Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

3800 km in 1 week, ik snap niet veel van je berekening!!
Als ik uitga van 80 km per uur gemiddeld wat erg hoog is zit je bijna 50 uur in de week in je auto!! Beetje onduidelijke berekening!!

Misschien moet je het nog 1 keer rustig lezen.....De 2de alinea is een toelichting op het tankschema.....
Ik weet niet waar jij die 3800km vandaan haalt???
 

erik2907

Actief lid
Maar weer eens even een update. Het wordt warmer, de motor gaat steeds mooier lopen (nu 20.000 km) en het verbruik omlaag. Enkele statistische gegevens:

Foto 1: range 1200 km, afgelegd 366 = bereik 1566 met één brandstoftank (theoretisch op dat moment);
Foto 2: rit verbruik gemiddeld 32,2 km/l
Foto 3: gemiddeld brandstof verbruik huidige tank 29,3 km/l
Snelheid 95 km/u - 1.800 toeren/minuut

Totaal gemiddelde verbruik over 20.000 km = 25,1 km/l

IMG_1605.jpg IMG_1606.jpg IMG_1607.jpg IMG_1611.jpg
 

NielsW

Lid
En wat was je gemiddelde snelheid erik ;)

Ik merk hetzelfde, heb nooit problemen om onder de 1:20 te blijven. Nu met dit weer is 1:25 ook niet zo heel moeilijk geworden.
 

erik2907

Actief lid
Gemiddelde snelheid met een klein stukje stad (5km), autosnelweg (115km) en N weg (20km) was 78 km/u volgens BC. Vermeldingswaardig is ook nog dat het tussen 11:00 uur en 12:45 uur was, m.a.w. amper verkeer op de weg waarbij het cc er nagenoeg niet vanaf is geweest en de remlichten niet gebrand hebben 
 

Peter_Octavia

Forumguru
Kan me eindelijk mengen in deze discussie met mijn ervaringen.

Verbruik valt mijn nog niet mee. Hou het er maar op dat de motor nog moet inlopen.

2e tankbeurt wel beter als de eerste. Volgens de boardcomputer zijn de laatste ritten 1 op 21 geweest.

Nu heb ik wel 16" LM velgen met 205/45 banden.
Maar 1 op 23 moet dan na verloop van tijd toch wel haalbaar zijn.
 
Ik heb het hier al meer geschreven, staar je niet blind op het verbruik, maar kijk naar hetgeen je met de auto doet.
Een lange rit met de cc aan met 100 km p/u levert een beter resultaat als 1x per dag boodschappen doen in je woonplaats met steenkoude motor.
Zelf gebruik ik de auto voor alles waar hij voor bedoeld is en mijn verbruik bij optie 2 van de bc is na 16000 km 1 op 20.
Persoonlijk ben ik daar tevreden mee aangezien ik in een maand nog niet eens tank wat ik doorgaans met een dieselauto aan wegenbelasting zou moeten betalen.

Dus alle gl rijders, kijk eerst naar je ritten, bekijk je verbruik, schrap de ritten (vaak korte) die je kunt vermijden en kijk dan naar je verbruik.
 

Peter_Octavia

Forumguru
@Ronrik,

Ik staar me absoluut niet blind op het verbruik.

Maar aangezien ik dagelijks 100 km rij voor woon- werkverkeer heb ik wel een goede referentie ten opzichte van mijn vorige auto (OII 1.9 TDI met ABT-tuning). Kwa rijden totaal geen vergelijk natuurlijk. Merk ook dat ik mijn rijstijl iets heb moeten aanpassen. Was gewend op heel schakelllui te rijden. Ben ook nog steeds aan het leren.

Nu met dezelfde cruise snelheden haal ik dus maar een iets beter verbruik. Met de OII reed ik gemiddeld 1 op 18.
Daarbij moet ik wel zeggen dat van die 100 km er 50 km op de snelweg met 125 km/u op de teller zijn.

Maar goed we kunnen pas echt gaan oordelen als we 10.000 km verder zijn.
 

stradje

Actief lid
Gisteren heb ik mijn voorlopige ritrecord gehaald: 50km met een gemiddelde van 1:33,5. Het is opvallend hoeveel effect de stijgende temperaturen hebben. Ik haal nu weer veel gemakkelijker zuinige verbruiken, terwijl ik mijn all weather banden nog moet laten omruilen.

