Tja.. een Focus spaardiesel gaat het niet worden ben ik vanmiddag wel achter gekomen. Wat een belachelijke inruilprijzen, zelfs als je vrijwel dezelfde auto die je in wilt ruilen in de showroom te koop ziet staan. En wat rijdt de Superb toch ontzettend lekker. Ruimte, bergen luxe, geen kraakje of piepje, rete-snel als het moet (215pk/355Nm) en heerlijk comfortabel wanneer je dat niet doet. Meer vermogen heb je in dagelijks verkeer echt niet nodig; voor sensatie staat er een 2wieler in de garage. Ik dacht ook dat de km-stand hoger was (over de 130Dkm), maar zag nu er 125.500 op staan.
Nog eens in de kofferbak gedoken bij het reserve-wiel een half uurtje geleden en tot mijn verbazing nu kurkdroog. Terwijl het gisteren hier ontzettend heeft geregend en gehageld. Ik vind het prima overigens!
Heb er vanavond nog een setje Osram CBI's (Cool Blue Intense) in gehad. Had ik nog liggen. Fijne lampen met dit weer, maar ik prefereer de iets gele tint van de Nightbreaker Extreme. Moest de rechter lamp nog wat omhoog stellen en toen dacht ik helemaal: wow, en toen was er licht. Stond duidelijk nog wat te laag tov de linker en gezien er nog nooit geseind is dat de lampen te hoog stonden de rechter gelijk gezet aan de linker. Helemaal top!
Auto gaat woensdag naar de dealer vanuit mijn werk en dat gaan ze donderdag en vrijdag het dak uit elkaar halen om exact de lekkage te achterhalen. Maar voor ons staat al wel vast, dat ondanks een prijskaartje en verlengde garantie, de auto moet blijven. Er wordt dan meteen een verse APK op gezet (hij is bijna 4 jaar oud). En de wintercheck gaf al aan dat hij op de vochtigheid van binnen in een prima, zo niet uitstekende, conditie verkeerd.
De dealer gaf al aan dat hij begreep dat wij opteren voor een minimaal jaarlijkse beurt, maar hij vond het onzin. Als wij netjes de olie tussendoor bij zouden vullen vanwege de in onze optiek (te) dunne olie, kan hij nog heel lang mee. Er zitten additieven in de LL 5W30 olie, welke als er weer een liter bij moet, zijn werking weer zou doen (eventuele vervuiling binden, wat het oliefilter op vangt). Zijn letterlijke woorden: "
tonnen, zonder grote problemen. Jullie zijn gewoon zuinig op je auto, en als je merkt of vermoed dat er iets niet klopt, zijn jullie er altijd snel bij om ons dat te laten weten. En dat voorkomt dat van een zeer kleine probleem een groot probleem kan ontstaan."
@Desperado Dus hij blijft. Maar wat willen we nog aanpakken?
Na het oplossen van het vochtprobleem op zoek naar een nieuwe set zomerbanden, wat zeker Michelins gaan worden (Dunlop Sportmaxx RT staan als alternatief, mocht levering niet lukken). Supersports of Pilot Sport 3. Die Conti SC2's zijn de beperkende factor van de hele auto. Ook willen we de auto nog een keer (laten) polijsten om al die fijne krasjes weg te werken. Hij verdient het.