VW Golf GTI 2010

sitechris

Donateur
Alleen het schakelen kon wat sneller. Maar vooruit. Wel mooi vind is dat ondanks de turbo de motor heerlijk naar de 7000 rpm doorknalt zonder in te kakken. Trekkracht is ook leuk maar toeren draaien blijft toch meeste fun ;)

@marco: de weg was idd totaal leeg.

En het was natuurlijk op de autobahn. In nederland mag je tenslotte maar 120 of 130 ;)
 

reeseend

Forumguru
Heerlijk zo'n brullende 2.0 tfsi motor.
Mijn mototfiets kan dit overigens vanaf 60km/h in de 6e versnelling en dan gewoon doortrekken tot 270+ :grin:
 

sitechris

Donateur
Het is fijn dat het kan. Niet ieder turboblok is paraat in top end. Zie de 1.4 tsi die ik in oct rijd. Uitstekend blok maar boven de 5000 rpm stort vermogen in. Das wel eens jammer.
 

sitechris

Donateur
Vandaag 50 km gereden in de mist. Tempo lag laag, op snelweg max 100-110 km/h. Dus tijd om eens uit te meten wat gemiddeld verbruik is als je rustig aan doet. Gemiddeld verbruik 1 op 16,5! Eigenlijk wel bizar netjes gezien peekaatjes.
 

Bijlagen

  • verbruik gti.jpg
    verbruik gti.jpg
    38,3 KB · Weergaven: 37

sitechris

Donateur
Nee, is pas paar maanden later gefixt voor de Golf. Ik ga eens kijken of ik dit kan updaten, maar heel spannend vind ik dit niet. Overigens is mijn Skoda ook niet in NL beschikbaar.
 

VEEJAY

Forumguru
Duitsers zijn volgens mijn optimistischer dan hollanders, dus ik zou het verbruik maar op het duits laten Chris! Heel verstandig. ;)

Kun je alleen toelichten wat vermogen te maken heeft zuinig rijden? Zolang je de gaspedaal niet diep intrapt dan gebruik je toch ook het vermogen niet? 100km per uur rijden kan toch ook met bijvoorbeeld 60pk?
 

sitechris

Donateur
Versnellen kost minder energie. Bij 60 pk moet je ook bij lichte acceleratie terugschakelen en trappen. Bij de gti is een teentje gas voldoende.
 

LT83

Forumguru
Hey Chris,

Ik zag eerder in het topic dat jij net als ik winterbanden met de snelheidscodering V hebt (240km/h) Nu vertelde mijn garage dat je die codering toch vaak een beetje naar beneden bij moet stellen. Hij adviseerde niet harder dan 210km/h te gaan met de banden. Heb jij of iemand anders hier meer van gehoord. Niet dat we maandag aan de slinger en aan het opstijgen gaan ;)

Ik heb trouwens op de voorwielen helaas geen Michelin pilot Alpin meer. Twee banden waren aan vervanging toe en de Michelins waren niet voorradig, Heb nu Nokians, garage vertelde dat dit ook een goede band is, iemand ervaring type WR A3 225/45/17 V

Ik heb trouwens de banden over laten leggen op mijn standaard RS velgen ;)
 

sitechris

Donateur
Eerste keer dat ik dit hoor. Lijkt me overigens een gek verhaal, die codering zit er toch niet voor niets op zou je zeggen? Betekent dit dan dat je met standaard winterbanden die tot 190 mogen gaan niet harder dan 160 moet rijden?
 

LT83

Forumguru
Ja, vond het ook al vreemd hoor. Lijkt mij dat die coderingen niet voor niets zijn inderdaad. Wat voor een winterband heb jij Chris?
 

sitechris

Donateur
Vredestein, ik geloof de Snowtrac oid. Band is wel ok. Tijdens mijn eerste ritje had ik bizar veel wielspin, maar nadat ze een beetje zijn ingereden is dat wel aardig afgenomen. Rijdt redelijk. Maar verschil met de 18 inch zomerbanden is natuurlijk wel te merken. Nog 3,5 maand, dan kan ik zomerbanden weer omleggen ;)
 

sitechris

Donateur
Laatst gaf JC nog aan dat ik vaak de GTI met de RS vergelijk. Nu wil het toeval dat ik vandaag met medeforummer luuk even kort de autobahn ben opgegaan. Hij rijdt in een 2006 octavia met jd chip (260 pk/412 nm. We hebben eerst in elkaars auto gereden en daarna nog even naast elkaar wat sprintjes. Wat is het verschil? Tot de 5000 rpm gelijk op, daarboven door tot de 7000 rpm trekt de GTI weg. Tussensprintjes (met stopwatch) 80-120 de gti in 2,8 en de rs in 3,3. 100-160 gti in 6,2 en de rs in 6,8.

