Laatst gaf JC nog aan dat ik vaak de GTI met de RS vergelijk. Nu wil het toeval dat ik vandaag met medeforummer luuk even kort de autobahn ben opgegaan. Hij rijdt in een 2006 octavia met jd chip (260 pk/412 nm. We hebben eerst in elkaars auto gereden en daarna nog even naast elkaar wat sprintjes. Wat is het verschil? Tot de 5000 rpm gelijk op, daarboven door tot de 7000 rpm trekt de GTI weg. Tussensprintjes (met stopwatch) 80-120 de gti in 2,8 en de rs in 3,3. 100-160 gti in 6,2 en de rs in 6,8.
Mijn verdere indruk van de rs: duidelijk verschil met de gti is dat de rs braver is. Klinkt duidelijk minder scherp en is meer op comfort afgesteld. Is overigens geen straf, want onderstel is erg goed, ideale mix. Auto is in vergelijking met normale octavia veel koersvaster. Ligt ook bij 200-220 als een blok op de weg. Stuurt lekker en prima stoelen. Wat ik wel minder vind is windgeruis (is nadeel van pre-facelift). En interieur is wat aan het verouderen. Met name de airco unit is niet erg modern meer. Sowieso vind ik interieur net wat te weinig onderscheidend van gewone octavia.
De chip is overigens ook prima. Turbogat is kleiner dan in mijn auto en vermogen wordt vloeiender geleverd. JD chip is imo net wat verfijnder. Heerlijk blok, maar mist wel klein beetje agressiviteit. Bij midden rpm klinkt hij lekker zwaar maar bovenin net niet scherp genoeg. Dan klinkt hij net als een standaard 1.8 tsi.
Al met al conclusie over de RS blijft positief. Fijne gezinsbak. Ben benieuwd naar de facelift versie.