Ben in Zwitserland op het moment en heb vandaag de Golf GTI even meegenomen voor een leuk ritje. Ik heb een paar keer de pass naar Engelberg (Centraal Zwitserland) op en af bestormd.
Heerlijke weg. Paar haarspeldbochten, wat scherpe bochten, flauwe bochten. En belangrijk. De weg is breed, overzichtelijk en zeker als je in de avond gaat heerlijk rustig. Ideaal terrein dus. Zie
http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl...d=212155743129600960229.0004a4d461a05809a766a
Hoe rijdt de GTI als je ermee gaat knallen? En let op, ik ben meer een rechtuitbrander dan een bochtenridder!
Overall conclusie: heerlijke auto! Motorisch is de GTI fantastisch (met dank aan chip natuurlijk). Dankzij het koppel hoef je niet perse als een gek te schakelen. Ook rond de 3000/4000 toeren heb je plenty power om er bergop tegenaan te gaan.
Met de sportmode van DCC aan is de besturing directer en trefzeker. Onderstel is erg fijn. Hard, maar niet te hard. Grip in de bochten is erg goed, beter zelfs dan mijn vorige BMW. Die maakte al heel snel uitstapjes met de achterkant. Vermakelijk, maar niet effectief. De Golf blijft veel langer in het spoor. Van onderstuur heb je eigenlijk weinig last, met dank aan sperdifferentieel (EDC). Waar je wel op moet letten is het moment waarop je op het gas gaat staan als je net een scherpe bocht of haarspeldbocht uitgaat. Doe je dat te vroeg, dan kunnen de voorwielen het niet aan en heb je wel onderstuur, veel verbrand rubber en tijdverlies. De remmen zijn overigens top, heb bergaf een paar keer flink moeten trappen, maar van fading geen sprake. Vertraging top!
Ik kan het ook niet nalaten om de GTI te vergelijken met mijn vorige BMW 130i (met M-onderstel). De BMW stuurt nog wat lekkerder, is met RWD vermakelijker en de brute zescilinder is natuurlijk een feest voor het oor als je gaat knallen, meer nog dan de ook erg fijn klinkende TSI. Maar de GTI is sneller in het bochtenwerk, het onderstel is vergeeflijker, minder stuiterig (bij de BMW kreeg je al feedback als je over een kiezelsteen reed) en de (gechipte) turbomotor is gewoon sterker. Zeker bij middentoeren is het verschil erg groot. Je hoeft dus minder terug te schakelen.
In alle andere omstandigheden (daily drive, Autobahn knallen, kwaliteit interieur) vind ik de Golf overigens aanzienlijk beter.
Nog wat algemene info: de teller staat inmiddels boven de 10.000. Auto is inmiddels lekker losgereden, verder nog geen problemen. Ik ben echt diep onder de indruk van de GTI. Wat een fijne allrounder.
Nu even subjectief (want liefde schijnt blind te maken): ik heb in veel auto's gereden, maar de GTI staat heel erg hoog op de lijst. Misschien wel op 1. Het hele totaalplaatje klopt (comfort vs dynamiek, prijs vs kwaliteit etc)
Ook nog even wat foto's genomen tijdens afkoelen van de auto.