En eigenlijk is het zuinig rijden eigenlijk keisimpel: remmen is zonde (dus gewoon van CC af honderden meters voor je een bocht moet maken of voor een stoplicht uitkomt) en alles boven de 95 km/u vreet brandstof. Inderdaad het nieuwe rijden to-the-max. Moeilijker wordt het niet en Fabje beloont je met zo'n 20% meer km's uit de zelfde liter.
 

erik1

Lid
Vandaag even op pad geweest met de GL ritje van 250km 80% snelweg, cc aan gewoon op 120 km/u en op de 80 en 100 km wegen gewoon aan de snelheid gehouden.
Gemiddeld volgens bc 1 op 25, niet slecht dacht ik zo.
 

Yuco

Lid
Ik heb laatst voor het eerst sinds de aflevering de bandenspanning gecontroleerd Tot mijn verbazing was de druk 3.4 bar Volgens de binnenkant van het tankklep moet deze 2,6 bar zijn
 

wallietax

Nieuw lid
verbruik Fabia combi greenline

Sinds 5 febr. 2001 rijd ik de Skoda Fabia greenline. Ik heb er no zo'n 5600km opzitten, maar ik vind dat het verbruik erg achterblijft ten opzichte van mijn verwachtingen. Met pijn en moeite rijd ik net iets meer dan 1 op 20. Ik vind dit erg tegenvallen. Heb al van alles geprobeerd om erg zuinig te rijden. Maar verder dan 1 op 20 kom ik niet. Dit vind ik erg tegenvallen.
 
@wallietax ... met veel korte ritten vooral veel met koude motor zou het erg uitdagen worden.
Gisteren had ik wel 3,9L/100 km op een rit van 80km (1 uur 10minuten). Auto is leeg trouwens.
En altijd goed uitkijken voordat je op gas pedaal intrapt of de toerental niet onder de 1500 zit.
 

namleop

Actief lid
Sinds 5 febr. 2001 rijd ik de Skoda Fabia greenline.
Tsja, die Fabia's uit 2001 waren ook nog niet zo zuinig... :)

Maak je veel korte ritten? Dat helpt niet qua verbruik.
Wat wel echt helpt is de banden iets harder dan in het boekje staat, rustig optrekken, veel laten uitrollen (a.k.a. het nieuwe rijden), en als het even kan 3min eerder van huis zodat je 100km/u kan rijden op de snelweg i.p.v. 120. Daar zit wat mij betreft de grootste winst.
 
...Mijn ervaring is dat een stevige wind (windkracht 5 a 6) mee of tegen het verschil maakt tussen 1:35 en 1:25 bij 80km/u op een rechte weg.
@1.2tdi: Kan de factor wind hier een rol in spelen?

Yep ... het is wind en onnauwkeurigheid in observatie.
Een beetje wind is al genoeg om meer verbruik te veroorzaken (logisch denk ik).
Verklaring voor variatie in verbruik: Weg is niet helemaal vlak, en start van meting is niet nauwkeurig.

Nu varieert het maar maximum 0,2L/100km. Het zuinigst en meest stabiel is achter een andere auto mee-rollen.

Wel iets anders nu ... waar stuurt de CC eigenlijk op? :ot:
Het viel me gisteren op dat de snelheid licht omhoog gaat bij een lichte afdaling (brug). In dit geval CC was op 90 gezet, snelheid liep op tot meer dan 95km/u. Verbruik is gelijk. Is hier al een draadje over?
 

erik2907

Actief lid
CC wordt aangestuurd door de boordcomputer. Indien CC wordt vast geklikt bij 90 km per uur zorgt CC ervoor dat deze snelheid vastgehouden wordt doordat er in de computerapparatuur permanent metingen zijn. Bij 'bergaf' nerk je ook dat het 'gas geven' door het CC minder wordt. Echter als het rollen van de auto 'bergaf' gaat zal dit de CC 'overnemen'. Met andere woorden CC, zal het gas geven totaal minimaliseren samen met de boordcomputer, echter het versnellen van de auto zal toenemen bij 'berg af' rollen indien het hellingspercentage groter is dan de rolweerstand (wind, wrijving e.d.).
 
Bovenaan Onderaan