Net even bij een dealer gaan kijken, hij had een zwarte FL Style business staan naast een grijze "oude" style business. Daarachter stond een blauwe FL Ambition.
Ik moet zeggen dat het niet tegenvalt in het echt. Mooi is anders, maar naast een "standaard" pre facelift model gaat het wel. Het ziet er wat moderner uit weer, al hadden de lampen naast de grille van mij achterwege kunnen blijven, het stoort niet echt. Zelfs de Ambition met halogeen lampen is te doen, maar oogt wel een stuk minder dik dan de versie met LED lampen op één of andere manier. De LED lampen zijn ook voorzien van koplampsproeiers, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de LED verlichting bij de Seat Leon. Maar, achter me stond mijn eigen wagen buiten en daar kan de FL toch niet tegenop, sorry.
Het nieuwe navisysteem verschilt eigenlijk alleen qua resolutie, die is wel veel beter, en het bedieningsgevoel op het glas is beter, maar ik vraag me af of je daar niet erg veel op zal moeten poetsen. Ook had ik qua beeld niet het idee dat deze groter is, qua unit op zich wel. Alle extra zaken als inductie laden en Carplay en de Skoda app heb ik ook, omdat het één van de laatste pre FL modellen is, dus dat is voor mij ook niet nieuw.
De knoppen voor de climate control en stoelverwarming, onder de unit, die zijn nu van een zwart glimmend plastic dat ik erg goedkoop vind aandoen. De knoppen voor de pook zijn hetzelfde gebleven, alleen zat er in deze Style Business geen bediening voor automatisch parkeren, dus ik denk dat de indeling anders is, want de onderste rij bestond uit een blindplaat, in plaats van "knoppen" waar niks op staat. Ook een beetje armoedig. Bij mij zijn ook niet alle knoppen gevuld, want zelfs als je alles hebt, heb je meer knoppen dan opties, maar het zijn in elk geval "knoppen".
De nieuwe achterlichten vind ik wat gedrongen aandoen, de originele vind ik frisser. De grotere spoorbreedte achter is mij niet opgevallen, maar ik heb zelf bredere velgen dan standaard, dus wat ik elke dag zie is wielen die redelijk ver naar buiten staan.
De stoelen in de Style (elektrisch verstelbaar) zijn beduidend beter dan de stoelen in de Ambition, dat heb ik nu duidelijk ervaren, maar ondanks de elektrische verstelmogelijkheden in deze Style stoelen, vind ik de sportstoelen in mijn eigen auto toch veel beter zitten nog.
Wat mij bij de Style opviel is de afwezigheid van de strepen in het deel van de grille waarachter de radar zit, terwijl deze wel ACC had. Er zat een stuk zwart kunststof midden in de grille bij deze auto.
Al met al is het nog steeds een aantrekkelijke auto die gewoon mooi is afgewerkt. Degenen die aan het wachten zijn op hun auto, het is het wachten waard hoor!