Jorg Edelbloedt
Senior Member
3 maanden is zo n beetje gebruikelijk in deze branche, zou ik niet moeten " flikken" bij mijn klanten
De mijne staat al 3 weken bij de dealer.
In 2012, toen ik m'n Octavia II FL bestelde, was die in 8 weken bij de dealer. Ik denk dat , eens de produktielijnen op kruissnelheid draaien, drie maanden de regel zullen worden. ( althans, dat hoop ik voor de vele wachtenden).3 maanden is zo n beetje gebruikelijk in deze branche, zou ik niet moeten " flikken" bij mijn klanten
Snelle levering! Hadden ze een eerdere order aangepast dat je hem zo snel hebt?7 maart besteld, 19 mei aflevering (A-Point A'dam).
Octavia Combi Style Business 1.0TSI DSG
Ben erg benieuwd naar de 3-cyl.. momenteel een Golf 7 1.4 TSI.
Mijn bestelling 3 maart, was al een paar dagen binnen. Als ik niet gebeld had met A-Point hadden ze hem nog een paar dagen laten staan vermoed ik. Ik mocht hem 19 mei ook ophalen, komt mij niet uit omdat ik die dag de hele dag in een conferentie zit. 22 mei bezorgen ze hem bij mij thuis, ook niet slecht hoor.Snelle levering! Hadden ze een eerdere order aangepast dat je hem zo snel hebt?
@fagend
Ik herken je Canton opmerking. In mijn proefrit moest ik de bass ook helemaal opendraaien totdat ik het naar wens vond.
Probeer eens de bas in te stellen met de lage tonen in de gewone instellingen op "individueel" en vervolgens de subwoofer opdraaien als achtergrond ondersteuning voor de bas. Je zult zien dat dan de volheid en punch toenemen. Ik maakte ook de fout in het begin om op de subwoofer de volle bas proberen te krijgen, maar zo werkt dat niet. Probeer ook eens de instellingen waarbij alleen voor of alleen de bestuurder als centraal punt wordt genomen. Dat scheelt ook erg in klank. Overigens heb ik de subwoofer wel op 7 of 8 staan maar nooit voluit, omdat dat te veel is. Het is een kwestie van instellen.Canton viel initieel tegen. Ik had Premium Sound op de Volvo. De subwoofer ondertussen op bijna max. gezet en het is al beter. Misschien moet het ook wat ingespeeld worden. Maar qua volheid en punch geen match voor de Volvo. Wel beter voor de oren.
Vandaag na 10 lange weken gaan ophalen. Combi Style in saai grijs met een grasmachine motor. Sinds mijn R4 (850cc) is dit de kleinste motor (999cc) waar ik mee gereden heb. Hopelijk een max. snelheid van meer dan 110km/u.
Specs:
Ik kom van een Volvo V40 D2 dus ik vergelijk sowieso daarmee.
- KESSY
- Parking Distance Control voor- en achteraan
- Elektrisch verstelbare bestuurderszetel met geheugenfunctie
- Verwarmbare ruitensproeiers vooraan
- Buitenspiegels met geheugenfunctie, zelfdimmend, elektrisch inklap-, verstel- en verwarmbaar
- Comforttelefonie (Bluetooth) met WLAN (Wi-Fi)
- Infotainment COLUMBUS
- Boordcomputer met MAXI DOT-kleurenscherm
- DAB tuner
- AUTO LIGHT ASSIST - dynamische grootlichtassistent
- Verlichte voetenruimte voor- en achteraan
- Banden 225/45 R17 91W Trius
- SUNSET - Donkergetinte ruiten achteraan
- DRIVER ALERT - vermoeidheidsherkenning
- FRONT ASSIST incl. city-ANB voor ACC low
- Zelfdimmende binnenspiegel
- REAR VIEW CAMERA - Achteruitrijcamera
- Elektrisch panoramisch opendak
- Tijdelijke reservewiel
- Variabele koffervloer
- Binnenbekleding - Alcantara/Leder
- Elektrische opening en sluiting van het kofferdeksel
- 3-spakig multifunctioneel verwarmbaar lederen stuur
- Pack LED PLUS - sfeerverlichting
- CREW PROTECT ASSIST - uitgebreid proactief beschermsysteem van de inzittenden
- Achterlichten LED High
- Neerklapbare achterbank - vanuit de kofferruimte
- CANTON Sound System
- ADAPTIVE CRUISE CONTROL tot 160 km/h
- LANE ASSIST (rijstrookhulp)
- BLIND SPOT DETECT (dode hoek-assistant)
Eerste kriskras indrukken:
ik heb er redelijk wat opties op genomen, maar de beste optie is toch de benzine motor ipv diesel. Bijna geruisloos! Als je optrekt hoor je vaag een driecilinder maar zeker niet irritant. Ik heb als huurwagen ooit een atmosferische driecilinder Seat gehad, dat was verschrikkelijk. Heel comfortabel opgehangen. Bijlange niet zo sportief als de Volvo maar dat wist ik.
