Wanneer krijg jij je nieuwe Octavia III combi geleverd?

Dulac

Nieuw lid
De LED koplampen sturen niet voor zover ik kan zien op mijn Style Business, dus ik denk niet dat er AFS op zit.


Ik was er al bang voor, dank voor het doorgeven.
Vind het wel echt een slecht verhaal dat ze hierop bezuinigen op de style BL uitvoering.
Op de pre FL met Xenon was het gewoon standaard op de style BL nu is het nog geen eens mogelijk het wel te bestellen behalve uit je een uitvoering zakt.
 
Laatst bewerkt:

bramus1977

Actief lid
Ik was real bang voor, dank voor het doorgeven.
Ik vind het wel echt een slecht verhaal dat ze hierop bezuinigen op de style BL uitvoering.
Op de pre FL met Xenon was het gewoon standaard op de style BL nu is het nog geen eens mogelijk het wel te bestellen behalve uit je een uitvoering zakt.
Begrijp ik je goed dat dit wel op een pre FL Style Business zat? Mijn bestelling was namelijk voor een pre FL model, helaas werd deze niet gemaakt en kreeg ik een FL model. De belofte was dat alles op deze bestelling op het nieuwe model zou zitten, blijkt dan niet zo te zijn?
De AFS is dat de lichten meedraaien in de bochten toch?
 
Kijk maar eens in de handleiding. Er is geen verschil tussen de ene LED koplamp en de andere. Ze hebben allemaal een "light cone" die zich automatisch aanpast aan de rij omstandigheden "urban, extra urban, motorway and fog". Klinkt als een leuke gadget, maar vraag me af wat je er van merkt.

Over meesturen in de bocht wordt niets gezegd, maar je mistlamp gaat wel aan als cornering light. Heb je er iets aan? nee! is het leuk? mag je zelf weten.
 

fagend

Lid
Voor zover ik het goed begrepen heb: bij AFS draait de lamp effectief mee. In je koplamp beweegt er dus iets. Dat was bij de pre FL Xenon lampen zo. Bij de LEDs kunnen de verschillende LED lampjes in elke koplamp aan- en uitgaan om hetzelfde te bereiken maar zonder dat er effectief iets fysiek meedraait.
 

Dulac

Nieuw lid
Begrijp ik je goed dat dit wel op een pre FL Style Business zat?

Ja

De AFS is dat de lichten meedraaien in de bochten toch?

Ja

Voor zover ik het goed begrepen heb: bij AFS draait de lamp effectief mee. In je koplamp beweegt er dus iets. Dat was bij de pre FL Xenon lampen zo. Bij de LEDs kunnen de verschillende LED lampjes in elke koplamp aan- en uitgaan om hetzelfde te bereiken maar zonder dat er effectief iets fysiek meedraait.

De variant die je hier opnoemt is een matrixfunctie (Audi) Bij Skoda zou het nog op dezelfde manier gaan als met de Xenon PF, Er beweegt dus iets in je koplamp.
 
Je gelooft toch niet echt dat Skoda voor de optionele lamp van de Ambition uitvoering een andere lamp toepast? Tuurlijk niet.
Als je een LED koplamp bestelt krijg je gewoon een ding waarvan de "cone" zich automatisch aanpast en waarvan 1 mistlamp gaat branden in de bocht. Beiden zijn zaken waar je geen zak aan hebt, net als een bewegend dingetje in de lamp.

Je krijgt gewoon mooie lampen die een bak licht geven en die ook nog eens bijna nooit kapot gaan: Daar gaat het om!
 

Dulac

Nieuw lid
Je gelooft toch niet echt dat Skoda voor de optionele lamp van de Ambition uitvoering een andere lamp toepast? Tuurlijk niet.
Als je een LED koplamp bestelt krijg je gewoon een ding waarvan de "cone" zich automatisch aanpast en waarvan 1 mistlamp gaat branden in de bocht. Beiden zijn zaken waar je geen zak aan hebt, net als een bewegend dingetje in de lamp.

Je krijgt gewoon mooie lampen die een bak licht geven en die ook nog eens bijna nooit kapot gaan: Daar gaat het om!


Geloof het of niet maar het is echt zo.
De motortjes voor de bundel naar links of naar rechts te sturen afhankelijk van de stand van het stuur zitten er gewoon niet in.
Het is dan ook niet een andere unit maar ze stoppen er gewoon een onderdeel niet in.
Wat jij bedoeld met de mistlampen is de cornerfunctie, die werkt maar tot 35 kmh en is een ander systeem.
Met AFS gaat je lichtbundel actief mee met je stuurbeweging. (erg fijn op bv een bochtige onverlichte 80 weg)
Ik vind dat je daar zeker wel een zak aan hebt en vind het zelfs erg prettig, daarom baal ik ook zo dat ze hier op lopen te bezuinigen.
 
Geloof het of niet maar het is echt zo.
De motortjes voor de bundel naar links of naar rechts te sturen afhankelijk van de stand van het stuur zitten er gewoon niet in.

Waarom denk je dat deze er bij een Ambition met optie LED wel in zitten? Heb je dat gezien dan?

Met AFS gaat je lichtbundel actief mee met je stuurbeweging. (erg fijn op bv een bochtige onverlichte 80 weg)
Ik vind dat je daar zeker wel een zak aan hebt en vind het zelfs erg prettig

Als jij aan je stuur draait, dan is het toch al te laat?
 

