Van Fabia Combi 1.2TDI (2010) naar SuperB Combi EBL 1.8TSI (2011)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord26

Forumguru
Zo we zijn weer thuis. Grappig om te zien dat elke run met exact dezelfde software resulteert in minimale andere resultaten. Sommigen runs wat meer koppel als wat ik hier vertel en andere 1 of 2 pk meer. Maar minimaal de combinatie van koppel en vermogen: 215pk/355Nm.

Mark is druk bezig geweest op de dyno, terwijl Jeroen bovenin het gebouw via de server aldaar het programma meteen aan kon passen waar Mark het nog nodig achtte. De opzet was om met de Blue-One 95 benzine een zo net (lineair) en hoog mogelijk verloop van souplesse (=koppel) te maken. Heb meerdere malen 360+Nm op uitdraaien gezien, maar dan zat er in zowel het koppel als vermogen een dip rondom 3500tpm. Dus koppel is iets lager geworden, maar wordt wel veel langer vast gehouden. Op-maat volgens mij wensen dus. Bij 2000tpm al 270Nm beschikbaar nu. Oplopend naar circa 350Nm bij 2500tpm en blijvend tot circa 4500tpm.. Perfect.

Grootste verschil is nog wel wat je niet kan zien op de grafieken: de toename in souplesse. Waar het eerst bij 1750tpm 155Nm aan koppel was, is het nu 230Nm. Waar de auto eerst er om vroeg om door geschakeld te worden bij 52/53 km/h naar het 5e verzet (van de 6 versnellingen handbak), vraagt die er nu bij 49km/h om.

@ Luuk: het is geen 220pk geworden, dat was ook niet de opzet. Blue-One 95 is een aanrader! Martijn heeft het in zijn prive auto geprobeerd en die regelde toen 3 graden bij, terwijl op de lokale BP Ultimate 98 de software 9 graden stond bij te regelen.

Volgens Mark verschilt de kwaliteit van Ultimate hoe lang het in de tank van het tankstation zit. Hoe langer (meestal gevolg van relatief hogere prijzen hiervoor), hoe 'slechter' de brandstof. Bij Blue-One 95 zit het wel snor en zou gelinkt kunnen worden aan het iets goedkoper zijn als euro95. Nederlanders blijven prijs belangrijker vinden van de brandstof itt Duitsers, waar ook de 98 constanter van kwaliteit zou zijn.

Onder aan de streep is het vergelijkbaar met een goede kwaliteit BP Ultimate. Maar bij mengen met Bio-ethanol is dan geen optie meer- omdat het al in circa 15% reeds aanwezig is in deze brandstof. Ik vind het wel gemak om nu meteen het juiste te kunnen tanken waar de auto op afgesteld is tegen een kostprijs die lager is als euro95 en betere resultaten laat zien.

111.jpg 222.jpg
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Niet echt, best druk voor een zaterdagmiddag en ook veel wegwerkzaamheden. Komt nog wel!

Eerst deze week de waterpomp maar eens laten vervangen voordat er echt langdurig stevig door gereden gaat worden.

:thumbsup:

ps. Het leek van wel snelle Audi-dag vandaag bij JD: S5 cabrio (1 van de 4 op kenteken in NL ,waarvan 2 bij de dealers als demo..), RS3, RS4, S5, S6, etc..

De hamvraag was wat er nu sneller zou zijn, een RS3 of een S5. :pieker:
 
Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
Noord, lekker resultaat, houdt het vermogen super goed vast.
Dat wordt genieten!!!
Pff snel uit mn hoofd een RS3 met enkel chip circa 390-410pk en een S5 (3.0 compressor, want V8 is geen partij) met enkel chip 430-450pk met wat meer wagengewicht.......close call. overigens zou ik voor de qua snelheid vergelijkbare S4 avant gaan maar dat terzijde ;)
 

Noord26

Forumguru
De basis is nu idd perfect. Er zit nog minimaal een klein beetje extra in, omdat ik Mark al in het onderhoudsboekje zag snuffelen wanneer het luchtfilter voor het laatst vervangen was en de waterpomp; welke afgeschreven is.
 

Race Eend

Forumguru
ps. Het leek van wel snelle Audi-dag vandaag bij JD: S5 cabrio (1 van de 4 op kenteken in NL ,waarvan 2 bij de dealers als demo..), RS3, RS4, S5, S6, etc..

De hamvraag was wat er nu sneller zou zijn, een RS3 of een S5. :pieker:

Inderdaad, er stond heel wat mooist.

RS6 V8 (nieuw model) (stage 2).
RS5 V8 (nieuw model) (binnenkort stage 1+luchtfilter+stronic aanpassen).
S5 Sportback 3.0 TFSI (stage1 435pk)
RS3 2.5 TFSI (stage1 400pk)
(en dan natuurlijk de S4 3.0 TFSI 525pk van JD en de RS4 van JD die er toevallig allebei stonden).