Qua opvulling wielkasten had ik een drama verwacht, maar het valt nog mee met 17 inch. Echt gevuld is het niet, maar het kan erger.
Canton viel initieel tegen. Ik had Premium Sound op de Volvo. De subwoofer ondertussen op bijna max. gezet en het is al beter. Misschien moet het ook wat ingespeeld worden. Maar qua volheid en punch geen match voor de Volvo. Wel beter voor de oren.
Start/stop werkt prima. Ik schakel manueel dus dan bepaal je zelf wanneer de motor mag afslaan. Heb ooit een proefrit gedaan met DSG en dan kan start/stop irritant zijn. Als de auto voor je vertrekt dan slaat hij aan ook al heb je nog niet ontkoppeld: handig.
Eerste keer dat ik een panoramisch dak heb en ik ben er over in mijn nopjes: groot en veel licht. Het gaat ook ver open.
Op dag 1 ongeveer 120km gereden en ik zit aan 5,8l. Max 3000 toeren gedaan en netjes aan de limieten gehouden. Zeer tevreden over.
ACC is erg handig in druk verkeer. De auto vertraagt zo rustig dat je soms niet door hebt achter iemand te rijden die maar 90 rijdt. Je moet ook op tijd invoegen. Het systeem houdt enkel rekening met het verkeer voor je. Rijstijl wat aanpassen dus en niet meer op het laatst naar links invoegen.
Connectiviteit: iPhone hotspot connecteert niet altijd. Net zoals met de laptop. Af/aan zetten en het werkt weer. Niettemin irritant. Ik kan een Skoda USB stick kopen en daarin een SIM steken. Maar dan moet ik de iPhone weer via 12V opladen en ook geen CarPlay meer. CarPlay op zich is handig, maar zolang Apple die auto niet zelf maakt zijn er beperkingen. Bv. geen navigatie instructies in het Maxi DOT scherm wanneer je Apple Maps gebruikt. Geen weergave van de muziek op het Home scherm.
Skoda heeft ook een resem apps in de App Store en het is niet altijd duidelijk wat voor welk land is en welke account je moet maken of hergebruiken. Ik heb er al aardig wat nu.
Serieus nadeel: ik heb een slechte rug en na 1,5 uur rijden terug de klachten die ik in mijn pre-Volvo auto had. In de Volvo nooit maar dan ook nooit klachten gehad. Ik besef nu hoe goed die stoelen wel zijn. Ik ga wat experimenteren met verschillende houdingen. Hopelijk wordt dit geen domper op de feestvreugde.
Binnen een paar weken of maanden misschien eens langs @Antera gaan om de verkeersbordherkenning te activeren. Niet dat ik denk dat het handig is, maar gewoon omdat het kan.
Bekijk bijlage 59114 Bekijk bijlage 59116 Bekijk bijlage 59117 Bekijk bijlage 59118
Snelle levering! Hadden ze een eerdere order aangepast dat je hem zo snel hebt?
@fagend
Ik herken je Canton opmerking. In mijn proefrit moest ik de bass ook helemaal opendraaien totdat ik het naar wens vond.
To the other topics and the order of First Come - First Serve. In the Volkswagen group long before a vehicle is built, queries are sent to the suppliers to the delivery times. (Very simplified and idealized ) Thus the production planners provide a kind of preliminary production sequence with the associated parts requirements; Whereupon the suppliers of the parts report: JAP - we can build or NOPE - that will be nothing. In fact, all suppliers must always be able to deliver the guaranteed capacity. Since however VAG and all affiliated suppliers + service provider more often times something "swirl" has the consequences on ALL others in the chain.
Example: Board A of greeting client A jammert, that his fleet urgently needed octavia with equipment A. Ok it is an important customer, so the production of precisely these vehicles for major customers A is brought forward. All suppliers were, however, adjusted to the production program A, B, C, D, E, F, G, A, Z, E, Accordingly, they have pre-produced parts for such vehicles (in so-called batches or batches) and these are sent to the route (with different durations GER: 1 day (eg exhaust systems), EU 2-4 days (plastic parts), Turkey 1 week (cable ), Overseas (even more cables) very much longer ...). In addition, the storage structure of the consolidation warehouses in front of the manufacturers' service stations is also filled only with certain quantities for the projected production program. Now the new order will be cleared and the program will be changed to A, A, A, A, A, A and A, then all the buffers will be empty and all the parts imagined by the customer BZ - are consumed. Now the stress starts at all. It is redesigned, vehicles prefer, the suppliers produce as wildly after and send "express parts", because one has made contractual deliveries etc.
Certainly, this is an extreme example, but it shows that the tight integration of the supply chain and the low inventories creates a certain problem when the program is changed. It looks quite similar if one of the suppliers can not deliver a small component (why, always, machine broken ...) then all vehicles that get this component must be locked and again the supply chain is totally tangled - because others Must be preferred.
So it comes just that in addition to the normal supply demand time delay some 6-7 months are waiting and even more and others just get unhappy very quickly to their vehicle, because the parts "just there are" ,
In this sense, greetings from the logistician.