Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

MarcoO2

Forumguru
@ ovan: geen probleem!

@ sgl49: je hebt gelijk, dit gerealiseerde verbruik zegt niets over de feitelijke verbruikscijfers die op een normale en veilige manier in de praktijk haalbaar zijn. Maar het laat wel zien dat het in de praktijk mogelijk is om (onder geconditioneerde omstandigheden) een bizar laag verbruik te realiseren. Maar meer dan dat is het absoluut niet!
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ondanks de politie-escorte denk ik dat er nog meer moet zijn om dit verbruik te kunnen halen.
Met alleen vrij baan lijkt het mijn nog niet geloofwaardig. Of zit ik dan verkeerd?

Hele tijd achter een politiebusje hangen in de slipstream bijvoorbeeld?
En dan ook nog de extra 10 liter brandstof door de expansieruimte te benutten?

Er moet een addertje onder het gras zijn. Kan het gewoon niet geloven.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik denk dat werkelijk alle trucs die er maar zijn om je verbruik te beinvloeden (kieren afplakken en dergelijke, banden extra hard, alle stroomverbruikers uit, slipstreamen, noem maar op) wel uit de kast zijn getrokken. En dan op een dag met een goeie wind in de rug, dat scheelt natuurlijk ook!
 

laagvlieger

Forumguru
Dan zou het kunnen dat hij een cruisesnelheid van 90 km/u heeft aangehouden. Ik heb ook eens 192 km gereden met het vrachtverkeer mee op een warme zomerdag met wind in de rug. en niet enkel snelweg. De auto was een Fabia Combi 1.4 TDI uit 2008. Volgens de boordcomputer had ik toen een verbruik gehaald van 3,4l/100km of 1 op 29. Daar zit nog een afwijking op, maar zelfs dan is dat een mooie waarde.
 

stradje

Actief lid
Als ik al bij een afrit 400 meter van tevoren mij auto laat uitrollen, dan ervaar ik een heleboel ergernis achter mij!
Uiteraard moet je rekening houden met het verkeer om je heen. Maar je zult versteld staan van het effect als je uitrolt waar je dat WEL kunt zonder het andere verkeer te hinderen. Als ik verkeer achter mij heb gooi ik hem pas van de CC als ik zo'n 20 meter op de uitvoegstrook zit.

Ik moet vaak mijn kinderen van de trein halen een dorp verderop. Onderweg stikt het van de rotondes. Rijd ik als mijn dochter (of mijn bijna-ex-vrouw) dan houd ik het gas erop tot 20 meter voor de rotonde, rem dan sterk af en trek na de rotonde weer snel op. Verbruik 1:20 of slechter. Rijd ik op mijn inmiddels ingesleten "nieuwe rijden" stijl dan rijd ik zo snel mogelijk op cruise control (ca. 80-85km/u). Die gooi ik er zo'n 150-200 meter voor de rotonde vanaf en laat hem rustig uitrollen in de 5 tot zo'n 55km/u en schakel dan zonodig terug naar de 4. Bij dat uitrollen vertraagt hij maar heel langzaam. De rotonde neem ik laag in de 3 en trek daarna redelijk vlot weer op. Met die rijstijl haal ik dan op het zelfde traject 1:25 a 1:26. Da's gewoon 25% zuiniger. Het tijdverschil is maximaal 1 minuut op 15 minuten, maar meestal minder. Heel vaak zit ik achter een "oude rijden" knakker en die loopt vrijwel niets uit op mij uit na 3-4 rotondes.

Echt, probeer het maar eens, het werkt. Na een tijdje consequent toepassen gaat het heel natuurlijk aanvoelen (net als het gebruiken van de stop/go, die mensen in het begin ook maar vreemd vinden). En je spaart niet alleen brandstof maar alles van je auto zal ook veeeeeeeeeel langer meegaan. Je gaat je ook nog eens relaxter voelen en komt max. 5% later aan op de meeste afstanden. En als je een beetje bewust omgaat met de rest van het verkeer hoef je nauwelijks mensen te hinderen. Tja, en als er iemand achter mij zit die zonodig richting een haakse bocht, rotonde of een stoplicht op rood wil blijven gassen om daarna de ankers uit te gooien dan krijgt die van mij een gratis cursus "nieuw rijden", zonder dat hem/haar dat vertraging oplevert. Hooguit wat frustratie omdat hij/zij niet zijn/haar aangeleerde irrationele gedrag niet kan uitvoeren op dat moment. Maar daar heb ik dan lak aan, want "dom gedrag" verdient geen navolging.

Ik vind het in ieder geval een heel prettig idee dat als de dieselprijs naar 2 euro of meer gaat ik een trucendoos heb om echt super zuinig te gaan rijden. Mijn Fabia is nu al veel goedkoper dan mijn motorscooter, zeker als ik de onderhoudskosten meetel. Dat had ik vooraf nooit gedacht. 2-3 keer zo breed, 4-5 keer zo zwaar en toch zuiniger en dan ook nog eens op diesel i.p.v. benzine. Doordat hij bij mij ook nog eens op de eigen zaak staat, zijn mijn privé brandstofkosten zo'n 3 cent/km. Toch lekker!

Als je mijn verbruik op spritmonitor bekijkt dan zie dat mijn verbruik de laatste tijd duidelijk verbetert nu er minder "irrationele kilometers" door andere gezinsleden worden gereden. Mijn dochter mag van mij nog steeds gewoon zo rijden zoals zij dat fijn vindt, maar het verschil in verbruik is wel opmerkelijk. Vaak heb ik mijn tankgemiddelde op zo'n 1:25,5-26. Dan komt het weekend en dan weet mijn dochter met een aantal doe-maar-raak ritjes vlot dat weer naar de 1:23 of lager terug te brengen.
 
@stradje
Ik houd mijn verbruik niet consequent bij, maar heb natuurlijk wel eens een stukje gereden en gekeken wat ik bij een bepaalde constante snelheid verbruik.
Ik denk ongeveer uit te komen op een gemiddelde van 1:22 over bijna 6000 Km.

Het verkeersbeeld is de laatste 15 jaar sterk veranderd.
Je hebt nu twee keuzes om relaxed te rijden: a) op de rechter baan blijven en, afhankelijk van het vrachtverkeer, dezelfde snelheid aan te houden.
Dat kan 85 a 90 Km zijn. Maar je hebt van die dagen, dat het vrachtverkeer wat "nerveus" is, en de vrachtwagenrijders elkaar om de haverklap inhalen.
Dat geeft een onrustig verkeersbeeld en ik ga dan vaak op de linker baan zitten en wat doorrijden, dan ben ik daar vanaf.
Het impliceert wel, dat ik soms 1:25 haal (rechterbaan; +/- 90 Km/h), maar soms ook 1:18 a 1:19 (linker baan +/- 125 Km/h)
Ik heb hier vrede mee.
Wel heb ik gemerkt dat (voor mij) de faab combi rustiger is bij 125 Km/h dan bij 95 Km/h.
Hij rijdt en vooral stuurt dan veel prettiger.
Persoonlijk ben ik nog steeds niet gewend aan de elektrische stuurbekrachtiging. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken.

In je post zeg je ook, dat vanwege het start/stop systeem alles veeeeeel langer mee zal gaan.
Ik denk dat dit een persoonlijke uitspraak is van je, gebaseerd op gevoel, want technisch gezien is dit moeilijk te onderbouwen.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb mijn eerste tank leeggereden met een verbruik van 1 op 21 = 4,8l/100km.
Ik heb dan niet echt op de schakelindicator gelet omdat je volgens mij de auto zo niet fatsoenlijk kunt inrijden. Al bij al een mooi verbruik. Let wel op: ik heb geen Greenline, maar een 1.2 TDI Ambiente (enkel in België). Op mijn Fabia zit geen start-stop, geen verlaging en geen eco-banden. Volgens het boekje zou hij 3,8l/100km vebruiken.
 

laagvlieger

Forumguru
Even een vraagje, hoeveel wijkt de boordcomputer bij jullie af? Bij mij gaf de computer na de eerste tank 0,2l/100km gunstiger aan. Dit is volgens mij redelijk nauwkeurig. Maar vandaag 164 km gereden in allerlei omstandigheden (snelweg, provinciale weg, keren en de weg zoeken, bebouwde kom en stad, niet lettend op de schakelindicator; kortom dus niet echt bezig met superzuinig rijden) en op het einde gaf de BC een gereden gemiddeld verbruik van 4,3l/100 km. Dit lijkt me bijna te mooi om waar te zijn!
 

dannis-trudy

Nieuw lid
Vanaf eind februari 2011 heb ik mij Fabia GL.

Rijdt veel op de snelweg. De snelheid heeft erg veel invloed op het gebruik.
Als ik 120 KM per uur rijdt. ( waar kan dat nog) Dan is mij verbruik ongeveer 1 op 21
Als ik 110 KM per uur rijdt. Is mijn verbruik ongeveer 1 op 23 / 24
Gisteren de CC op 100 KM gezet, mijn verbruik daalde naar 1 op 27. ( airco uit)
Ver vooruit kijken en de auto laten uitrollen heeft veel invloed op je gemiddelde gebruik.

