Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

NielsW

Lid
Retourtje milaan gedaan afgelopen dagen.
Was ongeveer 2200 kilometer maar zeer goed te doen met deze auto.

Verbruik in Duitsland was hoog maar in Zwitserland en Italië zakte dit nogal snel.
Uiteindelijk een gemiddelde van 1 op 23/24 gedurende deze vakantie. Niet slecht :)
 

josk

Lid
Ik zit nu op de 17137Km, maar als ik met dezelfde rijstijl rijdt als dat ik met de oude Mazda 323F DiTD, is mijn verbruik redelijk hoog, zo'n 1 op 18,2.
Dit houdt in op de route Groningen-Amsterdam en terug je aan de maximum snelheid houden.
Zodra ik op 80Km/100Km wegen kom, zakt het verbruik snel naar zo'n 1 op 22, maar op deze afstand scheelt het toch wel of je 100 of 120km/u rijdt (alles op GPS snelheid, dus zo'n +4Km/u op de teller)
 

Mixh

Lid
Voor al degenen die niet kunnen geloven dat het verbruik op den duur beter gaat worden: de stijgende (of liever gezegd: dalende) lijn zet wellicht dankzij de wegebbende winter bij mij goed door. Motor sneller warm, geen verlichting, geen verwarming, geen achterruitverwarming, het scheelt kennelijk allemaal. Nu zelfs meer dan 1000 km (1:24) gereden tussen twee tankbeurten in (steevast 2 x 50 km per dag en zo'n 10 a 15% stadsverkeer). In december deed zo'n tank nog 1:19,4...
Ik klaag echt niet meer :winkie:
 

Wik

Lid
Hoi.
De site 'autoverbruik' gebruik ik al jaren vanuit de SAFARI browser en dat werkt supergoed.
Nog nooit klachten gehad en de beheerder is zeer behulpzaam.
Misschien eens een berichtje naar hem sturen?

Succes
Wik
 

namleop

Actief lid
Afgelopen zaterdag heb ik de winterbanden weer omgeruild voor de Dunlop zomerbanden, en het verbruik is weer een stuk lager.
Zaterdagavond 2x 55km gereden op binnendoorwegen met een gemiddeld verbruik van 1:26,3
En gistermiddag (wel met een stevige wind mee) 42 km gereden met gemiddeld 1:28,3. Dat zijn waarden die ik voor de winter alleen maar haalde met 80km/u constant (en ook wind mee), nu dus ook met 100km-wegen en stadsverkeer.
De auto heeft nu 13.000 km gelopen, dus ook ik heb het idee dat het verbruik op den duur lager wordt.
 

erik2907

Actief lid
Vandaag tank volgegooid, 155 km gereden over de snelweg op de rechterbaan met 90 km per uur (net iets sneller als het vrachtverkeer) en een gemiddeld verbruik gehaald van 1:30,5! BC geeft aan dat ik met deze rijstijl en één volle tank 1.507 km kan afleggen! Km stand is nu 18.059! Bovenstaande met originele zomerbanden!
 
ik heb er nu 5000 kilometer op staan en zit qua verbruik tussen de 1 op 17 en 1 op 18.
had er wel iets meer van verwacht, maar we zullen zien als het weer wat warmer wordt.
ik ga zeker geen 90 rijden waar je 120 mag, maar ik rij wel volgens de schakel indicator.
dus we zullen zien de volgende 5000 kilometers, :winkie:
 
@erik2907: "gemiddeld verbruik gehaald van 1:30,5!"
Met m0oi weer en rugwindje neem ik aan! Anders zou ik zeggen no way...dat je dit haalt!
 

van_der_P

Senior Member
gemiddeld verbruik gehaald van 1:30,5! BC geeft aan dat ik met deze rijstijl en één volle tank 1.507 km kan afleggen! Km stand is nu 18.059! Bovenstaande met originele zomerbanden!
Als ik met een warme motor ga tanken en zet na het tank de B.C. op nul haal ik dat ook gemakkelijk. Maar dat is niet helemaal eerlijk als je dat afzet tegen als je met een koude motor begint.
 

vinshi

Lid
ik zit na 6000 km op 1 verbruik van 1:22 met een snelheid van tussen de 105 en 110. Rijdt namelijk hoofdzakelijk snelweg.ik houd mijn verbruik nu ook bij op autoverbruik.nl
 

Mixh

Lid
@erik2907: "gemiddeld verbruik gehaald van 1:30,5!"
Met m0oi weer en rugwindje neem ik aan! Anders zou ik zeggen no way...dat je dit haalt!

