Als ik al bij een afrit 400 meter van tevoren mij auto laat uitrollen, dan ervaar ik een heleboel ergernis achter mij!
Uiteraard moet je rekening houden met het verkeer om je heen. Maar je zult versteld staan van het effect als je uitrolt waar je dat WEL kunt zonder het andere verkeer te hinderen. Als ik verkeer achter mij heb gooi ik hem pas van de CC als ik zo'n 20 meter op de uitvoegstrook zit.
Ik moet vaak mijn kinderen van de trein halen een dorp verderop. Onderweg stikt het van de rotondes. Rijd ik als mijn dochter (of mijn bijna-ex-vrouw) dan houd ik het gas erop tot 20 meter voor de rotonde, rem dan sterk af en trek na de rotonde weer snel op. Verbruik 1:20 of slechter. Rijd ik op mijn inmiddels ingesleten "nieuwe rijden" stijl dan rijd ik zo snel mogelijk op cruise control (ca. 80-85km/u). Die gooi ik er zo'n 150-200 meter voor de rotonde vanaf en laat hem rustig uitrollen in de 5 tot zo'n 55km/u en schakel dan zonodig terug naar de 4. Bij dat uitrollen vertraagt hij maar heel langzaam. De rotonde neem ik laag in de 3 en trek daarna redelijk vlot weer op. Met die rijstijl haal ik dan op het zelfde traject 1:25 a 1:26. Da's gewoon 25% zuiniger. Het tijdverschil is maximaal 1 minuut op 15 minuten, maar meestal minder. Heel vaak zit ik achter een "oude rijden" knakker en die loopt vrijwel niets uit op mij uit na 3-4 rotondes.
Echt, probeer het maar eens, het werkt. Na een tijdje consequent toepassen gaat het heel natuurlijk aanvoelen (net als het gebruiken van de stop/go, die mensen in het begin ook maar vreemd vinden). En je spaart niet alleen brandstof maar alles van je auto zal ook veeeeeeeeeel langer meegaan. Je gaat je ook nog eens relaxter voelen en komt max. 5% later aan op de meeste afstanden. En als je een beetje bewust omgaat met de rest van het verkeer hoef je nauwelijks mensen te hinderen. Tja, en als er iemand achter mij zit die zonodig richting een haakse bocht, rotonde of een stoplicht op rood wil blijven gassen om daarna de ankers uit te gooien dan krijgt die van mij een gratis cursus "nieuw rijden", zonder dat hem/haar dat vertraging oplevert. Hooguit wat frustratie omdat hij/zij niet zijn/haar aangeleerde irrationele gedrag niet kan uitvoeren op dat moment. Maar daar heb ik dan lak aan, want "dom gedrag" verdient geen navolging.
Ik vind het in ieder geval een heel prettig idee dat als de dieselprijs naar 2 euro of meer gaat ik een trucendoos heb om echt super zuinig te gaan rijden. Mijn Fabia is nu al veel goedkoper dan mijn motorscooter, zeker als ik de onderhoudskosten meetel. Dat had ik vooraf nooit gedacht. 2-3 keer zo breed, 4-5 keer zo zwaar en toch zuiniger en dan ook nog eens op diesel i.p.v. benzine. Doordat hij bij mij ook nog eens op de eigen zaak staat, zijn mijn privé brandstofkosten zo'n 3 cent/km. Toch lekker!
Als je mijn verbruik op spritmonitor bekijkt dan zie dat mijn verbruik de laatste tijd duidelijk verbetert nu er minder "irrationele kilometers" door andere gezinsleden worden gereden. Mijn dochter mag van mij nog steeds gewoon zo rijden zoals zij dat fijn vindt, maar het verschil in verbruik is wel opmerkelijk. Vaak heb ik mijn tankgemiddelde op zo'n 1:25,5-26. Dan komt het weekend en dan weet mijn dochter met een aantal doe-maar-raak ritjes vlot dat weer naar de 1:23 of lager terug te brengen.