Noord26
Forumguru
Zo we zijn weer thuis. Grappig om te zien dat elke run met exact dezelfde software resulteert in minimale andere resultaten. Sommigen runs wat meer koppel als wat ik hier vertel en andere 1 of 2 pk meer. Maar minimaal de combinatie van koppel en vermogen: 215pk/355Nm.
Mark is druk bezig geweest op de dyno, terwijl Jeroen bovenin het gebouw via de server aldaar het programma meteen aan kon passen waar Mark het nog nodig achtte. De opzet was om met de Blue-One 95 benzine een zo net (lineair) en hoog mogelijk verloop van souplesse (=koppel) te maken. Heb meerdere malen 360+Nm op uitdraaien gezien, maar dan zat er in zowel het koppel als vermogen een dip rondom 3500tpm. Dus koppel is iets lager geworden, maar wordt wel veel langer vast gehouden. Op-maat volgens mij wensen dus. Bij 2000tpm al 270Nm beschikbaar nu. Oplopend naar circa 350Nm bij 2500tpm en blijvend tot circa 4500tpm.. Perfect.
Grootste verschil is nog wel wat je niet kan zien op de grafieken: de toename in souplesse. Waar het eerst bij 1750tpm 155Nm aan koppel was, is het nu 230Nm. Waar de auto eerst er om vroeg om door geschakeld te worden bij 52/53 km/h naar het 5e verzet (van de 6 versnellingen handbak), vraagt die er nu bij 49km/h om.
@ Luuk: het is geen 220pk geworden, dat was ook niet de opzet. Blue-One 95 is een aanrader! Martijn heeft het in zijn prive auto geprobeerd en die regelde toen 3 graden bij, terwijl op de lokale BP Ultimate 98 de software 9 graden stond bij te regelen.
Volgens Mark verschilt de kwaliteit van Ultimate hoe lang het in de tank van het tankstation zit. Hoe langer (meestal gevolg van relatief hogere prijzen hiervoor), hoe 'slechter' de brandstof. Bij Blue-One 95 zit het wel snor en zou gelinkt kunnen worden aan het iets goedkoper zijn als euro95. Nederlanders blijven prijs belangrijker vinden van de brandstof itt Duitsers, waar ook de 98 constanter van kwaliteit zou zijn.
Onder aan de streep is het vergelijkbaar met een goede kwaliteit BP Ultimate. Maar bij mengen met Bio-ethanol is dan geen optie meer- omdat het al in circa 15% reeds aanwezig is in deze brandstof. Ik vind het wel gemak om nu meteen het juiste te kunnen tanken waar de auto op afgesteld is tegen een kostprijs die lager is als euro95 en betere resultaten laat zien.
Mark is druk bezig geweest op de dyno, terwijl Jeroen bovenin het gebouw via de server aldaar het programma meteen aan kon passen waar Mark het nog nodig achtte. De opzet was om met de Blue-One 95 benzine een zo net (lineair) en hoog mogelijk verloop van souplesse (=koppel) te maken. Heb meerdere malen 360+Nm op uitdraaien gezien, maar dan zat er in zowel het koppel als vermogen een dip rondom 3500tpm. Dus koppel is iets lager geworden, maar wordt wel veel langer vast gehouden. Op-maat volgens mij wensen dus. Bij 2000tpm al 270Nm beschikbaar nu. Oplopend naar circa 350Nm bij 2500tpm en blijvend tot circa 4500tpm.. Perfect.
Grootste verschil is nog wel wat je niet kan zien op de grafieken: de toename in souplesse. Waar het eerst bij 1750tpm 155Nm aan koppel was, is het nu 230Nm. Waar de auto eerst er om vroeg om door geschakeld te worden bij 52/53 km/h naar het 5e verzet (van de 6 versnellingen handbak), vraagt die er nu bij 49km/h om.
@ Luuk: het is geen 220pk geworden, dat was ook niet de opzet. Blue-One 95 is een aanrader! Martijn heeft het in zijn prive auto geprobeerd en die regelde toen 3 graden bij, terwijl op de lokale BP Ultimate 98 de software 9 graden stond bij te regelen.
Volgens Mark verschilt de kwaliteit van Ultimate hoe lang het in de tank van het tankstation zit. Hoe langer (meestal gevolg van relatief hogere prijzen hiervoor), hoe 'slechter' de brandstof. Bij Blue-One 95 zit het wel snor en zou gelinkt kunnen worden aan het iets goedkoper zijn als euro95. Nederlanders blijven prijs belangrijker vinden van de brandstof itt Duitsers, waar ook de 98 constanter van kwaliteit zou zijn.
Onder aan de streep is het vergelijkbaar met een goede kwaliteit BP Ultimate. Maar bij mengen met Bio-ethanol is dan geen optie meer- omdat het al in circa 15% reeds aanwezig is in deze brandstof. Ik vind het wel gemak om nu meteen het juiste te kunnen tanken waar de auto op afgesteld is tegen een kostprijs die lager is als euro95 en betere resultaten laat zien.
Laatst bewerkt: