Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

vinshi

Lid
Ik zou bijna zeggen dat degene met hogere toeren dan andere versnellingsbakverhoudingen hebben. Ik zelf draai ook 2000 toeren bij een snelheid van 105 kph.
 
Ik heb vandaag, bij wijze van test, eens 200 Km zeer rustig gereden ( 80-85 Km/h ) lekker sjokkend tussen de vrachtwagens.
Aangezien dit mijn stijl van rijden niet is, heb ik geprobeerd om het zo uit te kienen, dat ik tussen twee vrachtwagens rijd die ong. 600 tot 800 meter van elkaar rijden.
En daar ben ik dan tussen gaan hangen. Dat is best te doen (wel wakker blijven) en ik heb 1:26 gehaald.
Ik moet hierbij wel aantekenen dat ik geen enkele keer heb ingehaald en met de vrachtwagens heb mee-gehobbeld. dan weer iets langzamer, dan weer iets sneller. Sommige vrachtwagens hebben kennelijk geen cc en dan krijg je dat schommelen.

Ik heb ontdekt (eigenlijk wel grappig), dat je het gat tussen een vrachtauto en jezelf niet te groot moet laten worden, want dan duikt iedereen gelijk het gat in!
Eigenlijk frappant hoe dit gebeurt. Men haalt in, kijkt naar je als ze naast je zitten, zien dan een oude grijze lul zitten (waarschijnlijk in hun optiek) en voegen dan net voor je neus (ahw snijdend) weer in!

Dat geeft te denken.
Als ik dus deze rijstijl tot norm ga verheffen, moet ik wel mijn haar laten verven en een snelle pet opzetten...
(wellicht helpt een schommelende voetbal bij de achterruit ook wel :) )
 

Jkz

Lid
Dit heeft deze jonge god met stoere kale kop ook al meegemaakt hoor!!

Zal wel afgunst zijn!!
 

Mixh

Lid
Ik heb vandaag, bij wijze van test, eens 200 Km zeer rustig gereden ( 80-85 Km/h ) lekker sjokkend tussen de vrachtwagens.... en ik heb 1:26 gehaald.

Kijk, dat snap ik dus echt niet. Als ik dit zo doe (en dan haal ik zelfs af en toe in als een vrachtwagen onder de 85 rijdt), dan staat-ie aan het einde van de rit echt op 1:30 :ahum:

Zal in die rit van sgl49 veel meer heuvelop dan heuvelaf hebben gezeten?
 
gasten. get a life (105 kmh ??????)
ik rijd een 1,4 fabia combi op LPG
wb is € 52 per maand
120km per dag met 130 kmh gemiddeld
ik haal met gemak 1:12 op lpg (€ 0.59 de liter)
doe ik het toch beter
rens
 

erik2907

Actief lid
Gouden spaartip: Ga dichter bij je werk wonen. Je zit nu voor 2 werkdagen een dag in de auto!

De 'baas' betaalt de reiskosten, het huis dat we nu hebben kennen ze niet in de omgeving van mijn werk :winkie:, en 4 uur per dag in de auto, HEERLIJK, een moment voor mij zelf. De auto, ons 3e huis (naast ons woonhuis en chalet). Wij zijn tevreden :)!
Bovendien, vandaag weer getankt, het wordt warmer en het verbruik vermindert. 1:27.3 gemiddeld deze keer! Schiet aardig op bij spritmonitor, 19.110 km met een gemiddeld verbruik van 25,0 km/l :grin:
 

freli

Lid
Ik heb vandaag, bij wijze van test, eens 200 Km zeer rustig gereden ( 80-85 Km/h ) lekker sjokkend tussen de vrachtwagens.
Ik moet hierbij wel aantekenen dat ik geen enkele keer heb ingehaald en met de vrachtwagens heb mee-gehobbeld. dan weer iets langzamer, dan weer iets sneller. Sommige vrachtwagens hebben kennelijk geen cc en dan krijg je dat schommelen.

Ik heb ontdekt (eigenlijk wel grappig), dat je het gat tussen een vrachtauto en jezelf niet te groot moet laten worden, want dan duikt iedereen gelijk het gat in!

Lekker veilig, tussen twee vrachtauto's rijden!
Als je in de file komt en de achterste vrachtauto let niet op, dan zit je er tussen.
Het is te hopen voor jou dat de hulpdiensten een blikopener bij zich hebben.
 
@freli

Eerst goed lezen Freli en dan pas commentaar geven!
Het gat wat ik noem tussen de vrachtwagens is dermate groot dat er geen enkel gevaar is!
 

peperskoda

Forumguru
@sgl49 en freli: Gevaar is er altijd, als dat constant je beslissingen beïnvloed dan heb je geen leven. Als ik elke dag na zou denken over de botsveiligheid van mijn bus dan keek ik nooit meer naar het apparaat want boven de bumper is het slechts tupperware en dat kan niet echt goed aanrijdingen doorstaan........ Als je veiligheidsmarges inbouwt en zelf goed oplet dan heb je altijd tijd en ruimte om weg te komen in geval van nood. Zo vind je mij in de file altijd op de baan naast de vluchtstrook of berm, daar kan ik namelijk een veilig heenkomen zoeken.

