VW Golf GTI 2010

sitechris

Donateur
Zit ff op Youtube filmpjes te bekijken om indruk te krijgen van de sound van de unit, maar dat lijkt bij de Abt set toch wat tegen te vallen. Zie [video=youtube;xNpLP_a_mZU]http://www.youtube.com/watch?v=xNpLP_a_mZU[/video]. Voorbeeld van geluid op 2 minuten 45 seconden.

Dan klinkt een Milltek zo op het eerste gehoor stuk spannender, zie [video=youtube;8pf3D2lIMxU]http://www.youtube.com/watch?v=8pf3D2lIMxU[/video]
 

sitechris

Donateur
Niet alleen hier maar ook op andere fora veelal negatieve reacties. Goed om me wakker te schudden. Poster op ander forum gaf aan dat dit natuurlijk ruk is voor je restwaarde, want je auto wordt minder populair. Goed argument. Ik ga iig niet voor de Abt. Maar wel verder kijken voor Apranovich of Milltek set.
 

Hetzer

Forumguru
tja , ik vind ze wel erg vet, maakt hem wel een stuk stoerder, maar goed ook weer aardig smaakgevoelig, de miltek is een goed alternatief.
 

sitechris

Donateur
Ik wil binnenkort andere einddemper plaatsen. Heb race-eend even pb gestuurd of jd wat kan betekenen. Kan ik direct ook even gti laten rollen :)
 

sitechris

Donateur
JD vandaag gesproken. Milltek midden- en einddemper gaat er 6 mei op. Met 100 mm iets dikkere dan ik nu heb (80mm), maar optisch blijft alles wel bij hetzelfde (eentje links en eentje rechts). Dan direct ook even auto op de rollerbank zetten (als ik er toch ben). Karakter volgens JD sluit perfect aan bij mijn wensen. Alleen als je gas intrapt krijg je meer muziek uit de uitlaten. Bij normaal rijden blijft alles gewoon stil en nuttig.
 

sitechris

Donateur
Vandaag auto op rollerbank gezet. Twee uitdraaien. Eentje 266 pk/402nm. En de tweede 268 pk/400nm. Mooie waardes en fijne gelijkmatige koppelkromme en mooie vermogensopbouw. Plaats morgen de uitdraaien wel even.

Wel een incidentje tijdens rollen. Voor het eerst braken beide voorste spanhouders af waardoor de auto losschoot. Op wonderbaarlijke en ongelooflijke wijze wist race eend de gti zonder schade in een krappe garage tot stilstand te krijgen. Was bizar gezicht.
 

sitechris

Donateur
xdzei1.jpg

2iqljqe.jpg

En de uitdraai!


Meteen ook maar wat foto's van de Milltek uitlaat. Wat groter, maar nog wel enigszins bescheiden. Erg mooi imo!

2uhohsl.jpg

6442sw.jpg


En de Needle Sweep. Zie http://www.youtube.com/watch?v=VxCCjTbkBLo&feature=channel_video_title
 

Ralph

Lid
Echt mooie pijpen zeg!! blijf het mooi vinden, van die vuist dikke jongens eronder!
Mooie bak trouwens ook ;-D
 

MarcoO2

Forumguru
Deze pijpen zijn schitterend, wat mij betreft. Nét ff iets meer dan standaard, maar niet té.

Da's ff schrikken trouwens, als je auto loskomt... respect voor Mark dat'ie 'm "op de weg" hield! Anders sta je gek te kijken...
 

sitechris

Donateur
Ben in Zwitserland op het moment en heb vandaag de Golf GTI even meegenomen voor een leuk ritje. Ik heb een paar keer de pass naar Engelberg (Centraal Zwitserland) op en af bestormd.

Heerlijke weg. Paar haarspeldbochten, wat scherpe bochten, flauwe bochten. En belangrijk. De weg is breed, overzichtelijk en zeker als je in de avond gaat heerlijk rustig. Ideaal terrein dus. Zie http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl...d=212155743129600960229.0004a4d461a05809a766a


Hoe rijdt de GTI als je ermee gaat knallen? En let op, ik ben meer een rechtuitbrander dan een bochtenridder!

Overall conclusie: heerlijke auto! Motorisch is de GTI fantastisch (met dank aan chip natuurlijk). Dankzij het koppel hoef je niet perse als een gek te schakelen. Ook rond de 3000/4000 toeren heb je plenty power om er bergop tegenaan te gaan.
Met de sportmode van DCC aan is de besturing directer en trefzeker. Onderstel is erg fijn. Hard, maar niet te hard. Grip in de bochten is erg goed, beter zelfs dan mijn vorige BMW. Die maakte al heel snel uitstapjes met de achterkant. Vermakelijk, maar niet effectief. De Golf blijft veel langer in het spoor. Van onderstuur heb je eigenlijk weinig last, met dank aan sperdifferentieel (EDC). Waar je wel op moet letten is het moment waarop je op het gas gaat staan als je net een scherpe bocht of haarspeldbocht uitgaat. Doe je dat te vroeg, dan kunnen de voorwielen het niet aan en heb je wel onderstuur, veel verbrand rubber en tijdverlies. De remmen zijn overigens top, heb bergaf een paar keer flink moeten trappen, maar van fading geen sprake. Vertraging top!

Ik kan het ook niet nalaten om de GTI te vergelijken met mijn vorige BMW 130i (met M-onderstel). De BMW stuurt nog wat lekkerder, is met RWD vermakelijker en de brute zescilinder is natuurlijk een feest voor het oor als je gaat knallen, meer nog dan de ook erg fijn klinkende TSI. Maar de GTI is sneller in het bochtenwerk, het onderstel is vergeeflijker, minder stuiterig (bij de BMW kreeg je al feedback als je over een kiezelsteen reed) en de (gechipte) turbomotor is gewoon sterker. Zeker bij middentoeren is het verschil erg groot. Je hoeft dus minder terug te schakelen.

In alle andere omstandigheden (daily drive, Autobahn knallen, kwaliteit interieur) vind ik de Golf overigens aanzienlijk beter.

Nog wat algemene info: de teller staat inmiddels boven de 10.000. Auto is inmiddels lekker losgereden, verder nog geen problemen. Ik ben echt diep onder de indruk van de GTI. Wat een fijne allrounder.
Nu even subjectief (want liefde schijnt blind te maken): ik heb in veel auto's gereden, maar de GTI staat heel erg hoog op de lijst. Misschien wel op 1. Het hele totaalplaatje klopt (comfort vs dynamiek, prijs vs kwaliteit etc)

Ook nog even wat foto's genomen tijdens afkoelen van de auto.

29c6ozo.jpg

33mml9v.jpg

2hwfyx1.jpg

205cho0.jpg

2dhu369.jpg
 

Racer

Lid
Goed bezig Chris!

Ik ben momenteel in Praag en het wemelt hier echt van de Skoda's! Ik heb overigens nog maar 1 RS gezien: een bronskleurige !!?

Racer
 
Bovenaan Onderaan