Tuning/software update

Spierings

Forumguru
Er zijn denk ik weinig chiptuners die hier de moeite voor nemen.. er is weinig te halen waardoor de verhouding pk's/euro's erg hoog is..

Bij de fabrieks software zit meestal het verschil in het hogere toerental, daar waar de mindere variant afgevlakt is... Ben je een rustige rijder dan zal je nauwelijks verschil voelen..
 

dirkie996

Forumguru
Nog niemand gereageerd op mijn vraag: Heeft iemand wel eens overwogen om chiptuning, dan wel een software update te laten toepassen op hun Citigo? En wie heeft dat inderdaad al eens gedaan?
Tunen zoals vroeger misschien: cilinderkop flowen, grotere kleppen, klepveren, nokkenas(en) aanpassen, compressie verhogen( zuigers vervangen of cil.kop afvlakken), andere injectie met grotere verstuivers of old fashion carbs, krukas en vliegwiel balanceren en als toetje een volledig hierop afgestemd uitlaatsysteem. Toen was tunen nog een kunst en niet simpel enkele waarden veranderen( turbodruk, inspuitdruk, hoeveelheid en tijd).
Moest je dit nu uitvoeren, kom je aan de nieuwprijs van een Citygo.
 
Laatst bewerkt:

Blackciti

Senior Member
Er zijn denk ik weinig chiptuners die hier de moeite voor nemen.. er is weinig te halen waardoor de verhouding pk's/euro's erg hoog is..

Bij de fabrieks software zit meestal het verschil in het hogere toerental, daar waar de mindere variant afgevlakt is... Ben je een rustige rijder dan zal je nauwelijks verschil voelen..
Ja, het klopt dat er weinig te halen valt bij ongeblazen motoren. Maar wat wel degelijk kan, is de software zo optimaliseren dat de motor een stuk efficiënter kan lopen. Dat kun je merken aan een betere respons op het gaspedaal en een wat betere trekkracht bij lagere toeren. De koppelkromme kan zodanig worden aangepast dat hij eerder en over een groter toerenbereik vlak wordt en blijft. Dat rijdt toch plezieriger, omdat je dan ook wat minder hoeft te schakelen.
Want zoals ik al eerder liet weten, word je in bergachtig gebied toch vrij snel geconfronteerd met de toch wel wat beperkte trekkracht van deze overigens zeer dappere motortjes.

Goede tuners zijn er wel degelijk. Die zullen dan ook met een eerlijk verhaal komen en zeggen wat ik hierboven zei.

Dit is overigens mijn eerste Citigo. Toen ik op zoek was naar dit karretje wilde ik dan ook perse de 75 pk variant, omdat ik 60 pk toch wel heel weinig vond, temeer omdat ik vrij regelmatig bij onze Oosterburen op bezoek kom.
Hiervoor had ik een Ford Ka van het nieuwe model met 69 pk. Dat voldeed amper. Daarvoor had ik een Fiat Panda sport 100HP met ruim meer dan 100 pk. Dat was werkelijk een feest om in te rijden. Toen ik die Ford had mistte ik toch die vier portieren dus heb ik hem ingeruild tegen deze Citigo. Maar je moet dan wel erg wennen aan een behoorlijk stuk vermogen en trekkracht dat je nu mist.
 

Spierings

Forumguru
Goede tuners zijn er wel degelijk. Die zullen dan ook met een eerlijk verhaal komen en zeggen wat ik hierboven zei.
Een goede eerlijke tuner zal mogelijk bevestigen dat ze hem iets kunnen optimaliseren, maar ook hier zijn de meningen verdeeld.


JD Engineering chipt hem voor €350, Dat is €35 per pk/nm, dat is naar mijn ogen veel voor een minimaal verschil. En dan vraag ik mij ook af wat de basismotor is geweest voor het ontwikkelen. Als dit de 60 pk versie is dan klopt de mogelijke 10pk winst bij de 75pk ook niet omdat volgens andere de 75pk al iets meer vermogen geeft?

Vagtechniek begint er niet aan.
Waarom geen chiptuning?
Wij bieden voor de 1.0 MPI geen chiptuning aan omdat de originele 75pk motorsoftware in de praktijk al ruim 80pk produceerd. De meerwaarde van een dure chiptuning is dus wat dat betreft te verwaarlozen.

Als je het geld er voor over hebt moet je het doen, maar ik zou geen wonderen verwachten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Blackciti

Senior Member
JD Engineering chipt hem voor €350, Dat is €35 per pk/nm, dat is naar mijn ogen veel voor een minimaal verschil. En dan vraag ik mij ook af wat de basismotor is geweest voor het ontwikkelen. Als dit de 60 pk versie is dan klopt de mogelijke 10pk winst bij de 75pk ook niet omdat volgens andere de 75pk al iets meer vermogen geeft?

De 75 pk versie genereerd volgens zeggen in werkelijkheid zo'n slordige 82 pk. Dat geloof ik direct gezien de prestaties die hij levert. Want ook met invoegen vanaf de invoegstroken naar de snelweg heeft mijn Citigo geen enkele moeite om met 120 a 130 bij de rest van het verkeer in te voegen.

Vagtechniek begint er niet aan.
Waarom geen chiptuning?
Wij bieden voor de 1.0 MPI geen chiptuning aan omdat de originele 75pk motorsoftware in de praktijk al ruim 80pk produceert. De meerwaarde van een dure chiptuning is dus wat dat betreft te verwaarlozen.

Wat JD tuning belooft voor de 60 pk versie daar geloof ik dan ook niet in. Temeer daar ik in het verleden al eens met dat bijltje heb gehakt wat mij toen maar liefst € 500,- heeft gekost bij ''TDL'' in 070. Het enige wat ik er wel van merkte was een wat rouwe loop van de motor wat er voordien niet was en, wat ik wel moet toegeven, een ietsje betere acceleratie. Maar verder was het verschil compleet te verwaarlozen. Het was dan ook gelijk eens maar nooit weer!
Maar als ze daar bij JD tuning overtuigt zijn van hun chipmethode, dan zou ik zeggen: laat dat dan ook zien middels een test op een vermogensbank en maak dat openbaar. Maar ik betwijfel sterk dat ze dat zullen doen.

Echter, werd ik toch nieuwsgierig toen ik zag waar VAG Techniek mee kwam t.a.v. het eventueel optimaliseren van de software van de 60 pk versie van de VAG drieling. Vandaar dus ook dat ik dit topic ben gestart.
 

Blackciti

Senior Member
@ Luuk Thijssen:
Mooi schema van de 60 pk versie, 85 pk bij 6500 rpm en 108 nm bij 36 rpm. Maar dat zegt mij helemaal niets, zolang ik niet persoonlijk bij een test op een vermogensbank ben om te zien of e.e.a. klopt.
Niet voor niets zeggen gerenommeerde tuners dat de vermogenswinst bij ongeblazen motoren en zeker kleine motoren te verwaarlozen is. De meesten beginnen er dan ook niet eens aan.

Voor twee jaar terug een mail gestuurd naar een tuner die reclameerde met vermogenswinst bij alle merken auto's. Mijn vraag was, of het werkelijk uitmaakte bij mijn toenmalige Ford Ka met 69 pk Fiat motor. Het eerlijke antwoord wat terug kwam was dat de vermogenswinst zo goed als nihil zou zijn, maar dat ze er wel voor konden zorgen dat de motor efficiënter zou gaan lopen. En dat dan voor een bak geld... Nee!

Maar goed, er zijn er meer die gouden bergen beloven en uiteindelijk geen roestige spijker leveren.
Ik heb ten slotte voor enkele jaren terug bij een tuner in Den Haag het bewijs hiervan voor € 500,- geleverd gekregen.

Trouwens Luuk Thijssen, zeg eens eerlijk, ben jij dan soms bij met je Citigo bij jdengineering geweest om hier te praten over onzinverhalen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
@ Blackciti, heb je de link van Luuk Thijssen wel bekeken? Dat zegt toch genoeg. Dat zijn gewoon empirisch vastgestelde waarden. Je gelooft toch ook dat een land of stad bestaan, al heb je ze niet met eigen ogen gezien? Of de Holocaust?
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

Blackciti

Senior Member
@ Blackciti, heb je de link van Luuk Thijssen wel bekeken? Dat zegt toch genoeg. Dat zijn gewoon empirisch vastgestelde waarden. Je gelooft toch ook dat een land of stad bestaan, al heb je ze niet met eigen ogen gezien? Of de Holocaust?

Dat je dit bericht plaatst wil zeggen dat je mijn bericht niet goed hebt gelezen.
Ik heb wel degelijk de curve van JD tuning bekeken, anders had ik de waarden die de curve aangaven immers niet kunnen benoemen, toch?

Verder heb ik ook e.e.a. vermeld over mijn eigen eerdere ervaring, die niets opleverde maar wel een bak geld koste en, een eerlijk antwoord van een andere tuner t.a.v. het chip tunen van kleine ongeblazen motoren.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Voor de goede orde, dat was (uiteraard) een retorische vraag mijnerzijds. En je gaat niet in op de inhoud van mijn reactie, dat zo'n uitdraai je niets zegt en dat je het met eigen ogen moet zien. Wat dus idd pertinente onzin is omdat het om empirisch vastgestelde waarden gaat. JD geeft aan dat de winst bij niet turbo motoren bescheiden is. Desalniettemin willen mensen het soms toch en in die vraag wordt voorzien in gevallen waarbij een bescheiden doch substantiële winst wordt behaald. En je kunt precies zien wat je dan krijgt. Lijkt mij helemaal niets mis mee
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

LT83

Forumguru
blackciti, mijn reactie ging om onderstaand citaat van je;

"Maar als ze daar bij JD tuning overtuigt zijn van hun chipmethode, dan zou ik zeggen: laat dat dan ook zien middels een test op een vermogensbank en maak dat openbaar. Maar ik betwijfel sterk dat ze dat zullen doen."

Misschien had je beter eerst wat research kunnen doen voordat je wat roept. Zo staan er nog wel meer zaken in je berichten die pertinent onjuist zijn, maar goed. Vervelend dat je slechte ervaringen hebt met tuners, er zitten ook veel rotte appels tussen helaas.
Kunst is jezelf er wat meer in verdiepen, maar een atmosferisch 1litertje kun je niet veel van verwachten qua vermogen van onderuit.
Dat blijft bot gezegd gewoon ruk.

Helaas heb ik geen Citigo, heb wel andere auto's die bij JD zijn geweest. Die gingen wel lekker daarna moet ik bekennen, mocht je een keer een flinke bergpas op moeten en ik ben in de buurt wil ik je best omhoog slepen ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nog even ter verduidelijking, zo'n plaatje van JD is een weergave van een rollenbank run. What you see is what you get. En als je het niet gelooft en wellicht een vermoeden hebt van trucage, desgewenst kun je zelf uiteraard als je daar je auto laat tunen, een rollenbank run laten doen ter verificatie. Uiteraard tegen een bepaalde vergoeding.
 

dirkie996

Forumguru
@Blackciti : zoals ik je ook al aangaf, zonder turbo en zonder extreme kosten, kan je geen mirakels verwachten, die dan toch maar enkele honderden euro's zullen kosten.
Had je dan niet beter 'n Fabia 1.2 tsi gekocht en die laten tunen? Qua prijs zou dit toch niet zover uiteen liggen? Je verwacht prestaties van 'n sportmodel, terwijl je met 'n weliswaar vlotte stadswagen rijdt, maar wel atmosferisch en "slechts" 1 liter inhoud.
Ken zulke chauffeurs, links rijden en iedereen moet plaats maken, maar wanneer het dan serieus bergop gaat, blijven ze links rijden, zakt hun snelheid zienderogen, moet het achteropkomend verkeer vertragen,maar dat ligt dan niet aan hun manier van rijden, maar aan het gebrek van koppel, door hun in de fabriek slecht afgestelde motor.
Dat wist je toch toen je de wagen aanschafte?
Denk dat je ergens toch teveel verwacht van die 1.0mpi
 

dirkie996

Forumguru
blackciti, mijn reactie ging om onderstaand citaat van je;

"Maar als ze daar bij JD tuning overtuigt zijn van hun chipmethode, dan zou ik zeggen: laat dat dan ook zien middels een test op een vermogensbank en maak dat openbaar. Maar ik betwijfel sterk dat ze dat zullen doen."

Misschien had je beter eerst wat research kunnen doen voordat je wat roept. Zo staan er nog wel meer zaken in je berichten die pertinent onjuist zijn, maar goed. Vervelend dat je slechte ervaringen hebt met tuners, er zitten ook veel rotte appels tussen helaas.
Kunst is jezelf er wat meer in verdiepen, maar een atmosferisch 1litertje kun je niet veel van verwachten qua vermogen van onderuit.
Dat blijft bot gezegd gewoon ruk.

Helaas heb ik geen Citigo, heb wel andere auto's die bij JD zijn geweest. Die gingen wel lekker daarna moet ik bekennen, mocht je een keer een flinke bergpas op moeten en ik ben in de buurt wil ik je best omhoog slepen ;)
Of duwen:D
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

hemi24

Forumguru
Het is heel simpel:
De 60 pk is een (in het hoger toerental) geknepen versie van de 75 pk.
Softwarematig wordt de vermogenscurve van de 60 pk vanaf ca 5.000 toeren afgevlakt, daar waar de 75 pk even doorpiekt...

Als je de vermogenscurves van beide versies over elkaar heen legt zie je het.
 

Blackciti

Senior Member
mocht je een keer een flinke bergpas op moeten en ik ben in de buurt wil ik je best omhoog slepen ;)

Als het zo ver is zal ik je dat vragen.:D

Denk dat je ergens toch teveel verwacht van die 1.0mpi

Nee, ik weet wat ik hier wel en niet van kan verwachten. Ik moet eerlijk bekennen dat de prestaties op zich helemaal niet verkeerd zijn. Dus...

Echter denk ik dat er nu toch enkele mensen op het verkeerde been staan die denken dat ik niet tevreden zou zijn over de prestaties van het 999 cc motortje.
Ik begon dit topic met een vraag die niet beantwoord wordt terwijl het ontaard in allerlei discussies.

Voor wat betreft het al dan niet geloven in de resultaten van het chippen, daar komen we denk ik niet uit, mede ook gezien mijn ronduit negatieve ervaringen in deze. Ik respecteer dan ook een ieder die een andere mening heeft hieromtrent.

Ik blijf het echter toch ook vreemd vinden dat juist een bedrijf als ''VAG Techniek'' het zinloos vindt om de 75 pk versie te chippen en dat ''Chip Meister'', die kind aan huis is bij Pon deze motoren zelfs niet in hun rijtje heeft staan. En zo zijn er meerdere waar je tevergeefs naar deze motoren zult zoeken. Ook bij TDSL Tuning in 070 waar ik voor enkele jaren terug eens een Panda 1.2/69 pk heb laten tunen en waarvan het resultaat zo goed als nihil was, kun je wel Skoda, maar de Citigo en VW UP niet vinden. Want waarschijnlijk zijn ze daar tot inkeer gekomen. Daarom kon ik het waarderen van een tuner uit Utrecht waar ik een offerte aanvroeg voor een Ford Ka met 1.2/69 pk Fiat motor, dat die kwam met het antwoordt dat chippen van dergelijke motoren weinig tot geen zin had maar dat ze er wel voor konden zorgen dat de motor efficiënter ging lopen. Dan ben je eerlijk en probeer je geen appels voor citroenen te verkopen.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
@Blackciti om in de toekomst negatieve ervaringen te voorkomen zou ik weg blijven van die alles tuner en gewoon naar een merk specialist gaan (je kunt niet van ieder merkt iets weten).
 

Arnout84

Senior Member
Ik heb de 75pk upgrade gedaan bij VAG techniek. Merk er eigenlijk weinig van, maar vind de motor wat soepeler lopen.

MPI motor kun je niet chippen, valt weinig uit te halen zonder turbo.
 
Bovenaan Onderaan