Mijn verdere indruk van de rs: duidelijk verschil met de gti is dat de rs braver is. Klinkt duidelijk minder scherp en is meer op comfort afgesteld. Is overigens geen straf, want onderstel is erg goed, ideale mix. Auto is in vergelijking met normale octavia veel koersvaster. Ligt ook bij 200-220 als een blok op de weg. Stuurt lekker en prima stoelen. Wat ik wel minder vind is windgeruis (is nadeel van pre-facelift). En interieur is wat aan het verouderen. Met name de airco unit is niet erg modern meer. Sowieso vind ik interieur net wat te weinig onderscheidend van gewone octavia.

De chip is overigens ook prima. Turbogat is kleiner dan in mijn auto en vermogen wordt vloeiender geleverd. JD chip is imo net wat verfijnder. Heerlijk blok, maar mist wel klein beetje agressiviteit. Bij midden rpm klinkt hij lekker zwaar maar bovenin net niet scherp genoeg. Dan klinkt hij net als een standaard 1.8 tsi.

Al met al conclusie over de RS blijft positief. Fijne gezinsbak. Ben benieuwd naar de facelift versie.
 

LT83

Forumguru
Hey Chris,

Bedankt voor het leuke vergelijk vanavond! Was een genot om in de GTI te sturen. Zoals jij al aangeeft is de GTI op alle fronten een tikkeltje sportiever dan mijn RS, lekker strak stuurwerk en een heerlijk racey geluidje (Milltek en Carbonio). De GTI is verder een auto van een nieuwere generatie, dat merk je en laat zich zien.

Wat betreft de agressiviteit van mijn 2.0TFSI denk ik dat dit mede komt door de zeer gelijkmatige vermogensafgift. Misschien vind ik minder agressief niet direct een juiste woordkeuze. Qua gasrespons zit er volgens mij namelijk weinig verschil. Jouw GTI piekt (+21pk) gewoon nog even extra lekker bij de hogere toerentallen (Die stage 2 tuning wordt nu wel erg interessant ;). Dit terwijl de JD chip in mijn TFSI juist een bijna geheel vlakke afgifte van 250+ pk geeft tussen 4600 en 6400 toeren. Het verschil van ongeveer 2 autolengtes bij de 100-200 sprint lijkt mij een juiste afspiegeling. Wel moet ik toegeven dat de GTI echt een stukje sneller aanvoelt.
 

sitechris

Donateur
De JD chip is denk ik kwalitatief net een klein stukje beter. De Abt chip voor de GTI 6 is goed en solide, maar JD is echt maatwerk. En dat merk je. Turbogat met de Abt chip is net wat groter, alhoewel het natuurlijk wel lastig vergelijken is omdat motorblokken niet dezelfde zijn. Maar in andere JD auto's waar ik mee gereden heb viel het me ook al op hoe prachtig rond en soepel die blokken lopen (zelfde ervaring had ik in gechipte 1.8 TSI). Mijn volgende VAG ga ik toch echt eens bij JD laten chippen. Ik ben om, ondanks dat de Abt chip ook uitstekend bevalt.

Verschil in beleving tussen GTI en RS is inderdaad groot. Ik zou zeker wat modificaties aan je RS overwegen, met name sportuitlaat en wellicht kun je beter K&N filter monteren ipv Carbonio. Van Carbonio merk je wel wat, maar niet bijster veel. Als je in top-end meer vermogen wilt, is het een optie dat je je voorste katalysator laat wegslaan. Bij mij heeft dat in combinatie met Carbonio juist in allerhoogste toerenbereik 15 pk opgeleverd. Is net even dat verschil.
 

LT83

Forumguru
Chris,

Is het niet zo dat de Full Milltek (stage2) standaard 1 katalysator heeft? De auto iets sportiever maken zit ook zeker in de planning......wordt waarschijnlijk voorjaar. Eerst even hopen dat de foutmelding bij een sensorverhaal of iets dergelijks blijft.......

P.s. ik heb mijn stoel weer wat omhoog gezet he ;)
 

sitechris

Donateur
overigens gaan we ook nog wel een keer cruisen als jij je modificaties eronder hebt en ik mijn 18 inches eronder heb liggen, dan voelt de auto toch nog wel een stuk strakker aan. Jij vond de GTI al vrij hard geveerd, terwijl ik nu het idee heb dat ik over fluwelen veertjes hobbel, zo zacht als ik hem nu vind met die 16 inch wintersloffen eronder.

Mbt de fase 2: die vraag kan @race-eend beter beantwoorden.
 
Bovenaan Onderaan