Sorry, maar dat moet ik tegenspreken. Ook in de winter en zonder rugwind haalde ik op 50 kilometer woonwerk wel eens 1:29, 1:30 en zelfs 1:31. Kou en wind zijn veel minder belangrijk dan de snelheid. Inderdaad: 100 is dan al te hard. Maar soms is het op de snelweg zo druk dat je gewoon niet meer haalt dan gemiddeld 75-80 km per uur.

Wat daarbij echt enorm scheelt is de snelheid constant houden en anticiperen (lees: bijtijds gas terugnemen en veel uitrollen).

Maar dit soort ritten zijn gelukkig uitzonderingen. Normaal meegaan met het verkeer op de snelweg (let wel: A50 en A1 zijn vrijwel altijd max 100 km!) kost ook mijn GL gemiddeld rond 1:25. Het stadsverkeer en de auto vol sportmensen in het weekeinde zorgt er vervolgens voor dat het overall-gemiddelde niet zo indrukwekkend is.

(van de andere kant: mijn benzine-Fiestaatje haalde overall maar net de 1:14 :winkie:)
 

erik2907

Actief lid
De truc die ik toepas is vrij simpel. Men rijdt op de rechterbaan en sukkelt heerlijk mee met het vrachtverkeer zonder op de achterbumper te kleven maar de 2 seconden regel toe te passen. In files zet ik hem in de 2e of 3e versnelling en laat de auto rollen, met andere woorden, niet optrekken, afremmen, optrekken, afremmen. Ik blijf op de rechterbaan want niets rijdt constanter dan vrachtwagens in de file op die zelfde rechterbaan. Daarnaast rij ik elke dag 300 km v.v. naar mijn werk waarvan 225 km snelweg. Tijdsverlies ten opzichte van 'daar waar mogelijk 120 km/u' is op een afstand van 150 km naar mijn werk maar 12 minuten. Hierdoor kom ik in het drukke verkeer 's ochtends en 's avonds aan dit verbruik. het verbruik zakt weer als ik in de stad boodschappen doe. Uiteindelijk levert dat mijn gemiddelde verbruik op van 1:24,9 bij spritmonitor. M.a.w. géén wind in de rug verhalen, géén banden extreem oppompen en niet met warme motor de bc resetten na het tanken. Gewoon anticiperen in het verkeer zoals de auto laten uitrollen als het verkeerslicht op rood staat. Het bijgevoegde plaatje laat een gemiddelde zien van 1:32 (alleen snelweg met de BC op stand 1 (rit gemiddelde). De BC2 stond op dat moment op 1:27,9.

IMG_1520.jpg
 

vinshi

Lid
nou erik 2907 met 85 km per uur op de snelweg dan had je ook net zo goed een vrachtwagen kunnen kopen.ik rij ook met aangepaste snelheid maar 85 vind ik toch wel heel erg langzaam voor de snelweg.
 

peperskoda

Forumguru
Ik kan het verhaal van Erik2907 alleen maar be-amen. Op spritmonitor is te zien dat mijn gemiddelde nu op 3,9l/100km staat. Ik heb 1 tank leeggereden met een gemiddelde van 3,2l/100km. Nu m'n zomerbanden er weer onder zitten hoop ik het verbruik nog wat verder omlaag te brengen(deze zijn smaller en hebben dus minder weerstand)
 

erik2907

Actief lid
nou erik 2907 met 85 km per uur op de snelweg ..............

In mijn eerdere bericht heb ik aangegeven dat ik net iets sneller rij als het vrachtverkeer zonder het overige verkeer te hinderen. Daarnaast rij ik file gevoelige (auto)snelwegen waar het gemiddelde toch al dicht tegen mijn snelheid aan ligt. En constant met CC rijden is voor mij prettiger dan optrekken, afremmen, optrekken, afremmen.

Als ik het goed begrijp ga je aan de hand van de foto ervan uit dat ik 85 op de (auto)snelweg rij, maar wie zegt of beter is, waar staat geschreven dat deze foto op de (auto)snelweg gemaakt is? Hij zou zomaar op een N of B weg genomen kunnen zijn. En ja, dan overtreed ik niet de snelheid want er zijn N wegen waar men honderd mag rijden :)

Moraal: soms zijn de dingen des levens niet zoals ze zijn :winkie:.
 

josk

Lid
Ik zit inmiddels al over de 18.688 km, maar zuinig is hij niet.
Ik kwam gisteren er zelfs achter dat het lijkt of het niet uitmaakt of je 100 km/u in je 4 of je 5 versnelling zit, mijn verbruik zit bij deze snelheid altijd rond de 1:22.
Reed ik 120km/u was mijn verbuik (zowel in 4 als 5) zo'n 1:17.
Dit heb ik gisteren meerdere keren geprobeerd en elke keer kwam het verbruik na schommelingen vanwege het overschakelen weer op dezelfde gebruikswaarde terecht. Dit alles met gebruik van de cuise control.
Ik weet niet of dat komt vanwege de windrichting (met wind mee in z'n 5 rijdt hij natuurlijk zuiniger), maar ik vindt het wel raar dat (in ieder geval gisteren) de versnelling niet uitmaakt voor het verbuik, terwijl de motor toch duidelijk veel meer toeren moet maken als hij in z'n 4 zit.
 

peperskoda

Forumguru
Zuinig rijden heeft niet alleen maar te maken met het rijden van een constante snelheid, wanneer je het hebt over een gemiddelde tenminste. Hoe je accelereert draagt ook heel veel bij aan een hoog dan wel een laag verbruik. Ik zie regelmatig collega GL rijders in de file of bij een verkeerslicht wegtrekken op een manier waarvan ik denk dat het geen wonder is dat deze niet in de buurt kunnen komen van de waarden die anderen wel halen met hun GL. Doorhalen tot veel meer dan 3000rpm heeft totaal geen nut(ik waag zelfs te betwijfelen of het überhaupt nut heeft tot 3000rpm door te trekken) maar dat kost wel een karrenvracht aan brandstof, daardoor halen velen dus geen interessante verbruiksgemiddelden.
 

josk

Lid
Mijn opmerking heeft te maken met het rijden van een constante snelheid op de snelweg in z'n 4 of 5.
Zoals ik al opmerkte: nadat het verbruik stabiel was geworden gaf de boordcomputer een gelijk verbruik aan.
En dit heb ik gisteren meerdere keren geconstateerd op mijn terugreis van Utrecht->Groningen op vlakker gedeelten van de weg en niet heuvel op of af.
 

Mixh

Lid
Mijn opmerking heeft te maken met het rijden van een constante snelheid op de snelweg in z'n 4 of 5.

Benieuwd hoe het dan met de toeren zit. Ik zit met m'n GL op 2000 toeren op de snelweg en rijd dan 105 km/u. Gemiddelde gaat dan op een vlakke weg zonder wind al naar 1:27 of beter. Als ik bij die snelheid in de 4 schakel gaat het toerental flink omhoog (2400 of meer) en gaat het verbruik naar 1:23 of daaromtrent.


Ik weet uit eerdere discussies tussen GL-rijders dat er nogal wat verschil zit als het gaat om snelheid/toeren. Er zijn blijkbaar mensen die bij 2000 toeren pas in de 90 rijden en voor 105 km al naar 2300 toeren gaan. Als ik de cc op 100 km zet draait mijn GL plm 1800 toeren. Is er iemand die kan verklaren hoe e.a.a. zo kan verschillen?
 
Bovenaan Onderaan