zo kunnen neertellen om de hypotheek überhaupt te verkrijgen. In 2011 kocht ik als toen alleenstaande en 20-jarige een nieuwbouw studiotje aan zo'n 135.000 euro alles inclusief, zonder aanbetaling of wat dan ook en daarvoor kreeg ik een enorm belastingsvoordeel, mijn loon destijds bedroeg ca. 1500-1600 euro netto, aflossing 580 p/m, nu kan een 20 jarige zelfs dat soort lening niet meer aangaan zonder eerst 25.000 zo neer te leggen en dat belastigvoordeel is bijna compleet geschrapt ( woonbonus ), los van het feit dat je ook geen studio's meer vind voor zo'n bedragen. Hierdoor leven meer jonge mensen ook gewoon van dag tot dag, ik zie dat genoeg op mijn job, de jongeren rijden best mooie auto's tot hele dikke wagens ALS ze idd nog thuis wonen, degene die huren zijn al helemaal de klos, dat is krabben om rond te komen en die rijden niet zo'n mooie auto's als degene die thuis wonen. De situatie is schrijnend, je kan beter de sukkelaar spelen, stempelen, en dan word je gehuisvest op kosten van de werkende mens die vaak zelf niet eens een huis kopen kan, oh de ironie.

Sorry voor het off-topic Bram.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Toch niks mis mee? Als die jongen tot het kopen van een huis een leuke auto wil rijden en dit maandelijks kan ophoesten, vind ik het allemaal best.

Zou het zelf nooit doen trouwens ;)
Uiteraard niets mis mee. Ieder doet ermee wat hij wilt. Maar dat zijn diegene die wel komen klagen dat ze geen huis kunnen betalen of de lening te hoog wordt of dat ze niet meer toekomen na de aankoop van een woning.

Je moet ook rekenen, wat heeft die persoon nu verloren op de Octavia ? Zal ook aanzienlijk zijn. Geld dat hij anders had kunnen gebruiken voor zijn woning. Had hij een wagen gekocht naar zijn budget rekening houden met een aankoop van een woning, had zijn wagen nu niet te koop gestaan en had hij meer kapitaal voor de woning aan te kopen.

Soit, we zijn serieus off topic aan het gaan …
 

Tuner111

Forumguru
370582820_10230465115161983_7180309128264168959_n.jpg

Zo even een update..
Ondertussen een dikke 4000 km verder & het is nog altijd zeer fijn vertoeven in "Sonic".

Begin de mogelijkheden te leren kennen van de wagen, Waar de limiet licht voor mezelf & tot waar het safe is. Het is echt zo een evolutie tegenover de vorige r. Speelser maar toch nog volwassen zoals ik het ook eens verwoord. Komende zaterdag een roadtripje doen om de wagen even verder te leren kennen. Natuurlijk naar de eifel & een leuke race meepikken aan de ring (RCN).

Wat me ook opvalt is hoe luid de wagen toch is ondanks een opf er tussen. hij popt en pruttel er lekker op los.. Aan de lichten was er zelf iemand verschoten :D Een andere catback is dus helemaal niet nodig. Luid genoeg voor me.

Ook kijken de mensen blijkbaar graag naar de wagen. Krijg regelmatig een duimpje of zeggen naast me aan de lichten "Leuke wagen!". Niet dat ik hem daarvoor gekocht heb. Maar is toch altijd leuk..

Wat er zeker volgend jaar op de planning staat is een bandenwissel naar PS4S of tegen dan de 5... De huidige Bridgestone's zijn zeker niet slecht maar in mijn gevoel waren de PS4S veel stiller & plakken ze beter op de weg bij nat weer.

Ik ben nog altijd zeer blij met deze leuke wagen :love:
 
Bovenaan Onderaan