Joh@n

Forumguru
Als jij aan je stuur draait, dan is het toch al te laat?
Het werkt erg goed hoor. Ik heb het in mijn V40 ook gehad en het heeft zeker zin. In de Volvo deed het 2 dingen; aanpassen van de bundel (breder en korter in de stad, langer en smaller op de snelweg) en meedraaien van de bundel in bochten. Het zou mooi zijn als de Octavia dat ook zou hebben, maar ik ga er niet vanuit. Mistlampen die aangaan zijn ronduit kansloos en nutteloos. Die gaan ook direct uit bij mij.
 

Dulac

Nieuw lid
@Antera

Thnx, maar die van mij moet nog geleverd worden.
Als het goed is eind April, dan kom ik gelijk even bij jou langs voor de nodige aanpassingen.
 

bramus1977

Actief lid
@bramus1977 Hele mooie auto! de mijne gaat ongeveer hetzelfde worden maar dan in het zwart alleen mag ik nog een maandje wachten.
Daarover gesproken heb ik een vraag aan je.

Volgens de prijslijst zitten er op de Style Business standaard full LED koplampen, echter schijnen :D deze zonder AFS functionaliteit te zijn.
LED Koplampen met AFS zouden alleen mogelijk zijn op een Ambition BL met licht pakket optie aangevinkt...:banghead:

Zou jij misschien willen bevestigen of er wel of geen AFS op de Style Business zit?
@Dulac deze vraag bij de dealer neergelegd. Deze overleg gehad met Skoda Nederland: bij een Style Business zou deze functionaliteit wel degelijk aanwezig moeten zijn.
Zelf gisteren voor het eerst met de LED verlichting in het donker gereden, komt echt veel en vooral helder licht van af! (Ook meteen de topsnelheid kunnen testen :angel:)
 

ertromp

Forumguru
@Dulac Doe jij aan inrijden of vind je dat onzin?

:nailbiting:

Volgens boekje:

Tijdens de eerste 1500 km is de rijstijl bepalend voor de kwaliteit van het inloopproces bij de nieuwe motor. Tijdens de eerste 1000 km de motor niet met meer dan 3/4 van het maximaal toegestane motortoerental belasten en niet met een aanhangwagen rijden. Tussen 1000 en 1500 km kan de motorbelasting geleidelijk worden opgevoerd tot het maximaal toegestane motortoerental

Ervaring is dat je zult zien dat de eerste ritten de olietemperatuur nog hoog oploopt aangezien zuigers en cilinders en alle andere delen nog op elkaar moeten inlopen. Na een paar 1000 km stabiliseert dat.
Ik heb bij mijn auto's altijd advies Skoda opgevolgd en heb later gelukkig nooit buitensporig olieverbruik of anderszins gehad
 

B.Stuurder

Forumguru
De dealer zei bij mij dat inrijden niet nodig is, maar ik heb toch wel een periode in acht genomen, waarin ik 2 of 3 keer eens boven de 4000 toeren ben gekomen, als de olie boven de 90 graden is. Zo'n 1500 km inderdaad.
Sowieso moet de olie boven de 75 of 80 graden zijn voordat je de motor echt gaat belasten. Dat doe ik nu nog.
 

innocenti

Forumguru
Over de AFS functie van de pre FL.
Deze werkt alleen als de lichtschakelaar op auto staat. Op ON werkt de functie niet.
Daar naast werkt de functie tot 40km/u heb ik van @Antera begrepen. Hij kan deze verhogen in VCDS tot max 80km/u. Bij mij staat deze nu tot 70km/u en heb spijt dat ik niet voor 80gekozen heb. Zeker op donkere buitenwegen is het ideaal.

Mistlampen als bochtenverlichting vind ik ook kansloos. Deze heb ik uit laten zetten.
 

bramus1977

Actief lid
@Dulac , Zie je wel!

@bramus1977 , Hoe hard ging ie? Acceleratie goed voor elkaar? Doe jij aan inrijden of vind je dat onzin?
Inrijden.......niets over gehoord van de dealer in Amsterdam, wel nog naar gevraagd. Was niet nodig volgens hem. Mijn auto is lease; denk dat hier ook anders mee omgesprongen wordt in tegenstelling tot prive. Acceleratie verraste me echt, in positieve zin. In combinatie met de DSG (vaak in Sport stand) een zeer fijne motor met regelmatig een goede duw in de rug :D.
Heb de 205 kunnen aantikken , maar zou nog iets meer in moeten zitten.

Vandaag naar Noordhoek in Tilburg geweest voor de Eibachs. Wat een top service!!!Verschil is zeker merkbaar en drempels zijn geen enkel probleem (hier zat een beetje m`n twijfel). Aanrader, 100%! Zoals ze bij Noordhoek zeiden: zo is t helemaal af, zo moet ie zijn :).
Hierna bij @Antera langs geweest voor de VCDS aanpassingen. Top dag!!
 

Bijlagen

  • IMG_1593.JPG
    IMG_1593.JPG
    128,5 KB · Weergaven: 232
  • IMG_1594.JPG
    IMG_1594.JPG
    121 KB · Weergaven: 214
Bovenaan Onderaan