Ben inderdaad wel benieuwd wat het verschil achteraf gaat worden tussen de RS3 en de S5, vooraf was de RS3 net wat sneller.


De basis is nu idd perfect. Er zit nog minimaal een klein beetje extra in, omdat ik Mark al in het onderhoudsboekje zag snuffelen wanneer het luchtfilter voor het laatst vervangen was en de waterpomp; welke afgeschreven is.

De wastegate van de 1.8 TFSI modellen is soms wat slap, dan kan hij niet meer druk draaien bovenin. Soms als het filter verstopt zit heb je hetzelfde effect. Maar het filter was vrij vers, daar zat het hem niet in.

Gezien hij nu 215-216pk kan leveren is het prima. Als hij stage 2 getuned moest gaan worden (met uitlaat), zouden we eerst de wastegate strakker moeten zetten voor hij op de rollenbank gaat voor de afstelling.
 

CDK

Forumguru
mooi resultaat hoor!
bij mij in het dorp zit een Haan tankstation, die verkoopt ook blueone95, misschien dat ik het ook eens ga proberen.... ben wel benieuwd of het verbruik niet fors omhoog gaat
 

Cordoba

Forumguru
:lezen: Zo net een paar pagina's bij zitten lezen in dit topic.

Een paar vraagjes: hoe zit het met de verkrijgbaarheid van Blue One, en de andere vraag: wat is 'natte' ethanol?

Bij mijn weten is ethanol ethanol, mits de zuiverheid zo hoog mogelijk is, en bio-ethanol is ook gewoon ethanol, maar dan met 'bio-stoffen' als grondstof voor de produktie van die ethanol.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ethanol 96% is zo ongeveer de zuiverste vorm die je bij de drogist kunt halen. De resterende 4% zijn "vervuilingen" die je er onder laboratoriumomstandigheden wel uit krijgt, maar het normale productieproces veel te duur zouden maken als je het daar wilt halen.

En inderdaad, het voorvoegsel "bio" duidt op niets anders dan het basismateriaal waaruit de ethanol (C2H5OH) is gemaakt. Dat heeft op de chemische eigenschappen verder geen invloed. De term "natte ethanol" ken ik ook niet - het is uitstekend oplosbaar in/mengbaar met water, dus wellicht wordt daarmee ethanol van een lager percentage bedoeld. Maar dat is speculatie mijnerzijds...
 

Noord26

Forumguru
en 210pk+ 2500rpm vasthouden is natuurlijk al een geweldig resultaat!!!

Zeer prettig idd. Even vol doortrekken door een aantal versnellingen betekend dan terug vallen op maximaal vermogen in je volgende verzet.

Dat wil ik echter pas proberen met een nieuwe waterpomp..
 

Noord26

Forumguru
Vrijdag aanstaande nieuwe waterpomp onder garantie bij de lokale dealer. Top! Een kleine 3 jaar oud, 110.000km gelopen. Moet normaal wel langer mee gaan toch? Blij dat we er 2 jaar Zekerheids-Polis bij onderhandeld hebben tijdens aanschaf zonder meerprijs.

;)
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Super netjes dat deze onder garantie vervangen wordt. Het is en blijft een slijtageonderdeel zo'n pomp.
Boven de 100.000km kun je zeker mankementen aan een dergelijke pomp verwachten het zijn maar kunststof pompjes.
 

Noord26

Forumguru
Apart dat een grote lokale dealer ze dan eigenlijk niet op voorraad heeft liggen.

Over JD niets dan lof. Op de website van JD staat een uitdraai van de rollenbank en kun je zien dat er op BP Ultimate 98 waardes uitkomen van 214pk/340Nm na aanpassing volgens Stage1. De op-maat chip die nu OBD aangepast is zit daar gewoon duidelijk boven qua koppel. Op een mindere kwaliteit brandstof.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

LT83

Forumguru
@Noord26 , was het niet zo dat Martijn constateerde dat zijn auto op de Blue One juist minder wegregelde, dus deze brandstof eigenlijk beter is dan pure 98?
 

Noord26

Forumguru
@ Luuk Thijssen: Klopt.

Met BP 98 regelde zijn auto 9 graden weg en met Blue One 3 graden, grofweg. Woorden van Mark overigens met gewoon de laptop aan de OBD poort en rijden maar. Voor exacte bevindingen moet je toch even bellen of mailen. Ik heb mij gericht op de Blue One. En Mark vond het een prima brandstof.

Let wel op dat het van de lokale BP daar in Lochem was en die verkoopt er niet veel van waardoor de kwaliteit niet zo denderend was. En de Blue-One dus in feite een betere brandstof is dan de gebruikte BP 98.
 
Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
@ Noord26, vind het interessant om te weten. Maar ik blijf zelf overigens gewoon lekker 15% E85 bij de BP98 mixen. Loopt hij super op!
 

Noord26

Forumguru
@ Luuk Thijssen: Neem aan dat hij daar ook op afgesteld is dan?

Mark was zelf niet tevreden over de consistentie van BP98.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan