Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Met de vorige Fabia (1,9 TDI) heb ik dit nooit meegemaakt, als CC aan is dan blijft de snelheid gelijk.
Jouw uitleg klinkt wel logisch @erik, CC bedient de remmen niet dus als de zwaartekracht wint van de rolweerstand gaat het automatisch sneller.
Dus toch maar goed op de snelheid letten ondanks de CC (wellicht dat is dus waarom we een snelheid-overschreiding waarschuwing hebben :laugh:)
 
Nu bijna 21 K op teller en hij gaat steeds makkelijker zuiniger lopen. Rij ww zwolle <->apeldoorn en laatste tankbeurt 4,16l/100km gereden! Wordt wel beter :)
 

namleop

Actief lid
De laatste ritten worden steeds zuiniger. Vandaag van Rotterdam naar Almere met gemiddeld 1:29,3. Mooi rustig op de weg en cruisecontrol op 100km/u.
Ook woon-werkverkeer haal ik nu makkelijk 1:27, als ik op de snelweg (15km lang stuk) niet harder ga dan 100.
Het lijkt wel of na de pas uitgevoerde 15.000-beurt de auto zuiniger is geworden.
 

van_der_P

Senior Member
Het is inderdaad zodat als je een lang recht stuk vlakke snelweg rijdt met een constante snelheid, de GL echt zuinig is. Maar kom je bijvoorbeeld ten zuiden van Eindhoven waar toch al wat hellingkjes in de snelweg zijn en wat tegenwind loopt het verbruik ook snel terug.
Laatst van Schoorl naar Roermond bij Amsterdam 1 op 28 dat bleef tot bij Den Bosch, toen werd het langzaam drukker, en steeg het verbruik naar 1 op 25/26 en eer ik thuis was stond het op 1 op 23/24.
Wij rijden niet veel, de GL wordt voornamelijk gebruikt om boodschappen te doen in de stad, een verbruik van 1 op 20 ongeveer. Inmiddels hebben we vanaf juli bijna 8000 km gereden.
 
Verbruik bij mij nu ook merkbaar gunstiger aan het worden, vooral omdat de 14 inch winterbanden er 3 weken af zijn en hij 15000 beurt heeft gehad. Verder speelt het nu "dunnere" weer een belangrijke rol. Laatste wintersport en belanden auto terug was 1:22 over 1200 km waar het kon 120/130 km/h. Moet wel zeggen dat het dus vooral in begin bergaf maar ook bergop was (80 km route de Napolion) en ik 2 brandende lampjes na 600 km kreeg (motormanagement en uitlaatgassen, hebben kennelijk/gelukkig niet heel veel invloed op brandstof verbruik gehad). Nu met zomerbanden en de nieuwe olie naar werk (18 km) vooral 80 km volgens boordcomputer meestal 1:25. Langere afstanden 180 km in NL met alleen snelweg 120/100 1:24,4.

Verder verbaas ik me er nog wel steeds over dat als ik moet remmen met cruze control aan en ik hem daarna weer aanklik op ingestelde snelheid dit vol gas lijkt te gebeuren. Voelt wel lekker die "turbo boost", maar vind dit niet echt bij het groene rijden horen, kan dit eventueel ook aangepast worden bij dealer/mbv Vag-Kabel?
 

erik2907

Actief lid
Snel optrekken naar de oude snelheid is in het verbruik beter dan langzaam optrekken. Hoe eerder weer op snelheid, hoe groter de afstand op constante snelheid. Wel dient er voor gewaakt te worden dat optrekken met 3/4 gas gebeurt en niet planken! Planken kost 75% meer dan 3/4 optrekken. Zie mijn resultaten in de handtekening en op spritmonitor :winkie:
 
Inderdaad ... langzaam opbouwen lijkt meer te verbruiken. Vaak is het ook beter om eerst terug te schakelen zodat je vlot doortrek dan pas weer op de hogere versnelling doorglijden. 75% (2000-2500 RPM) hanteer ik ook.
Al 2 dagen deze week 3,5L/100km gehaald, met een rit gemiddelde snelheid tegen de 80 km/h, hier en daar 120 km/h gereden maar door verkeersdrukte en wegwerkzaamheden maar tussen de 90 - 110 op autosnelweg gehaald.
 
Snappen jullie dit ...
vandaag bijna de hele rit op CC gereden, 80, 90 en 100 km/h.
Gemiddelde rit snelheid is lager dan normaal, maar 79 km/h, normaal tussen 80 - 83 km/h.
Maximum gereden snelheid is 110 km/h, maar 1-2x, en alleen om de linkerrijstrook niet te lang te blokkeren.
Verwachting is dat ik nog lager dan 3,5L/100km uit zou komen, maar het wordt juist hoger 3,7L/100km.
Moet ik het nu concluderen dat op CC rustig rijden minder zuinig is dan 90-120km/h wel met files???
Ik heb wel minder papieren vandaag in mijn rugzak, zal wel 1-2 kg schelen :grin:
 
Da's waar ook ... gisteren was de airco halverwege of eerder al uitgezet (21graden waaier stand2 wel op AUTO. Ik wil onder de 3.5 komen ... hehe, dus alleen dagrijverlichting is aan).
Volgens mij zit het in het langzaam rijden (tussen 30 - 70 km/h) in de files ... ik kon gisteren doorrijden, en op die 2 dagen minstens 1 opstopping gehad.
 

erik2907

Actief lid
Utrecht - Eindhoven (A2), snelheid 94 km/u (GPS/navi) verbruik 1:35,1 met zonnig weer en geen wind! Het nieuwe (gladdere) asfalt speelt hier een aanzienlijke rol in!
 
D

Deleted member 4671

vanaf 17 februari heb ik 3700 km gereden, vanaf nieuw, en tot nu toe heb ik gemiddeld 1 op 19,7 gereden.
De laatste weken rijd ik steed zo'n 1 op 21 (vooral snelweg, met de cc op precies 120 km/u)
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ben inmiddels 4500 km verder en het verbruik wordt steeds gunstiger.

Het lukt me nu regelmatig om over een afstand van 50 km een gemiddeld verbruik te halen van 1 op 24/25 volgens de boardcomputer en deze is redelijk nauwkeurig heb ik ondervonden. Voorwaarde is wel om onder de 100 km/u te blijven op snelweg. Daarboven gaat het verbruik hard om omhoog. De auto is ook zeer gevoelig voor tegenwind, maar dat is al eens eerder genoemd volgens mijn.

Laatste tankvulling is 1 op 22 geweest. Ik ben hier zeer tevreden mee. Ik weet dat het zuiniger kan, echter moet ik dan altijd mijn rijstijl aanpassen aan eco-modus en dat zit er niet altijd in. Soms wil ik gewoon vlot doorrijden en dus ook 130 km/u rijden.

Vraag me af wat de invloed van de 16" velgen met de bredere banden is op het verbruik. Iemand enig idee?

Grt.

Peter
 
Bovenaan Onderaan