Tuning/software update

Spierings

Forumguru
Ik heb de 75pk upgrade gedaan bij VAG techniek. Merk er eigenlijk weinig van, maar vind de motor wat soepeler lopen.

MPI motor kun je niet chippen, valt weinig uit te halen zonder turbo.
Dan ben je denk ik ook een vrij rustige rijder? Het afgevlakte stuk van de 60pk begint vrij hoog in toeren (als ik naar de grafiek kijk pas bij 5000 toeren). Als je hem nooit zover door trekt snap ik wel dat je nauwelijks iets merkt..
 

Blackciti

Senior Member
@Blackciti om in de toekomst negatieve ervaringen te voorkomen zou ik weg blijven van die alles tuner en gewoon naar een merk specialist gaan (je kunt niet van ieder merkt iets weten).

Dat is dan ook precies wat ik doe. Want een ervaring die een bak met geld, € 500,- heeft gekost en uiteindelijk zo goed als niets bracht plus het feit dat verschillende tuners zeggen dat het chippen van dit soort motoren eigenlijk zinloos is, zegt mij meer dan mensen die beweren dat ik onzinverhalen verkondig.

Ik heb de 75pk upgrade gedaan bij VAG techniek. Merk er eigenlijk weinig van, maar vind de motor wat soepeler lopen.
MPI motor kun je niet chippen, valt weinig uit te halen zonder turbo.

Dat iets soepeler lopen is dan ook het enige wat ik ervan merkte en heeft ook jou dan een bak geld gekost.
 

Arnout84

Senior Member
Dat is dan ook precies wat ik doe. Want een ervaring die een bak met geld, € 500,- heeft gekost en uiteindelijk zo goed als niets bracht plus het feit dat verschillende tuners zeggen dat het chippen van dit soort motoren eigenlijk zinloos is, zegt mij meer dan mensen die beweren dat ik onzinverhalen verkondig.



Dat iets soepeler lopen is dan ook het enige wat ik ervan merkte en heeft ook jou dan een bak geld gekost.

€150

Vond het wel acceptabel ;)
 

Blackciti

Senior Member
Dan ben je denk ik ook een vrij rustige rijder? Het afgevlakte stuk van de 60pk begint vrij hoog in toeren (als ik naar de grafiek kijk pas bij 5000 toeren). Als je hem nooit zover door trekt snap ik wel dat je nauwelijks iets merkt..

Ook ik ben een vrij rustige rijder en kom tijdens accelereren zo goed als nooit boven de 4000 rpm. Pas wanneer ik met vrouw en hond op visite ga bij onze Oosterburen dan komt die 75 pk van pas. Maar als je 130 of 140 rijdt dan zit je nog altijd royaal onder de 5000 rpm grens.

Klopt, daar koop je ook geen Citigo voor

Kijk dan eens met wat voor snelheid ze op de Duitse autobanen rijden met VW UP en Citigo. Ze zijn beslist niet enkel gemaakt om er alleen in de stad en op binnen weggetjes mee te rijden. Het zijn dan wel zogenaamde stadsauto's, maar je kan er prima met meekomen op de snelwegen.
 
Laatst bewerkt:

dirkie996

Forumguru
Ook ik ben een vrij rustige rijder en kom tijdens accelereren zo goed als nooit boven de 4000 rpm. Pas wanneer ik met vrouw en hond op visite ga bij onze Oosterburen dan komt die 75 pk van pas. Maar als je 130 of 140 rijdt dan zit je nog altijd royaal onder de 5000 rpm grens.



Kijk dan eens met wat voor snelheid ze op de Duitse autobanen rijden met VW UP en Citigo. Ze zijn beslist niet enkel gemaakt om er alleen in de stad en op binnen weggetjes mee te rijden. Het zijn dan wel zogenaamde stadsauto's, maar je kan er prima met meekomen op de snelwegen.
zit u niet graag lang met vrouw en hond in de wagen?
Tijd voor 'n Citigo Vrs.
Vroeger reden de fransen met 'n Renault R5 ook altijd plankgas tot het beestje het begaf. Dan lieten ze die gewoon achter langs de weg.
Wat ik wil zeggen, iedere wagen kan nu snel rijden, maar vertel me nu niet dat de wegligging ook zo super is.
Ik ben nu overgeschakeld van 'n Octavia II fl 1.6 crtdi naar 'n Octi III fl Rs 2.0 tsi, en het verschil is groot, kan ik je vertellen. Mij ga je toch niet wijsmaken dat u bij 180km/u een even goede wegligging en remmen hebt, als het nodig mocht zijn.
 
Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
Het is ook maar net wat je gewend bent natuurlijk. Ik was net even met de honden op pad en had toen de Octavia van mn vrouw mee. (normaal pak ik het busje)
Vind het niet te doen zo'n atmosferische 1.6 met iets meer dan 100pk. Hij zal best 180+ lopen, maar voordat je überhaupt een beetje op gang bent :(
 

Arnout84

Senior Member
Ze noemen dat een fabrieksupdate omdat ze 75pk software op de 60 pk zetten... Is geen tuning

15 pk extra is geen "tuning" dan? Anyway, tunen/chippen van een normaal MPI blok is volstrekt kansloos dus om hem naar JT te brengen en 500 euro af te tikken is weggegooid geld...
 

Spierings

Forumguru
15 pk extra is geen "tuning" dan? Anyway, tunen/chippen van een normaal MPI blok is volstrekt kansloos dus om hem naar JT te brengen en 500 euro af te tikken is weggegooid geld...
Software erop zetten van de vol vermogen versie noem ik geen tuning, het bedrijf dat dit doet noemt dit zelfs geen tuning...;)


Volgens Vagtechniek is het gewoon een update
OEM motorsoftware update

Een fabrieksupdate is geen chiptuning maar een update van de software op de motorcomputer naar een hoger vermogen
 

Skoda Ramon 83

Forumguru
Wij hebben een Citigo.
Maar het heeft na mijn belevenis totaal geen zin om een ongeblazen motor met weinig pk's te chippen of ander software erin te zetten.
Je wint er vrijwel niks mee en het kost alleen maar geld.
De fabia wat wij hebben wil ik wel laten chippen maar is ook een TSI motor en kan je wel wat uithalen en nog hier en daar wat corigeren
Maar de Citigo begin ik niet eens aan
 

Blackciti

Senior Member
zit u niet graag lang met vrouw en hond in de wagen?
Tijd voor 'n Citigo Vrs.
Vroeger reden de fransen met 'n Renault R5 ook altijd plankgas tot het beestje het begaf. Dan lieten ze die gewoon achter langs de weg.
Wat ik wil zeggen, iedere wagen kan nu snel rijden, maar vertel me nu niet dat de wegligging ook zo super is.
Ik ben nu overgeschakeld van 'n Octavia II fl 1.6 crtdi naar 'n Octi III fl Rs 2.0 tsi, en het verschil is groot, kan ik je vertellen. Mij ga je toch niet wijsmaken dat u bij 180km/u een even goede wegligging en remmen hebt, als het nodig mocht zijn.

Beste dirkie996,

Ik begrijp je punt. Echter, ik ben geen Fransman! Ik rijd, voor zover dat binnen mijn vermogen ligt, zo veel mogelijk veilig voor mijzelf en een ieder die met mij meerijdt én mijn medeweggebruikers.

Dat ik af en toe, en dan is het ook echt af en toe, op de Duitse snelwegen het volle vermogen van de Citigo gebruik doet daar niets aan af! En dan mag jij zeggen dat de wegligging met hoge(re) snelheden van een Citigo bagger is, want zo komt het op mij over, maar dat is beslist niet waar! Hij rijdt ook dan nog altijd als op rails!

Natuurlijk rijden grotere auto's uit hogere klassen beter, maar dat wil niet zeggen dat de klassen daaronder niet volwassen rijden. Je kunt de kleine zogenaamde A klasse van nu dan ook totaal niet meer vergelijken met die van 10, 15 of twintig jaar terug.
De A klasse van nu, zoals die waar wij in rijden, zijn in alle opzichten volwassen en zeer wel in staat deel te nemen aan het snelwegverkeer!
Als een auto is ontworpen om een bepaalde (top)snelheid te halen, is jij ook ontworpen om vanaf diezelfde snelheid goed te decelereren.

En natuurlijk wil je niet vanaf topsnelheid vol op je remmen stampen, maar dat geldt ook voor b.v. een BMW 335I.
Maar normaal, stevig en heel stevig afremmen gaat uitstekend.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Mij ontgaat de zin een beetje waarom dit topic is gestart.
Eerst vragen we of iemand z'n Citigo heeft laten chippen, om vervolgens als er iemand zich meldt die het heeft laten uitvoeren, hem alleen maar bestoken met opmerkingen dat dit weggegooid geld zou zijn...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vermoed dat TS naarstig op zoek was/is naar bevestiging van zijn onderbuikgevoel tav tuning bij dit soort motortjes. En ja, dan krijg je niet alleen reacties die je eigen ideeen bevestigen. Ik denk dat wanneer je het bv bij JD laat doen, er sprake is van een bescheiden doch substantiële winst. De vraag of je dat er voor over hebt, kan van persoon tot persoon verschillen.
Wat mij nogal heeft gestoord in het verhaal, is dat zo'n rollenbank uitdraai dan wordt afgedaan als nietszeggend zolang men het niet met eigen ogen heeft gezien.
Dan heeft een serieuze discussie eigenlijk geen enkele zin meer.
 

0ri0n88

Forumguru
Mij ontgaat de zin een beetje waarom dit topic is gestart.
Mij ook en waarom vragen naar de bekende weg...
@Blackciti Van 60 naar 75 pk is toch nog op die hoeveelheid pk een behoorlijke winst. Een racer wordt het toch nooit en of je het echt nodig hebt blijft toch maar de vraag. Zoals de meeste hier en ook de tuners zeggen is het niet echt zinvol een turboloze motor te chippen als je het gevoel wil hebben er serieus op vooruit te zijn gegaan, dat is iets wat je met een atmosferische motor toch niet gaat lukken. Daarnaast geef je aan dat je citigo al 180 loopt op de autobahn en dat lijkt me hard zat met een wagentje van ik denk 850kg. De winst op je 75 pk versie zal te nihil zijn om er aan te beginnen denk ik zo en zonder technische aanpassingen gewoon zinloos, maar dat wist je al....
 

Blackciti

Senior Member
Wat mij nogal heeft gestoord in het verhaal, is dat zo'n rollenbank uitdraai dan wordt afgedaan als nietszeggend zolang men het niet met eigen ogen heeft gezien.
Dan heeft een serieuze discussie eigenlijk geen enkele zin meer.

Wat mij frappeert is, dat jij enkel afgaat op wat je ziet op een afbeelding van een vermogenscurve en daardoor gelooft dat je daardoor met een kleine motor (veel)betere prestaties krijgt. Heb jij ooit een ongeblazen motor met relatief kleine cilinderinhoud bij JD laten chippen? En zo ja, wat was je bevinding?

Omdat ik ooit ook door zo'n afbeelding in de verleiding kwam en dacht dat de prestaties significant zouden verbeteren, was de deceptie na de behandeling behoorlijk groot, temeer, omdat ik er wel €500,- voor heb moeten betalen.

En nogmaals, veel tuners die eerlijk zijn beginnen er niet eens aan.

Mij ontgaat de zin een beetje waarom dit topic is gestart.
Eerst vragen we of iemand z'n Citigo heeft laten chippen, om vervolgens als er iemand zich meldt die het heeft laten uitvoeren, hem alleen maar bestoken met opmerkingen dat dit weggegooid geld zou zijn...

Vreemd dat je mijn eerste posting wel leest maar niet goed opneemt wat je leest.

''Ik vroeg namelijk:
Heeft iemand wel eens overwogen om chiptuning, dan wel een software update te laten toepassen op hun Citigo? En wie heeft dat inderdaad al eens gedaan?

Volgens VAG techniek in Nuenen kan, zonder dat je dat een vermogen kost, heel eenvoudig een software update worden toegepast op de 60 pk versie. Je komt dan uit op 75 pk, waarbij het koppel van 95 nm gelijk blijft. Voor de 75 pk versie heeft een update volgens hun weinig zin, omdat die standaard al meer dan 80 pk zou hebben. En dat geloof ik ook wel, omdat ik op de Duitse autobaan ruim 180 km/h met mijn Citigo kan halen en met gemak langdurig een kruissnelheid van 160 km/h kan aan houden.''

Want blijkbaar gaan ook zij ervanuit dat er bij de standaard 75pk versie weging te halen valt.

Wat is hier zo moeilijk aan te begrijpen? Ik was enkel nieuwsgierig naar verhalen en bevindingen van mensen die, in geval zij een update, dan wel een chiptuning hadden laten uitvoeren.
 
Bovenaan Onderaan