De laatste tank gaf een verbruik van 3,7l/100km dat is 1 op 27. Ook even gekeken hoeveel rpm mijn GL maakt bij 100km/h op de klok: 1900rpm. Ik had al op gemoeten voor de eerste beurt, maar heb nog geen tijd gehad. Binnenkort heb ik daar meer gelegenheid voor.
 
Kijk, dat snap ik dus echt niet. Als ik dit zo doe (en dan haal ik zelfs af en toe in als een vrachtwagen onder de 85 rijdt), dan staat-ie aan het einde van de rit echt op 1:30 :ahum:

Zal in die rit van sgl49 veel meer heuvelop dan heuvelaf hebben gezeten?

Ik ook niet ... ik bedoel dat ik de auto dan nog niet snap.
Heb een stukje 80 km/h weg, kaars recht en best vlak (ongeveer 5 minuten). De ene dag verbruik ie 3L en op de andere 3,5L/100km ... en aan mijn rechtervoet ligt het niet, cc is aan en keurig op 79 of 80km/h. Wel zo dat ik de ene keer de snelheid naar boven corrigeer en de andere kant dus naar beneden.

De verschillen tussen de waarnemingen: de afstand met voorgangers, de grootte en hoeveelheid, eventuele bumper klever, windrichting en snelheid, temperatuur (afgelopen week is het altijd rond 10 graden) en bandenspanning. Maar voor zo'n snelheid, kan de impact niet te groot zijn toch?

De variaties zijn aan beide rij richtingen te merken. Voor de variatie in de ochtend kan ik de koude motor nog de schuld geven. Maar in de avond toch niet meer. Of maakt het echt uit wanneer de motor temperatuur 90 of 98 graden is?
 
@peperskoda, kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik vind wel dat een variatie van 0,5L (dat is 15%) wel groot is voor een beetje wind.
Maar zonder windmeter weet je niet hoeveel de wind je auto tegenwerkt of meehelpt.
Ooit zal ik e.e.a. beter registreren dan is ook gemakkelijker conclusie trekken. In vakantietijd o.i.d. :winkie:
 

namleop

Actief lid
Hier in flevoland is een windmeter helemaal niet nodig, aan de windmolens is altijd te zien hoe hard en van welke kant het waait.
Mijn ervaring is dat een stevige wind (windkracht 5 a 6) mee of tegen het verschil maakt tussen 1:35 en 1:25 bij 80km/u op een rechte weg.
 
Wij zitten na ca 1500 km op de 1:23 (boordcomputer). Waarvan ca 40% snelweg, 60% 80 km wegen, wel bij ons veel slinger weggetjes dus veel optrekken en schakelen. Op de snelweg met de teller net boven 120 ca 1:20.
Ons record was 1:28 (provinciale wegen met temp ~10 graden).
 
Mijn wederhelft zit nog steeds op een absoluut record (denk ik tenminste) van 1:14,5!
Zij houdt dit netjes bij (ha ha....).
Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden, dat het korte ritjes zijn met koude motor.
Mij lukt het in ieder geval niet....
 
Heb mijn Dinky Toy nu sinds 1 week. Ik heb 3 x getankt:
1. 709 km gereden, 42.35L getankt, 1 op 16.53 (Dit is met dealer tank, zat overigens niet helemaal vol)
2. 122 km gereden, 5.60L getankt, 1 op 21.79 (Vol getankt ivm 16" Elba eronder)
3. 805 km gereden, 39.45L getankt, 1 op 20,41

Bij tanken tank ik altijd nokkie vol, de 1e 1600km zijn geschied met alle omstandigheden, gewoon lekker hard, met 4 pers 140 op de snelweg, rustig 90 op de cc, en ja heb ook achter een vrachtwagen gehangen met 85 op de CC.
Op zich ben ik erg tevreden, de 1 op 29 heb ik nooit in gelooft...En ja ik tank Ultimate Diesel omdat ik benzine gewend ben en ultimate dus ook "goedkoop" vindt...

Ik heb geen dakrail...en hij moet nog verder ingereden worden....Ik hou het verbruik altijd bij....dus kom er nog op terug..ff ter vergelijk..mijn vorige auto: Renault Velsatis 2.0T, 29564km mee gereden, € 4.438,10 aan brandstof uitgegeven. Gemiddeld verbruik 1 op 9.5... Dus heren en dames criticus....Het valt wel mee met de Faab!! hahah
 

Jkz

Lid
3800 km in 1 week, ik snap niet veel van je berekening!!
Als ik uitga van 80 km per uur gemiddeld wat erg hoog is zit je bijna 50 uur in de week in je auto!! Beetje onduidelijke berekening!!
 
Bovenaan Onderaan