Ik heb wel gemerkt dat 100 KM niet erg prettig rijdt, inhalen vrachtverkeer gaat erg traag en je bent de snelle rijders snel tot last.
 

stradje

Actief lid
In je post zeg je ook, dat vanwege het start/stop systeem alles veeeeeel langer mee zal gaan.
Ik denk dat dit een persoonlijke uitspraak is van je, gebaseerd op gevoel, want technisch gezien is dit moeilijk te onderbouwen.
Die geringere slijtage van o.a. banden, remmen en vermoedelijk ook de motor zelf heeft niet zozeer te maken met het stop/go systeem, maar met de lagere belasting van alle onderdelen bij een rustige rijstijl.

Bij is overigens het laatste half jaar de boordcomputer regelmatig een halve km of meer te optimistisch.
 

laagvlieger

Forumguru
Gisteren opnieuw een lange afstand gereden (200 km ongeveer) met een verbruik van 4,3l/100 km volgens de boordcomputer. Wederom niet met de bedoeling om zo weinig mogelijk te verbruiken (inrijden, dus vaak verschillende toerentallen en veel schakelen). Ook af en toe de airco gebruikt, en anders de raampjes open. Op de snelweg minstens 110 op de CC, soms even naar 125 km/u om in te halen.

Het is me ook al gelukt om onder die 4l/100 km te duiken, vooral op trajecten waar je niet meer dan 70 mag rijden (rijd ik altijd 80). Met een afwijking van de BC erbij zijn dit nog steeds nette waarden.

Geen Greenline, wel een 1.2 TDI. Kan niet anders zeggen dat deze motor niet veel brandstof nodig heeft. De Greenline aanpassingen die mijn Fabia niet heeft(verlaging, start-stop, eco-banden) zullen het verbruik nog wel ietsjes kunnen drukken, maar of dat echt veel zou zijn?
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ben ook zeer tevreden over het verbruik van de laatste tankvullingen.

Alleen afgelopen dinsdag de hele rit huiswaarts de wind steeds van voor gehad. I.p.v. de gebruikelijk 1 op 23/24 was het nu ineens 1 op 19. Stond een leuk briesje. Ben benieuwd als het echt een keer stormt.

Grt.

Peter
 

wim-ned

Actief lid
Ik kom steeds vaker uit op 4,0 - 4,1 L/100 zonder direct bezig te zijn met zuinig rijden. Vanmiddag van Amsterdam naar Amersfoort van deur naar deur, dus incl. stadswerk met 3,6L/100. Gewoon met het verkeer mee, zo'n 100KM/h ! Zeer tevreden met de ontwikkelling van het verbruik.
 
Vanaf eind februari 2011 heb ik mij Fabia GL.
Rijdt veel op de snelweg. De snelheid heeft erg veel invloed op het gebruik.
Als ik 120 KM per uur rijdt. ( waar kan dat nog) Dan is mij verbruik ongeveer 1 op 21
Als ik 110 KM per uur rijdt. Is mijn verbruik ongeveer 1 op 23 / 24
.

M.i. mag je best blij zijn met deze waarden. Ik haal gemiddeld het volgende:
120 km = 1 op 16/19
100 km = 1 op 19/22
80 km = 1 op 23/27
De laagst waarden per snelheid zijn bij tegenwind. Dus bij een beetje tegenwind hier in Flevoland haal ik op de A6 rond de 1 op 16 a 17 km. Vind ik best wel teleurstellend.
Ik neig dan ook heel erg om naar de dealer te stappen om een onderzoek in te laten stellen.
Vanaf dag 1 heb ik mijn tank verbruik ook bijgehouden en kom na net 7000 km's op de teller op een gemiddelde van 17,70.
Ik rij bijna dagelijks Almere/Biddinghuizen. Zal het daaraan liggen (ongeveer de helft van de afgelegde afstand is dus 120 km/u weg) om zal ik toch echt naar de dealer stappen. Ik ben trouwens geen sportieve rijder (Snel optrekken, etc)
Jullie advies graag.
 

wanderer

Senior Member
ben begin mei terug gekomen uit portugal 2000km in 1 ruk, heb dus alles gehad (110 km op de spaanse snelweg, 130 km op de franse snelweg en nog wat 80 km wegen zo hier en daar), gemiddelde snelheid via bc over die afstand 106 km/hr, had wel de wind in de kont, mijn verbruik op de bc was 4,8/100 km....vindt dat zelf erg netjes....
 

damnsharp

Nieuw lid
Ik merk ook dat het verbruik beter wordt maar gemiddeld zit ik nog steeds op 4,94 l/100km. Goed om te lezen bij verschillenden dat er nog ontwikkeling in is.
 
Bovenaan Onderaan